ongeluk als eerste ter plaatse--->nazorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenneeee

Re: ongeluk als eerste ter plaatse--->nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:19

Mijn vriend heeft toen een dodelijk ongeval meegemaakt op zijn werk.
En was daar dus ook als 1 van de eerste bij. Hierbij is ton slachtoffer hulp ingeschakeld en hoefde ze dit niet zelf te doen. Denk dat het misschien ook kan liggen aan de ernst van het ongeval ?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:50

heb een keer eerste hulp verleend aan een man die onwel werd midden op een rotonde. Meneer is meegenomen door de ambulance en mijn gegevens werden opgeschreven en ben netjes gebeld door slachtoffer hulp. Heb hier verder niks mee gedaan, omdat ik er geen last van had.
Tweede keer was een ongeluk met 2 fietsers. Deze meneer werd ingeladen in de ambulance en er zijn geen gegevens van mij genoteerd.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:15

Ook ik ben eens bij een ongeluk als eerste aanwezig geweest, maar toen de hulptroepen gearriveerd waren snel naar mijn werk gegaan {trouwe werknemer als ik ben bang om te laat te komen} daar heb ik vreselijk gehuild en stonden mensen me raar aan te kijken..........nooit wat gehoord van wie dan ook en dat terwijl ik me vaak genoeg heb afgevraagd hoe het met het meisje in kwestie is afgelopen. Heeft destijds ook niet in de krant gestaan dus ook daar kon ik geen informatie uithalen.

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:34

Ik ben 3 jaar geleden getuige geweest van een zelfdoding, hij stond naast me en we zagen de trein aankomen, hij vloog onder de bomen door.... In mijn geval moest ik eerst een 'verklaring' afleggen op het bureau, toen ik thuis kwam stond er iemand van slachtofferhulp te wachten... Geregeld door de politie, het is voor de eerste paar uur even goed, in mijn geval was slachtoffer hulp veel te licht en ben ik doorverwezen...

De politie vroeg bij mij wel echt of ik het nodig had en wilde, ik weet niet of ze daar een standaard protocol voor moeten doorlopen?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:49

Ik ben zelf werkzaam bij de politie en het is gebruikelijk dat je getuigen danwel mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt, slachtofferhulp aanbied. Dit word dan in het systeem verwerkt en slachtofferhulp neemt dan na een aantal dagen contact met je op. Soms kan een incident zo heftig zijn dat slachtofferhulp zelfs op aanvraag van ons direct ter plaatse kan komen. Of eventueel naar een politiebureau waar alle betrokkenen ook naar toe gaan. Als mensen na mijn vragen aangeven geen behoefte te hebben aan slachtofferhulp dan adviseer ik ze om langs de dokter te gaan op het moment ze er wel last van krijgen of alsnog met ons contact op te nemen. Soms, maar die inschatting maak ik dan zelf, neem ik wel contact op met slachtofferhulp ookal geven mensen aan daar geen behoefte aan te hebben. Mensen kunnen soms anders reageren als ze emotioneel zijn of er nog adrenaline in hun zit. Ook is het natuurlijk lastig voor mensen om aan te geven dat ze wel behoefte hebben aan hulp.
Ook kan ik uit ervaring zeggen dat het soms erg hectisch kan lopen allemaal waardoor er inderdaad wel eens vergeten word om dit soort dingen te vragen of om iemand een luisterend oor te bieden.

Vorige week heb ik in prive tijd iemand gereanimeerd in het restaurant waar ik zat te eten samen met mijn vriend en vrienden. Zelfs ik merkte dat het toch anders voelt als dit in prive tijd gebeurt dan wanneer ik aan het werk ben. Daarmee wil ik zeggen dat ik snap dat mensen behoefte hebben aan slachtofferulp, helemaal als het geen dagelijkse kost is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:27

mysa schreef:
Ik denk dat je er zelf om moet vragen. Mijn destijds dertienjarige zoon heeft eerste hulp verleend, samen met een vriendje. De wijkagent belde een paar dagen later om te vragen hoe het met hem ging.

(de jongens hebben het fantastisch gedaan) Motorrijder onder een auto, zowel motorrijder als automobilist waren buitenlanders. Gevaarlijke weg ook nog) Is niemand verder komen helpen. Was trots op ze!

Even een binnenvaller, wat moet jij trots zijn op je zoon! Knap dat hij dat zonder nadenken gedaan heeft zonder twijfel :j

Ik denk dat het behoorlijk aan de aard van het ongeluk kan liggen. Daarbuiten denk ik dat politieagenten zelf in proberen te schatten hoe erg ondersteboven iemand is van zo'n ongeluk

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:18

Ik wilde hier even op reageren..

Ik heb vorige week in een trein gezeten die een persoon aangereden heeft. Ik was daar zo emotioneel van geworden dat ik echt huilend in de trein zat. Een vrouw van de NS heeft mij meegenomen om erover te praten en toen het team gewisseld werd is er later ook nog iemand bij me gekomen. Heel erg netjes!

Een dag later had ik een brief van slachtofferhulp in de bus zitten en net kreeg ik nog een kaart van de NS binnen met sterkte en of ik nog behoefte heb aan nazorg.

Het was bij mij alleen op dat moment dat ik emotioneel was en geschrokken.

Maar kan niet anders zeggen dan dat het bij NS echt heel goed geregeld is!

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:26

Ik ben zelf nooit als eerste ter plekke geweest bij een ongeluk, maar wel zelf deel geweest van een ongeluk. Ik stak over met mijn fietsje en een auto had me niet gezien en reed me aan. Tijdje bewusteloos geweest en 112 is gebeld. Mijn vader en een vriendin van me hebben het gezien maar geen van ons is slachtofferhulp aangeboden. Het was ook niet ernstig, alleen wat rugklachten aan overgehouden, maar ben nu soms nog wel wat angstig met oversteken dus het was misschien wel fijn geweest.

Daar tegenover staat dat mijn tante een keer een over een weg reed waar een ongeluk was gebeurd, het ongeluk niet zelf had zien gebeuren en alleen een in elkaar gedeukte auto kon zien, maar haar werd wel slachtofferhulp aangeboden. Het ligt dus denk ik ook heel erg aan hoe de hulpdiensten ter plaatste de situatie inschatten en met wie je te maken hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:28

Mijn man zit erg veel langs de weg en maakt daardoor ook vaak genoeg iets mee. Vorig jaar heeft hij een ongeluk zien gebeuren, meisje op de fiets stak een drukke weg over zonder op of om te kijken. Automobilist kon haar met geen mogelijkheid meer ontwijken. Mijn man heeft zich om het meisje bekommerd die zich op haar beurt alleen maar druk maakte om haar i-phone omdat deze ook was gevallen. Ze wist stiekum wel dat ze fout was omdat ze met oortjes in en harde muziek aan zomaar de weg over stak, dat haar moeder dat niet zou gaan waarderen wist ze ook al. Mijn man heeft een verklaring afgegeven omdat anders de automobilist voor alle schade op ging draaien. Een week of wat later ging de telefoon bij mij op kantoor, was een dame die naar mijn man vroeg want ze wilde met hem praten over het ongeluk, ze was van slachtofferhulp. Vond dat erg netjes dat dit werd gedaan.

Kan je niet iets met het buro voor slachtofferhulp voor je zusje?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:41

ik ben 2x overvallen bij een tankstation...geen slachtofferhulp aangeboden gekregen...sterker nog...2e overval belde ik zelf de politie om kenteken en rijrichting door te geven (1e keer kwamen ze pas nadat mijn baas er lang en breed was omdat ze dachten dat de alarmknop een valse melding doorgaf dus ik dacht...dat gebeurt me niet nog een keer). halve minuut later sjeesde het complete politiepeloton langs...stuk of 7 wagens (auto bleek gekaapt te zijn incl. eigenaresse..die is er smiddags uitgesprongen maar politie was in hoogste staat van paraatheid). Nog eens 15 minuten later kwam er 1 wagen terug: we dachten..laten we eens vragen hoe het met dat meisje gaat -O- :D ..enfin..ik ben nogal nuchter dus had er niks bij (ook gelijk doorgewerkt).

Hier nog een keer als eerste bij een ongeval (ik hoorde een klap, ben heengerend en onderweg politie gebeld). Auto over de kop gevlogen...werd me geen blik waardig gekeurd toen de hulpdiensten er waren..niet onvriendelijk ofzo, hoor...maar goed...gewonde werd afgevoerd en ik ben maar gewoon naar huis gegaan.

en 1x dat ik bij mijn eigen huis werd aangevallen door een bekende...politie kon pas met een halfuur komen...lekker dan...enfin...hij was palen uit mijn weide aan het trekken en had al 1 lading meegenomen, kwamen voor de 2e lading toen de politie eindelijk arriveerde...hebben met hun gesproken...ik zat onder de blauwe plekken,en moest naar binnen...op een gegeven moment was zowel politie als bekende weg.....heel wazig was dat (Was ook best wazige toestand, maar die kerel was echt gestoord...man van een vriendin...zij is inmiddels gelukkig weg bij hem...heeft echt moeten vluchten). Enfin...nooit meer iets van politie gehoord.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:59

Ik heb ooit geassisteerd bij een ongeluk tot de ambu er was (helicopter uiteindelijk) vrouw was aangereden en been hing letterlijk nog aan drie slierten pees vast (is in ziekenhuis geamputeerd). Heel heftig, slagaderlijke bloedingen die ik (op instructies van een verpleegkundige ter plaatse) dichtdrukte met doeken (ik was 18).

Na de tijd gebeld of ik slachtofferhulp wou. Ja graag, want had er veel last van...
Nooit meer iets gehoord....

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:11

Storm2009 schreef:
Ik heb ooit geassisteerd bij een ongeluk tot de ambu er was (helicopter uiteindelijk) vrouw was aangereden en been hing letterlijk nog aan drie slierten pees vast (is in ziekenhuis geamputeerd). Heel heftig, slagaderlijke bloedingen die ik (op instructies van een verpleegkundige ter plaatse) dichtdrukte met doeken (ik was 18).

Na de tijd gebeld of ik slachtofferhulp wou. Ja graag, want had er veel last van...
Nooit meer iets gehoord....

dat is wel heel erg...bied het dan gewoon niet aan ofzo...heb je later zelf nog hulp opgezocht?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:13

Ja uiteindelijk zelf wel (met paar gesprekken met iemand) aangepakt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:26

Mijn vriend is gewapend overvallen, ik ben diegene die tijdens verhoor ter sprake bracht dat slachtofferhulp misschien geen slecht idee was. Uiteindelijk wilde hij dat niet, maar toen hij iedere keer stijf in bed zat als de deurbel ging heb ik gebeld en de afspraak gemaakt. Het was fijn uiteindelijk, en ook een mooie schadevergoeding gekregen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:42

Mijn ex heeft geholpen met reanimeren waar ik naast stond te huilen. In het dolfinarium bij een show zakte een man in elkaar in bij zijn van zijn familie. Uiteindelijk had hij het wel overleefd.

Ik heb een auto ongeluk zien gebeuren, diegene voor mij reed door rood en werd vol in de flank geraakt waarna de ene tegen een stoplicht kwam een de ander een paar meter naar beneden rolde en op zn kop belande. Hierna ben ik wel gebeld door slachtoffer hulp, maar ik dacht het niet nodig te hebben.

Ik heb een man in elkaar geslagen zien worden door 5 andere, niet alleen het beeld maar ook het geluid vergeet ik nooit meer. Ik was een jaar of 7 en zag het vanuit mijn slaapkamer.

Ik heb zelf ook een auto ongeluk gehad.

Ik heb het gevoel dat ik in al deze situaties hulp nodig heb gehad.