verzameldrang .. herkent iemand dit ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Re: verzameldrang .. herkent iemand dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:45

Ik verzamel Derwent potloden. Ik vind het een heerlijk merk en met ieder type potlood kan ik fijn werken. Wil dus ook ieder type in iedere uitvoering (doos van 12, 24, 36, 72 etc) allemaal hebben. Maw ---> ka-ching!!!!!!! :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:36

Ik vind Kondo's boek iets te langdradig, als de boodschap duidelijk is, is het vooral veel herhaling.
Ik vind het wel heel motiverend. :)

Omdat ik toch rigoreus aan het opruimen was, heb ik mijn kleding ook op 'haar manier' gevouwen. Of dat in de praktijk ook praktisch is ben ik nog aan het ondervinden. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:44

Ik vind het eigenlijk heel praktisch, al had ik dat niet verwacht. Ik heb mijn kleding ook op haar manier gevouwen. Alleen vesten willen niet zo goed, maar ik heb geen hanggedeelte.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:04

Dank jullie! heeft iemand niet toevallig zo'n boek te leen ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:28

Ik heb hem als ebook gelezen. En wel gewoon NU alles wegdoen naar de kringloop. Je maakt jezelf gewoon anders iets wijs.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:52

Eva Jinek tipte laatst ook al dat boek van Kondo. Ik moet er ook maar eens aan geloven denk ik. Mijn ouders zeggen altijd dat ik dubbel erfelijk belast ben. Mijn beide opa's waren verzamelaars van van alles en nog wat.

Ik verzamel zelf niet echt iets speciaals. Nou ja, supplementen misschien, voor mezelf en voor mijn paard (en die zijn natuurlijk héél erg nodig ;) ), maar verder niet. Ik kan vooral moeilijk dingen weggooien.

Wat ik de laatste tijd wel geleerd hebt is dat je beter iets duurs kunt kopen wat 100% naar je zin is, dan iets goedkoops wat het net niet is. Vooral wat betreft kleding. Ik zocht bijvoorbeeld een fleecevest met duimgaten en zonder capuchon, uiteraard voor een klein prijsje. Inmiddels zit ik met 5 goedkope fleecevesten die het allemaal net niet zijn. Ik kan ze niet weg doen, want er is op zich niks mis mee en ik kan ze gewoon dragen, maar ik had veel beter kunnen wachten op die éne, die dan maar wat meer had gekost.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:44

En die 'moet' je dus gewoon wel wegdoen (naar iemand anders of de kringloop bv) :j
Inderdaad beter alleen spullen kopen waar je écht blij van wordt. :)
Het werkt...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:53

Oh ik heb ook verzamel dwang en ik verzamel ontzettend veel verschillende dingen en geef er veel geld aan uit maar niet zo erg dat ik in de problemen kom. Ik spaar disney gerelateerde spullen zoals limited edition poppen, classic poppen, figurines, prulletjes, boeken en nog meer.

Mijn collectie heeft inmiddels al een aardig bedrag bereikt..

Helaas geen tips hoe je ervanaf kunt komen. Meestal waait het vanzelf over.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:30

TurdusMerula schreef:
Ik vind Kondo's boek iets te langdradig, als de boodschap duidelijk is, is het vooral veel herhaling.
Ik vind het wel heel motiverend. :)

Omdat ik toch rigoreus aan het opruimen was, heb ik mijn kleding ook op 'haar manier' gevouwen. Of dat in de praktijk ook praktisch is ben ik nog aan het ondervinden. :D

Ja! Mijn man: "Wat doe je nu?" En: "Moet dat werken?" Wat wel een beetje een nadeel is, is dat Marie er vanuit gaat dat iedereen kleding in ladenkasten of op hangers heeft. Maar ik heb de meeste kleding in de kast liggen. Toch geprobeerd en houd het nu al ruim een maand netjes. Is een record. Sokken zijn ook overzichtelijker door ze op te rollen. En veel kleren zit in zakken voor de kringloop of kledinginzameling.

Oh en moet de helft van het boek nog lezen. Het is wel zo dat als de boodschap eenmaal duidelijk is, je wel aan de slag kan gaan. Door het te lezen doet het wel iets met je.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:07

Ik heb ook in een kast met planken ruim een jaar kleren rechtop gehad. Vooral handig om iets eruit te pikken zonder de rest overhoop te smijten en om te zien welke T-shirt je vast hebt. Maar ben twee welen geleden toch terug naar hoopjes gegaan. Vond het vouwen echt te omslachtig. Sokken en ondergoed hou ik wel zo. Verder ben ik een echte weg gooier.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:30

Ik heb ook een kledingkast met planken. Heel klein hanggedeelte - voor het eerst in mijn leven - blouses blijven dan toch netter. Voor vesten weet ik nog niet zo of het werkt - die worden wel erg dik. Ik kijk niet bovenop mijn bovenste plank, dus ik moet zien of dat wel lukt zo.
Sokken rol ik niet op - ik heb alleen maar zwarte enkelsokken dus die gooi ik toch nog op een hoop. Zoek ik dus sowieso nooit bij elkaar. :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:16

Ik maak lijstjes. Kan niet alles tegelijk kopen dus stel prioriteiten. Wat ergens onderaan komt te staan kan vaak na een tijdje worden geschrapt.
Dan denk ik vaak "waarom staat dit op het lijstje, ik heb het helemaal niet nodig". :')

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:01

Snorlex schreef:
Ik maak lijstjes. Kan niet alles tegelijk kopen dus stel prioriteiten. Wat ergens onderaan komt te staan kan vaak na een tijdje worden geschrapt.
Dan denk ik vaak "waarom staat dit op het lijstje, ik heb het helemaal niet nodig". :')

Dat is best een slim idee!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:08

Dat heb ik met boeken. Ik heb er nu ongeveer nog 30 liggen die ik nog steeds moet lezen en blijf er maar bijkopen. Steeds zeg ik tegen mezelf dat ik er nu echt wel eerst 20 moet lezen voor ik er weer bijkoop, maar helaas... ik kan er nooit aan weerstaan :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:14

Anoniem schreef:
Met een stapel van 20 grotendeels ongebruikte kleurboeken zal ik hier niets aan tips geven :+

:(:)