ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 18:12

Goof schreef:
Als jij dusdanig in de weg gaat staan dat er enkelen in de berm belanden, waarvan er zelfs 1 valt vind ik jou echt bijzonder asociaal.

Sorry, maar daar kan ik niets aan doen. De weg is twee auto's breed, en zo breed is mijn paard echt niet. Ik kan er niets aan doen dat een wielrenner zich dan pas realiseert dat afremmen misschien een betere optie was geweest. Ze zagen het lang van tevoren aankomen en ik stond rustig stil. Als ik in de berm ga stilstaan weet ik zéker dat er geen snelheid wordt teruggenomen. Dus om mij nou bijzonder asociaal te noemen, jammer...

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:13

Door het af te dwingen, krijg je juist onveilige situaties.. En daardoor krijgen automobilisten, mountainbikers en wielrenners ook een hekel aan ons.
Ik doe het altijd door middel van het gebaar om vaart te minderen, bij mij werkt het wel.

Wat ook werkt is het dragen van een hesje. Mijn huidige paard is wat drukker zodra er veel verkeer op de weg is, door het dragen van een hesje zien mensen je beter/eerder en houden ze meer rekening met je dan dat je geen hesje draagt (heb ik ondervonden, want ik reed tot begin dit jaar nooit met reflectie.)
Of dat ook bij wielrenners helpt weet ik niet. Die kom ik hier weinig tegen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 18:14

verootjoo schreef:
Ik vind het nogal raar dat je midden op de smalle weg gaat stilstaan als er een groep wielrenners langs komt := daarmee creëer je mi juist gevaar. Je kan toch zelf de berm in en de fietsers er langs laten fietsen :?

Dan nemen ze zéker geen snelheid terug en het is juist het zoevende geluid waar de meeste paarden zo bang voor zijn...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:17

Desiree schreef:
Jillsil schreef:
Ze moeten soms gewoon beter overtuigd worden. Ik heb ooit per ongeluk een heel peloton moeten laten stoppen omdat een zeer ervaren paard het opeens helemaal gehad had met al die zoevende wielrenners. In eerste instatie waren het iets van 30 tierende mannen. Ik ben toen afgestapt en heb uitgelegd dat ik al een uur lang ingehaald werd door schreeuwende en zoevende (dat geluid wat de fiets maakt) en dat een paard een dier is en net als een kind opeens onvoorspelbaar kan zijn. Ik bood mijn excuus aan en vroeg of ze afstand wilde houden en dat ik vooruit zou draven en hun zou laten passeren bij de eerste inham. En wat denk je? Ze bleken totaal geen benul te hebben van paarden en dat ze het soms ook wel eens zat konden zijn. Hebben heeeeel veel afstand gehouden en uiteindelijk hebben we elkaar kunnen passeren. Met een glimlach naar elkaar!

Het is niet altijd een kwestie van onwetendheid, maar ook van onwil. Want het zijn lang niet alleen ruiters die ermee te maken krijgen maar allerlei soorten weggebruikers, die onwillekeurig in de clinch komen met wielrenners.

Dat komt ook omdat wielrennes nergens gewenst zijn door de medemens.
Op de weg zijn ze niet gewenst, want automobilisten willen geen rekening houden.
Op het fietspad zijn ze niet gewenst, want ze gaan te hard voor de zondagse fietser.
In recreatiegebieden zijn ze niet gewenst, want de zondagse wandelaar/ skater/ fietser/ ruiter/ menner wil er vooral ook geen last van hebben.
Het zijn sporters die eigenlijk nergens terecht kunnen want ze zijn nergens welkom.
Ze moeten wat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:17

karuna schreef:
Mountainbikers zijn hier nu juist wel een groot drama. Als je die tegenkomt in het bos, te paard, met hond of alleen maakt niet uit. Als die bergaf gaan zonder te remmen kijken of de bocht om komen duiken, kun je beter de bosjes inspringen.

Twee weken geleden met mijn krukken nog onderuit gegaan dankzij een groepje eikels. Pad was niet breed, twee hoge kanten waardoor je zeker met krukken niet echt fijn aan de kant kan. Ik had mijn honden al de verhoging opgestuurd maar kon zelf echt geen kant op. Ivm de regen was precies mijn kant van het pad droger dan de andere kant. En jawel daar gingen ze de eerste rakelings zonder remmen langs me heen. Nummer twee raakte me iets met zijn stuur, nummer drie remde netjes en zei sorry. Het nagekomen bericht maakte nog even extra vaart en raakte me dusdanig hard dat ik achterover kukelde. Had helaas net niet voldoende tijd om een kruk in zijn wielen te rammen. Hij ziet me gaan en roept nog even na: tr ut ga dan aan de kanten. -:(- dan spoor je toch echt niet denk ik.

Eerder is me dit al eens overkomen met een stel veldwielrenners die kennelijk in een stuk bos aan het trainen waren waar ze normaal niet mochten komen. Was wat georganiseerd waar ik opeens midden tussenzat. Ook daar ging ik plat tegen de grond door een stelletje dat een plas ontweek en mij omver fietste. Bleek uiteindelijk door een achterbuurman georganiseerd te zijn. Beste man zit ook in de plaatselijke politiek en die voelde zich knap l ullig omdat zijn vrouw ook gehandicapt is. Ik hoorde hem boven echt de hele boel verrot schelden. Maar ja ik had wel vreselijke pijn. Was mijn eerste keer weer wandelen na een lange knieblessure. |(

De wegwielrenners kom ik met scootmobiel nog al eens tegen. Daar ga ik ook midden op de weg rijden zodat ze in ieder geval even afremmen. Kom op zeg.

Dit bedoel ik nou. Een zeer illustratief voorbeeld.

En een hekel hebben wielrenners toch wel aan anderen. Omdat die in hen al snel in de weg zitten. Dan dus toch maar dwingen tot langzamer rijden. Mensen die geen rekening willen houden met anderen hebben toch wel een hekel aan anderen. Daar heb je niets meer bij te verliezen. Dan moet je alleen nog maar je eigen behoud en dat van je paard voor laten gaan en dwingen tot afremmen.

Goof schreef:
Op de weg zijn ze niet gewenst, want automobilisten willen geen rekening houden.
Op het fietspad zijn ze niet gewenst, want ze gaan te hard voor de zondagse fietser.
In recreatiegebieden zijn ze niet gewenst, want de zondagse wandelaar/ skater/ fietser/ ruiter/ menner wil er vooral ook geen last van hebben.
Het zijn sporters die eigenlijk nergens terecht kunnen want ze zijn nergens welkom.
Ze moeten wat.

Ze zijn nergens meer welkom dank zij hun eigen gedrag! Ze hebben het op zichzelf afgeroepen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:20

dorothea schreef:
Goof schreef:
Als jij dusdanig in de weg gaat staan dat er enkelen in de berm belanden, waarvan er zelfs 1 valt vind ik jou echt bijzonder asociaal.

Sorry, maar daar kan ik niets aan doen. De weg is twee auto's breed, en zo breed is mijn paard echt niet. Ik kan er niets aan doen dat een wielrenner zich dan pas realiseert dat afremmen misschien een betere optie was geweest. Ze zagen het lang van tevoren aankomen en ik stond rustig stil. Als ik in de berm ga stilstaan weet ik zéker dat er geen snelheid wordt teruggenomen. Dus om mij nou bijzonder asociaal te noemen, jammer...

2 auto's breed vind ik een hele brede weg. Zeker als er nog een berm naast aanwezig is.
Kleine moeite om zelf in de berm te gaan staan, dan was er 2 rijbanen breed plaats om jou te passeren. Lijkt me heel redelijk.
Als je paard iedere keer weer heftig reageert op wielrenners lijkt een stukje training me op zijn plaats.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:21

Desiree schreef:
Goof schreef:
Ze moeten wat.

Ze zijn nergens meer welkom dank zij hun eigen gedrag! Ze hebben het op zichzelf afgeroepen.

Heeft niets met gedrag te maken, hun sport bevat een hoge snelheid. Daarom vinden alle zondagse recreanten het lastig om met hen om te gaan.
Ze zullen echter toch ergens hun sport moeten beoefenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:22

Desiree schreef:

Ja maar je snapt toch wel dat het echt niet goed trainen is om constant af te remmen en weer op te trekken :? Het doel van de training is het lang fietsen op een zelfde tempo.

En de gemiddelde amateur wielrenner fietst gemiddeld zo'n 35km/h dus gaat ook niet harder dan een auto.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:24

Als ik het goed begrijp komen de wielrenners je tegemoet rijden? En zijn er drie in de berm beland omdat jij midden op de weg ging staan?

Je paard ziet ze aankomen, wat het schrik-effect (als dat eventueel aanwezig is) al een stuk veranderd. Wanneer ze van achter langs komen is dat natuurlijk veel vervelender voor een paard.

Maar wat ik niet begrijp, na AL die topics op Bokt... Waarom kloppen Bokkers niet gewoon aan bij een vereniging in de buurt? Vraag of je een praatje kan komen houden (zonder er meteen in de verdediging te schieten en alle wielrenners te plek zetten) om de wielrenners voor te lichten over paarden in het verkeer... Werkt vast stukken beter dan het hier op Bokt zetten.

Bij ons in de buurt zit ook een club, die bellen of roepen van te voren. Best netjes en minderen wel wat vaart. Helaas ook wel eens renners op een fietspad (ik op de fiets) tegengekomen die mij van mijn fiets reden, waarbij mijn cap van 250 euro bijna kapot was. Maar aso's hou je nu eenmaal overal. Met elkaar online op wielrenners gaan schelden en tieren helpt niet, vergroot de frustratie en het aantal acties zoals TS heeft uitgevoerd worden groter in getale en mogelijk zelfs heftiger (denk aan meppen met een zweep zoals mensen ook wel doen op auto's.... :n )

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 18:27

@ Verootje: 20 zoevende fietsers is iets anders dan een auto die met 35 passeert.

En voor de Bokkers die me hier zo ongeveer afbranden en me voor asociaal verslijten: ik heb aangegeven dat ik niet alle wielrenners over een kam scheer, maar me erger aan een bepaalde groepen die met niets of niemand rekening houden. :z

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:29

Goof schreef:
Ze zullen echter toch ergens hun sport moeten beoefenen.

En dat moet dan maar ten koste van anderen?

verootjoo schreef:
En de gemiddelde amateur wielrenner fietst gemiddeld zo'n 35km/h dus gaat ook niet harder dan een auto.

Als ze wat sneller willen, kunnen ze zich niet meer op het fietspad begeven eigenlijk want daar brengen ze de anderen in gevaar.

Je moet je voorstellen dat auto´s ook niet harder kunnen dan 50 en dan komen er auto´s tussen die 80 gaan. Dat werkt toch ook niet?

Auto´s moeten zich op de rijweg ook houden aan een snelheidslimiet. Dus waarom wielrenners niet ook, wanneer die zich tussen traag verkeer begeven?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 20-03-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:31

Maar dat rekening houden komt toch van twee kanten? Jouw actie getuigt waarschijnlijk voor hun als 'weer een ruiter die denkt dat de weg van haar is'. Die mensen hebben waarschijnlijk geen flauw idee dat en waarom jij wilde dat ze langzamer gingen.

Ik vind de tip van Janine hierboven wel erg goed, ga eens in gesprek en leg uit hoe paarden werken in het verkeer en je hebt waarschijnlijk al een hoop meer begrip. De meeste mensen hebben geen paarden en ook nooit ervaring ermee opgedaan dus die hebben geen flauw idee hoe zo'n dier in elkaar zit en waarom jij graag wilde dat ze langzamer gingen ;)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:35

dorothea schreef:
@ Verootje: 20 zoevende fietsers is iets anders dan een auto die met 35 passeert.

En voor de Bokkers die me hier zo ongeveer afbranden en me voor asociaal verslijten: ik heb aangegeven dat ik niet alle wielrenners over een kam scheer, maar me erger aan een bepaalde groepen die met niets of niemand rekening houden. :z

Maar dan nog is het niet netjes om respect af te dwingen.. Ik zeg niet dat je asociaal bent, maar je had het op zijn minst eerst anders aan kunnen pakken door een gebaar af te geven of eventueel even roepen of ze vaart willen minderen oid.

Ik kan mij helemaal vinden in de reactie van Janine1990. Ga in gesprek, leg het uit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:36

dorothea schreef:
Goof schreef:

Maar als de weg 2 auto's breed is dan zou het voldoende moeten zijn om je paard in de berm te zetten. Als jouw paard dan nog niet genoeg ruimte heeft en overstuur is zou ik persoonlijk echt terug naar de tekentafel gaan om het paard te leren met dat soort omstandigheden om te gaan.

Door midden op de weg stil te gaan staan creeer je echt een hele gevaarlijke situatie, dat zou je nooit moeten doen en al zeer zeker niet bewust.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:37

Ik heb nooit last van wielrenners.
Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat die van mij er niets om geeft en regelmatig met een wielrenner op pad moet ;) .

Verder denk ik dat we over automobilisten, groot verkeer of motorcrossers wel dezelfde topics kunnen openen.
Jouw actie is deels asociaal, maar kan ik deels ook wel begrijpen. Al zou je niet zo makkelijk midden op de weg moeten kunnen gaan staan als jouw paard het echt eng vindt lijkt me.
Dat ze wat langzamer passeren is natuurlijk fijn, maar wanneer je door jouw toedoen vallen denk ik niet dat je het gek moet vinden dat ze niet heel blij met je zijn ;) .

Sowieso ben ik ervoor om mensen op school of tijden bijvoorbeeld autorijles meer te leren over dieren in het verkeer. Vaak is het echt onwetendheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:37

Desiree schreef:
Je moet je voorstellen dat auto´s ook niet harder kunnen dan 50 en dan komen er auto´s tussen die 80 gaan. Dat werkt toch ook niet?

Jij wilde beweren dat je nooit achter een tractor of minicar komt te rijden op een 80km/h weg? Want daar mogen beide voertuigen gewoon komen...

En rij je nooit op de snelweg? Waar een vrachtwagen gaat inhalen? Kost je een paar km lang 90km/h rijden waar je doorgaans 130 mag rijden. Of erger... Een angstige automobilist die een vrachtwagen gaat inhalen maar niet harder dan 100 durft... Het hoeft maar een beetje druk te zijn en de hele zooi loopt vast.

Inhalen is een recht dat je doorgaans hebt (uitzondering op de doorgetrokken streep natuurlijk, maar die heb je niet op de 60km/h wegen waar een wielrenner langs gaat...), dus ook een wielrenner mag inhalen. Of dit nu een paard of een auto betreft. Hoewel ik dat laatste nauwelijks zie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:40

dorothea schreef:

Maar wel met een vrachtwagen die met 50+ passeerd en klappende "doeken" heeft, of een landbouwvoertuig met allerlei krakende, piepende en anders lawaai makende dingen erop. Of dat fietsende gezinnetje met een karretje erachter met een blij roepend kind/blaffende hond net naast je paard en ga zo maar door.

Als je paard daar echt niet mee om kan gaan is dat toch echt iets waar jij aan moet werken. Je gaat nu eenmaal zaken tegen komen op straat die "anders" zijn. Je kan niet eisen dat echt iedereen op de wereld goed weet hoe ze om moeten gaan met paarden op straat, dat is echt iets wat jij moet voorbereiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:45

Bowen schreef:
dorothea schreef:

Maar wel met een vrachtwagen die met 50+ passeerd en klappende "doeken" heeft, of een landbouwvoertuig met allerlei krakende, piepende en anders lawaai makende dingen erop. Of dat fietsende gezinnetje met een karretje erachter met een blij roepend kind/blaffende hond net naast je paard en ga zo maar door.

Als je paard daar echt niet mee om kan gaan is dat toch echt iets waar jij aan moet werken. Je gaat nu eenmaal zaken tegen komen op straat die "anders" zijn. Je kan niet eisen dat echt iedereen op de wereld goed weet hoe ze om moeten gaan met paarden op straat, dat is echt iets wat jij moet voorbereiden.

Precies dat... Ik vind het nogal egocentrisch om van iedereen te verwachten dat ie maar weet dat ze bij jouw paard langzamer moeten gaan rijden.
Ik heb met meerdere paarden iig nooit problemen gehad met 20 voorbij zoefende wielrenners. :n wel met klapperende vrachtwagens of enorm grote landbouwvoertuigen maar dan ga ik gewoon even in een inham ofzo staan om ze er voorbij te laten.

Voor wielrenners is het net zo irritant om niet op constante snelheid te kunnen fietsen (en zeker om hiertoe gedwongen te worden door iemand die out of the blue midden op de weg gaat stilstaan :?) als dat het voor jou is om je paard in bedwang te houden. Waarvan ik overigens niet geloof dat ie erg bang is anders ga je toch niet de gevaarlijke situaties opzoeken om midden op de weg stil te staan? Waarom moesten ze überhaupt langzamer eigenlijk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:48

Josien_ schreef:
Sowieso ben ik ervoor om mensen op school of tijden bijvoorbeeld autorijles meer te leren over dieren in het verkeer. Vaak is het echt onwetendheid.

Heel erg mee eens! Niet iedereen is zoon of dochter van een boer of boerenzoon of wat voor ouder dan ook met interesse in grote dieren. Als je ook bekijkt hoe weinig kinderen er ook met dieren opgroeien (al is het maar een hamster)... En ik denk dat het er steeds minder gaan zijn.
Dus het is helemaal niet vreemd dat er zoveel onwetendheid is.

Het enige dat ik tijdens mijn theorie heb geleerd is dat een ruiter met paard aan de hand een bestuurder is. Ik ben verdorie een paardenmeisje en ik weet amper wat ik in het verkeer ben... Hoe moeten leken dan weten wat ik in het verkeer ben en hoe mijn dier zich eventueel kan gedragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:49

Janine heeft (zoals wel vaker) een zinnige opmerking geplaatst: wat let men om eens uitleg over paarden in het verkeer te gaan geven op een wielervereniging? Vind trouwens wel dat er sowieso meer uitleg gegeven mag gaan worden in verkeerslessen in het algemeen over het wezen 'paard' als deelnemer in het verkeer. En voor de rest: een beetje begrip voor elkaar zou fijn zijn..... Ik vind degene die zijn paard midden op de weg parkeert en daardoor een val veroorzaakt bij wielrenners net zo asociaal....

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:51

Wielrenners, ik vind de meesten verschrikkelijk |o Staken we met de manegeles een fietspad over om het bos in te kunnen en het was nou eenmaal een groep van 15 paarden dus dat duurde 'even'. Op het moment van oversteken nog geen wielrenner te zien, maar toen we halverwege waren kwam ie aanrijden en dacht wel even tussen de groep door te kunnen 8)7 Die belandde dus tussen de geschrokken paarden en heeft geluk gehad dat ie niet van z'n fiets getrapt is. :roll:

Van de week zat ik in de auto en we stonden te wachten op het stoplicht bij een redelijk druk kruispunt. Komt een wielrenner aanrijden die denkt nog wel snel door rood te kunnen waardoor hij bijna aangereden wordt door een auto. En uiteraard krijgt de automobilist een middelvinger naar z'n hoofd :=

Nee, de sociale wielrenner moet ik nog tegenkomen :')
Laatst bijgewerkt door Smee__ op 20-03-16 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:51

Tja....

Ik kom uit de Randstad en daar was het echt levensgevaarlijk als je aan het buiten rijden was en er kwam weer een heel peloton, zichzelf verheerlijkende wielrenners voorbij.
Dat was op zon regelmatige basis, dat mijn paard een serieuze antipathie (en dan druk ik mij nog heel rustig uit) heeft ontwikkeld voor meer dan 1 persoon op een fiets.

Heel jammer want waar ik nu woon, is het compleet andere wereld met de mountainbikers in het bos. Zijn keurig beleefd en wijken tenminste gewoon uit als mij dat niet lukt en kunnen zelfs nog wel lachen om de aanvalsmode waar dat mijn grote nu standaard in gaat, ik dan weer wat minder, maar begrijp het volkomen.

En het is bij mij meerdere malen voorgekomen dat auto of wielrenners mijn shetlander doodleuk aanreden of schampten, dus ik gebruik grote ook als buffer en plant die rustig midden op de weg als ze met bloedspoed aankomen, liever auto of wielrenner in de sloot, dan mijn shetlander dood...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:52

Janine1990 schreef:
Josien_ schreef:

Heel erg mee eens! Niet iedereen is zoon of dochter van een boer of boerenzoon of wat voor ouder dan ook met interesse in grote dieren. Als je ook bekijkt hoe weinig kinderen er ook met dieren opgroeien (al is het maar een hamster)... En ik denk dat het er steeds minder gaan zijn.
Dus het is helemaal niet vreemd dat er zoveel onwetendheid is.

Het enige dat ik tijdens mijn theorie heb geleerd is dat een ruiter met paard aan de hand een bestuurder is. Ik ben verdorie een paardenmeisje en ik weet amper wat ik in het verkeer ben... Hoe moeten leken dan weten wat ik in het verkeer ben en hoe mijn dier zich eventueel kan gedragen?

Dat bedoel ik inderdaad!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:01

persoonlijk vind ik het raar om je paard dus midden in de baan van het gevaar te parkeren om zo iets af te dwingen.. Het zijn geen machines maar vluchtdieren, dus ze midden in de baan van een aanstormende fietser te zetten, is nogal wat voor een paard..

ik stuur de mijne gewoon de berm in op het moment dat er iets nadert, ik wacht ook nooit af tot ze er zijn. Ik voel aan mijn paard wel of hij de situatie kan handelen of dat hij spanning opbouwt.. Vaak weet je al genoeg op het moment dat je het erf verlaat, paard is lekker ontspannen en zal geen moer geven om wat dan ook.. of je paard is die keer wat kijkerig (en dan moet je m vooral in situaties zetten waar hij van kan denken dat er gevaar is.

Op het moment dat die van mij kijkerig is, zet ik m nog verder de berm in.. En steek ik al ver van te voren mijn arm uit met een vlakke hand die ik langzaam naar beneden beweeg..

dat is een zeer eenvoudig en sport overkoepelend teken: aub vaart minderen want mogelijk is er iets aan de hand. Geen fietser heeft zin in een buiteling, dus mijn ervaring is dat eigenlijk alle fietsers wel vaart minderen of de voeten stilhouden. Ze zijn niet onnozel, ze zien daar een paard staan en een ruiter die ruim vooraf vraagt om vaart te minderen. betekent dat het paard mogelijk reactief is op de situatie...

als je gewoon doorrijd, of nog beter m midden op het fietspad parkeert, zend dat juist het signaal af dat je paard totaal nergens om geeft, anders zou je namelijk rechts houden zodat je met een stapje naar rechts in de berm bent.. of je zou van het pad af gaan.. pontificaal doorlopen is een signaal dat er niets aan de hand is en geen gevaar te dulden van dat paard, anders nam de ruiter het wel aan de kant in plaats van juist richting de verkeerde helft te sturen.

En zelfs al heb je dan onnozelaars die keihard doorscheuren dan is er voldoende ruimte tussen paard en fietsers en dus tijd om je paard te corrigeren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-03-16 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:01

De tip van Janine is inderdaad een hele goede :j , zeker bij chronisch overlast of als er regelmatig wielrenners langs paardengebieden komen. Even uitleggen hoe een paard werkt en dat jullie eigenlijk allebei hetzelfde willen, namelijk met een beetje lol met je sport bezig zijn.

Zelf nooit zo'n last gehad van wielrenners of mountainbikers. Ze rijden hier dan ook meestal niet in hele grote kuddes en daarnaast is vzpaard heerlijk bomproof. Die staat gewoon rustig in de berm te kijken naar zo'n kolonie snelfietsers en dat vinden zij dan weer heel grappig. Dat 20 keer goedemorgen roepen zag ik dan weer iets minder zitten, dus na de vijfde ben ik maar gaan zwaaien.
De meest irritante wielrenner was die ene vent die heel blij sta-zit-sta-zit begon te roepen toen we over een naastgelegen weg draafden. Was een kennis die zelf ook paard reed dus kon ik wel lekker iets vuigs naar terug roepen, wetende dat ie dat wel kon hebben. :P

Maar wat betreft overlast en dat wielrenners maar moeten opzouten omdat ze zo lastig zijn, ik denk dat er ook genoeg weggebruikers precies zo over ruiters denken. Enge beesten, rijden doe je maar in een wei, dat paarden alleen leuk zijn als er een krokant laagje en een broodje omheen zit enz. Heb het allemaal wel eens gelezen op andere sites...Of alleen al dat kennisje van mijn moeder die eens aan het wandelen was toen ze een stel ruiters tegen kwam en een tirade naar haar hoofd kreeg omdat ze een paraplu op had, en nee, ze liep niet over een ruiterpad maar langs een fietspad. Ken nog wel meer verhalen van mensen die zich heel netjes gedroegen maar zich vervolgens rot schrokken van ruiters. Ook echt fijne reclame voor de buitenrijderij. :n