Wie rouwt er met mij mee? Taboe doorbreken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:06

Dikke knuffel van hier.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, wel jouw reacties.

Wat jij nu mee maakt is een ondraagbaar verdriet. Dat je een jonge, sterke en gezonde vrouw bent, daar trekt dat verdriet zich niets van aan. Dat blijft en zal niet zomaar weg gaan. Ongeacht hoe je ermee omgaat.

Mijn tante is kortgeleden overleden en herken jouw verhaal zo erg. Mijn nicht plaatst regelmatig op facebook berichtjes in de trant van: "waarom" "hoe zou het je nu vergaan mama?" "Ik mis je mama" enz (vergelijk ik nu dus een beetje met hoe jij je voelt, alleen spreekt zij t daadwerkelijk uit en krijgt hierbij wel een beetje steun van anderen), mijn oom is een beetje zoals jouw papa.

Tuurlijk maak ik zelf niet het verdriet mee wat jij meemaakt, maar ik zie en voel het wel in mijn omgeving. En heb natuurlijk over de app ook weleens dingen van je gehoord.

Ik doe lekker met je mee de taboe te doorbreken. Je moet gewoon kunnen huilen, kunnen rouwen, kunnen zeggen tegen mensen dat je je K voelt. En het is waar dat mensen denken dat verdriet om een oma/tante/andere dierbare te vergelijken is met het verdriet om je mama(/papa), maar dat is niet te vergelijken (tenzij ze een ouderrol gespeeld hebben). Je mama is degene die altijd voor je klaarstaat, met wie je een bruidsjurk uit zou zoeken, alle tips en trics had kunnen vragen als je zwanger bent, degene die je never nooit zou laten vallen. Die persoon is weggevallen en dat doet zoveel verdriet en daar mag je om huilen.

Ook als sterke, jonge, gezonde vrouw.

Dikke knuffel Seltje en je hebt mn nummer als je me op wat voor manier nodig hebt :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:00

Seltje schreef:
Dank jullie allemaal voor de lieve woorden.

Hier is erover praten echt taboe, laat staan dat je tranen laat zien. Ik ben een jonge gezonde vrouw die sterk in haar schoenen zou moeten staan als ik mijn (Werk)omgeving mag geloven. In de zorg is geen tijd om te rouwen, daar moet je gewoon doorgaan. Daarom beslist nieuw werk te zoeken, de zorgsector hoeft voor mij niet meer.

Thuis is het ook raar, mijn partner vindt dat ik het niet mijn leven mag laten beheersen, maar dat doet het wel, het beheerst alles. En papa doet alsof alles goed is, praat er nooit over en crasht op de momenten dat hij alleen is.

Hier zo lezen op bokt doet me goed, want heb zo niemand in mijn leven waar ik bij terecht kan (ja een psycholoog, maar dat is toch anders)

Een rouwproces is een rouwproces, ook mensen die sterk in hun schoenen staan moeten hier vroeg of laat doorheen. En hoe je rouwt zegt niks over hoe sterk je in je schoenen staat, iedereen verwerkt dingen op zijn eigen manier.

En logisch dat het nu je leven beheerst! Maar dat gaat het niet de rest van je leven doen, het verdriet slijt echt wel, maar het gemis zal blijven. Mocht het nou na jaren nog je leven beheersen en functioneer je hierdoor niet, ja, dan is er sprake van een niet goed verlopen rouwproces. Maar zo'n korte tijd is echt normaal hoor...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:04

Mijn grootste angst is wat jou zojuist is overkomen. ik kan me voorstellen dat het rouwen echt niet na een paar maanden voorbij is.
Een heel dikke knuffel vanuit hier, en alle sterkte wens ik je toe, niet alleen de komende tijd maar gewoon zolang jij het nodig hebt :(:) niemand kan zeggen hoe lang zoiets duurt, ik kan me namelijk niet eens voorstellen dat je ooit over zoiets heen zou komen..

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:08

Ik heb je andere topics ook gelezen, maar nooit kunnen reageren, omdat ik dan steeds verdrietig werd. Ik wens je veel sterkte!

Ik ben mijn moeder, op 19 maart aanstaande, bijna 3 jaar geleden verloren. 9 dagen na haar 60e verjaardag. Ze heeft een aantal zware maanden gestreden tegen longkanker en hersentumoren. Ik was 25 toen ze overleed en heb nu nog veel verdriet. Maar ook zeer zeker weer het plezier in het leven teruggevonden, dat was namelijk mama's 'eis'. De traumatische beelden van je eigen moeder verzorgen met zo'n heftige ziekte, haar achteruitgang, die kan ik inmiddels redelijk blokkeren. Maar daar heb ik zeker de eerste 2 jaar heel veel moeite mee gehad. Nu denk ik vooral aan onze mooie tijd samen.

Ik vond zelf het verdriet van mijn ouders hartverscheurend, twee geliefden die elkaar gaan verliezen..

Mocht je behoefte hebben om je verhaal te doen, mijn PB staat open.... Ik leef met je mee, maar ok beloof je ook dat je het verdriet straks beter zult kunnen dragen.
Ik denk vaak; als mama nu meekijkt, dan zou ze willen zien dat ik geniet! Helpt niet altijd, maar vaak wel. Alsof ze nog steeds met mij meeleeft en mij aanmoedigt. Ze is nog altijd bij me, elke seconde van de dag.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:12

op 21 december 2011 verloor mijn moeder ook de strijd tegen borstkanker op 57 jarige leeftijd.
Net een paar dagen voor de kerst... Tja, we kregen dus kaarten met een fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar van de mensen die het nog niet wisten!
Nou fijne kerst... ;(
Ik weet precies hoe je je voelt, als je er al aan moet denken schieten de tranen je in de ogen.
Het blijft donders moeilijk!
In 2014 gingen we (mijn stiefvader en zijn vriendin en ik) kijken bij een huis. ''Aha je hebt je vader en moeder ook meegenomen'' -:(-
Wist die man natuurlijk niet, maar dan toch het gevoel. Had hier eigenlijk met mijn moeder moeten staan potjandikkie!
En toen mijn huis eindelijk af was, wat zou moeders trots op mij zijn. Helaas ze zal het nooit zien....
Je zal het vanzelf in de loop der tijd een plekje geven, je krijgt het vanzelf minder zwaar, maar helemaal vergeten zal je het nooit.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:25

Sterkte met het verlies van je moeder.

Mijn collega is vorig jaar haar moeder verloren aan kanker. Met enige regelmaat heeft ze het over haar moeder en soms denk ik, 'zet je er overheen', maar dat is uiteraard te makkelijk gezegd. Ik vind het dan ook niet erg hoor. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden als ik mijn mam zou verliezen.

Soms begrijpt men de situatie niet helemaal, omdat het leven van een vreemde niet op zijn kop staat bij het verlies van jouw moeder. Daardoor zijn ze niet direct lomp, maar ook niet even tactisch.

En janken mag altijd! Heb gister verschrikkelijk zitten janken om mijn konijn, waar ik al weken mee aan het behandelen was en gister was het gedaan..

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:19

Dikke knuffel voor iedereen die een verlies heeft gekend.

Hier is het een jaar en bijna 4 maanden geleden dat ik mijn vader heb moeten afgeven aan de gevolgen van kanker. We hadden geen goede band, maar je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Zo die kleine stomme dingetjes..
Zo ben ik net, nadat ik heb vernomen dat ik geslaagd ben op mijn tentamens, de laatste voor mijn opleiding en ik nu alleen nog stages en een eindproef heb, mijn oma en moeder opgebeld en daarna in tranen ben uitgebarsten omdat ik papa niet meer kan bellen.

De kleine dingen af en toe ..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:53

Anoniem schreef:
Jemig Seltje.....
Tja, je vader gaat er op zijn manier mee om, ook daar is geen goed of fout aan, het is zijn manier.
Ik heb maanden niet kunnen werken, mijn stiefvader ging direct na de uitvaart al aan de slag, woest was ik op hem, hoe kon hij nou gewoon doorgaan?! volkomen onterecht natuurlijk, want hij had juist wel die afleiding nodig.
Wij hebben trouwens de kasten met mama's kleding nog niet uitgeruimd, het lukt gewoon niet. Soms als ik daar ben loop ik even naar boven, doe de kast open en ruik mama.....
Elke keer als ik langs het ziekenhuis rij waar zij is overleden, of de begraafplaats (soms meerdere keren per dag) zeg ik haar gedag en werp een kushandje.
Overigens, dank je wel.
Volgens mij is dit voor mij een van de eerste keren dat ik echt redelijk rustig er over kan tikken.

Precies, iedereen rouwt op zijn eigen manier. Ik ben toen stoïcijns met mijn opleiding verder gegaan bijvoorbeeld. Nu, 3 jaar later is de pijn wat minder scherp maar nog steeds heb ik natte ogen als ik aan dé nacht in het ziekenhuis denk. Binnen 3 maanden was het afgelopen.... Kanker is terecht kankerzooi.

Die kleine dagelijkse dingen kunnen nog zo'n pijn doen. Wat zou ik graag mijn vader willen horen. Het troost iets dat ik brieven schrijf, maar hij zal ze nooit lezen.

Mensen die hetzelfde hebben mee gemaakt, daar kun je goed mee praten is mijn ervaring. Vele anderen weten vaak geen houding te geven.

MyWup

Re: Wie rouwt er met mij mee? Taboe doorbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:09

Ja dat is wat ik ook ervaar, ik heb heel veel aan de mensen die, helaas, hetzelfde hebben meegemaakt.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:30

Jeetje seltje, iedereen mag rouwen toch, ook al ben je een sterke vrouw!
Ik vind dat je je leven wel mag laten overheersen door rouw! Als jij daar behoefte aan hebt is dat gewoon zo. Dit is wat er gebeurd is in je leven en je mag ook de tijd nemen die je nodig hent om het te verwerken, wat anderen er ook van vinden. Ik denk juist dat als je de tijd neemt om te rouwen dat je dan ook de kans neemt om het een plekje te geven. Althans dat is mijn ervaring.
Ik kan nu zeggen, na 6,5 jaar, dat ik het een plek heb kunnen geven gelukkig. Ik heb er veel van geleerd, met name over mezelf en de mensen om mij heen.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:23

Vroeger droegen de mensen tot een jaar na het verlies alleen maar zwart. Dan was het goed te zien, ook voor buitenstaanders, dat je in de rouw was. Je hoeft het niet te verstoppen, het is heel normaal!
Veel sterkte!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:41

Lidewijke schreef:
Vroeger droegen de mensen tot een jaar na het verlies alleen maar zwart. Dan was het goed te zien, ook voor buitenstaanders, dat je in de rouw was. Je hoeft het niet te verstoppen, het is heel normaal!
Veel sterkte!

Het zou van mij terug mogen keren. :o

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:47

In 2014 is mijn moeder overleden aan de gevolgen van een operatie (die weer een gevolg was van 10 jaar vechten tegen COPD) na een hel van 3,5 week op de intensive care. Inmiddels dus anderhalf jaar geleden. Er zijn momenten dat get heel goed gaat, maar ook nog veel momenten waarin ik haar ineens zo vreselijk veel mis. Haar warmte, haar liefde, haar advies... Maar niemand vraagt meer hoe het gaat. Het is "normaal" geworden. En dus huil ik vaak in stilte of 'privé'.

Mijn moeder lag in 2013 26 weken in het ziekenhuis, gedurende het jaar, steeds 10-15 dagen aaneen. Het was voor haar ergens niet zo erg dat het gevecht voorbij was. Eerder in 2014 lag ze al kantje boord. Dus dan zeggen mensen dat het "beter" is zo, dat het "goed" is. Maar dat soort termen, daar kan ik nog steeds niets mee. Ik weet hoe ze het bedoelen en vind het niet erg dat ze het zeggen, maar er is niets goeds aan het missen van mijn mam. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:51

Djinnie, mag ik vragen naar welke operatie jouw moeder toen heeft gehad?
Mag evt ook per pb hoor.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:17

Een operatie aan de prothese bij haar buikslagader, Tica_81. Klinkt een beetje vreemd met een ziekte aan de longen, maar door alle medicatie waren mam's aderen niet best. Hebben ze in 2010 een kunstbuikslagader geplaatst, waar een ontsteking op kwam. Die niet weg ging. Die ontsteking creëerde een fistel (gangetje) van de slagader naar de darmen en dat was levensbedreigend. Ik ben getrouwd op 16-8-2014 en op 25-8-2014 werd ze geopereerd. Doel was een nieuwe slagader maken van aderen uit haar bovenbenen en de buikholte schoonmaken. Dit was succesvol. Alleen zaten haar darmen te lang zonder zuurstof en zijn die af gaan sterven. Ze heeft gevochten voor wat ze waard was, maar op 16-9 moest ze de handdoek in de ring gooien en op 18-9 is ze overleden.

Voor een nieuwe long was ze nog te goed... ze had net geen 30% longinhoud meer, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:24

Dank je wel voor het vertellen. Dat verwacht je dan ook niet, aan een eigenlijk zijdelings iets. Op dit moment zit ik in het ziekenhuis waar mijn moeder overleed, op de longpoli voor mijn eigen longfunctietest. Blijft altijd wel een raar iets...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:27

magda_90 schreef:
Lidewijke schreef:
Veel sterkte!

Het zou van mij terug mogen keren. :o

Je kleding bepaal jezelf (tegewoordig), dus wat let je? :)

De periode van dragen van rouwkleding (zwart/grijs) was afhankelijk van de relatie tot de overleden persoon. Logischerwijs werd dat het langs gedragen als het directe familie was. De lengte verschilde trouwens per streek. In sommige streken ging de naaste familie de eerste zes-twaalf weken na een overlijden in het zwart gekleed, gevolgd door een periode van zes tot x weken van een 'halve' rouw, waarbij men al wat minder donkere kleding draagt. Was een ouder overleden dan kon de periode in bepaalde gebieden oplopen tot 2 a 3 jaar en betrof het je partner kon je mogelijk je hele leven rouwkleding dragen, tenzij je opnieuw trouwde. Maar de reden achter rouwkleding zal je mogelijk nog verbazen. Dat vindt zijn oorsprong in de bijbel. Je droeg het ook niet voor jezelf, maar omdat iemand overleden was. Als eerbetoon, maar ook om te beseffen dat iedereen ooit sterft. Een teken van nederigheid, het besef van de zonde en boetedoening tegenover God.

Bovenstaand gebruik beperkt zich tot ca. 18de-19de eeuw Nederland (en een deel Europa ongetwijfeld). In bijv. Zuid-Korea is wit de kleur van rouw!

Tegenwoordig beperkt het dragen van zwart in Nederland zich tot het moment van de uitvaart zelf, waarbij ik persoonlijk het idee heb dat ook dat steeds minder wordt. Tot rood en wit aan toe (en dat was vroeger écht uit den boze om te dragen tijdens rouw)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:46

Ik vind zwart op een begrafenis wel mooi staan :) maar het is ook afhankelijk van de wensen van de overledene en nabestaanden wat er gedragen wordt. Toen mijn opa overleed wilde mijn oma absoluut niet dat er 'rouw'kleding gedragen werd. Wij mochten geen zwart aan want ze vond dat zo verdrietig staan terwijl mijn opa en zij er helemaal vrede mee hadden dat het leven afgelopen was. Ze vond dat het verdriet niet op de voorgrond moest staan maar juist de vreugde van hun leven samen. Vond ik ook wel een mooie betekenis :j en als mn oma dat zo wil, dan doen we dat gewoon zo :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:17

Anoniem schreef:
Dank je wel voor het vertellen. Dat verwacht je dan ook niet, aan een eigenlijk zijdelings iets. Op dit moment zit ik in het ziekenhuis waar mijn moeder overleed, op de longpoli voor mijn eigen longfunctietest. Blijft altijd wel een raar iets...

Dat blijft zeker een vreemd iets. Ook wel heftig dat je daar dan zit voor je eigen longfunctietest.

Mijn moeder was iets meer dan een jaar overleden toen ik voor mijn vader naar dezelfde afdeling kon. Dan loop je langs het kamertje waar ze is overleden, brrr, kippevel. Dat was een algemene afdeling overigens. Mijn vader lag daar, omdat ie zijn heup gebroken had, op zijn 63e...

Edit: ik had jouw post wel gelezen, maar realiseer me nu pas dat jouw moeder even oud was als de mijne toen ze overleed. Ik vond het nog zo jong, er was nog zoveel dat ik met haar had willen delen. Ik ben echter wel dankbaar. Ze was al zo lang ziek, dat ik bang was dat ze mijn eventuele kinderen nooit zo leren kennen. En dat was wel zo. Zoonlief was bijna 3 jaar, dochterlief bijna anderhalf.

Als je het trouwens over tegenstellingen hebt... mam stierf op 18-9, dat was een donderdag. Op zaterdagmiddag zaten we met de uitvaartondernemer te praten en namen we beslissingen over kaartjes, bloemen, tekst en dergelijke en zaterdagavond zat ik ballonnen op te blazen, omdat op zondag mijn zoontje drie jaar werd en zijn verjaardag dan gepland stond.
Laatst bijgewerkt door djinnie op 21-03-16 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:23

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder. Helaas kan ik met je meevoelen in het verdriet, omdat ik mijn vader ben kwijt geraakt door onverwachte complicaties na een operatie. Het ging om een onderzoek en de operatie was goed geslaagd, maar na de tijd knapte hij maar niet op. Van dag tot dag werd hij slechter en slechter en in eens werd hij niet goed. In de nacht gebeld dat hij werd opgenomen op de IC, een spoedoperatie en daarna is hij niet meer bij geweest en de volgende dag overleden.

Het is nu 8 maanden geleden, maar ik heb nog elke minuut van elke dag verdriet. Wat ik wel merk is dat het verdriet veranderd. Eerst heftig en paniekerig met huilbuien die je niet kan afremmen. Daarna voelde ik een soort ongeloof en zocht ik hem overal. Ik wilde hem zo graag bellen bij nieuwe dingen, zoals ik dat altijd had gedaan. Soms belde ik zijn telefoon om zijn stem op de voicemail te horen. Toch kwam langzaam het besef dat hij niet meer terug komt en daarbij kwamen slechte nachten slapen en kleine lichamelijke klachten. Inmiddels komen heel langzamerhand ook mooie momenten in mijn hoofd. Heel lang heb ik het beeld nog voor mijn ogen gehad van hoe hij daar in het ziekenhuis lag en de paniek en angst gevoeld. Gelukkig gaan die beelden steeds verder van me af staan en zie ik voor me hoe hij samen met mij kon genieten van mijn paarden. Ook nu is het verdriet nog lang niet weg. Wel is het beter te sturen, al kan een bepaald liedje of een gebeurtenis dit wel plotseling oproepen. Dat laat ik dan ook maar gewoon gebeuren. Ik schaam me niet voor mijn verdriet.

Mijn vader was (en is) heel belangrijk voor mij, een basis waar ik altijd op kon terug vallen en iemand waar ik goed mee over gevoelens kon praten. Nu hij er niet meer is, is mijn leven totaal veranderd. Niets is meer hetzelfde. Mijn verhalen die ik met hem deelde kan ik niet meer met anderen delen. Met mijn partner, mijn moeder en mijn broer kan ik het verdriet delen, maar zij beleven het anders of uitten het in ieder geval anders. Dat is ook goed en dat accepteer ik, maar juist daarin mis ik mijn vader vreselijk.

Voor wat betreft het leven dat zo snel doorgaat, dat herken ik ook. Ik leerde een hele andere kant van mijzelf kennen. Niet meer kunnen genieten van dingen, mezelf geen plezier toestaan omdat mijn vader dat ook niet meer kan. Niet lang na zijn overlijden was ik op een verjaardag en iedereen had plezier. Voor mij was dat gevoelsmatig onbegrijpelijk. Of mensen die "zeurden" over kleine dingen, normaal ben ik heel medelevend maar daar kon ik helemaal niks mee. Zelfs de caissières in de supermarkt die mij een fijne dag wensten, kon ik niet volgen.

Gelukkig verandert ook dit, langzaam maar toch. Inmiddels kan ik wel weer langzaam genieten van mooie dingen, in gezelschap zijn en lachen. Heel cliché, maar ik weet dat mijn vader niet had gewild dat ik in een hoekje ging zitten huilen voor de rest van mijn leven. Dus ik leef ook voor hem. Ik kies mijn momenten om hem te herdenken en soms praat ik even met hem en pak dan de draad weer op.

Veel sterkte voor iedereen die een dierbaar iemand is verloren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:27

De oorsprong van rouwkleding is mij inderdaad bekend. Men zou je tegenwoordig eerder als goth aanzien dan een rouwende heb ik hier althans het gevoel (bij wijze van dan goth he).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:31

@Barron; jemig, sterkte zeg. Ik vergeleek het verdriet altijd met golven. In het begin ging ik bijna non stop kopje onder. Dat was letterlijk proberen je hoofd af en toe eens boven water te steken om adem te halen. Daarna kwam er een periode dat de golven afgewisseld werden met heel soms kalm water, waarin ik kon drijven. Daarna kwam de periode van kalmer water, de golven zag ik aankomen.

En nu? Nu gaat het best aardig, maar de golven zie ik niet meer aankomen. Ze komen onverwachts en ontnemen me de adem.

"Voordeel" was wel dat het voor mijn moeder echt klaar was. Toen ze was overleden vonden we een brief van haar aan ons, die we alleen mochten openen als de operatie niet gelukt was. Ze had de muziek voor haar uitvaart zelf bepaald en wilde geen kasplantje worden. De operatie was dusdanig risicovol, dat de kans op overlijden niet gering was... en al lang ziek. Dat is ergens wellicht anders dan volkomen onverwachts iemand verliezen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:33

Mijn moeder heb ik anderhalf jaar geleden verloren aan kanker op 57 jarige leeftijd (volgens mij). Ikzelf was toen 24. Ook kanker. En nog heb ik regelmatig moeilijke momenten en ik mis mijn moeder nog elke dag.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:48

Het was gisteren precies 3,5 geleden dat mijn vader overleed aan de gevolgen van kanker. Ik was toen 14. Aan 'het begin' dacht ik dat dat rouwen een paar weken zou duren en dat ik er daarna vanaf zou zijn. Viel dat even vies tegen :') . Djinnie schrijft iets over golven en ik denk dat dat een prachtige omschrijving is van wat je te wachten staat in een periode van rouw. Belangrijk is mijns inziens dat je het 'de tijd geeft' en dúrft te rouwen. Al heb je zo te lezen je omgeving niet echt mee. Rouwen doe je gewoonweg op je eigen manier en dat zorgt ervoor dat niks fout kan zijn. Als jij je ergens prettig bij voelt, moet je dat gewoon doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:36

Wat Maaikman zegt hierboven ben ik het helemaal mee eens. En er is geen goed of fout in dezen, rouw op jouw manier. Mijn moeder is in 2003 overleden op 57-jarige leeftijd en het verdriet is wel gesleten, maar zal nooit verdwijnen. Op belangrijke momenten mis ik haar heftig, er zijn momenten dat ik er niet aan denk en er zijn veel momenten dat ze kort in mijn gedachten is.