Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus

Mijn broer/zus is mijn beste vriend(in)
92 (16%)
We zien elkaar enkel bij gelegenheid (verjaardag, kerst, etc)
101 (17%)
We hebben regelmatig contact (zowel fysiek als bijv telefoon)
212 (37%)
Ik kan niet met en ik kan niet zonder
78 (13%)
Ik heb geen contact met mijn broer/zus
51 (9%)
Anders
31 (5%)

Totaal aantal stemmen: 565

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:11

Met mijn zus, goede relatie. Studeert in buitenland, 8 uur tijdverschil maar proberen zoveel mogelijk te skypen, zij is 19 jaar.
Ik en mijn broer mogen elkaar niet, 'haten' elkaar en gunnen elkaar niks. Heb totaal geen band met hem. Hij is 17 jaar.
Zelf ben ik 14.
Laatst bijgewerkt door Madelou op 16-03-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:11

Mijn broer is gehersenspoeld door zijn vrouw en wil met de hele familie niks meer te maken hebben al jaren? Een tijdje geleden hoorde ik via via dat ik 2 keer oud tante ben geworden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:13

Ik zie mijn zus(je) ze is jonger maar een kop groter... een paar keer per jaar. Maar regelmatig hebben we contact via de mail of sms oid.
Maar we lopen niet de deur bij elkaar plat, zou er ook niet aan moeten denken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:15

Met mijn oudste zus kan ik wel en niet goed.
We moeten elkaar gewoon niet al te vaak zien. Dan gaat het echt goed.
Toen we elkaar dagelijks/wekelijks zagen wat minder. Nu zien we elkaar maandelijks of 1 keer per 2 maanden en we hebben nu een fijn contact.
Mn jongere zusje daarintegen heb ik een goede band mee. Wonen samen/nog thuis en dit lukt goed. Okee beetje gekat en gekwek af en toe maar dat is normaal.

Mijn oudere zus is 3 jaar ouder en mijn jongere zusje 5 jaar jonger.

Wietsje92

Re: Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:17

Mijn broertje woont nog thuis, mijn broers wonen al jaren samen. Met alle 3 heb ik goed contact. We komen regelmatig bij elkaar en maken regelmatig uitstapjes met elkaar :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:18

Met mijn broer erg matig contact en tja ik heb een zus maar voor mij bestaat ze niet meer.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:18

Chiave schreef:
Ik twijfel erg of ik wel in ga op de uitnodiging voor de bruiloft van mijn zus, waar ik een heel slechte band mee heb... Zijn jullie op komen dagen op de bruiloft van jullie broer of zus waarmee jullie een slechte band hebben/hadden? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om leuk te doen daar terwijl ik weet wat voor grappen ze uitgehaald heeft. :\

Ik denk dat dat een beetje ligt aan de geschiedenis, maar ja ondanks dat jullie elkaar niet liggen zou ik wel gaan, al is het maar even.

Ik heb het nooit goed met mijn zus kunnen vinden, wij zijn ook compleet het tegenovergestelde van elkaar. Daarnaast pamperen mijn ouders haar te veel en wordt ze bij veel dingen 'voorgetrokken', maakt het ook niet makkelijker..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:19

Verschillende relaties met mn broers en zussen.

Met de 1 intenser als de andere, maar als we met elkaar samen zijn, altijd goede sfeer en veel lachen, en we zijn allemaal onszelf. En hebben respect en waardering voor elkaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:20

Ik heb anders ingevuld. Het is hollen of stilstaan. Nu weer stilstaan trouwens.

Mijn zus is 3,5 jaar ouder dan ik en vanaf jong gaat het bij vlagen moeizaam tot niet. -O- is ook geen peil op te trekken. Ik wil wel maar zij zo wel en dan weer hele periodes niet. Dan heb ik kennelijk wat gedaan of gezegd en is ze boos heel erg boos en spreekt me dan zo weer tijden niet.

Echt zielig voor mijn vader maar aangezien hij getuige was van de laatste "ernstige overtreding" die ik begaan heb waar hij zelfs nog onderdeel van was heeft hij zich er een beetje bij neergelegd. Mijn zus lijkt in helemaal niets op mij mijn vader of mijn moeder vreemd genoeg. Heeft geen hart voor anderen.

Heeft zelfs wat voor elkaar gekregen toen ze op onze konijnen had gepast bij haar thuis. Wij hebben haar daar 5 euro per dag voor betaald en ons eigen voer en bodembedekking megenomen. Wortel was op en we kregen een rekening van 82 cent voor een wortel die ze gekocht had. Terwijl we heel vaak gratis uiteraard op haar cavia hebben gepast. Haar vriend (nu man) was heel ernstig ziek. Ik heb alles uit mijn handen laten vallen en ben bij haar gebleven voor een week. Maar ik moest mijn eigen boodschappen doen, brood, drinken en zo kopen en zelf betalen, mocht niet van haar meeeten. Dat soort dimgen dus.

De ernstige misstand die ik gedaan heb. Mijn vader is met me meegegaan naar Frankrijk op huizenjacht met zijn camper voor een paar dagen. Wat zijn idee was omdat hij me niet allen wilde laten gaan. Ik had het haar aan de telefoon al gezegd. Ze reageerde al vreemd en gesprek liep niet lekker. Dat ook meteen tegen mijn vader gezegd die ik ook wat moest doorgeven. Hij heeft mijn zus nog de vertrekdatum doorgegeven.

De dag na vertrek belt mijn zus me op mijn mobiel waar mijn vader was. Eh ja die rijdt nu. Afijn zus helemaal over de zeik omdat ik haar daar niets van gezegd had dat we weggingen. En dat ik mijn vader gemanipuleerd had en gedwongen mee te gaan enz. 8)7 mijn vader heeft terug gebeld daar liep ze tegen te slijmen hij had niets fout gedaan. Afijn resultaat een koud sms je dat ze me niet meer wenst te spreken. Dat is nu ruim 3 maanden geleden en de noodzakelijke communicatie verloopt via mijn vader. Als ik bel neemt ze niet op ivm nummerherkenning.

Ja dan niet. -O- is niet de eerste keer dat het zo verloopt en zal ook niet de laatste leer zijn ben ik bang. Wat ik eraan kan doen. Niets.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:21

Ik heb 3 broers. Mijn oudste broer heb ik in 2010 voor het laatst gezien. Mijn 1na oudste broer heb ik geen contact meer mee sinds ik het contact met mijn biologische vader heb verbroken in 2009, de 1na jongste broer ( ik ben de jongste) zien we eens in de 2 a 3 maanden, soms vaker maar dat is wisselend. Ik heb ook nog 2 halfbroertjes en ook nog 2 stiefbroertjes maar met hun 4 vrijwel geen contact.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:22

De band met mijn broer vind ik prima. Zien elkaar niet heel vaak, terwijl we wel in dezelfde plaats wonen. Komen op elkaars verjaardag, vieren kerst samen en zien elkaar op verjaardagen van andere familieleden. Ook kan ik hem altijd bellen als ik hulp ergens bij nodig ben en hij mij natuurlijk net zo.

Gewone koffie visites even tussendoor komen er eigenlijk nooit van, maar goed we zijn beide ook volledig aan het werk en s avonds andere verplichtingen (in mijn geval mijn paard), dus veel tijd is daar ook niet voor. Hij is wel heel anders dan ik, maar kan altijd wel met hem lachen etc. Ik ben er content mee :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:26

Als kind en tiener waren we de beste vrienden, bijna onafscheidelijk, ook al is mijn broer 5 jaar ouder dan ik. Halverwege de 20 veranderde dat. Mede omdat ik niet zo met zijn vriendin kan opschieten, maar ook omdat we allebei ons eigen leven kregen met niet meer dezelfde raakvlakken.

Nog steeds zien en spreken we elkaar regelmatig en als we dat doen is het altijd leuk en goed. Maar we zijn niet meer de vrienden, zoals vroeger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:26

Mijn band met mijn broertje is inmiddels ook prima. We schelen 4,5 jaar en als puber was hij echt niet leuk. Eigenlijk tot begin in de 20 zelfs niet :n
Maar inmiddels gaat het goed, hebben we intensief gepraat over vroeger en is onze band een stuk beter. Hij woont wel een eind weg, dus we spreken elkaar niet vaak. Maar lang leve de app tegenwoordig gelukkig. :))

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:27

Chiave schreef:
Zou ik hier ook een vraag neer kunnen leggen?

Ik twijfel erg of ik wel in ga op de uitnodiging voor de bruiloft van mijn zus, waar ik een heel slechte band mee heb... Zijn jullie op komen dagen op de bruiloft van jullie broer of zus waarmee jullie een slechte band hebben/hadden? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om leuk te doen daar terwijl ik weet wat voor grappen ze uitgehaald heeft. :\

Als ik in jou schoenen stond dan was ik niet gegaan.
Mijn man en ik zijn in 2010 getrouwd en ik heb toen al mijn (3 volle) broers uitgenodigd maar er zijn er ook maar 2 geweest. 1 broer is niet geweest omdat ik het contact met mijn biologische vader heb verbroken in 2009 en aangezien die broer de rechterhand van mijn biologische vader is wilde hij dus niet op mijn trouwdag komen.

Edit,

Moet wel toegeven dat ik sinds ik het contact met mijn biologische vader heb verbroken, alles ook makkelijker naast mij neer kan leggen wbt de relatie met mijn broers. Daarvoor had ik juist het tegenovergestelde daar ik heel graag een goede broers-zus relatie wilde hebben.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 16-03-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:27

Mijn zusje woont een dorp verderop met haar man en kinderen.
We bellen zeker 3x per week en komen regelmatig bij elkaar op de thee.
Ook volgen we samen (schoonmoeder en een vriendinnetje gaan soms ook mee) workshops.

Wij hebben een lastige jeugd gehad. En hebben steun aan elkaar.

Mijn biologische vader is hertrouwd.
Zijn zoon, mijn halfbroertje zie ik misschien 1x per 4 jaar.
Biologische vader zie ik ook zo weinig.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:29

Ik heb twee oudere zussen, en zij zijn beide al een aantal jaren uit huis. De oudste woont in dezelfde woonplaats, de andere woont een uurtje van ons vandaan. Ik zie hun beide zo goed als elke week wel een keertje. Tussendoor hebben we ook nog contact via Whatsapp.
We zijn alle drie heel erg verschillend, en vinden allemaal iets anders belangrijk... dit botst soms... maar we houden super veel van elkaar en proberen ons in elkaar te verdiepen. We gaan af en toe wat leuks doen (mijn galajurk zoeken, voor hun beide een keer een trouwjurk).

Als ik dit topic zo zie ben ik heel erg hecht met mijn zussen, terwijl ik me dit nog nooit echt beseft heb...

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:30

Ik heb echt een hele goede band met mijn zusje :D.
Zij is 17, ik ben 21 en we wonen beide nog thuis.
We kunnen echt niet zonder elkaar en ik vind het dan ook vreselijk dat zij volgend jaar uit huis moet voor haar opleiding ;(.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:31

marleen_usar schreef:
Mijn broer is gehersenspoeld door zijn vrouw en wil met de hele familie niks meer te maken hebben al jaren? Een tijdje geleden hoorde ik via via dat ik 2 keer oud tante ben geworden.

Grappig...
Ik ben zo iemand die ervan beschuldigd wordt mijn man te hebben gehersenspoeld.
:+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:32

Best veel mensen stemmen dat het hun beste vriendin is.... Ik kan me daar echt niks bij voorstellen... Nooit dat gevoel gehad ook.
Ik heb 1 vier jaar oudere zus, en van kinds af aan is dat nooit makkelijk geweest. Altijd ruzie, niet alleen met woorden....
We leiden allebei een compleet ander leven. Ik woon vrijstaand in buitengebied, zij in de stad in een niet bepaald prettige wijk.
Mijn ouders nodigen ons altijd uit voor bijv de kerst, waarbij m'n moeder veel moeite doet om het gezellig te maken.
Ik lig een paar nachten van te voren al wakker, bang dat het weer escaleert, want dat zou niet de eerste keer zijn...

In februari is voor mij de bom gebarsten. We waren op de verjaardag van mijn zus... Bij Gods gratie kwam ze van haar stoel om de felicitaties in ontvangst te nemen.... Verder heeft ze continu met een vriendin zitten praten, dusdanig dat drinken etc verzorgt werd door haar ex en mijn moeder....
Al jaren pas ik mezelf aan om de lieve vrede te bewaren, maar ik ben daar eigenlijk klaar mee. En m'n zus ziet het niet, snapt het niet.... En dat kan me eigenlijk gestolen worden, maar ik heb ook nog ouders, en die komen er tussenin...
Dit is in een notendop, het is een opstapeling van járen..... Wat ik niet allemaal online ga zetten.
Keerzijde is: als er iets aan de hand is, zal ze er, op haar manier, voor me zijn.

Praten werkt niet, m'n zus schiet in de verdediging, het is allemaal niet waar, het ligt aan heel decwereld, behalve aan haar.... En ik klap dicht en zet mezelf opzij in een poging ruzie te voorkomen. Maar ik zeg dan weer niet wat ik wil zeggen....

Ik zou ook graag een keer gezellig winkelen met m'n zus, of gezellig uit eten met m'n moeder en m'n zus, een gezellige meidendag oid.... Maar ik kan me er niets bij voorstellen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:32

Ik zou wel gaan al is het maar bij het jawoord en ga je daarna weg. Klinkt misschien vreemd maar ik zal het uitleggen. De band met mijn zus is matig tot nu niet. Ze is afgelopen jaar getrouwd hals over kop omdat haar nu man terminaal leek. Hij is er nu nog dat terzijde. Ik kon het niet opbrengen om er te zijn omdat ik net drie weken ervoor gedumpt was na 27 jaar relatie. Moest er niet aan denken om daar blij te wezen terwijl ik alleen maar wilde huilen en boos zijn. Heb op afstand via de telefoon wel een korte toespraak gehouden. Maar ben er wel verdrietig van dat ik het echt niet kon opbrengen. Zelfs nu ze me niet meer wil zien,

Esit lady madonna ik zou even afstand nemen en proberen niet de lieve vrede te bewaren. Beter elkaar even ontlopen dan er zoveel stress van hebben.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-16 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:33

Chiave schreef:

Draai het ook eens om. Zij heeft wel de moeite gedaan om ergens overheen te stappen en jou uit te nodigen. Maar ik snap jouw gevoel ook.
Kun je niet voor de bruiloft samen om de tafel om het een en ander uit te spreken en daarna beslissen of je wel of niet gaat?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:35

Mijn zusje en ik waren vroeger echt als water en vuur. Ze heeft in Februari 4 weken bij me gewoond omdat ze tijdelijk woonruimte nodig had in Tilburg en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Blijkt nu toch dat we beter met elkaar overweg kunnen dan we van tevoren hadden gedacht :)

Edit: Lastig verhaal met je zus TS :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:38

Mijn zus en ik zijn tweeling maar totaal verschillend. We botsen best veel maar uiteindelijk kunnen we elkaar ook niet missen.
Vroeger hadden we echt mega veel ruzie, nu nog wel eens maar lang niet meer zo vaak. Ik denk/hoop dat het steeds minder wordt :P

Ik zou wel willen dat we een betere band hadden maar we passen gewoon niet bij elkaar geloof ik, al kunnen we het ook heel gezellig hebben hoor! Ik hoop echt dat ons contact niet zo slecht wordt dat we elkaar alleen op feestdagen zien, dat zou ik echt heel jammer vinden.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:44

Mijn broertje en ik kunnen elkaar flink op de zenuwen werken, maar buiten dat kunnen wij het prima met elkaar vinden. We zijn geen dikke vrienden, maar ik er is wel sprake van vertrouwen. Kan me er vaak aan ergeren dat hij altijd aandacht komt zoeken of druk is op de momenten dat ik in alle rust aan het werk ben. Ik denk dat onze band komend jaar dan ook wel wat sterker zal worden. Dan ben ik namelijk het huis uit en zit er wat meer afstand tussen. :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:45

Chiave schreef:

Aangezien zij jou uitnodigt, ziet zij dat misschien als een kans op verzoening?! En zou ik dus gaan. Er komen vast veel meer mensen dan alleen je zus, dus maak er gewoon een gezellige dag van!

Ik heb een broertje die drie jaar jonger is dan ik. Wonen een paar straten bij elkaar vandaan, maar zien elkaar erg weinig. Als we elkaar wel zien is het contact gelukkig wel goed.