Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Het is klassieke Hr taal. estja schreef:Het is klassieke Hr taal.
pluisje88 schreef:estja schreef:Het is klassieke Hr taal.
Nee dus. Dit is gebral van managers met een commerciële opleiding die "HR er wel even bij doen" HR is meestal wel onderdeel van het managementteam maar een echte HR persoon heeft een totaal andere opleiding gehad en dus een andere invalshoek dan de management opleidingen die 5 mandjes HR erbij doen als minor.
wanneer verzuim frequent is of wanneer verzuim wit, grijs of zwart is ligt heel erg aan de situatie. Mede de reden waarom het HR vak een mensenvak is dat soms heel ingewikkeld kan zijn
nuscaniels schreef:Lastige kwestie dan.
Hoe zien jullie het naleven van bepaalde gezondheidsregels om ziek worden te voorkomen. Ik bedoel dit algemeen, niet specifiek voor de creche.
Qua gezondheidsregels bedoel ik op tijd slapen, geen weekenden doorhalen. Dit wordt vanuit het bedrijf aangegeven maar is natuurlijk niet te verplichten.
Kan je de collega aanspreken op diens gedrag buiten werktijd (zoals bv weekenden doorhalen waardoor ze smaandags niet optimaal zijn of ziek) of gaat dat te ver.
om te zorgen dat je optimaal kunt presteren is weer betrokkenheid/werkbeleving verhaal en dat kun je niet afdwingen met regels.. Lien2 schreef:Wel vind ik 3 x per jaar ziekmeldingen met griep zeer onwaarschijnlijk. Dan is er iets ernstig mis met de persoon of ligt de drempel tot ziekmeldingen heel laag.
Overigens heb ik een functie waarbij je thuis niets kunt doen dus meestal vraagt de leidinggevende wel door of je écht niet kunt komen. nuscaniels schreef:@NatasjavE, heeft niks te maken met zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar de frustratie als een medewerker zich met iets ziekmeld maar wel de dag ervoor feestend op fb staat en een andere collega al snotterend en hoestend tot overgeven aan toe wel doorwerkt om het werk van die ander af te maken.
liekec schreef:pluisje88 schreef:
Nee dus. Dit is gebral van managers met een commerciële opleiding die "HR er wel even bij doen" HR is meestal wel onderdeel van het managementteam maar een echte HR persoon heeft een totaal andere opleiding gehad en dus een andere invalshoek dan de management opleidingen die 5 mandjes HR erbij doen als minor.
wanneer verzuim frequent is of wanneer verzuim wit, grijs of zwart is ligt heel erg aan de situatie. Mede de reden waarom het HR vak een mensenvak is dat soms heel ingewikkeld kan zijn
Toch grappig dat ik HRM studeer en de bedoelde zin/taal bij mij ook vrij regelmatig voor komt.
Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen. Dus hr pakt de keuze niet af, het is nog steeds aan de medewerker. Enkel proberen wij de psychische lat waar iemand over heen moet voor ziekmelding, positief te beïnvloeden zodat er minder zwart of grijs verzuim voorkomt. Maar de keuze ligt nog steeds bij de medewerker. Kleine disclaimer, dit is hoe ik het natuurlijk uit de boeken leer, ervaring in het bedrijfsleven heb ik nog niet. Maar dit is hoe het ons nu uitgelegd wordt.
liekec schreef:Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden,.