HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:52

Tja je beschrijft hier één manier van hoe het zou kunnen gaan, maar dat staat niet vast, net zoals dat het inderdaad niet vast staat dat het precies gebeurt zoals het gepland is. Daarom doen de meeste hr-afdelingen (wat ik dan weer wél heb meegemaakt) hun veranderingen via plan-do-check-react cyclus en wordt er natuurlijk wel gekeken naar het beleid nadat deze is ingevoerd. Daarnaast zijn er inderdaad ook bedrijven die iets één keer doorvoeren en er dan nooit meer naar kijken, helaas helaas.

Mijn hoop voor mijn eigen toekomst is dat hr daar dan is om niet alleen reactief maar ook proactief te zijn en problemen ziet aankomen of merkt bij het personeel. Als een soort schakel als 't ware!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:14

In dat geval is het denk ik interessant om te kijken of je ook van de andere kant ervaring kunt opdoen, bv door eens mee te lopen bij de vakbond ofzo :j

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:32

Ik vind het een vreselijke uitspraak, verzuim is een keuze. :r Het is klassieke Hr taal.
Bij ons hebben ze nu ook bedacht dat je je niet meer ziek meldt maar ziekteverlof krijgt. Nou, ik beslis dus echt zelf of ik te ziek ben om te werken. En ja, ik werk ook in de zorg.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:30

Er is maar 1 persoon die kan bepalen of iemand kan werken en dat is degene zelf.

De arboarts beslist dit niet. Die geeft alleen naar advies.

'Verzuim is een keuze' doelt op het stukje hoe je er mee omgaat.
Wij stellen vaak de vraag, wat kun je nog wel?

Wist je dat elke ziektedag obgeveer € 200,- per dag kost? En dat voor standaard lonen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:42

estja schreef:
Het is klassieke Hr taal.

Nee dus. Dit is gebral van managers met een commerciële opleiding die "HR er wel even bij doen" HR is meestal wel onderdeel van het managementteam maar een echte HR persoon heeft een totaal andere opleiding gehad en dus een andere invalshoek dan de management opleidingen die 5 mandjes HR erbij doen als minor.

wanneer verzuim frequent is of wanneer verzuim wit, grijs of zwart is ligt heel erg aan de situatie. Mede de reden waarom het HR vak een mensenvak is dat soms heel ingewikkeld kan zijn

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:51

Hahaha zie mijn huidige werkgever aan komen; "verzuim is een keus".
Ik ben uitgevallen, onverwachts. Hartklachten. Heel stom, contract werd niet verlengd door toendoen van 2 collega's, en zij waren erg trots dat ik per eind maart niet meer hoefde te komen.
Prima, ik besteed daar geen energie aan. Dit is ook toegegeven dat het vriendjespolitiek was.
Ik ben blijven werken tot mijn hart aangaf dat het genoeg was. Uiteindelijk gedwongen ZW in.
Zit in mn 2e ZW week momenteel. En aan je hart zien mensen niets aan je af, maar het UWV en WG bellen af en toe hoe het gaat, en verder is het prima.

Maar ik had vaker uitval kunnen hebben. Ben een vechtertje en ga dus te lang door. Echter vraag ik mij af of 3 x verzuim voor mij, een gesprek voor mij positieve gevolgen heeft. Ben al een stresskind, met zo een gesprek zou ik hem meer stressen.
Ik denk dat bij kleinere bedrijven waar je aangeeft wat je hebt er heel flexibel mee omgegaan kan worden...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:51

pluisje88 schreef:
estja schreef:
Het is klassieke Hr taal.

Nee dus. Dit is gebral van managers met een commerciële opleiding die "HR er wel even bij doen" HR is meestal wel onderdeel van het managementteam maar een echte HR persoon heeft een totaal andere opleiding gehad en dus een andere invalshoek dan de management opleidingen die 5 mandjes HR erbij doen als minor.

wanneer verzuim frequent is of wanneer verzuim wit, grijs of zwart is ligt heel erg aan de situatie. Mede de reden waarom het HR vak een mensenvak is dat soms heel ingewikkeld kan zijn

Toch grappig dat ik HRM studeer en de bedoelde zin/taal bij mij ook vrij regelmatig voor komt.

Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen. Dus hr pakt de keuze niet af, het is nog steeds aan de medewerker. Enkel proberen wij de psychische lat waar iemand over heen moet voor ziekmelding, positief te beïnvloeden zodat er minder zwart of grijs verzuim voorkomt. Maar de keuze ligt nog steeds bij de medewerker. Kleine disclaimer, dit is hoe ik het natuurlijk uit de boeken leer, ervaring in het bedrijfsleven heb ik nog niet. Maar dit is hoe het ons nu uitgelegd wordt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:15

Ik heb mijn studie al een tijd afgerond en ik heb wel al het een en ander gezien. Wat jij beschrijf is idd het ideaalplaatje hoe we het geleerd hebben en hoe het zou moeten zijn. Ik heb ook daadwerkelijk enkele bedrijven gezien die het met deze instelling oppakken. Helaas heb ik ook genoeg (zelfs meer) bedrijven gezien die het graag aanpakken zoals in mijn bovenstaande reactie. Als je als HR persoon wilt werken volgens eerlijkheid en oprechtheid en de neiging hebt om een dienst te verlenen aan de mensen om je heen dan zul je een lange zoektocht tegemoet gaan voor je een organisatie hebt gevonden die bij jouw instelling past. Dat probleem heb ik ook. De managerstypes die over lijken gaan zijn momenteel populairder. Komt door de slechte economie en dat trekt vanzelf weer bij, maar zo is jet momenteel wel helaas...

Jij doelt op betrokkenheid en werkbeleving. Een odnderwerp waarop ik ben afgestudeerd dus ja ik weet waar je het over hebt. Het is nogal een alomvattend geheel en een best practice benadering bestaat niet, het is dus heel afhankelijk van de organisatie wat zal werken en wat niet
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 17-03-16 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:18

Wij hanteren ook verzuim is een keuze, maar dan met de insteek van wat kan je wel. Tuurlijk met griep en bijbehorend hoofdpijn, spierpijn e.d. is het een kwestie van uizieken. Met je hand in gips kan je wel nog klanten adviseren.
Wit verzuim is duidelijk maar in het grijze gedeelte kan er vaak meer.
Wel belangrijk is dan ook om als leidinggevende goed naar je mensen te kijken.

@NatasjavE, heeft niks te maken met zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar de frustratie als een medewerker zich met iets ziekmeld maar wel de dag ervoor feestend op fb staat en een andere collega al snotterend en hoestend tot overgeven aan toe wel doorwerkt om het werk van die ander af te maken.

Als die laatste collega zich ziek meld is er nooit een twijfel of diegene wel echt ziek is, bij die eerste ga je toch wat meer pushen om toch te komen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:20

Ik werk in een creche en de regels rond zieke kinderen zijn versoepeld, zodoende komen er veel meer zieke kinderen ( die vroeger niet mochten komen) toch naar de creche. Wij hebben tegen onze leidinggevende ook gezegd dat ze dan niet moeten verschieten dat er meer mensen vaker ziek gaan zijn en niet kunnen komen werken. Niet alleen door de kinderen, maar ook door de werkdruk doordat er afwezige collega's zijn die niet worden vervangen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:36

Maar zijn er dan ook meer zieke werknemers nu die regels zijn versoepeld. Puur naar de incubatietijd kijkend zou het geen verschil moeten maken. Immers is het vaak al besmettelijk voordat de symptomen zichtbaar zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:42

Griep, buikvirus, rsv,... zijn nog altijd besmettelijk als ze ziek zijn. Voor bepaalde kinderziektes kan dat wel kloppen.
We merken al wel een verschil.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:54

Lastige kwestie dan.

Hoe zien jullie het naleven van bepaalde gezondheidsregels om ziek worden te voorkomen. Ik bedoel dit algemeen, niet specifiek voor de creche.
Qua gezondheidsregels bedoel ik op tijd slapen, geen weekenden doorhalen. Dit wordt vanuit het bedrijf aangegeven maar is natuurlijk niet te verplichten.
Kan je de collega aanspreken op diens gedrag buiten werktijd (zoals bv weekenden doorhalen waardoor ze smaandags niet optimaal zijn of ziek) of gaat dat te ver.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 01:10

Het is heel erg afhankelijk van de werkomgeving. Bij een buikgriepje kan ik bijvoorbeeld prima thuis werken. Bij een echt flinke griep heb je niks aan mij en ben ik volledig ziek. Nu heb je gemiddeld geloof ik 1x in de 15 jaar echt griep, dus dat is te overzien. Met rugpijn kan ik vanuit huis nog het 1 en ander doen, maar zal ik gedeeltelijk verzuimverlof aanvragen aangezien ik niet volledig productief ben. Maar niet alle werkgevers en functies hebben deze mogelijkheid. Daar ligt dan ook het beslismoment van ziekmeldingen anders. Vraag blijft natuurlijk, wat is ziek? Dat verschilt per persoon. Sommige melden zich ziek met een snotneus, andere gaan door tot ze echt koorts hebben. Wel vind ik 3 x per jaar ziekmeldingen met griep zeer onwaarschijnlijk. Dan is er iets ernstig mis met de persoon of ligt de drempel tot ziekmeldingen heel laag. Het laag liggen van de drempel kan door de instelling van de persoon komen, door de werkomstandigheden (werkdruk, collega's, sfeer, beloning, etc) of een combinatie.

Ziek zijn is niet alleen een recht, maar brengt ook verplichtingen met zich mee. Bij frequent verzuim moeten mijne inziens beide partijen actie ondernemen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 01:47

nuscaniels schreef:
Lastige kwestie dan.

Hoe zien jullie het naleven van bepaalde gezondheidsregels om ziek worden te voorkomen. Ik bedoel dit algemeen, niet specifiek voor de creche.
Qua gezondheidsregels bedoel ik op tijd slapen, geen weekenden doorhalen. Dit wordt vanuit het bedrijf aangegeven maar is natuurlijk niet te verplichten.
Kan je de collega aanspreken op diens gedrag buiten werktijd (zoals bv weekenden doorhalen waardoor ze smaandags niet optimaal zijn of ziek) of gaat dat te ver.

Het gedrag van iemand in zijn vrije tijd mag je je niet mee bemoeien, tenzij het bedrijf er rechtstreeks hinder van heeft. Bijvoorbeeld zwart maken op social media. De manier waarop de collega op het werk verschijnt daar mag je wel wat van zeggen. Anders zou je mensen ook kunnen verbieden om te sporten, buiten te lopen als het glad is, patat te eten of wat dan ook door de negatieve invloed die dit oo je werkprestaties kan hebben. Het is altijd lastig en van situatie tot situatie verschillen. In principe ben je vrij om te doen wat je wilt in je vrije tijd, mits je geen last hebt van je lifestyle in je functioneren.

Heel eerlijk; het gaat een werkgever geen ruk aan hoe laat ik naar bed ga. Ben best in staat zelf te bepalen wat goed voor mij is :j om te zorgen dat je optimaal kunt presteren is weer betrokkenheid/werkbeleving verhaal en dat kun je niet afdwingen met regels..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 04:13

Zwijg me van verzuim in de zorg, ik wordt er zot van, ik kan niet meer om met hoe ze hier met personeel omgaan. Ook de rede dat ik een nieuwe job zoek, ga wel in de industrie werken ipv in de zorg.

Wij zijn met 25 man personeel, waarvan momenteel 17 zieken, probeer dan maar is een fatsoenlijke dienst draaiende te houden... Maar meer personeel? Nee dat is onmogelijk...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 06:25

Lien2 schreef:
Wel vind ik 3 x per jaar ziekmeldingen met griep zeer onwaarschijnlijk. Dan is er iets ernstig mis met de persoon of ligt de drempel tot ziekmeldingen heel laag.

Wat dacht je van domme pech? Als iemand gevoeliger is voor virussen, kan dat zomaar gebeuren. Een jaar telt 365 dagen immers.

Hier overigens ook een gesprek met 3 ziekmeldingen. :j Overigens heb ik een functie waarbij je thuis niets kunt doen dus meestal vraagt de leidinggevende wel door of je écht niet kunt komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:38

nuscaniels schreef:
@NatasjavE, heeft niks te maken met zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten maar de frustratie als een medewerker zich met iets ziekmeld maar wel de dag ervoor feestend op fb staat en een andere collega al snotterend en hoestend tot overgeven aan toe wel doorwerkt om het werk van die ander af te maken.

Als dat regelmatig gebeurt kan je die persoon toch in zijn/haar jaarlijkse functionerings-gesprek daar toch op aanspreken?

Nu wordt een heel bedrijf er op aangesproken.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:55

Ik ben zelf fysiotherapeut en heb gelukkig (afkloppen) een hele sterke weerstand. Echter ALS je iets hebt val je ook snel uit. Je kunt niet werken met een gebroken vinger of een omgeslagen enkel evenals het voor je patiënt niet fijn is als het snot over hun heen druipt als je erover heen hangt... gelukkig is het bij ons allemaal niet zo streng geregeld en ziek is ziek.
Mijn vriend werkt in een groot bedrijf en daar werken ze ook echt met een beloon/straf methode ivm ziek zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:22

liekec schreef:
pluisje88 schreef:

Toch grappig dat ik HRM studeer en de bedoelde zin/taal bij mij ook vrij regelmatig voor komt.

Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen. Dus hr pakt de keuze niet af, het is nog steeds aan de medewerker. Enkel proberen wij de psychische lat waar iemand over heen moet voor ziekmelding, positief te beïnvloeden zodat er minder zwart of grijs verzuim voorkomt. Maar de keuze ligt nog steeds bij de medewerker. Kleine disclaimer, dit is hoe ik het natuurlijk uit de boeken leer, ervaring in het bedrijfsleven heb ik nog niet. Maar dit is hoe het ons nu uitgelegd wordt.

Theoretisch klopt dit ook wel maar in de praktijk ga je toch tegen bepaalde zaken lopen.

De sociale druk zoals genoemd kan er ook voor zorgen dat iemand dus te lang door loopt, niet zeuren maar werken zeg maar, om vervolgens veel langer uit de running te zijn met veel ernstigere klachten.

Hier is het trouwens ook 3x ziek is een gesprek. Vaak om uit te zoeken waarom je je ziek meld.

Ik ben 1x dit jaar met griep bij huis geweest. En als ik geen zittend beroep had was ik nu weer bij huis, heb namelijk een hooivork door mijn grote teen gespiest. Daarmee had ik in een staand of lopend beroep niet kunnen werken. Gelukkig kan ik achter mijn bureau blijven zitten en ben ik dus ook gewoon aan het werk.
Maar op die manier heb je binnen no time je 3x ziek te pakken met een beetje pech. En zolang er maar gekeken wordt naar de situatie kan ik mij niet druk maken om een dergelijk gesprek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:28

Frequent ziekteverzuim vind ik bijvoorbeeld om de zoveel weken een paar dagen ziek. Maar ook bijvoorbeeld na een feestje.
Ik heb ook in de zorg gewerkt. Daar ben ik 1 keer in 2 jaar ziek geweest. Toen moest ik maar komen werken.
Verder ben ik iemand die niet z'n grenzen aan durft te geven. Ziek zijn is een grens en ik kan mij gewoon niet ziekmelden. Overigens vind ik een verkoudheid geen reden voor ziekmelden. Aspirientje d'r in en gaan met die banaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:43

liekec schreef:
Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden,.

Hoofdpijntje?

Ik denk dat er maar weinig mensen zich ziek melden met een hoofdpijntje.

En ja ik kan het weten ik heb 5 jaar op een Arbodienst gewerkt.

Ik heb wel vaak meegemaakt dat iemand zich ziek melde met migraine.

Tuurlijk heb ik veel meegemaakt dat mensen "feestziek" waren. Maar ik denk niet dat die mensen zich iets aantrekken van een leus als verzuim is een keuze.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:44

Als je puur naar verzuim kijkt dan klopt het wel wat ze roepen. Verzuim kost geld dus als ik met een klein dreigement ervoor kan zorgen dat je toch komt werken, ookal ben je half productief dan is er nog de helft gewonnen. Zwart-witgezien klopt dit dus. Maar.. Verzuim en echt ziek of ongeval in het zichtbare stukje. De hele bulk daaronder wordt nog wel eens vergeten voor het gemak. En dat is logisch, want dat stuk kost veel extra tijd en moeite die niet meteen laat uitdrukken wat het in geld oplevert. Dat is de langste en meest effectieve weg. Maar als een manager aan het einde vande maand moet uitleggen welke besparing hij heeft geregeld dan is de eerste toch een heel stuk makkelijker.Afbeelding

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:45

Als HR Manager hou ik ook 3 meldingen x in 12 maanden aan als frequent verzuim.
Maar wanneer een werknemer zich voor de 2de keer in 2 maanden ziek meldt met een griepje, dan ga ik sowieso het gesprek aan met de leidinggevende.
Ik denk dat uiteindelijk een hoop afhankelijk is van de situatie en de werknemer zelf. Ik geloof dat je in een kleine tot middelgrote organisatie beter dicht bij de werknemer kan staan, dan heel strak het beleid te volgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:47

Lieverdje86 schreef:
Ik geloof dat je in een kleine tot middelgrote organisatie beter dicht bij de werknemer kan staan, dan heel strak het beleid te volgen.

Amen _/-\o_