Wie nog meer bezig met z'n rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:17

Carr_friesje schreef:
Dat inzicht en anticiperen is ook logisch dat dat nog niet helemaal perfect is.
Ze roepen niet voor niets dat je pas echt leert rijden op het moment dat je instructeur er niet meer naast zit. :)
Inderdaad gewoon aangeven waar je onzeker over bent en wat je nog extra wil oefenen.
Dan zal hij daar heus wel tijd insteken.

Dingen zoals lampjes op 't dashboard, vloeistoffen, etc. vraag ik wel aan m'n vriend.
Betaal al genoeg voor m'n rijlessen dus dat soort dingen waar je niet per sé rij instructeur voor hoeft te zijn leer ik liever buiten m'n kostbare lestijd om.

Ja dat doe ik ook in de auto van mijn vader. Maar ik vind het wel fijn om te weten hoe het in de auto zit waar ik in rijd. Ik ben bijvoorbeeld al eens vergeten de handrem er af te halen en door je dashboard in de gaten te houden heb je dat wel direct door. Daar is een andere lesklant zo zenuwachtig door geworden op haar examen, dat ze al met een slecht gevoel weg reed. Of een andere lesklant leerde pas een kwartier voor haar TTT hoe alles werkte in de auto en onder de motorkap.

xTiffani

Re: Wie nog meer bezig met z'n rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:33

De icoontjes op je dashboard zat bij de theorie maar verder niet geleerd bij de rijlessen. Niet onder de motorkap gekeken, wel eens van mijn stiefvader gezien.

Verder alle knopjes van ruiterwisser achter bv. Pas geleerd toen het nodig was om die te gebruiken. Hij leert het niet bewust aan maar gewoon langzamer hand komt het ter sprake.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:40

Ik let altijd op als ik naast iemand zit , en op theoriecursus het 1 en ander ter sprake gekomen :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:27

Ik heb eindelijk mijn TTT en examen in kunnen plannen. De TTT is al best snel en heb ik 4 april. Het examen helaas pas 27 mei. Dus dat duurt nog 2,5 maand, baal daar wel van, wilde hem voor mijn verjaardag op 1 mei.

Dan moet ik toch even gaan kijken hoe vaak ik door blijf lessen in die tijd. Ik heb er nu 23 gehad. Bij de TTT zit ik dan op 28 lessen. En daarna duurt het nog 7 weken.. Ik denk dat ik halverwege april een week oversla en de meivakantie ook. En verder 1x in de week rijd en de week voor het examen weer 2x. Dan kom ik uit op 34 lessen en dat is meer dan genoeg. Ik had binnen de 30 lessen willen blijven, maar als het zolang duurt wil ik toch wel door blijven rijden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:29

Ik meld me !

In mei word ik 17 jaar en mag ik dus afrijden. zit op 15.5 lessen en moet mn theorie nog halen.
Heeft iemand nog goede tips voor de theorie ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:22

LesleyxLinn schreef:
Ik heb eindelijk mijn TTT en examen in kunnen plannen. De TTT is al best snel en heb ik 4 april. Het examen helaas pas 27 mei. Dus dat duurt nog 2,5 maand, baal daar wel van, wilde hem voor mijn verjaardag op 1 mei.

Dan moet ik toch even gaan kijken hoe vaak ik door blijf lessen in die tijd. Ik heb er nu 23 gehad. Bij de TTT zit ik dan op 28 lessen. En daarna duurt het nog 7 weken.. Ik denk dat ik halverwege april een week oversla en de meivakantie ook. En verder 1x in de week rijd en de week voor het examen weer 2x. Dan kom ik uit op 34 lessen en dat is meer dan genoeg. Ik had binnen de 30 lessen willen blijven, maar als het zolang duurt wil ik toch wel door blijven rijden.

Zou het niet zo moeten zijn dat je instructeur bepaald hoeveel lessen je nodig hebt, ik vind het nogal wat dat je als kandidaat zijnde zegt dat 34 lessen meer dan genoeg is. Misschien staat je examen wel daar pas gepland omdat je nog niet (helemaal) op niveau bent?
Ik hou beschikbare examentijden doorlopend in de gaten en probeer een examen te plannen op een moment dat ik verwacht dat een kandidaat klaar is als het lessen in dezelfde frequentie doorgaat en hou dan vaak een weekje extra achter de hand omdat er altijd wel een keer een les vervalt. Maar als het moment daar is dat mn leerlingen dat zelf gaan bepalen dan is het einde zoek, volgens mij heb ik ervoor doorgeleerd? En ik doe dit werk al een poosje dus weet precies wat ze bij het CBR van je willen zien.. Neemt niet weg dat mijn leerlingen er wel naar kunnen en mogen vragen en dan leg ik het ze met alle liefde uit.

Maar laten we hopen dat ik je post verkeerd begrepen heb.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:21

Polly schreef:
LesleyxLinn schreef:

Zou het niet zo moeten zijn dat je instructeur bepaald hoeveel lessen je nodig hebt, ik vind het nogal wat dat je als kandidaat zijnde zegt dat 34 lessen meer dan genoeg is. Misschien staat je examen wel daar pas gepland omdat je nog niet (helemaal) op niveau bent?
Ik hou beschikbare examentijden doorlopend in de gaten en probeer een examen te plannen op een moment dat ik verwacht dat een kandidaat klaar is als het lessen in dezelfde frequentie doorgaat en hou dan vaak een weekje extra achter de hand omdat er altijd wel een keer een les vervalt. Maar als het moment daar is dat mn leerlingen dat zelf gaan bepalen dan is het einde zoek, volgens mij heb ik ervoor doorgeleerd? En ik doe dit werk al een poosje dus weet precies wat ze bij het CBR van je willen zien.. Neemt niet weg dat mijn leerlingen er wel naar kunnen en mogen vragen en dan leg ik het ze met alle liefde uit.

Maar laten we hopen dat ik je post verkeerd begrepen heb.

Er was eerder nog geen plek. Als de instructeur zou vinden dat ik meer lessen nodig heb dan plant hij mij nog niet in voor een TTT. Hij geeft zelf ook aan dat ik dan maar wat minder moet lessen. Ik heb over 3 weken de TTT en het examen is 7 weken na de TTT.

Als je mijn andere post ook hebt gelezen kan je zien dat we eigenlijk 2 weken terug al het examen zouden aanvragen, maar ze konden niet in het systeem van CBR. Ik ben nu 2 maanden aan het lessen en zit op 23 lessen. En pas over 2,5 maand heb ik examen. Als ik door blijf rijden in dezelfde frequentie zit ik op 57 lessen, beetje onnodig.. Dan kan mijn instructeur hoog of laag springen, maar dan ga ik wel naar een andere rijschool.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:29

Maar met alle respect, een rijschool kan nagenoeg 24/7 inloggen bij het CBR dus dan vind ik het heel voorzichtig gezegd nogal apart dat het 2 weken moet duren. Er zijn heus weleens problemen met inloggen maar dat duurt enkele uren tot hooguit een dag maar geen 2 weken dus dat vind ik nogal apart.

Het CBR zegt dat je binnen 6 weken examen kan doen en als er langer de tijd tussen zit kan je aan de bel trekken bij het CBR dus dat er pas over 10 weken een plekje is is ook een beetje een apart verhaal. Ik heb afgelopen week een examen gezocht voor een kandidaat die medisch bekend is en daar stond er ook een in mei maar na een mailtje kan hij nu half april.

En vwb de conclusie dat je niet meer lessen nodig zou hebben anders zou er geen TTT gepland worden, dat is 'maar' een toets die halverwege tot op 3/4 van je opleiding word afgenomen dus dat is geen eikpunt dat je klaar bent voor examen.

Nogmaals, misschien heb je dit goed doorgesproken met je instructeur maar eea spreekt elkaar wat tegen.
Les je lessen van een uur of 1.5? 57u zit wel aan de bovengrens van wat nog onder gemiddeld valt maar niet extreem. Welke plaats moet je afrijden? Daar zit ook nog best verschil in namelijk.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:43

Polly schreef:
Maar met alle respect, een rijschool kan nagenoeg 24/7 inloggen bij het CBR dus dan vind ik het heel voorzichtig gezegd nogal apart dat het 2 weken moet duren. Er zijn heus weleens problemen met inloggen maar dat duurt enkele uren tot hooguit een dag maar geen 2 weken dus dat vind ik nogal apart.

Het CBR zegt dat je binnen 6 weken examen kan doen en als er langer de tijd tussen zit kan je aan de bel trekken bij het CBR dus dat er pas over 10 weken een plekje is is ook een beetje een apart verhaal. Ik heb afgelopen week een examen gezocht voor een kandidaat die medisch bekend is en daar stond er ook een in mei maar na een mailtje kan hij nu half april.

En vwb de conclusie dat je niet meer lessen nodig zou hebben anders zou er geen TTT gepland worden, dat is 'maar' een toets die halverwege tot op 3/4 van je opleiding word afgenomen dus dat is geen eikpunt dat je klaar bent voor examen.

Nogmaals, misschien heb je dit goed doorgesproken met je instructeur maar eea spreekt elkaar wat tegen.
Les je lessen van een uur of 1.5? 57u zit wel aan de bovengrens van wat nog onder gemiddeld valt maar niet extreem. Welke plaats moet je afrijden? Daar zit ook nog best verschil in namelijk.

Oke dan is dat apart. Er waren namelijk 6 tot 8 andere die ook geen examen of TTT konden inplannen deze 2 weken. En daar waren ze echt niet blij mee. Ze moesten een nieuwe code krijgen van het CBR.

De instructeur gaf ook aan dat we volgende week weer kunnen kijken of er nog en andere datum komt. Ik les bij 3 verschillende instructeurs en ik zou het examen bij de gene doen waar ik het vaakst bij les, maar die kan maar op bepaalde dagen en ik kan zelf ook niet elke dag. Er waren in april en begin mei sowieso geen plekken meer. En halverwege mei een paar plekken op dagen of tijden dat het niet uit komt.

Zoals ik al zei geeft mijn instructeur mij wel pas op als hij denkt dat ik er klaar voor ben. Het was de bedoeling om het 2 weken na de TTT te doen.

En nogmaals, ik heb het dus doorgesproken met mijn instructeur om minder te gaan lessen.

Edit: lessen zijn 1 uur. Ook een paar keer 2 uur gehad. En ik les dus 2 a 3x per week.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 14-03-16 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:46

Dat dacht ik al te begrijpen uit je vorige bericht ja maar in je eerste bericht stond het wat anders omschreven en daar gingen mn nekharen een beetje van overeind staan.
Dit berichtje geeft wat meer duidelijkheid ook over jouw beschikbaarheid dan kan het idd dat je wat langer moet wachten. Maar dat is dus niet de schuld van het CBR (ik zeg ook niet dat je dat zegt maar zo kwam het wel over).

Succes iig, ik ga duimen :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:51

Polly schreef:
Dat dacht ik al te begrijpen uit je vorige bericht ja maar in je eerste bericht stond het wat anders omschreven en daar gingen mn nekharen een beetje van overeind staan.
Dit berichtje geeft wat meer duidelijkheid ook over jouw beschikbaarheid dan kan het idd dat je wat langer moet wachten. Maar dat is dus niet de schuld van het CBR (ik zeg ook niet dat je dat zegt maar zo kwam het wel over).

Succes iig, ik ga duimen :)

Dankje.

Ik wilde gewoon even zeggen dat ik er van baalde dat het zolang duurt, van alle kanten. Ik had gewoon graag eerder mijn rijbewijs gewild en vaker per week willen lessen in plaats van die lessen nu uit te spreiden omdat het mij anders zoveel geld gaat kosten en dat dus niet nodig is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:53

snap ik absoluut!! Met vaker lessen neem je het ook veel makkelijker op allemaal en zeker als je een verwachtingspatroon hebt voor wanneer je je rijbewijs graag wil en dat valt zo tegen snap ik helemaal dat je dat ff kwijt moet.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:20

Ik ben van plan om na mei (na mijn eindexamen) een spoedcursus te gaan doen en het dan hopelijk in 10 dagen te halen. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik hoorde van mensen dat dat heel goed werkt en je de slagingskans hoger is.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:23

Leuk zo'n topic :D
Ik heb m'n theorieexamen pasgeleden in 1x gehaald, en nu 21 lesuren gehad (ik heb steeds 1,5 u les).
Praktijkexamen is aangevraagd, nu de datum nog afwachten. :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:27

Bij de 10-daagse ligt het slagingspercentage vaak lager. Mede vanwege de druk die erop zit en niet iedereen is er geschikt voor maar dat kan ik hiervandaan niet voor je bepalen.
Als ik spoedopleidingen doe moet de kandidaat wel een intake doen en bij voorkeur ook simulator opleiding. Als autorijden je ligt en je pakt het goed op kan het prima.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:07

Als ik dan had gekunt had ik het wss gedaan. Maar ik kan die druk niet aan. De les voor de ttt heb ik ook jankend in de auto gezeten ivm de druk.. Vaak genoeg wel eens een traantje weggepinkt tijdens de lessen. Ook dat ik wou stoppen, gelukkig doorgezet. Ik heb nu nog 2 echte lessen, dan 45 minuten voorbereiding voor examen, hopelijk dan echt klaar :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:47

Hmm, ik ervaar snel stress maar ben tegelijk ook heel goed in presteren onder druk. Ik ga gewoon een paar goede rijscholen in de omgeving uitzoeken en opbellen, vragen naar de mogelijkheden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:52

Polly schreef:
3e les snelweg is ook niet iets wat in de opbouw van de rijopleiding past, inderdaad eerst kijkgedrag, naderen kruispunten en pas als het kijken redelijk vanzelf gaat pak je (veelal als een van de laatste onderwerpen) de snelweg.
Maar soms vragen de omstandigheden een andere volgorde en kan het dus gebeuren dat je eerst de snelweg opgaat, maar meestal neemt de instructeur dan het kijken voor zn rekening.
Soms tref je een hele handige leerling die alles heel fijn oppakt waardoor je als het ware door je onderwerpen heen vliegt en als een leerling dat aankan kan het dus wel.

Grappig wel om de verschillen te lezen.

Ik ging mijn eerste les gewoon de snelweg op hoor ... hartstikke leuk :3
Ligt me veel beter dan in de stad rijden :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:55

Bij dat ene topic is de titel autorijexamen, maar bijna iedereen meld zich al vanaf dat hij gaat beginnen of theorie. Daar ben je dus ook welkom :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:57

xEmily schreef:
Polly schreef:
3e les snelweg is ook niet iets wat in de opbouw van de rijopleiding past, inderdaad eerst kijkgedrag, naderen kruispunten en pas als het kijken redelijk vanzelf gaat pak je (veelal als een van de laatste onderwerpen) de snelweg.
Maar soms vragen de omstandigheden een andere volgorde en kan het dus gebeuren dat je eerst de snelweg opgaat, maar meestal neemt de instructeur dan het kijken voor zn rekening.
Soms tref je een hele handige leerling die alles heel fijn oppakt waardoor je als het ware door je onderwerpen heen vliegt en als een leerling dat aankan kan het dus wel.

Grappig wel om de verschillen te lezen.

Ik ging mijn eerste les gewoon de snelweg op hoor ... hartstikke leuk :3
Ligt me veel beter dan in de stad rijden :')

Leuk wel maar of het nuttig is is weer een andere discussie.
Mijn leerlingen betalen genoeg voor rijles en dan gebruik ik die tijd liever voor onderwerpen die op dat moment nuttig zijn dan voor een rondje snelweg voor de fun.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:51

Wie van jullie zou ook graag op willen voor motor?

Ik zit net voor de gein te kijken, maar bij mijn huidige rijschool is het vanaf 24. Een andere rijschool bekeken die vanaf 18 doet <<)

Lijkt me wel errrug gaaf :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:08

neh. voorlopi concentreer ik me nog even op de auto. :+
Mag straks weer. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:20

Ik meld me!
Ik ben 18 jaar en inmiddels 12 rijlessen gehad :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:27

neh. voorlopig concentreer ik me nog even op de auto. :+
Mag straks weer. :D

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:31

Ik heb morgen mijn eerste (proef)rijles bij de ANWB open dag. Begin nu toch wel een beetje (gezonde) zenuwen te krijgen! Leuk om alle verhalen en meningen hier te lezen!