verplichte stage in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:00

Logisch dat als je moeder tegen die tijd heel erg ziek zou zijn je nog zoveel mogelijk tijd met haar wilt doorbrengen en er voor haar wilt zijn. Dat is erg kostbare tijd.

Wat betreft je vriend, jullie hebben als het goed is nog een heel leven voor je. Als een relatie betekent dat je je vleugels niet kunt uitslaan zoals jij dat wilt, dan klopt er iets niet. Laat je beslissing niet daar van afhangen.

StormMilagro

Re: verplichte stage in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:05

Ik ben net terug van een halfjaar buitenland stage. Ik had dit idee al langer. Mijn vriend vond het nooit heel chill, maar inmiddels is het uit, voordat ik op stage ging. Er kan nog een hoop gebeuren in die 2 jaar. Maar ik denk dat je ontzettend spijt zult krijgen als je niet gaat. En zo het zo, Spanje is niet al te duur om te vliegen, heeft hij meteen een leuk vakantieadresje ;)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:09

Lekker op stage gaan, al is het in Duitsland of Belgie!
Niet thuisblijven voor je vriend. Tuurlijk het is niet chill, maar je moet ook jezelf kunnen ontwikkelen.
Van je moeder snap ik het, maar als ze tegen die tijd erg ziek is kan je altijd nog beslissen niet te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:11

ikke schreef:
Nee, een goede buitenlandstage DOET het op je CV. Met name als je een beetje van de voor de hand liggende keuzes af durft te wijken. Het toont dat je lef hebt en iets durft aan te pakken.

Ik heb al ruim 25jaar mijn C-E rijbewijs en hoewel ik niets in de transportsector doe, is er bij elke sollicitatie iets positiefs over gezegd. Je wijkt positief af van "de massa".

Gaan dus en durf de zinvolle grenzen op te zoeken; die kennis neem je de rest van je leven mee.

Helemaal mee eens. Zelfs wedstrijdervaring met de paarden (als ze vroegen naar hobby's enz kwam dat naarboven) is bij mij al eens een factor geweest voor aangenomen te worden in een sector waar ik geen enkele ervaring had. Want dat toonde "drive" en doorzettingsvermogen dus een teken dat ik ook het doorzettingsvermogen zou hebben om snel te wennen aan de nieuwe sector -hun uitleg, niet de mijne- ondanks dat ik geen ervaring had. :)
Dat was natuurlijk niet de enige factor maar als het een twijfelgevalletje is tussen jou en een andere kandidaat kan zo iets ogenschijnlijk "stom" wel de reden zijn dat jij gekozen wordt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:17

Mei dat duurt nog twee jaar! Ik zou me daar nú dus nog niet te druk over maken en je eerst focussen op dingen die nu op je pad komen, dus bijv je eerste jaars stage. Er kan nog zo enorm veel veranderen in twee jaar tijd!
Maar on topic: doen wat jij wilt en wat jouw toekomst het beste uit komt. Ik zit nu in Engeland voor een half jaar en ik hoop daarna direct door te gaan naar Zweden voor het volgende half jaar. M'n ouders vinden het niet zo leuk want ik heb ook een enorm makkelijke toegang tot bijna dezelfde opleiding op de Wageningen universiteit, mijn 'thuisbasis', als in Zweden, maar ik wil ontdekken, ik wil er op uit, ik wil reizen, ik wil de wereld verkennen. En ik weet dat ik spijt ga krijgen als ik nu thuis in Wageningen blijf ipv naar Zweden ga :)
En wat anderen ook zeggen, een echte buitelandse trip (BE en DE zijn geen buitenland, imo!) staat enorm goed op je CV doordat je kansen aan durft te pakken, buiten je comfort zone durft te stappen. Werkgevers houden daar wel van! Ook doordat Spanje zo'n andere cultuur heeft als het westen leer je op veel verschillende manieren naar dingen te kijken die je ook een positieve afdruk op je werkmanier kunnen geven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:19

Dat je niet wilt gaan als je moeder tegen die tijd heel erg ziek is snap ik.

Maar waarom wil je vriend niet dat je gaat? Wat in spanje kan gebeuren, kan ook in België gebeuren en de afstand die je van elkaar af zit voel je niks van op t moment dat je daar bent. En tegenwoordig is er zoveel mogelijkheid om contact te houden..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:25

Piekosjj schreef:
Mei dat duurt nog twee jaar! Ik zou me daar nú dus nog niet te druk over maken en je eerst focussen op dingen die nu op je pad komen, dus bijv je eerste jaars stage. Er kan nog zo enorm veel veranderen in twee jaar tijd!
Maar on topic: doen wat jij wilt en wat jouw toekomst het beste uit komt. Ik zit nu in Engeland voor een half jaar en ik hoop daarna direct door te gaan naar Zweden voor het volgende half jaar. M'n ouders vinden het niet zo leuk want ik heb ook een enorm makkelijke toegang tot bijna dezelfde opleiding op de Wageningen universiteit, mijn 'thuisbasis', als in Zweden, maar ik wil ontdekken, ik wil er op uit, ik wil reizen, ik wil de wereld verkennen. En ik weet dat ik spijt ga krijgen als ik nu thuis in Wageningen blijf ipv naar Zweden ga :)
En wat anderen ook zeggen, een echte buitelandse trip (BE en DE zijn geen buitenland, imo!) staat enorm goed op je CV doordat je kansen aan durft te pakken, buiten je comfort zone durft te stappen. Werkgevers houden daar wel van! Ook doordat Spanje zo'n andere cultuur heeft als het westen leer je op veel verschillende manieren naar dingen te kijken die je ook een positieve afdruk op je werkmanier kunnen geven.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij België kan ik me nog voorstellen dat je het geen 'echt' buitenland vindt, omdat er deels Nederlands wordt gesproken, maar Duitsland is wat mij betreft toch wel echt buitenland (als je er woont merk je ook absoluut dat er cultuurverschillen zijn). Het ligt ook heel erg aan het soort ervaring dat je opdoet. Ik vind bvb werkervaring in België meer waard dan een tussenjaar in Australië. Hoe ver het land weg is, bepaalt wat mij betreft niet de waarde van de ervaring.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:30

Ik had ongeveer hetzelfde; ging een halfjaar naar Letland en mijn toenmalige vriend vond er geen hol aan. Heb voor mijzelf gekozen en man wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Overigens was mijn moeder toen nog herstellende van chemotherapie voor haar borstkanker, maar juist zij heeft me overtuigd WEL te gaan. Relatie liep tijdens die periode stuk, was er toen wel even kapot van maar achteraf was het beter zo. Als je elkaar zoiets niet kunt gunnen en je relatie is er kennelijk niet sterk genoeg voor, dan was het toch uiteindelijk wel uit gegaan denk ik.

Liefde is soms ook laten gaan. Ik heb ook aan de andere kant gestaan namelijk! Mijn vriend moest voor zijn huidige baan een half jaar naar Amerika. Hij vroeg heel beteutert of dat 'mocht'. Gaan, idioot! Zo'n kans krijg je niet zo snel! Hij heeft het fantastisch gehad, ik ben ook nog 10 dagen langs geweest was ook heerlijk! Onze relatie is er alleen maar sterker van geworden en die tijd was zo voorbij hoor.

Je blijft het je vriend kwalijk nemen als je deze kans door hem laat schieten.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:32

Lieve TS, kies alsjeblieft voor jezelf en jouw dromen! Dat je moeder zo ziek is lijkt me heel zwaar en ik kan me goed voorstellen dat je straks over 2 jaar haar gezondheid wel meeweegt in je besluit. :(:)
Maar laat niet je relatie bepalen of je wel of niet naar Madrid gaat. Ik heb ooit zo'n buitenland kans laten gaan omdat mijn toenmalige vriend niet wou dat ik ging en jaren later heb ik er nog steeds spijt van. Ook nu ik jaren later een andere, veel fijnere relatie heb realiseer ik me dat je in gezonde relatie elkaar niet in de weg staat van je dromen achter na gaan. Ik moet nu ook veel reizen (soms voor langere tijd) voor mijn werk en mijn vriend reageert altijd met: Wat leuk! Ik ga je natuurlijk missen maar je moet het zeker doen!

Dus, mijn advies, praat erover met je vriend, leg uit dat dit heel belangrijk voor jou is en dat het ook belangrijk is dat hij jou hier in steunt. En dat hij twee jaar heeft om eraan te wennen dat jij naar Madrid gaat :D

Edit: Fortitude, helemaal met je eens. En jij bent zo slim geweest om wel gewoon te gaan! Ik nam het mijn ex idd echt kwalijk later.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:33

Tijdens mijn opleiding moest ik verplicht een half jaar opleiding doen in het buitenland. Ik heb er toen voor gekozen om dit vlak over de grens in Duitsland te doen, niet voor een vriend maar voor de zorg van mijn paard. Moet eerlijk bekennen dat ik hier achteraf nog altijd spijt van heb. Zeker als je straks fulltime aan het werk bent, is het stuk moeilijker om zulke buitenland ervaringen op te doen

Grit

TS, de buitenlandse stage is verplicht, dus als je hart bij deze opleiding ligt dan heb je weinig keuze.
Wat is het alternatief? Nu al stoppen met je studie omwille van je moeder en vriend, terwijl je geen idee hebt hoe de situatie over 2 jaar is? Of over 2 jaar je studie afbreken, wat erg zonde zou zijn.

Als deze opleiding is wat jij graag wilt doen en waar je verder in wilt, dan moet je ervoor gaan, ook voor de buitenlandse stage.
Ik snap heel goed dat dit lastig is voor je moeder en vriend, maar ik mag hopen dat ze hier niet over gaan zitten mokken de komende 2 jaar.

ikke

xSwanHeart schreef:
Piekosjj schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij België kan ik me nog voorstellen dat je het geen 'echt' buitenland vindt, omdat er deels Nederlands wordt gesproken, maar Duitsland is wat mij betreft toch wel echt buitenland (als je er woont merk je ook absoluut dat er cultuurverschillen zijn). Het ligt ook heel erg aan het soort ervaring dat je opdoet. Ik vind bvb werkervaring in België meer waard dan een tussenjaar in Australië. Hoe ver het land weg is, bepaalt wat mij betreft niet de waarde van de ervaring.

Jij vergeet dan de psychologische impact van afstand. Als ik even te hard op m'n gaspedaal trap, sta ik al in Duitsland maar naar Spanje is gewoon een hele lange dag heel erg flink doorrijden (of het vliegtuig pakken). DAT is het verschil waarmee je punten scoort op je CV.

Werkgevers denken duidelijk anders dan jij. Natuurlijk zal een jaar "feestvieren" in Australië minder doen dan een serieuze werkervaring in België, maar als jij een jaar gaat "feestvieren" in zuid-Frankrijk en TS gaat een bloedserieuze stage in noord-Spanje doen, dan zal je heel veel mee moeten brengen om die stage-impact op je CV te compenseren.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:38

Wat is de reden dat je vriend niet wilt dat je naar Spanje gaat?
Het lijkt mij een heel gave kans.
En zo ver weg is Spanje ook weer niet, vliegtickets vallen geloof ik ook mee als je op tijd boekt. Kan hij een weekend naar jou of jij een weekend naar hem:)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:45

Mijn vriend reageerde in eerste instantie ook niet zo positief toen ik 7 maanden naar de UK wilde voor een stage. Echter heeft hij er toen even over nagedacht en vervolgens gezegd "ik wil niet degene zijn die jou tegenhoudt je dromen achterna te jagen".
Dat raakte mij echt, want we waren het er beide over eens dat hij gelijk had. Als ik niet zou gaan, zou ik hem dat ergens altijd kwalijk blijven nemen omdat ik dan het gevoel kon hebben iets gemist te hebben.

Ik heb die 7 maanden de tijd van mijn leven gehad en de weekendjes dat hij langs kwam zijn hele dierbare herinneringen want ze waren echt speciaal, verder is Skype super handig en dan zijn die maanden zo voorbij.
Gewoon je opleiding gaan doen waar je voor wilt gaan, zo'n buitenland avontuur kan jullie alleen sterker maken.

Alhoewel mijn relatie na +8 jaar alsnog op de klippen is gelopen, maar dat is weer een ander verhaal :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:47

Ikke is dat een reactie op mijn post? Want ik heb het geloof ik nergens over tussenjaren en feestvieren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:50

Piekosjj schreef:
Ikke is dat een reactie op mijn post? Want ik heb het geloof ik nergens over tussenjaren en feestvieren?

Nee, ik had jouw quote er wellicht even uit moeten halen.
Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat BE en D eigenlijk niet echt buitenland zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:53

ikke schreef:
Piekosjj schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat BE en D eigenlijk niet echt buitenland zijn.

Ah ok, ik 'schrok' namelijk al een beetje :D
Ja, ik vind BE en DE zo enorm gelijk aan NL. Tuurlijk, er zijn wat cultuur verschillen / werkvloer-verschillen maar deze zijn een stuk kleiner dan bijv in Spanje of juist meer richting het oosten van Europa. Ik zou dat persoonlijk zonde vinden van de mogelijkheid tot buitenlandse stage, om deze dan in BE of DE uit te voeren als je wel de mogelijkheid hebt om ergens anders heen te gaan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:02

Piekosjj schreef:
ikke schreef:

Ah ok, ik 'schrok' namelijk al een beetje :D
Ja, ik vind BE en DE zo enorm gelijk aan NL. Tuurlijk, er zijn wat cultuur verschillen / werkvloer-verschillen maar deze zijn een stuk kleiner dan bijv in Spanje of juist meer richting het oosten van Europa. Ik zou dat persoonlijk zonde vinden van de mogelijkheid tot buitenlandse stage, om deze dan in BE of DE uit te voeren als je wel de mogelijkheid hebt om ergens anders heen te gaan!

Ik heb in GB weleens gesprekken over hun cultuur, onze cultuur en de verschillen erin. Geweldige discussies zijn dat, zeker als je open staat voor de verschillen in elkaars cultuur.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:03

Deze kans moet je zeker tegen die tijd aanpakken, TS! Je gaat spijt krijgen als je dit aan je voorbij laat gaan, later krijg je deze kans zeker niet meer (of gaat dat moeilijker als je eenmaal huisje, boompje en beestje hebt). Tegen die tijd goed met je vriend in gesprek gaan, waarom hij dat niet toelaat als jij naar Spanje gaat. Is dat bezorgdheid, bezitterigheid of noem maar op. Hij moet je kunnen vertrouwen en dingen kunnen gunnen, anders houdt een relatie nooit stand. Zoals hierboven ook al meerdere malen wordt gezegd: laat hem tegen die tijd eens naar jou komen, kan hij gelijk zien waar jij verblijft etc. :D Succes!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:08

Ts eigenlijk is het heel simpel. Weg is weg. Jij bent daar voor je stage en het gaat even niet over de rest. Of je nu in Maastricht zit of in Madrid.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:39

Doen hoor! Zo'n geweldige kans moet je gewoon grijpen en je niet laten beperken omdat vriend niet zonder je kan, daar krijg je later echt spijt van.
Twee jaar duurt nog lang, wie weet wat er allemaal nog gebeurt. Maar als je vriend dan nog in beeld is, zou ik me niet laten tegen houden en deze ervaring mooi mee nemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:50

lovemario schreef:
van mn moeder snap ik het wel. die is ziek en kan niet veel meer. ook is de kans dat ze dit gaat meemaken erg klein. ik heb wel besloten dat als ze het mee kan maken maar ze echt heel slecht is, ik ook niet heen ga.

Dat is een nare situatie en dan begrijp ik het volkomen. Maar vanwege je vriend zou ik het echt niet laten. Dit is echt zo'n kans die je later waarschijnlijk niet zomaar meer krijgt. Daarbij is Madrid helemaal niet zo ver weg en kan hij best een keer over komen.
Hoe lang ga je dan op stage?

Zelf ben ik ook op buitenlandstage gegaan toen ik de kans kreeg. Ik ben naar Australië gegaan en stage gelopen bij een wildlifepark/opvang met koala's, kangoeroes, dingo's, tasmaanse duivels, wombats e.d.
Ik vond het zo gaaf en ik ben er zo zelfstandig en volwassener door geworden. Het is nu 14 jaar geleden en nog steeds kijk ik er met heel veel plezier op terug. Mijn relatie heeft het niet overleefd, maar die zat achteraf gezien al niet goed. Ik durfde het niet uit te maken vanwege de gewoonte, gezamenlijke vrienden, bang voor het onbekende e.d. Eenmaal terug was ik zo veel zelfstandiger en volwassener dat ik voor mezelf gekozen heb.

Bij jou duurt het nog 2 jaar en wie weet hoe je relatie is over 2 jaar. Maar als die goed is, moet dit echt geen probleem zijn. Mijn man gaat jaarlijks 2x 4,5 week naar Spanje als loonwerker, de rest is hij in Nederland. Het zijn best even 2lange periodes maar ik red me goed met de kinderen en ik gun het hem ook aangezien hij het daar altijd erg leuk heeft.

Ik vind dus echt dat je deze kans moet grijpen!!!!!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:45

Waarom wil je vriend niet dat je naar Madrid gaat? Ik vind het nogal wat om "negeer je vriends wensen, gewoon doen" te zeggen zonder te weten waar hij moeite mee heeft. Vraag je vriend om zijn redenen. Neem ze mee in overweging. Dan pas kun je een echte doordachte keuze maken.

En vergeet niet dat het pas over 2 jaar is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:27

ikke schreef:
Jij vergeet dan de psychologische impact van afstand. Als ik even te hard op m'n gaspedaal trap, sta ik al in Duitsland maar naar Spanje is gewoon een hele lange dag heel erg flink doorrijden (of het vliegtuig pakken). DAT is het verschil waarmee je punten scoort op je CV.

Ik woon momenteel in Duitsland, 8 uur bij mijn thuisbasis (Zeeland) vandaan per trein. Precies zover als ik per vliegtuig van Koeweit naar Nederland onderweg was, waar ik hiervoor gewoond heb. Afhankelijk waar je zit is Duitsland misschien niet al te ver weg, maar je moet het ook niet onderschatten qua afstanden. Ik zit te ver om even een weekendje naar huis te kunnen gaan bijvoorbeeld. Heb ooit eens een wedstrijdje gedaan met een vriend uit Koeweit: allebei op hetzelfde moment uit Amsterdam vertrokken, en mooi dat hij eerder thuis was dan ik! Het taalverschil en het cultuurverschil komt daar nog eens bij. Ik zit dus voor mijn gevoel echt wel heel erg in het buitenland en een eitje zou ik het zeker niet noemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:40

Als het gaat om je vriend zou ik me niet laten tegenhouden, echt niet.

Als het gaat om jouw moeder, dan ligt dat anders en zou ik voor je moeder kiezen, want ik begreep dat ze niet lang meer heeft, dan is deze tijd zeer kostbaar dat je nog met je moeder bent.