Rutte regeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 23:00

future_vet schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ik heb inderdaad Frans en Duits gehad en was erg goed in Frans.

Het probleem van de taal zit 'm in het gewone vwo. Hier mag ik niet heen zonder taal.

Ik kan niet naar de vavo omdat ik onder de 18 ben en mij school mij niet kan uitbesteden. Mijn school heeft namelijk geen vwo en ze kunnen alleen uitbesteden als ze vwo bieden op de school.

Dat laatste begrijp ik niet? Waarom moet school vwo aanbieden om jou naar het vavo uit te besteden?

Dat begrijp ik ook niet helemaal maar het zal wel iets te maken hebben met die rutte regeling waar ik niet onder val.

Anoniem

Re: Rutte regeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:05

Vavo mag vanaf 16 en op 16-17 moet je worden uitbesteed. Hierna is het je eigen pakkie aan :).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:14

Ik heb na de mavo vavo gedaan ( was 16 jaar) en liep er na de havo voor het vwo tegenaan dat ik geen extra taal naast Duits en Engels had. School waar ik mavo heb gedaan moest in een brief verklaren dat deze mogelijkheid er niet was. Wethouder voor onderwijs en de huidige school dat ik nooit binnen de gestelde termijnen op voldoende niveau kon komen. Moest extra boeken voor Duits en Engels lezen ter compensatie. Dat zou voor jou dan toch ook een optie moeten zijn?

future_vet

Re: Rutte regeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:36

Dus dan een tussenjaar nemen en dan alsnog het gaan doen als je 18 bent?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:10

future_vet schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ik heb inderdaad Frans en Duits gehad en was erg goed in Frans.

Het probleem van de taal zit 'm in het gewone vwo. Hier mag ik niet heen zonder taal.

Ik kan niet naar de vavo omdat ik onder de 18 ben en mij school mij niet kan uitbesteden. Mijn school heeft namelijk geen vwo en ze kunnen alleen uitbesteden als ze vwo bieden op de school.

Dat laatste begrijp ik niet? Waarom moet school vwo aanbieden om jou naar het vavo uit te besteden?

Klopt, dit gebeurt echt ontzettend vaak. Zelf vind ik het ook niet logisch, want juist als een school je iets niet te bieden heeft zou je denken dat ze je uitbesteden om het op een andere school te doen.

Maar het gaat erom dat scholen eigenlijk alleen mogen uitbesteden voor het niveau wat ze zelf hebben. Dus bijvoorbeeld, als iemand vaker blijft zitten maar toch écht zijn havo af wilt maken in plaats van een niveau lager gaan, dan mag je doorstromen naar het vavo. Of als iemand zijn diploma niet haalt. Het grootste gros van de leerlingen op vavo die uitbesteed zijn, bestaat hier uit.
Voor een hoger niveau, wat de huidige school zelf niet heeft, anders zou je immers wel op die school blijven, besteden ze niet uit.

Ik weet niet zeker of het ook echt niet mag, maar in feite doen ze het gewoon niet. Best veel leerlingen die daar laaiend over zijn heb ik gemerkt, wat ik ook begrijp.