[ENQ] De rol van DNA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: [ENQ] De rol van DNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:42

Quanneh,

leuk om de uitkomsten te zien :D

Wel denk ik dat mensen hun kennis overschatten als ik de zie hoeveel mensen zichzelf een 8 hebben gegeven op het gebied van kennis van DNA..

of ik leid aan ernstige zelf onderschatting..
Heb mijzelf een voorzichtige 8 gegeven, ik heb ooit biotechnologie gestudeerd maar er nooit meer wat mee gedaan. De hoeveelheid 9's en 10'en verbazen mij helemaal. Nu zul je vast wel een aantal mensen ertussen hebben die echt biologie met afstudeerrichting genetica hebben gedaan of aanverwante studies, maar zoveel?

Je vroeg in de OP om tips..
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar wellicht is het ook nog handig om een aanvullende enguette te doen om de kennis van dna in kaart te brengen zodat je eventueel de gegevens uit deze enguette kunt zuiveren.

ik weet niet welke conclusies je uit de enguette wilt halen en of daarvoor de eerste twee vragen zuiver moeten zijn hoor.. interesse gewoon gewekt hier.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 14:49

Eerlijk gezegd verbaasden de uitkomsten mij en een vriendin ook heel erg. Ruim 40% weet toch wel bovengemiddeld veel over DNA. (Of denkt te weten)
Dit onderzoek was voor een praktische opdracht voor maatschappijleer, over een maatschappelijk probleem. Als 'probleem' hadden wij de rol van DNA in strafprocessen dus gekozen. Deze enquête is eigenlijk meer een toevoeging, maar wat jij noemt gaan we zeker meenemen in de resultaten van onze enquête. We wilden meer een beeld creëren van de samenleving vs. DNA, en dat is gelukkig aardig gelukt. Maar dankjewel voor je reactie, het is wel een goed punt wat je maakt ja :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:51

je zou je verbazing kunnen onderbouwen en toevoegen.
als kanttekening/opmerking..

ik denk inderdaad dat je verder wel je vraagstuk beantwoord,
met name in hoeverre mensen openstaan voor toelating van dna en het meewerken aan onderzoek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:52

Interessant, die uitslag!

Lijkt me ook inderdaad dat veel mensen zich wel wat overschatten.
Ik heb ook biologie gehad op de middelbare en lees graag dat soort artikelen, maar ik wilde mezelf toch echt niet meer dan een 5 geven voor de kennis..

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een enquete met deze titel vooral mensen trekt die ook echt geïnteresseerd erin zijn en zich er wel een beetje in verdiept hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:55

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de correlatie tussen hoeveel mensen denken te weten van genetica (al dan niet in strafzaken) en hoe graag ze zelf DNA afstaan voor een strafzaak. Ik zou verwachten dat naar mate mensen er meer vanaf weten ze eerst wat neurotischer worden en als ze er echt veel vanaf weten misschien net wat relaxter, maar misschien zie je hier iets totaal anders.

Overigens kan ik me voorstellen dat hier veel mensen zijn die bijvoorbeeld veel van kleurengenetica bij paarden afweten en daarom zichzelf vrij hoog inschatten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:59

Voor mijzelf.. ik had 8>6 (kennis dna strafzaken. met name uit artikelen en klein beetje kennis)> ja, maar alleen voor ernstige delicten.. met als achtergrond een studie biotechnolgie ruim 17 jaar geleden. altijd de interesse gehouden en ontwikkelingen gevolgd.

ik denk dat die correlatie lastig te vinden is zonder vervolgonderzoek Yessy, of je zou het onderzoek moeten doen onder zoveel proffesionals als op straat en de twee met elkaar vergelijken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:58

Je hebt beide vragen aan mensen gesteld dus een correlatie berekenen moet te doen zijn, je zit alleen met een relatief klein sample, dus het zal hoe dan ook niet heel betrouwbaar zijn idd.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:15

Yessy: ik heb even naar de uitkomsten gekeken per persoon en gekeken naar de correlatie tussen die twee vragen. Ik kan je zeggen: die is er in dit onderzoek niet of zeer klein. Wellicht krijg je andere resultaten als je inderdaad een grote groep hebt of 'ander soort mensen'. Wel een interessante vraag!