2 Mislukte Hbo's... Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:09

Hoi TS, wat vervelend dat ze bij beide studies niet de juiste begeleiding hebben geboden.
Hier toevallig ook een PBM student, alleen bijna klaar.

Misschien is het verstandig om los van opleidingen of niveau eens te kijken naar wat je nu echt interessant zou lijken?
Welke vakken spraken je bij PBM wel aan en wat juist niet.
Welke manier van lesgeven vind je prettig. Juist de colleges of toch meer het direct bezig zijn in trainingen of projecten.
En waar liep je specifiek tegenaan.

Wat je daarnaast ook altijd kunt doen is een afspraak maken met de decaan om te kijken naar welke opleidingen bij jou zouden passen.
Zij hebben vaak ervaring met meerdere opleidingen en kunnen anders heel makkelijk die informatie verzamelen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 12:24

xRaisin schreef:
JudArthos schreef:
En dan lees ik de stof door van ja heel leuk enzo, maar hoe vertaal ik dit naar een tentamen? Terwijl ik op het tentamen zelf dan weer precies weet waar de stof ookalweer stond, maar dan niet heb onthouden..

Dit herken ik ook! Wat bij mij erg helpt is samenvattingen schrijven en visualisaties bij de stof maken. Zo wordt ik gedwongen na te denken over de stof en begrijp ik het ook.

Als ik alleen lees, dan denk ik algauw dat ik het weet, maar tijdens de tentamen weet ik alleen dat ik het gelezen heb, alleen niet meer precies wat.

Jaa dat is precies zoals het bij mij ook gaat, visualiseren helpt inderdaad wel een beetje :)

Bij pbm spraken vooral de bedrijfskundige vakken en gedragswetenschappen me aan. Dingen als recht en het schrijven van een adviesplan vond ik weer moeilijker om te volgen. En de trainingen vond ik het fijnste om te volgen door de kleine groepen en het feit dat je veel kans hebt om met de docent even alles door te lopen als je iets echt niet snapt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:15

Neverland schreef:
Mbo niveau zou ik niet doen als ik jou was... Ik herken mezelf enorm in jouw verhaal want ook ik ga aan mijn 3e studie beginnen. Ik heb eerst een mbo studie geprobeerd en daarna hbo. Van mbo werd ik zo ontzettend lui. Ik hoefde helemaal niks te doen. En dat was totaal niet motiverend voor mij.

In België heb je ook 1 jarige opleidingen. Is dat niet iets voor jou? Ik ga het misschien ook doen als ik nu niet geaccepteerd word op mijn nieuwe school.

Net als Bigone al zegt ligt dat puur aan jezelf, aan je instelling. Je kunt toch jezelf een schop onder je kont geven en het dan als een uitdaging zien om mooie hoge punten te halen.
Mocht het echt makkelijk af gaan kan TS ernaast nog lekker wat werken om wat te sparen. Of ze kn misschien (via school) en een uitbreiding/cursus bij doen.

Als het tweemaal op het HBO niet gelukt is vanwege de manier van leren en dit ook nog eens geresulteerd heeft tot paniekaanvallen, zou ik me toch eens af gaan vragen of HBO op dit moment wel haalbaar is. Wat als het weer niet lukt of ze moet hem in het derde jaar afbreken. Dan heb je enkel Havo diploma.

Met MBO is er helemaal niets mis. Mocht dit mijn dochter zijn dan zou ik na twee keer HBO afbreken haar toch eerst een 4 jarige MBO opleiding af laten ronden. Dan heb je altijd een mooi diploma om op terug te vallen en kun je ook nog terug naar het HBO. Dan ben je toch wat jaren ouder en misschien net iets zekerder.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:27

Ok, komt ie.. _O-
Ik ben ooit begonnen met HBO MWD, na een half jaar mee gestopt. Toen begonnen met de PABO. Na de eerste stage periode mee gestopt. Toen weer MWD opgepakt en afgemaakt, jeej! (ok, wel bijna 6 jaar over gedaan := )
Daarna nog Pedagogiek geprobeerd en daarna nog Psychologie.. Beide weer vlot mee gestopt :')
En nu? Heb ik een administratiekantoor.. :+
Wat ik eigenlijk wil zeggen: stoppen met je opleiding is niet meteen een ramp en je komt vanzelf ergens.
Wat wel belangrijk is om naar te kijken, is de reden van stoppen. In jouw geval zou ik als eerste hulp zoeken bij jouw manier van leren en de paniekaanvallen. Je komt op deze manier in een vicieuze cirkel terecht en dan heb je er bij elke opleiding last van, maakt niet uit wat je gaat doen. Leren (blokken) moet je leren, dat gaat vaak niet vanzelf. Misschien heb je jezelf nu wel overtuigd dat je het niet kan. Daar moet je uit, uit dat gevoel. Je kan het namelijk wel. Je helpt alleen hulp nodig bij hoe je het moet doen.
Als ik je een tip mag geven: ga op zoek naar een studentenpsycholoog voor inzicht en begeleiding. Die zijn vaak verbonden aan een hogeschool/opleiding.

DarkoFoitzik

Re: 2 Mislukte Hbo's... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:30

dier en veehoudrij aan de HAS denbosch?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:33

En als je eerst een MBO doet en dan de daarop volgende HBO dat stroomt fijner door als vam de HAVO gelijk naar het HBO.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:42

Dier en veehouderij is helaas niet mogelijk met mijn vakkenpakket.

Het Mbo stukje blijft lastig, hoewel het een minder grote drempel is met leren en ik dan inderdaad al een diploma heb voor ik weer aan een Hbo begin. Er is me vroeger zo hard ingestampt dat ik makkelijk een Hbo zou moeten kunnen dat ik erg negatief tegen Mbo's aan ben gaan kijken..

Majabeestje: dat geeft weer een beetje hoop, thanks :D het voelt nu door zowel mijn omgeving als mezelf als een hele grote schande om weer iets niet afgemaakt te hebben en nu "maar tot september thuis te zitten". Hoe kan ik het beste terecht komen bij zo een persoon die me zou kunnen helpen? :)

Ik stel alle reacties heel erg op prijs trouwens, het is fijn om andere ervaringen te horen en tips te krijgen :D

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:46

Maar met het MBO wordt er wel al stof behandeld die het daardoor voor op het HBO makkelijker maken.
Waardoor je misschien zonder moeite door kan gaan.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:49

Ik heb je hele topic gelezen, ik weet niet tot hoelang je een stufi hebt, maar zou een tussenjaar waarin je nadenkt wat je écht wilt niet een optie?
Anders zou je opzoek kunnen gaan naar een HBO waar ze op een speciale manier les geven?

Overigens zou je ook een MBO versneld kunnen doen (bv in 2 jaar) om dan naar het HBO te gaan?
Ik begrijp dat je dat misschien niet wilt omdat er slecht tegenaan gekeken wordt, maar dan heb je al wel een diploma op zak, en dan ben je niet zo lang verder?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:49

Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Ik neem aan dat zij hier toch ook een bepaalde mening over hebben? Of laten ze jou hier volledig in vrij?

Wat jammer dat je zo'n negatief beeld hebt van een MBO. Ook proef ik een beetje dat het meer de druk is die op je gelegd is 'omdat je HBO aan zou moeten kunnen'.
MBO wil niet zeggen dat je daarna geen HBO meer zou kunnen doen. Als je nu HBO gaat doen en je weet zeker dat je die met normale inzet gaat halen, dan zou ik zeggen ''ga er voor''!
Ik wil niet negatief overkomen, maar het is al twee keer niet gelukt. Je bleef tot 2x toe hangen op de manier van leren. Wat maakt dat je het nu wel gaat halen?
Nogmaals niet vervelend bedoeld, maar is het toch net niet te hoog voor je gegrepen op dit moment?

Ik vind zelf de Havo of het HBO een wereld van verschil. Mijn broer heeft ook enorm geworsteld met die overgang. Mijn ouders hebben echt spijt gehad hem niet eerst MBO laten doen en later HBO. Met veel pijn en moeite heeft hij het na een aantal switches afgerond.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:55

Delphi schreef:
Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Ik neem aan dat zij hier toch ook een bepaalde mening over hebben? Of laten ze jou hier volledig in vrij?

Mijn ouders laten me hier eigenlijk wel helemaal vrij in, maar blijven er wel op hameren dat ik écht goed moet gaan kijken wat ik wil.

Mijn stufi heb ik vanaf april stopgezet, ben bang dat ik anders misschien problemen ga krijgen omdat ik op dit moment nergens ingeschreven sta. Opzich heb ik al tot september nu vrij, dus ben bang dat het dan wel een heel lang tussenjaar gaat worden hahaha :)

Mbo versneld heb ik ook al eens naar gekeken en dat klinkt inderdaad wel aantrekkelijk, wanneer kom je hier precies voor in aanmerking?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:03

JudArthos schreef:
Delphi schreef:

Mijn ouders laten me hier eigenlijk wel helemaal vrij in, maar blijven er wel op hameren dat ik écht goed moet gaan kijken wat ik wil.

Mijn stufi heb ik vanaf april stopgezet, ben bang dat ik anders misschien problemen ga krijgen omdat ik op dit moment nergens ingeschreven sta. Opzich heb ik al tot september nu vrij, dus ben bang dat het dan wel een heel lang tussenjaar gaat worden hahaha :)

Mbo versneld heb ik ook al eens naar gekeken en dat klinkt inderdaad wel aantrekkelijk, wanneer kom je hier precies voor in aanmerking?

Verschilt per mbo opleiding.
Ik ga aankomend jaar naar het ROC, (pedagogisch) moest ik gewoon goede cijfers halen aankomend jaar.
Maar mijn zus gaat ook naar het ROC, (economie, communicatie en management) en moest een 7 gemiddeld staan.
Wat ik zou aanraden is als er een opleiding is die je trekt, een gesprek aangaan met de MBO leiding.
Er is veel mogelijk, vooral omdat je van havo komt!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:06

Ik zou lekker MBO gaan doen :D Ik heb versneld Grafisch Vormgeven gedaan op MBO niveau 4 niveau met mijn Havo diploma. Opleiding met 2 vingers in de neus in 3 jaar gedaan, maar dat was gewoon wat ik écht leuk vind en ik heb er nu al een aantal jaar een fulltime baan aan over gehouden :)

Je hoeft toch niet perse in de studieboeken te duiken? Wel als je later veel geld wil verdienen, maarja... geld maakt niet gelukkig :Y)

MBO is heerlijk praktisch (al zul je bij bepaalde opleidingen ook wel meer theorie hebben dan bij grafisch vormgeven) en zeker als je niet van studeren houdt, zou ik niet weten wat je tegen houdt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:30

JudArthos schreef:
Dier en veehouderij is helaas niet mogelijk met mijn vakkenpakket.

Het Mbo stukje blijft lastig, hoewel het een minder grote drempel is met leren en ik dan inderdaad al een diploma heb voor ik weer aan een Hbo begin. Er is me vroeger zo hard ingestampt dat ik makkelijk een Hbo zou moeten kunnen dat ik erg negatief tegen Mbo's aan ben gaan kijken..

Majabeestje: dat geeft weer een beetje hoop, thanks :D het voelt nu door zowel mijn omgeving als mezelf als een hele grote schande om weer iets niet afgemaakt te hebben en nu "maar tot september thuis te zitten". Hoe kan ik het beste terecht komen bij zo een persoon die me zou kunnen helpen? :)

Ik stel alle reacties heel erg op prijs trouwens, het is fijn om andere ervaringen te horen en tips te krijgen :D

Wat je zegt over het MBO is wel herkenbaar. Had ik ook 'last' van, denk ook wat van huis uit meegekregen. Ook al zeiden mijn ouders altijd wel dat ik iets moest gaan doen waar ik gelukkig van werd, ik voelde ook wel dat ze het zonde vonden als ik MBO ging doen, terwijl ik prima HBO zou kunnen. Om heel eerlijk te zijn.. achteraf ben ik ze daar ook wel dankbaar voor. Ik weet niet of ik de motivatie had kunnen opbrengen om na het MBO ook nog HBO te gaan doen. Ik ben een keer op gesprek geweest bij een MBO opleiding, ik wilde die opleiding gaan doen. De vrouw van de opleiding waar ik mee sprak heeft me toen geadviseerd om geen MBO te gaan doen, maar HBO.
Ik wilde toen gewoon mijn HBO papiertje halen, uiteindelijk is dat gelukt, de opleiding was ook niet heel erg moeilijk. Wat mij heeft geholpen was een leuke klas, leuke mensen en al gauw vriendinnen gemaakt. Dat hielp mij erg om me thuis te voelen en dus ook door te zetten. Maar dat heeft wel even tijd nodig.

Sta je nu nog ingeschreven bij een opleiding? Of heb je alleen nog stufi tot april en ben je al uitgeschreven bij je opleiding? Anders zou ik daar gaan zoeken naar een studentpsycholoog.
Klinkt misschien gek, maar je wil niet weten hoeveel studenten er zijn die tegen problemen aanlopen tijdens hun studie. Twijfels, onzekerheden, angsten.. het komt echt heel veel voor. Studenten zijn een behoorlijk kwetsbare doelgroep.
Er zijn ook wel coaches gericht op deze doelgroep, daar zou je even naar kunnen googelen. Misschien kan je zelf iemand vinden die je online kan helpen.
Ik zou echt voordat ik zou besluiten om HBO op te geven of uit te stellen, hulp vragen bij je onzekerheden, angsten en manier van leren. Het is niet gezegd namelijk dat je dit op het MBO niet tegen gaat komen en dan kan je weer van voor af aan beginnen. Ik denk namelijk dat je onzekerheid je in de weg zit, niet zozeer welke studie je het leukst lijkt ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:51

Het is zo jammer dat wij Nederlanders zo zijn gehospitaliseerd, dat je intelligentie zou kunnen afleiden van opleidingsniveau.
Intelligentie zit niet alleen in goede antwoorden geven op vragen die een bepaalde docent heeft gesteld. -:) }>
Zorg dat je je kennis en levenservaring overal vandaan vist, (dat kan ook op een MBO of HBO opleiding), om daar vervolgens je eigen leven van te maken.
Jij bent er niet voor de opleiding; een opleiding kan een deel zijn van de levensweg die jij volgt.

Zomaar wat inzichten:
Een MBO geeft een aanzienlijk kleinere studieschuld.
Er zijn MBO's waar je knetterhard moet werken. (bijv. Cibap)
In een sociale opleiding zit vaak meer mogelijkheid om te werken aan je persoonlijke ontwikkeling.
Nogal wat HBO-ers komen uiteindelijk terecht in MBO-functies.
Een opleiding wordt aanzienlijk zwaarder als je een persoonlijke rugzak hebt, waar je ook nog wat mee moet.
HBO's zijn er ook in varianten (meer theoretisch/praktisch/wetenschappelijk/etc.)
Je zou ook nog kunnen denken aan een volwassenen-VWO om vervolgens een academische studie te gaan doen.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:53

Het is een beetje zonde om MBO te gaan doen alleen omdat je niet weet hoe je moet leren. Je hebt de capaciteit om HBO te doen, dus probeer dat dan ook. Je probleem is misschien tweeledig; enerzijds heb je misschien de juiste richting nog niet gevonden, anderszijds als je wel de juiste richting vindt, heb je nog steeds het probleem dat je niet goed weet hoe je leerstof tot je kunt nemen. Google eens op speedlearning en mindmapping en ga daarna doen wat je kunt doen en niet lager mikken omdat dat nu eenmaal makkelijker is. Als je hersens hebt moet je ze ook gebruiken al moet je even leren hoe.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:11

Oké je geeft aan dat de colleges richting bedrijfseconomie en gedragswetenschappen je goed afgingen.
Dit gaat om twee hele andere richtingen. Maar wat wel goed is om hierbij te weten dat dit gewoon echt het leren is wat je dus wel interessant vindt.
Daarnaast de trainingen geven meer een praktische insteek. Gewoon oefenen hoe dit straks in praktijk gaat. Ik heb geen idee welke trainingen je hebt gevolgd, want dit kan ook nogal een verschil maken.
En de projecten is dus niks?
Wat vond je dan niet leuk? Het samen werken? het analyseren van theorie en in praktijk brengen?

In de gedragswetenschappen richting zou je meer richting een zorggerichte opleiding kunnen kijken (social work, psychologie ect)
Bedrijfskundige vakken kun je ook richting bedrijfskunde kijken of iets dergelijks.
Vaak is er nog wel iets mogelijk qua wiskunde hoor bij een opleiding gewoon een afspraak plannen met de decaan.

Of je MBO of HBO gaat doen is echt aan jezelf.
Ik haal alleen uit jou voorkeur vakken toch meer theorie dan de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:58

JudArthos schreef:
Ik was niet superduper enthousiast over de opleiding, maar was wel van plan deze gewoon te blijven volgen :)
Persoonlijke omstandigheden heb ik halverwege het jaar al doorgegeven, maar mijn punten waren toch te laag om dit mee te nemen helaas..

Dat hoeft in principe geen probleem te zijn, raar dat ze dat tegen je hebben gezegd. Ik ben gestopt met 2 HBO's en bij mijn derde had ik jammer genoeg omstandigheden die ervoor zorgden dat ik me even niet op school kon concentreren. Ik heb uiteindelijk 5 punten gehaald in het jaar (en een hele hoop halve vakken, het tentamen wel en het paper niet bijvoorbeeld) en daarmee ben ik over gegaan, omdat ik op tijd aan de bel heb getrokken. Ik zou toch eens informeren bij een examencommissie of iets in die trant, want je bent nu nog vroeg genoeg in het jaar om eventueel het laatste blok mee te pikken en dus nog wel studiepunten te halen.