Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:52

TS, jouw vraag is niet eenduidig te beantwoorden, want er zijn teveel variabelen. Of het uit kan of niet ligt o.a. aan wat je gaat verdienen na je HBO-studie, in welke regio je woont/gaat wonen (prijzen huis en stalling) en waaraan je verder van plan bent geld te gaan uitgeven: uitgaan, auto, kleding, vakanties, etc. Ik heb het altijd kunnen rondbreien, maar wel geholpen door een portie mazzel: in de goedkope tijd (1998) een woning gekocht, goedkope stalling, paard dat tot haar 20e weinig heeft gemankeerd, auto vd zaak... Dat soort dingen hadden gemakkelijk ook anders kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:05

Bedankt voor alle antwoorden! Leasen heb ik inderdaad aan gedacht, maar dat kan ook nog behoorlijk wat kosten. Leasen kost bij mij in de buurt sowieso al minimaal 100 euro, daarnaast is het vaak niet naast de deur dus komen er ook nog rijkosten bij, en lessen natuurlijk.

Ik denk ook dat je een beetje geluk met hebben, kwa gezondheid van het paard en stalling. En dan moet je er natuurlijk ook nog op voorbereid zijn dat het opeens op kan slaan, best lastig.

TurdusMerula

Re: Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:12

Maar sommige dingen zijn heel interessant om te leren en daar heb je geen paard bij nodig.

Denk aan zelf leren bekappen - of over hoeven leren.
Rijles of -cursus op een paard van een ander.
Workshops over gedrag, houding en zit, grondwerk, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:19

Klopt inderdaad TurdusMerula! Ik heb momenteel helaas een tijd al geen les gehad o.i.d., omdat de manege waar ik reed niet niet correct met hun dieren omgingen. (weinig buiten, kleine stallen ect.), dus dan hoeft het voor mij niet. Ook een tijdje een verzorgpaard gehad, maar de eigenaar was heel laks dus dat was ook geen succes. Hoop toch dat er in de tussentijd wat op mijn pad komt :j

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:26

[***] schreef:
Bedankt voor alle antwoorden! Leasen heb ik inderdaad aan gedacht, maar dat kan ook nog behoorlijk wat kosten. Leasen kost bij mij in de buurt sowieso al minimaal 100 euro, daarnaast is het vaak niet naast de deur dus komen er ook nog rijkosten bij, en lessen natuurlijk.

Ik denk ook dat je een beetje geluk met hebben, kwa gezondheid van het paard en stalling. En dan moet je er natuurlijk ook nog op voorbereid zijn dat het opeens op kan slaan, best lastig.

Dat is inderdaad een nadeel... Maar als je het vergelijkt heb je de reiskosten en lessen ook bij een eigen paard nog er boven op! Ik heb iig echt heel veel plezier van m'n bijrijdpaarden en zou (voorlopig) niet anders meer willen. Het is even lastig om de goede adressen te vinden maar ze zijn er echt wel!!

Zo te zien heb je alles voor jezelf heel goed op een rijtje dus het komt vast goed. Hopelijk lukt het om je droom waar te maken met een eigen paard, maar anders zijn er genoeg andere mogelijkheden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:28

Ik had een hele goede fulltime baan als docent, daarnaast een piepklein huisje met maandlasten waar je niet voor kunt huren en ik had m'n paarden zodanig georganiseerd dat ze 's zomers niks kostten en 's winters alleen het hooi. Dan was het nog leuk, kon ik ook nog andere leuke dingen doen, en een dikke auto rijden die een trailer kon trekken. Maar met een groter huis, minder salaris en een dure pensionstal was het niet gelukt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:43

Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van waar je woont of wilt gaan wonen ook qua prijzen van stalling en dergelijke of het kan of niet en wat voor eisen je stelt aan de stalling e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:54

Ik heb net even gekeken, bij mij in de buurt variëren de prijzen van 215 tot 325 euro, (beide volpension). Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat over een aantal jaar is, ik ben wel van plan om een beetje in de buurt te blijven wonen, maar je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. Echter denk ik dat het het slimst is om bij mensen langs te gaan die paarden aan huis hebben staan, dat komt vaak toch goedkoper uit denk ik zo. Maar sowieso wil ik een stal waar de paarden lang buiten kunnen staan (24/7 buiten met een schuilstal zou ideaal zijn) en goede uitrijmogelijkheid. Ik heb geen wedstrijdambitie's o.i.d. dus dat scheel ook. :j

Maar het handigst zou gewoon zijn als ik een grote geldprijs zou winnen o.i.d. :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:59

Als ik geen keuze had en een huis moest kopen, zou ik gewoon stoppen met paarden. Dan geef ik het liever uit aan eten, kleding en een auto enz. Dan zou ik niet eens op vakantie kunnen of een nieuw dekje kopen. Ik heb nu nog een plekje voor mijzelf, maar vind het hartstikke saai, wil weer terug naar mijn ouders. Is nog eens gratis en gezellig. Paarden aan huis, auto gebruiken enz. Vind het ook belangrijk om voor ze te zorgen. Ik zou niet weer alleen willen wonen, beter wachten tot ik over een paar jaar een vaste en serieuze relatie heb. Begrijp sommige mensen niet waarom je een huis voor jezelf wilt... Bovendien als er steeds meer eengezinshuishoudingen komen is ook weer iets slechter voor het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:01

Gucci_ schreef:
Als ik geen keuze had en een huis moest kopen, zou ik gewoon stoppen met paarden. Dan geef ik het liever uit aan eten, kleding en een auto enz. Dan zou ik niet eens op vakantie kunnen of een nieuw dekje kopen. Ik heb nu nog een plekje voor mijzelf, maar vind het hartstikke saai, wil weer terug naar mijn ouders. Is nog eens gratis en gezellig. Paarden aan huis, auto gebruiken enz. Vind het ook belangrijk om voor ze te zorgen. Ik zou niet weer alleen willen wonen, beter wachten tot ik over een paar jaar een vaste en serieuze relatie heb. Begrijp sommige mensen niet waarom je een huis voor jezelf wilt... Bovendien als er steeds meer eengezinshuishoudingen komen is ook weer iets slechter voor het milieu.

Als je geen partner hebt kan het niet anders, slecht voor het milieu of niet, maar ik ga niet bij mijn ouders wonen tot dat ik ooit misschien iemand tegen kom. Het lijkt mij juist heerlijk om een eigen plekje te hebben.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:32

Ik heb een appartementje gekocht, een soort van leasepaard en fotografie als hobby en op zich red ik mij zo prima in mijn eentje. Mijn probleem is meer de tijd&kennis dan de financiën voor een eigen paard. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:37

Ja het kan. Maar ik zou er wel pas aan beginnen als je financiële zekerheid hebt.

Ik heb mijn paard gekocht toen ik 26 was. Ik woonde al een paar jaar op mezelf, had al een tijdje een fulltime baan. Maar kom het nooit betalen. Op mijn 25e ben ik van baan geswitcht met meer salaris en een jaar later een vast contract. Toen pas heb ik mijn paard gekocht. Inmiddels heb ik een huis gekocht, een nieuwe baan en paardlief is er nog steeds. Het gaat, ik kan zelfs wat sparen en een opleiding doen. Maar dan is het ook wel op.

Realiseer je goed dat je veel dingen zal moeten laten. Ik zou best graag wat van de wereld willen zien bijvoorbeeld. Maar meer dan een weekje Griekenland of beter nog de Veluwe, zit er niet in. Voor mij geeft het niet. Maar het is wel iets om je in je achterhoofd te houden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:42

Ja het kan, ik heb dan wel een huurhuis, een paard in pension, een auto en trailer. Ik werk 38 uur. Ik leef vrij zuinig maar dat deed ik altijd al. Ik hoef nooit t nieuwste van t nieuwste zeg maar. Daardoor kan ik ook leuke dingen doen en reizen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:44

Weet je wat het is. Als je om meningen vraagt zijn er altijd mensen die tegens kunnen aandragen.
Ben je 14 moet je het niet doen omdat je nog jong bent, straks jongens leuk gaat vinden en dan niet meer naar je paard om kijkt.
Ben je 17 moet je het niet doen omdat je later gaat studeren en dan geen tijd hebt.
Ben je 20 moet je het niet doen omdat je een eigen huis gaat kopen
Ben je 25 moet je het niet doen omdat je een fulltime baan hebt, je kinderen gaat krijgen
etc etc

Er zijn altijd tegens te verzinnen. Als je al naar al de tegens luistert ben je straks 80 en heb je je hele leven lopen dromen van een eigen paard 'maar ja er was altijd wel een reden om het niet te doen' Zonde. Waar een wil is is een weg.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:54

Ik werk in de zorg, heb een koophuis in de randstad. Ik heb besloten om mijn paard te verkopen voordat ik m'n huis kocht. Achteraf gezien had ik het misschien wel gered, maar ik zou zo weinig geld over houden. Hier in de regio met de hoge stallingskosten lijkt het mij erg lastig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:25

Ik woon ook alleen en heb een pony.
Ik heb een huurhuis, werk momenteel 19 uur per week en mijn pony loopt op een pensionstal 24/ 7 buiten.
Ik kan alles prima betalen, spaar zelfs nog elke maand :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:19

Als je gezond bent, voldoende verdient en verder geen tijd of geld slurpende hobbys is het te doen. Alleen bedenk wel dat je altijd er moet zijn. Ook als je flink ziek bent.

Ik moet het nu noodgedwongen doen door omstandigheden maar voor mij geld nee ik red het niet. Niet kwa energie en niet kwa geld. Dus als oude man komt te overlijden is het einde paarden voor me.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:24

Ik kon het makkelijk, had er ook nog een grote diesel auto bij omdat ik die nodig heb voor wedstrijden en hield ook nog over om te sparen. Woon nu wel weer thuis omdat ik erg veel uren maak (lange werkdagen, daarna gelijk paardrijden dus nooit voor 8/9 uur thuis en soms om 3 uur s nachts al beginnen met werken), en dus geen tijd meer overhad voor het huishouden/boodschappen doen/eten koken.
Geldgebrek was bij mij het punt dus niet, alleen tijdgebrek wel.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-03-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:28

Sannnn schreef:
Ik ben om die reden weer thuis gaan wonen na mijn HBO studie en werk periode toen ik besloot om door te gaan studeren aan de universiteit.
Ik ben nu bijna klaar aan de VU en dus aan het solliciteren, maar ik denk dat ik het straks niet ga redden om op mezelf te gaan wonen en mijn 2 paarden erbij te houden en alles zelf te financieren.
Voor degenen hier die het wel redden, rijden jullie ook wedstrijden?

Ik hoor mezelf hier even praten.... Al heb ik er maar 1 paard bij en al bijna zeker een baan.

Voor mij gaat het de keuze worden waar ik ga wonen. Amsterdam ga ik hoogstwaarschijnlijk niet kunnen betalen. Dus ergens in de steden eromheen moet wel gaan lukken...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:12

Neroo schreef:
Ik heb in juli een huisje gekocht, via een instantie die huizen verkopen met korting om starters te stimuleren.

Ik heb een 36 uren vast contract. Pony in pension staan. Het kan makkelijk, maar is wel keuzes maken. Ik heb bijvoorbeeld geen auto. Maar genoeg geld over om te stappen, boodschappen en wat leuks voor mezelf te kopen :)

En welke instantie is dit dan?? O:)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:24

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:34

Hier nog een alleenstaande met huis en paard.
Ik heb dan wel een huurhuis, maar die wordt elk jaar duurder.
Zodra ik een vast contract heb ga ik kopen.
Paard staat op een pensionstal.
Ik werk 36 uur, onregelmatige diensten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:36

Vriendin mij had die droom ook en die altijd voor ogen gehouden.

Op haar 37e een boerderijtje met wat land en twee stallen kunnen kopen. Straf onderhandeld met makelaar want ze had door dat huis wegens scheiding te koop stond.
Jaar of 10 later nog wat land erbij kunnen kopen. En op haar 46e kon ze er een grote binnenbak met stallen bij bouwen.
Dus ja het kan.
Zij is alleenstaand, zelfstandig ondernemer en heeft altijd dit als doel voor ogen gehouden en is dus gelukt.

En ze heeft zich altijd een slag in de rondte gewerkt sinds haar 14e, meerdere bijbaantjes tegelijkertijd naast haar studie. Daarna ook nog een avondbaan naast haar reguliere werk gehad.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 05-03-16 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:46

*\o/* eigen huis, pony op pensionstal, werk en volg bacheloropleiding ernaast en ook nog een flinke spaarpot voor vele onvoorzien gebeurtenissen
Is erg afhankelijk van waar je woont, hoe zijn de huizen prijzen. Ik kan voor mijn hypotheeklasten niet huren hier in limburg. Heb nu als alleenstaande een tussenwoning gekocht
Pensionstal is ook afhankelijk van omgeving, ik kom niet bovende 200 euro uit
Daarnaast is de basis goed met geld omgaan en al een hele leven lang gespaard. Geen gekke dingen doen.

Sociaal leven is nu even belabberd, maar dat kun je helaas niet kopen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:49

_Nancy schreef:
Neroo schreef:
Ik heb in juli een huisje gekocht, via een instantie die huizen verkopen met korting om starters te stimuleren.

Ik heb een 36 uren vast contract. Pony in pension staan. Het kan makkelijk, maar is wel keuzes maken. Ik heb bijvoorbeeld geen auto. Maar genoeg geld over om te stappen, boodschappen en wat leuks voor mezelf te kopen :)

En welke instantie is dit dan?? O:)

Mijn thuis heet dat, maar zit niet door heel Nederland.
Enkel wat dorpen hier in de buurt. Maar veel steden hebben vaak wel zo'n instantie