Welk bedrag voor vakantie oppas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Re: Welk bedrag voor vakantie oppas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:34

Ik ben vorige week op vakantie geweest en mijn buurmeisje heeft de 3 paarden verzorgd. 2x per dag voeren en eventueel buiten zetten als het weer het toe liet. Mesten heeft ze 2x gedaan volgens mij, maar hoefde van mij ook niet. Ze woont in het andere stuk van de boerderij, dus reistijd etc. had ze niet. Ik heb haar er 100 euro voor gegeven, ze wilde er zelf niks voor hebben. Jaar ervoor heb ik de paarden een week in pension gehad, moest ik 60 euro per paard betalen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:17

ik zou het echt niet aan haar vragen wat ze er voor wil hebben, ik zou haar laten merken dat ik het zeer waardeer dat ze op het beestenspul past. Minimaal 100 euro in ieder geval.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:39

Ik heb laatst van vrienden 300 euro gekregen voor 10 dagen hond passen.
De hond had ik meegenomen naar mijn eigen huis en tussendoor ben ik 3 keer naar hun huis gegaan om de tuin te doen.

Overigens werd het arme beest 2 dagen voor vertrek van mijn vrienden ziek, dus het was 5 keer per dag antibiotica prikken, dwangvoeren de eerste dagen met de spuit en tig keer naar de DA. Best wel wat werk dus.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:28

Ik kreeg 150 euro en woonde in hun huis een auto met volle tank die niet vol hoefde (wel gedaan) en hoefde alleen twee katten en 5 kippen eten te geven. Ze waren bijna 3 weken weg.

Kom op zunigerds... Kan wel een beetje royaler als je ook nog echt wat moet doen met en paarden voeren en kruiwagens en geen dag kunnen overslaan. De oppas is ook inbraakbeveiliging en heeft best een verantwoording!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:49

Ik vind dat bokkers er weinig voor over hebben :oo

Wij hebben jaren iemand gehad die 3 x per dag moest komen vanwege de honden en verder werden de paarden 2 x per dag gevoerd, dan nog 2 schaapjes en wat kippen 1 x per dag.
Wij gingen uit van minstens 20 euro per dag.

Ze zat niet in huis omdat ze vlakbij woonde en thuis ook haar eigen dieren had.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:07

Wij rekenen 10 euro per uur voor fysieke arbeid. De dieren verzorgen duurt hier een uur. Idealiter voor de honden is natuurlijk dat er iemand in huis woont, vandaar dan de verdubbeling naar 20 euro per dag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:22

Jeetje, ik heb gelukkig altijd een vaste oppas. Zij krijgt idd gevulde koelkast en potje honing enzo. Meestal zien we elkaar nog wel en krijgt ze ook rijles, of gaan we op buitenrit. En ik probeer een aardigheidje te scoren, maar ook weleens niet. Het is vakantie voor haar en ja, soms even bikkelen om alles gedaan te krijgen. Maar 2 paarden waar ze op mag rijden, de fiets en auto beschikbaar. Het is haar vakantie. Ik geef geen geld. Maar bijv wel die rijbroek die me niet lekker zit, of we regelen een nieuwe cap ofzo.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:27

Als ik aan haar vraag wat ze er voor wilt hebben zegt ze niks dus daar schiet ik niks mee op :D Ze heeft besloten om in mijn huis te blijven (dieren thuis worden verzorgd door haar ouders) Tevens zullen de stallen af zijn voordat ik weg ga zodat de paarden zelf buiten of binnen kunnen staan. Enige wat zij hoeft te doen is voeren/water, stallen en paarden controleren. Ook de katten spreekt voor zich. Ze is trouwens heel vaak bij mij, heeft ook gewoon de sleutels en ik trakteer weleens op een lunch of spullen voor haar dieren.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:06

Ik zit nu tien weken in het huis van een vriendin, pas op haar kat. Ze heeft aangegeven dat ik gewoon gebruik kan maken van de voorraad in huis, is het op, dan is het op. Huur betaal ik niet, dat betaal ik voor mijn eigen huis. Boodschappen doe ik zelf, zou ik thuis toch ook moeten doen. Wel heeft ze geld neergelegd om voer en kattengrit voor de kat te halen en evt vogelvoer en geld voor de hulp die om de week komt.
Ik ben er wel iets meer benzine voor kwijt, want normaal kan ik lopend of op de fiets naar werk, nu rij ik 20 minuutjes met de auto. Vraag ik dat aan haar terug? Nee! Ik heb hier een heerlijk huisje tot mijn beschikking, de liefde en gezelligheid van een geweldige kat en als ik de achtertuin uitloop, zit ik zo in het bos en van daaruit het duin en strand! Ik zie 's avonds hertjes of reeën in de tuin en gister liep er zelfs een vos! En toen ik mijn auto niet kon gebruiken ivm kapotte ruitenwissers, mocht ik hun auto zonder probleem gebruiken....
Tja, ik ga er dan geen geld voor vragen eerlijk gezegd. Die benzinekosten overleef ik wel en in de tussentijd gebruik ik ook hun gas, water en elektra rekening om het zo maar te zeggen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:14

spatter schreef:

Tja.. daar kun je tegen over zetten dat sommige mensen wel overal geld voor willen hebben. De een past dan op die van jou en de volgende keer pas je op die van haar/hem etc. Ik ga er iig niet om bedelen, hoef er geen eens geld voor. Dat doe je gewoon voor vrienden vind ik. Wel leuk als je vraagt kun jij een keer dat ze dan ja zeggen zonder dat je je portemonnee moet trekken.. En alles wat gegeven wordt is mooi meegenomen, maar moet dat perse in de vorm van geld? Ik heb zelf al eens een mooi blik met snoepjes gegeven. Was voor een weekje kattenoppas.

Gelukkig mag iedereen dat lekker zelf bepalen hoe ze het willen regelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:27

Ik heb een neef die graag hier komt oppassen, hij heeft de centen er niet voor om op vakantie te gaan, dat komt ie dan hier doen (ook als wij zelf wel thuis zijn).
Hij gaat vaker mee op daguitstappen, etentjes etc. kost hem dan allemaal niks...
Zegt ie ook zelf dat ie zo enorm geniet van de rust hier.

Als ie dan een keer een paar dagen hier oppast staat idd de ijskast en vriezer goed gevuld klaar, de auto voor de deur, en werk is er hier dan zo goed als niet, als we al weg zouden gaan dan enkel in een periode dat de paarden en schapen het kunnen doen op gras, we hebben automatische drinkbakken.
Honden lopen hier op het erf en zijn heel braaf...het enige wat er gebeuren moet is de honden die evt. thuisblijven eten geven, dat is het dan ook. Maar meestal gaan de honden mee.
Eigenlijk is het hier dus een kwestie van schapen tellen, en kijken of de drinkbakken het nog doen.

Hier dus ook geen riante vergoedingen, zeg als extraatje 50 euro voor een paar dagen, hij kan vaak en lang genoeg op onze kosten vakantie nemen.
(Daar "offer" ik voor het grootste deel mijn vakanties dan ook voor op, zodat hij het gezellig heeft, terwijl ik de rust eigenlijk ook goed genoeg gebruiken kon)
Wij doen het hele jaar door veel voor hem, moet er iets verhuisd worden, kleren o.d. een keer nodig en zelf krap bij kas?
Dan springen we vaak genoeg in.

In ons geval dus een kwestie van geven en nemen.

Moest het iemand zijn waar ik door het jaar heen niks of niet zo veel voor doe, dan zou het wat anders zijn. Maar dat is hier niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:33

Sammie schreef:
spatter schreef:

Tja.. daar kun je tegen over zetten dat sommige mensen wel overal geld voor willen hebben. De een past dan op die van jou en de volgende keer pas je op die van haar/hem etc. Ik ga er iig niet om bedelen, hoef er geen eens geld voor. Dat doe je gewoon voor vrienden vind ik. Wel leuk als je vraagt kun jij een keer dat ze dan ja zeggen zonder dat je je portemonnee moet trekken.. En alles wat gegeven wordt is mooi meegenomen, maar moet dat perse in de vorm van geld? Ik heb zelf al eens een mooi blik met snoepjes gegeven. Was voor een weekje kattenoppas.

Gelukkig mag iedereen dat lekker zelf bepalen hoe ze het willen regelen.

Dat dacht ik dus ook. Heb het eens gedaan voor een vriendin. Ik moest dagelijks maar liefst 60 kilometer extra rijden naar het werk per dag. Een week later was ik €30 meer kwijt aan benzine dan normaal. Ik kwam daar toe: Frigo volledig leeg, maar echt niets buiten wat bakboter en een fles fruitsap, kon dus eerst nog grote inkopen gaan doen voor de rest van de week. De hele week heeft mij ruim €60 meer gekost dan was ik gewoon thuis gebleven. Dus ja, sindsdien vraag ik geld. Oh ja wacht, ik kreeg wel een klein zakje koekjes...

Dus ja, ik ga oppassen bij vrienden voor mijn benzinekosten en €10 per dag. Ze maken er geen probleem van, ik ben gemiddeld 2 weekends per maand 'geboekt'. Die andere vriendin? Die heeft het mij niet meer gevraagd, ik denk dat ze ook wel begrijpt dat ik niet meer wil, want het signaal was heel duidelijk toen ze meer eten in haar frigo zag dan toen ze vertrok.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:12

Ik denk dat het vooral ook een beetje afhankelijk is van hoe je het oppassen ziet: Is het echt 'werk' voor haar? of is het ook voor haar een beetje 'vakantie'?

Als ik tijdelijk bij vrienden in huis zou zitten om op hun dieren te passen, maar ik krijg er bijvoorbeeld ook wat voor terug, zoals het op de paarden mogen rijden, een gevulde koelkast, boodschappen gedaan, gebruik mogen maken van de auto, ze doen het als wederdienst bij mij dan hoef ik er echt niets voor te hebben. Dan is het toch ook gewoon leuk om zoiets voor je vrienden te kunnen doen? Ik zou daar financieel niet beter van willen worden. Hooguit een leuk presentje als blijk van waardering, of bijv 50 euro als symbolische bijdrage.

Als zij er wel veel onkosten voor koet maken, zoals hier boven beschreven staat, dan zou ik het wel zo netjes vinden om dat in ieder geval te vergoeden. Daar bovenop dan misschien nog een presentje als blijk van waardering, maar als je voor alle vriendendiensten moet gaan betalen is het niet echt meer een vriendendienst.

Het andere scenario is natuurlijk dat het wel echt werk is: een melkvee bedrijf overnemen of voor 15 paarden zorgen. Dat heeft zo'n belasting dat het voor de oppas ook niet meer ontspannend is. Dan zou ik er ook gewoon voor betalen en het niet als vriendendienst zien. Maar volgens mij is dat hier niet van toepassing.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:21

bliksempie schreef:
Over een paar weken vertrek ik voor twee weken op vakantie naar het buitenland en één van mijn beste vriendinnen past op mijn huis (vier katten) en op mijn paarden (twee grote, twee kleine) Ze is hooguit twee uur per dag bezig met de dieren.

Maar nu heb ik geen idee hoeveel geld ik haar hiervoor moet geven, ze fietst toch heen en weer voor haar eigen dieren en zorgt met alle liefde voor mijn dieren en ik kan met een gerust hart op vakantie.

Dus bij deze! Hoeveel moet ik geven voor boodschappengeld en hoeveel voor haar? Het voer etc voor de dieren is geregeld zodat ze hier geen zorg aan heeft en evt voor nood kan zij mijn ouders bellen.

Leuk om alle verschillende meningen in het topic te lezen!
Ik heb zelf iemand die op mijn konijn past tijdens mijn vakantie (die komt dan bij hun in huis) en daarvoor geef ik 1 euro per dag omdat ik dat ook kwijt zou zijn in pension. Vervolgens krijg ik het geld terug dus tegenwoordig koop ik bruikbare dingen (bier, wijn, nootjes, chocola) voor dat geld, want dat nemen ze wel aan :D

Ik dacht dus bij jou in eerste instantie aan 1 euro per dier per dag. Dan kom je op 8 dieren keer 14 dagen is 112 euro.
Als je het echt als werk ziet (dus als ik echt zou komen om jou een plezier te doen en daar zelf moeite voor moet doen dus dat het echt twee uur werk is per dag), dan zou ik een uurloon wel reëel vinden, dus 10 euro per uur. Dan zou je op 2 uur x 14 dagen x 10 uur op 280 euro uitkomen.

Nu geef je aan dat zij er helemaal geen geld voor wil hebben, maar ze is dagelijks wel twee uur bezig. Ik zou haar dan een bijdrage geven van 100 euro (omgerekend ongeveer 1 euro per dier per dag) voor de moeite. Zeker omdat je een betrouwbaar persoon in jouw huis hebt en het fijner is om jouw dieren thuis te hebben dan ze allemaal in pension te doen, daar mag best wat tegenover staan.
Ik lees ook dat ze in jouw huis gaat zitten. Dus ik zou zorgen voor een volle koelkast en/of 35 euro per week boodschappengeld klaarleggen (5 euro per dag).

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:10

Ik zorg al jaren voor de post van een bevriend koppel als ze op reis gaan. 2 weken, 2 à 3 keer per week naar hun en ik krijg steeds een dure cadeau van rond de 80 euro :)

Dan is er een ander koppel waar ik voor de paarden zorg als ze op reis gaan en daar krijg ik normaal niets voor. 1 keer hebben ze me mee uit eten genomen als bedanking.

Het is natuurlijk fijner als je toch iets krijgt voor het geleverde werk. Mijn eigen paard staat in volpension en daar betaal ik genoeg voor. En dan moet ik gratis anderen hun paarden verzorgen..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:00

Farjen schreef:
Ik zorg al jaren voor de post van een bevriend koppel als ze op reis gaan. 2 weken, 2 à 3 keer per week naar hun en ik krijg steeds een dure cadeau van rond de 80 euro :)

Dan is er een ander koppel waar ik voor de paarden zorg als ze op reis gaan en daar krijg ik normaal niets voor. 1 keer hebben ze me mee uit eten genomen als bedanking.

Het is natuurlijk fijner als je toch iets krijgt voor het geleverde werk. Mijn eigen paard staat in volpension en daar betaal ik genoeg voor. En dan moet ik gratis anderen hun paarden verzorgen..

Je mag vast ook 'nee' zeggen, hè. :)