Hergebruik croma/jus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:05

Wij doen het hier ook heel vaak :j Jus over? Prima voor hergebruik de volgende dag. Staat overigens gewoon op het fornuis met enkel een deksel erop zodat de kat het niet uitlebbert als we er even niet bij zijn :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:06

Maar dan wordt je jus ook heel vies... en die bewaar je dan ook niet.
Dat het gebeurd betwijfel ik ook niet, maar ik ga uit van dat men het "goed" doet.

Daarnaast ligt het zeker aan welke olijfolie je gebruikt, er zijn er die boven de 220 mogen komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:07

Tigress schreef:
Wij doen het hier ook heel vaak :j Jus over? Prima voor hergebruik de volgende dag. Staat overigens gewoon op het fornuis met enkel een deksel erop zodat de kat het niet uitlebbert als we er even niet bij zijn :')

Binnen 12 uur vormen er zich schimmels in de jus (op kamertemperatuur).... er zit ook vleesresten in die je niet buiten de koelkast moet bewaren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:08

blackstar schreef:
Dat begrijp ik dus weer niet, vlees braden/bakken en dan uit een pakje jus maken met de nodig ellende van E621 enz.

Het is ook het enige dat ik uit een pakje haal :') .
Wij eten weinig vlees dat geschikt is voor jus en als ik bijvoorbeeld een rookworst eet bij de hutspot dan wil er wel graag jus bij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:08

Ik vind jus van gebraden verse worst het lekkerst. Maar bewaar het niet want er komt wel een smaakje aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:09

Yucca schreef:
blackstar schreef:
Dat begrijp ik dus weer niet, vlees braden/bakken en dan uit een pakje jus maken met de nodig ellende van E621 enz.

Het is ook het enige dat ik uit een pakje haal :') .
Wij eten weinig vlees dat geschikt is voor jus en als ik bijvoorbeeld een rookworst eet bij de hutspot dan wil er wel graag jus bij.

Hutspot "moet" je koken met klapstuk mmmmm dat geeft al een vleessmaak aan de hutspot zelf.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:09

Brainless schreef:
Tigress schreef:

Binnen 12 uur vormen er zich schimmels in de jus (op kamertemperatuur).... er zit ook vleesresten in die je niet buiten de koelkast moet bewaren.

Ik ben inmiddels 23, en nog altijd kerngezond :D Ik schrik niet af van vleesresten en schimmels :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:11

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:16

Mijn moeder bewaart het ook (alleen de jus dan).
Wij maken zelf gewoon precies genoeg zodat het op is.

Edit; Zelfde als Tigress. Gewoon op fornuis en deksel erover. In 21 jaar tijd 1x buikgriep gehad.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:18

Wij doen het al jaren, en hebben er nog nooit last van gehad. Zelfs in het artikel zie ik dingen staan die wij nooit doen (fruit wassen, restjes max 2 dagen in de koelkast. Sommige staan 3-4 dagen in de koelkast) Ik denk dat als het echt allemaal zo ontzettend slecht was, dat we daar nu inmiddels allang achter zouden moeten zijn gekomen met medische klachten :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:31

Dat is hetzelfde soort bewering als mijn opa van 99 is een verstokte roker, dus roken is niet zo slecht als wordt beweerd.

vuurneon

Re: Hergebruik croma/jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:34

Mijn ouders doen het ook, maar koelen het snel af. Pan wordt in de wasbak met koud water gezet. Daarna de koelkast in. En tadaaa veilig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:35

Het kan gewoon, wij doen het eigenlijk nooit, tenzij ik weet dat ik de volgende dag geen jus heb (vis bijvoorbeeld, of vlees uit de oven).
Ik bak het eigenlijk altijd aan in de pan, en na een tijdje gaat het sudderen in de jus, dan gaat er wat water uit de aardappelpan bij het vlees. Het zetmeel in dat water maakt dat je jus heel mooi bindt. Op die manier is heeft het voor mij ook geen nut om jus te bewaren, omdat we vrijwel dagelijks aardappels op het vuur hebben en zo nieuwe jus hebben gemaakt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:40

Boras schreef:
Dat is hetzelfde soort bewering als mijn opa van 99 is een verstokte roker, dus roken is niet zo slecht als wordt beweerd.

Hey, als het voor hem werkt? :D

Nee, even zonder ongein...ik vind persoonlijk dat je lichaam prima tegen een stootje kan. Wij hebben nog nooit problemen ermee gehad, en kijken natuurlijk wel eerst goed voor we hergebruiken. Wanneer iets niet meer goed eruit ziet of niet meer goed ruikt, dan doen we het niet natuurlijk. Voor de rest blijven we het gewoon doen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:43

Iee gatver ja. Mijn schoonmoeder doet dit ook.
Maar of er nu een gehaktbal of een ei gebakken werd. Als er vet over was werd het bewaard.
Hoe lang geen idee.
Ik vond dat idee zo smerig.
En gebakken ei smaakte altijd naar anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:46

Tigress schreef:
Boras schreef:

Hey, als het voor hem werkt? :D

Nee, even zonder ongein...ik vind persoonlijk dat je lichaam prima tegen een stootje kan. Wij hebben nog nooit problemen ermee gehad, en kijken natuurlijk wel eerst goed voor we hergebruiken. Wanneer iets niet meer goed eruit ziet of niet meer goed ruikt, dan doen we het niet natuurlijk. Voor de rest blijven we het gewoon doen :)

Totdat je kind 2x is opgenomen om uitdrogingsverschijnselen door voedselvergiftiging... dan ga je daar wel anders mee om.
Ik bewaar veel, maar wel in de koelkast (op 4c) of in de diepvries (-21c).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:46

blackstar schreef:

Pakje is minder lekker.

Maar in gebraden gehaktballen zitten zonder pakje al heel veel e621.

Ik laat zelf (of beter dat deed ik, nu vega) de gehaktballetjes afkoelen en deed ze in de jus in een bakje en dan in de ijskast.
Volgende dag weer opwarmen.

Ik gebruikte daar wel altijd goede vetten voor zoals olijfolie en geen roomboter.
Maar het is uiteraard minder gezond.

Niet te vaak...dan kan het best een keer.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-03-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:47

Hoezo zitten er in gebraden gehaktballen al veel E621?
Niet dat ik er wat mee doe.. maar ben benieuwd waar die vandaan komen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:48

Ik maak regelmatig vlees voor twee dagen en dan bewaar ik de jus ook. Als ik nieuwe jus zou maken ben ik juist alle heerlijke vleessappen kwijt. Maar het wordt alleen gebruikt om hetzelfde vlees op te warmen, dus niet om opnieuw vlees in te bakken of een ei in te bakken (daar gebruik ik trouwens olie voor)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:52

Brainless schreef:
Hoezo zitten er in gebraden gehaktballen al veel E621?
Niet dat ik er wat mee doe.. maar ben benieuwd waar die vandaan komen.

Van nature zit dat al in heel veel levensmiddelen.

Oude kaas
tomaten
Gerijpt vlees
Aangebraden vlees

Hoeveel erin zit weet ik niet.

Maar ik heb ergens gelezen dat in rijpe zoete tomaten rassen meer e621 zit dan een boullionblokje.

Edit: ik lees net dat het ook in kleinere hoeveelheden in moedermelk zit. :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-03-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:54

Het is gewoon een eiwit en eentje dat in de natuur heel veel voorkomt. Glutaminezuur is namelijk een bouwstof voor eiwitten, dus bevatten ook bijna alle eiwitten mononatriumglutamaat. O.a. idd oude kaas en tomaten, maar ook niet-gerijpt vlees, paddestoelen enz.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:56

Ik hergebruik vet soms, bijv als ik 's middags een eitje bak en 's avonds diezelfde pan gebruik om vlees of aardappeltjes te bakken oid.
Maar ik let wel op specifieke geuren en smaken, sommige dingen hebben een sterke smaak en geur die in de boter gaat zitten, denk bijv aan vissticks.
En bij dingen met een krokant laagje zoals schnitzels, vissticks, kaassoufflés, boomstammetjes, cordon bleu enzo hergebruik ik het vet ook niet omdat de achtergebleven kruimeltjes die van dat laagje afkomen dan verbranden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:18

Ook in moedermelk lees ik nu...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:27

Brainless schreef:
Ook in moedermelk lees ik nu...

Klopt.

621 is niet schadelijk(mits in normale hoeveelheden gebruikt) of beter, tot nu toe is er geen schadelijkheid aangetoond bij mensen.

Het wordt alleen vaak gebruikt om eten van minder goede kwaliteit op een goedkope manier lekkerder te maken.

Dus in de pakjes jus, soep en kant en klaar maaltijden bijvoorbeeld.

Vaak eten wat te zout, te vet en te veel calorieën bevat.

Dat maakt het eten slecht. Niet het e621.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:50

Ja hoor, wordt gewoon bewaart! Heus niet tot het op is, maar als we inderdaad gehaktballen maken hebben we zoveel. Is toch zonde om weg te gooien. Wordt meestal in een kommetje gedaan en in de koelkast bewaart tot gebruik (nooit langer dan een paar dagen), of als we gehaktballen vooruit maken blijft het in de pan. Vlees blijft als we het over hebben nooit in de jus liggen. Daarna gewoon in de pan opgewarmd. De smaak merk ik het niet van.