Coach begeleid rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:17

Gianti schreef:
Vooral onthouden dat je een begeleider bent, geen instructeur.

Afbeelding Eigenlijk zit je er als begeleider alleen maar naast om te zorgen dat de jeugdige bestuurder geen gekke dingen doet met vrienden in de auto. Af en toe eens een kleine tip geven, maar verder niet teveel mee bemoeien. Ze hebben het stempeltje, dus bewezen dat ze kunnen rijden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:18

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:25

Beter toch dat je zoon nu nog wat voorzichtig rijdt, dan dat hij als opgefokte gast meteen wil laten zien hoe hard hij kan en hoe stoer hij is! Een antwoord op je vraag heb ik niet meteen, maar ik vind het fijn te horen dat er dus blijkbaar ook jonge chauffeurs zijn die zich niet door hun ego laten leiden. Hij zal vanzelf zekerder worden en situaties beter inschatten naarmate hij meer ervaring krijgt.
De suggestie van Rex Rolfo hierboven vind ik een hele goede, af en toe een kleine tip geven in een situatie waar hij wat onhandig is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 15:01

Mizora

Re: Coach begeleid rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:28

Ik heb mijn rijbewijs nu anderhalf jaar (gehaald toen ik 22 jaar was) en de eerste 6000-8000 kilometer reed ik ook zeer behoudend. Pas bij 10.000 kilometer begon de auto echt vertrouwd te voelen en ik merk dat ik nog altijd groei (nu 18.000 kilometer gereden). Voornamelijk in dezelfde auto (suzuki alto), maar ik heb in allerlei auto's gereden (kleine auto's, sportwagens, zakelijke auto's, eenmaal in een ferrari en in een B-vrachtwagen).

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:42

Het enige wat zij doen is ernaast zitten en af en toe iets zeggen als we op een (voor mij) onbekende weg zitten en een bocht bijvoorbeeld heel scherp is, of er ergens een fietser is die niet goed zichtbaar is. Verder laten ze het me vooral zelf uitzoeken. Maar ik heb zelf ook aangegeven dat ik wel wil dat ze op drukke punten of punten die slecht te overzien zijn meekijken zodat er geen ongelukken gebeuren.
Hoe meer mijn ouders zich met mijn rijden gaan bemoeien, hoe slechter ik eigenlijk ga rijden omdat ik dan in de war raak door al hun goedbedoelde aanwijzingen.
Laat hem het zelf maar uitzoeken zou ik zeggen, behalve als er echt gevaarlijke situaties anders ontstaan. Hij heeft zijn rijbewijs niet voor niets.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:11

Gewoon wat tijd geven inderdaad :j Ik heb ook mijn rijbewijs gehaald 2 jaar geleden alweer, nou ik heb echt paniekaanvallen gehad hoor in het begin :') Je maakt je dan echt nog druk en alles gaat gewoon nog niet zo lekker. Pas na heel wat kilometers krijg je het gevoel en rij je gewoon mee met de rest..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 02:26

Ik vind met 105 inhalen van een vrachtwagen die, neem ik aan 85 rijdt, geen hinderen en niet traag. Je mag 130, het hoeft niet. Minimum snelheid op de snelweg is een stuk lager dan die 105 en als je boven die minimum snelheid rijdt kan je echt niet bekeurd worden. Dat kan alleen als je onnodig lang links blijft rijden. Of het handig is om met een slakkengangetje over de autostrade te gaan is een ander verhaal.

Met de trailer haal ik in onder de 100 km. per uur als een vrachtwagen langzamer dan 90 rijdt.

Ken dat coach begrip helemaal niet maar ik begrijp dat ze dan al hun praktijkexamen hebben gehaald? M.a.w.: als hij 18 zou zijn dan zou hij zelfstandig mogen rijden?

Dat is toch wel een verschil met hier. Mijn dochter heeft haar theorie gehaald en daarmee een voorlopig rijbewijs gekregen. Die heeft alleen nog maar met mij gereden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:45

Percy schreef:
Dat is toch wel een verschil met hier. Mijn dochter heeft haar theorie gehaald en daarmee een voorlopig rijbewijs gekregen. Die heeft alleen nog maar met mij gereden.

Klopt, er zijn wat betreft rijbewijzen en het halen ervan best wel wat verschillen tussen NL en B. Zo is in NL altijd les bij rijschool en mogen wij met rijbewijs B niet op een 125 cc motor/scooter rijden.

Op de dag dat een jongere 18 wordt mag hij/zij zonder begeleiding rijden, hoeft verder niets gedaan te worden. Voor details zie link paar posten eerder.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:27

Ik heb nu sinds mei mijn rijbewijs, gehaald op 21jarige leeftijd en oh wat vond ik het eng in het begin om echt alleen te rijden.

Maar met anderen erbij vond ik het ook verschrikkelijk als ze zich met mij gingen bemoeien om te zeggen wat ik moest doen of wat ik vooral niet moest doen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:47

Mijn moeder zit na 8 jaar rijbewijs nog altijd met angst in de auto.
Niet dat ik zo slecht rijdt hoor maar ik denk dat het gewoon natuur is hoor. Je wilt bescherming bieden en alles voor zijn maar zelf leert hij het beste door te doen en zelf ervaren! Hij heeft zijn rijbewijs al gehaald en dus bewezen dat hij geschikt is op de weg. Zit er naast, hou een babbeltje, hier en daar een tip en laat hem zelf ervaring opdoen!

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:03

Ik heb zelf ook met begeleider gereden, al klinkt 'coach' voor mij gek in de oren. Zo heb ik het totaal niet ervaren. Ik vond zelf sommige situaties nog best spannend en overzag dan nog niet anders, dan hielpen mijn ouders mij daarbij. (Mam! moet ik nu inhalen of??? Pap! en nu?). Of ik vroeg het zelf, of ik kreeg een tip hoe ze het zelf zouden doen/oplossen. Het inzicht in het rijden kwam voor mij echt pas nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Hier in Zeeland had ik nog nauwelijks op de snelweg gereden met rijlessen, dus het duurde echt wel een poos voordat ik met lef durfde te rijden in de randstad om het zo even te zeggen. Ik was nog vrij onzeker, dus ik vond het heel fijn dat ik mijn ouders om raad kon vragen!

Dingen die je zegt over je zoon vind ik heel herkenbaar. Ik was zo druk met autorijden in het begin dat ik ook wel eens (te) laat er achter kwam dat ik al wel erg lang op de linker weghelft reed. Ik wist vaak precies de regels wel, maar soms was alles tegelijk gewoon nog teveel om te overzien of te onthouden. Dat zijn dingen die je gewoon leert door te doen. Ook inhalen op de snelweg vond ik in het begin lastig. Ik zou hem er wel op wijzen, zo van: je kan zo wel weer naar de rechterhelft he? Van zulke dingen heb ik erg veel geleerd.

(te) langzaam inhalen zou bij mij juist erg goed zijn. Ik ben inderdaad altijd bezorgd dat ik wel hard genoeg ga voor andere mensen, maar mijn vader zegt juist altijd tegen mij dat de rest maar moet wachten als ik 110/120 rij en zij 130 o.i.d. Met rijles wordt wel geleerd dat je de doorstroom wel moet bevorderen, maar de rust bewaren is ook juist goed!