Irritante huisgenoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:31

Diablo schreef:
Maureen95 schreef:
Wat ik er dus vergeet bij te vertellen is dat zij het ook doet. En dat ze ook vanalles in de openbare ruimtes laat liggen.
En dit gebeurd misschien 2x per week. Is het dan zo erg dat ik soms een bord vergeet af te wassen? :?
Ik ruim het de volgende dag wel weer op.
En ja we hebben hele andere ritmes. Zij moet heel vroeg op van haar werk dus ziet ze alles ook veel eerder.

En zoals ik al zei, ik ben ook niet de netste en ik probeer het ook lekker schoon te houden. Het gebeurd ook niet iedere dag :)
En ik kan het droogrek helaas niet in mijn kamer kwijt. Is de kamer te klein voor :P

Mmm, je krijgt niet precies de reacties waar je op gehoopt had en nu ben je opeens vergeten te vertellen dat zij precies hetzelfde doet. Kan natuurlijk, maar dan vind ik jullie allebei echt heel kinderachtig.
Gewoon je zooi opruimen, dat doe je als je samen in een huis woont. En als je kamer te klein is om een was rek neer te zetten, zorg je er voor dat je je was in ieder geval zo snel mogelijk opruimt. Hoe moeilijk kan het zijn.

Oh wow. Chill zeg _/-\o_

Als ik alles wil vertellen ben ik nog wel even aan het typen. Raar dat je gelijk weer zulke conclusies trekt. >;)

Ik lees jullie reacties en doe er wat mee.
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 26-02-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:31

Mijn kinderen hebben hier ook hun spullen op te ruimen en af te wassen.
Ik vind dat heel normaal; helemaal als je samen woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:31

Gewoon even een goed gesprek aangaan en samen tot een oplossing komen?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:32

Het is een studentenhuis... Kom op.. Dat je het netjes en opgeruimd houdt spreekt voor zich. Maar dat iemand 's ochtends zijn afwas doet ipv 's avonds? Ik zou er niet wakker van liggen (zolang iemands zooi mij niet in de weg staat).
Kijk, als iemand altijd zijn afwas een week laat staan.. Dat is een ander verhaal. Ik vind het ook wel een beetje kinderachtig van de huisgenoot dat er borden enzo voor iemands deur gezet worden omdat het (volgens huisgenoot) niet op tijd is opgeruimd?

Er wordt meerdere keren gezegd dat samenleven geven en nemen is. Mee eens, maar moet de andere huisgenoot dan niet ook accepteren dat niet iedereen direct de afwas doet? Zoals TS moet accepteren dat niet iedereen het chill vind als iemand anders zijn was een week in de huiskamer hangt?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:33

Een vriendin van mij zei laatst; tandpasta tube problemen. Problemen die eigenlijk geen problemen zijn.... Als ZIJ er last van heeft, moet ZIJ er maar voor zorgen dat het weg/opgeruimd is....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:34

iirrssjjee schreef:
Een vriendin van mij zei laatst; tandpasta tube problemen. Problemen die eigenlijk geen problemen zijn.... Als ZIJ er last van heeft, moet ZIJ er maar voor zorgen dat het weg/opgeruimd is....

Goh; dat vinden pubers ook; maar ik ga echt niet hun zooi opruimen omdat ik er last van heb.
Dan blijf ik bezig met 5 man in huis.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:34

iirrssjjee schreef:

Naja dat vind ik wel weer een beetje drastisch _O-
Ik ruim het zelf op. Maar geef me gewoon de tijd om het op te ruimen. Ook al is dat sochtends ipv savonds :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:35

Maureen95 schreef:
Ja maar Jellybeans. Ik ruim het meeste van de tijd ook de dingen op! Het is echt 1 of 2 x per week. Ik ben soms best vergeetachtig. Dus dan zet ik dat bord in de keuken. En als ik dan eenmaal in mn bed lig herinner ik me dat dat bord er nog staat. En ik zet het altijd zo neer dat ze er geen last van heeft als ze haar eigen eten wilt maken :)

1 á 2 keer per week vind ik persoonlijk best vaak, je kunt dus wel zeggen dat het 'regelmatig' is. Je kunt jezelf toch ook aanleren dat je je bord meteen afwast in plaats van het in de keuken te zetten? Op dat moment ben je toch al in de keuken, je hoeft alleen even de kraan aan te zetten, wat afwasmiddel te pakken, even te schrobben, afdrogen en je bord in de kast te zetten. Als je langzaam bent kost dat je zo'n 5 minuten, is dat al het 'gezeur' waard?

Jij kunt niet bepalen of ze er last van heeft en haar reacties maken toch duidelijk dat zij er wél last van heeft?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:39

Citaat:
Als ZIJ er last van heeft, moet ZIJ er maar voor zorgen dat het weg/opgeruimd is....

Wat is dit nou voor iets kinderachtigs... Vooral volhouden met deze houding ga je het echt maken in het leven.
TS Eerst zit je te klagen, dan zeg je: Ja maar zij...." Dan lees ik dat ze er nog maar kort last van heeft omdat jij toch weggaat _O- ....... En al die reacties waarin je begint met "Ja maar..." Ja maar betekent in dit geval eigenlijk gewoon nee...

Ik lees nergens enige introspectie, ook niet na al die berichten waarin je terug verwezen wordt naar je eigen verantwoordelijkheid.
Ik lees nergens dat je misschien zelf ook wel wat aan de situatie kan doen. GROW UP... Je lijkt verdorie wel 13 in plaats van 23.
En ga een ander vervelen....
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-02-16 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:40

Joh, ik woon in een huis dat voor studentenbegrippen echt enorm netjes is, maar ook hier ligt regelmatig een bord op het aanrecht.. En wij hebben zelfs een vaatwasser := Je woont nou eenmaal met meerdere mensen in een huis en dan gebeurt het regelmatig dat iemand een ander schoonmaakritme heeft dan jij. Toen ik nog met de hand moest afwassen hadden we teiltjes op de kastjes staan waar we onze vaat in deden, en ik waste dan af als dat bakje een beetje vol begon te raken. Had geen zin om elke keer dat ik een glas had gebruikt dat ding af te wassen.

Wel ben ik het ermee eens dat als zij er last van heeft, je erover in gesprek moet gaan. Het kan namelijk wel enorm irritant zijn als je over en weer een spelletje gaat spelen met bijvoorbeeld borden op rare plekken zetten, en hoewel dat nu misschien een grapje is zou ik waarschijnlijk het bord voor je kamerdeur kapot gesmeten hebben als je dat bij mij zou doen.

Hou er ook rekening mee dat je altijd meer rommel maakt dan je denkt. Dat is niet erg, want zo te lezen doet zij dat ook, maar je kan er wel gewoon over praten met elkaar.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:42

phormicola schreef:
Misschien ben jij wel de irritante huisgenoot :') Ik zou er zelf eerlijk gezegd erg slecht tegen kunnen als je een bord een hele nacht vies laat staan.

Het klinkt alsof jullie andere gewoontes hebben, die niet goed samen gaan. Maak afspraken met haar, waarbij jullie allebei geven en nemen.

Dus nee, dat bord hoeft niet meteen na het eten weer schoon in de kast te staan, maar wèl voordat je gaat slapen. En wasgoed wordt de volgende dag opgeborgen. Zoiets. Lijkt me niet meer dan normaal :)

Dit.

Mensen zoals jij halen het bloed onder mijn nagels vandaan. Ruim gewoon ne zooi op

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:43

Pardon?
Wat een rare reactie @mrie :roll:

Ik ga heus wel wat aan de situatie doen. Daarom opende ook dit topic ;)

Ik zie dat iedereen er weer anders over denkt. Dus ik denk dat we het hierbij maar moeten laten :) Was dom van me om dit topic te openen.

Nou het zal vast allemaal mijn fout zijn dus bedankt voor jullie hulp o/

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:44

Maureen95 schreef:
iirrssjjee schreef:

Naja dat vind ik wel weer een beetje drastisch _O-
Ik ruim het zelf op. Maar geef me gewoon de tijd om het op te ruimen. Ook al is dat sochtends ipv savonds :)

Daarom. Ik vind niet dat je het meteen moet opruimen, maar als ZIJ dat wel nodig vindt, moet ze het maar lekker zelf doen ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:44

Ik zou er ook moeilijk tegen kunnen.
Het is een kleine moeite om de rotzooi op te ruimen.
Schaf anders plastic wegwerp borden aan, hoef je ze niet af te wassen maar kan je ze gelijk in de prullenbak gooien.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:45

Brainless schreef:
iirrssjjee schreef:

Goh; dat vinden pubers ook; maar ik ga echt niet hun zooi opruimen omdat ik er last van heb.
Dan blijf ik bezig met 5 man in huis.

Als het lang genoeg blijft liggen, krijgen ze er vanzelf ook zelf last van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:45

Ha, studentenhuizen :) Opruimen is altijd worstelen.

Maar ten eerste: je maakt de regels en dergelijke samen als het goed is. Je kunt als rommelige bewoner niet eisen dat de ander alles pikt, maar je kunt als netste huisgenoot ook niet eisen dat de ander alles naar jouw standaarden doet. (Nog even los van dat de ander dus niet per se netter is.)
Het is van beide kanten een compromis vinden. In een studentenhuis ben je (anders dan als ouder met pubers) gelijkwaardig aan elkaar en moet je dat dus samen afspreken. En elkaar daar ook zoveel mogelijk redelijk op aanspreken. Wasgoed voor iemands deur gooien vind ik een actie die kan als iets niet in redelijkheid is op te lossen, maar het lijkt me geen goede standaardmanier van communiceren en problemen oplossen.

Als je er langer woont zou ik zeggen: probeer een gesprek te regelen met redelijk heldere huisregels (waarbij je echt concreet afspreekt hoelang een bordje mag staan of de was in de woonkamer kan blijven hangen.)

Voor de paar weken zou ik zeggen: vooral een goede oefening in het loslaten van frustratie en maar even volhouden, nu nog dingen veranderen is nauwelijks de moeite.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:46

iirrssjjee schreef:
Daarom. Ik vind niet dat je het meteen moet opruimen, maar als ZIJ dat wel nodig vindt, moet ze het maar lekker zelf doen ;)

-O-
Dat wordt fijn samenwonen zo; de 1 zal dan altijd "verplicht" worden de troep van een ander op te ruimen omdat diegene het graag wel netjes heeft.
Dan hoeft de rommelmaker nooit wat te doen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:48

Maureen95 schreef:
Ik ga heus wel wat aan de situatie doen. Daarom opende ook dit topic ;)

Ik zie dat iedereen er weer anders over denkt. Dus ik denk dat we het hierbij maar moeten laten :) Was dom van me om dit topic te openen.

Nou het zal vast allemaal mijn fout zijn dus bedankt voor jullie hulp o/

En dit is denk ik juist iets dat je aan je instelling moet veranderen. Je moet in deze situatie niet in de slachtofferrol kruipen, maar je verantwoordelijkheid nemen en gewoon je zooi opruimen. En als je je aan dingen van je huisgenoot irriteert, moet je er met haar over praten en háár laten weten dat je iets vervelend vindt.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 26-02-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:48

iirrssjjee schreef:

Denk je dat echt?
En tot die tijd moet ik in een paasei bende bivakkeren en hopen dat ze een x tot inzicht komen?
Wat ze op hun kamer doen moeten ze zelf weten, maar de gezamenlijke ruimtes hebben ze gewoon opgeruimd te houden.

Maureen95

Re: Irritante huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:49

Ik kruip zeker niet in de slachtofferol. Ik wilde gewoon even mijn frustratie kwijt. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:49

Brainless schreef:
iirrssjjee schreef:

Denk je dat echt?
En tot die tijd moet ik in een paasei bende bivakkeren en hopen dat ze een x tot inzicht komen?
Wat ze op hun kamer doen moeten ze zelf weten, maar de gezamenlijke ruimtes hebben ze gewoon opgeruimd te houden.

Nouja, bij ons heeft het altijd zo gewerkt ja ;). Samen leven is je ook aan bepaalde dingen aanpassen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:50

God, jij zou voor mij ook de irritante persoon zijn.

Hier in mijn huis (geen studentenhuis maar wel 6 andere flatgenoten) is de regel; neemt laat vaat staan.
En thank god voordat..

Hiervoor woonde ik in een huis waar iedereen dacht dat 'n bord laten staan geen probleem was maar wat een tyfuszooi word het dan.

Overigens, ik was wel elk bord apart af en dat duurt misschien 2 minuten. Ik snap je probleem niet.
Evenals was in de woonkamer.. joh, zet het in je slaapkamer. Niemand wil tegen jouw onderbroeken aankijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:51

Brainless schreef:
Dat wordt fijn samenwonen zo; de 1 zal dan altijd "verplicht" worden de troep van een ander op te ruimen omdat diegene het graag wel netjes heeft.
Dan hoeft de rommelmaker nooit wat te doen.

Maar dat werkt omgekeerd natuurlijk net zo goed: waarom moet de rommelmaker zoveel moeite doen voor iets wat niet zijn/haar eigen normen zijn?

In een studentenhuis en ook in een relatie zijn de partijen als het goed is gelijkwaardig aan elkaar. De ene heeft niet meer recht om te bepalen hoe net het eruit hoort te zien dan de ander.

... en ja, ik heb in mijn studententijd wel degelijk een aantal keer heel bewust bedacht: "ik vind dit belangrijk, mijn huisgenoten niet, dus ik kan het of doen, of ik kan het laten, maar da's mijn keuze en niet iets wat ik mijn huisgenoten op kan leggen." En soms heb ik het gedaan, en soms heb ik het gelaten. Even goede vrienden.

verootjoo

iirrssjjee schreef:

Dit zei ik ook tegen mijn ouders toen ik vol in de puberteit zat :') maar inmiddels ben ik volwassen geworden en is mijn visie toch wel veranderd.
Waarom zou ZIJ de rommel van een ander op moeten ruimen? Gezamenlijke ruimtes moeten gewoon netjes blijven ;) je meende dit niet serieus denk ik?

Brainless

@iirrssjjee
Maar blijkbaar alleen voor degene die zich het snelste ergert.. die heeft pech en moet gaan opruimen.
Degene die de zooi maken komen er dan mee weg; want die irriteren zich niet.