Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zwerte schreef:Op je eenvoudige vraag van de openingspost zeg ik heel hard ja. Ja, je mag grenzen stellen. Je mag zeker aangeven als je iets niet prettig vind. Het word wel een ander verhaal als je dingen gaat eisen of verwachten, maar het aangeven mag altijd (ik zou zelfs willen zeggen moet altijd want als jij niet op je eigen grenzen let, doet niemand dat).
Ik zou dit zeker met je therapeut/behandelaar bespreken. Als je het gevoel hebt dat jouw ouders jouw herstel belemmeren, dan moet daar een oplossing voor komen. Wij kennen jou en je ouders en je situatie niet, dus kunnen we er ook niet over oordelen wat die oplossing zou zijn. Maar nogmaals, je ongenoegen over hun gedrag uiten moet altijd kunnen.
Ik heb een periode tijdens mn behandeling helemaal geen contact met mn ouders gehad. Begrepen ze niet (ondanks gesprekken met psych erbij) maar was voor mijn herstel absoluut noodzakelijk. Een paar maanden lang mochten ze gewoon geen contact met mij zoeken. Ik zeg absoluut niet dat je zo ver moet gaan, maar het laat wel mooi zien dat grenzen stellen echt wel mag en kan. Ouders zijn niet heilig.
Zwerte schreef:Op je eenvoudige vraag van de openingspost zeg ik heel hard ja. Ja, je mag grenzen stellen. Je mag zeker aangeven als je iets niet prettig vind. Het word wel een ander verhaal als je dingen gaat eisen of verwachten, maar het aangeven mag altijd (ik zou zelfs willen zeggen moet altijd want als jij niet op je eigen grenzen let, doet niemand dat).
Janneke2 schreef:Hoi Valentijn,![]()
eerst maar een dikke knuf.
Voor wat betreft je vraag en grote JA: grenzen stellen mag.
("wat zullen we nu dan toch krijgen! ?")
Maar er zit ook een verdrietige kant aan - iemand die lieve ouders heeft, heeft nhaar opvoeding geleerd, dat ze grenzen mag stellen. Peuters van een jaar of drie doen dat van nature - en leuke ouders, die niet bol staan van hun eigen problemen of ego gaan daar (tot op zekere hoogte) in mee.
Zodat je tot in je botten voelt "ik ben ik, dat is zo, en dat is goed zoals het is".
En zo te lezen heb jij dat allemaal gemist, jarenlang.
Heel naar! !
Zwerte schreef:Je kan nooit van iemand eisen dat ze iets doen.
Janneke2 schreef:En zo te lezen heb jij dat allemaal gemist, jarenlang.
Heel naar! !
xCarpediem schreef:Als jij 35 jaar oud bent, dan kun je toch prima als volwassenen onder elkaar een gesprek aan gaan met je ouders? Dat is toch niet meer dan normaal? Als er dingen zijn waar jij tegenaan loopt bij de relatie met je ouders, dan kun je dit prima aankaarten bij hen. Misschien valt het ze niet eens op dat ze over jou grens heen gaan.
Sammie schreef:Nou dat hoeft niet eens 'walsen' te zijn hoor. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer duidelijk, grenzen en behandelingen nodig dan een ander mens. Aangezien wij hier ook totaal niet weten wat de specifieke situatie van ts is vind ik het dan ook enorm, maar dan ook echt enorm gevaarlijk om hier advies in te geven in de vorm van ze walsen over je heen of ja je mag grenzen aangeven dus doe dit en doet dat. Ja dat laatste mag, maar voor al het andere ga naar je therapeut of begeleider toe.
Brainless schreef:@Janneke2
Precies.
Ik heb ook iemand gehad die elke x contact zocht en zelfs binnen kwam en weigerde te gaan.
En of je dan kan eisen dat degene vertrekt.
@Zwerte
Of moet ik dan begrip hebben voor de gevoelens van degen die wel mij wil zien?!
En een (gezamenlijk) gesprek met een therapeut moeten regelen?
Valentijn5 schreef:Mijn vader weet duidelijk wat mijn grenzen zijn maar wil daar niet aan omdat hij niet als verliezer wil overkomen dus dan moet ik dat maar zijn. Hij heeft zelf behoefte aan liefde maar geeft dat aan niemand. En dan verwacht die het wel van mij. En hij is ook extreem jaloers.