Uitvaart opa van een vriend van partner wel of niet heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Uitvaart opa van een vriend van partner wel of niet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:20

Een paar weken geleden is mijn opa overleden. Nou heb ik weinig vrienden die mijn opa ook daadwerkelijk kenden, maar had het ook erg raar gevonden als mijn vrienden daar naartoe waren gekomen en de aanhang daarvan al helemaal. Je vriend wil zijn vriend tot steun zijn, dat snap ik.. maar als je verder niet eens persoonlijk een kaart hebt gekregen dan zou ik echt niet inzien waarom je daar perse bij moet zijn. Als het een ouder betreft vind ik het een heel ander verhaal, maar het gaat om een grootouder en dat is toch wel beetje andere situatie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:28

Goof: ochtenhumeurtje, beterschap :(:)

TS, ik denk niet dat er goed of fout in deze dingen is.
Het is een gevoelskwestie, ik was zelf absoluut meegegaan maar dat betekend niet dat het fout is als jij niet mee gaat.

Zoals je leest in dit topic zijn er 2 'kampen', te lezen aan jouw berichten zit je vriend aan de ene kant en jij aan de andere. Is in een relatie niet erg maar wel eens lastig, vooral met dit soort beladen onderwerpen.

Zou je het met je vriend op een middenweg kunnen gooien? Schat ik ga wel mee om te condoleren maar ga dan naar huis. Als jij naar de dienst wilt zou ik graag zien dat je alleen gaat.
Het voelt voor mij te beladen en niet goed om mee te gaan.

Denk dat je dan het beste van beide werelden hebt. Idee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:32

MarliesV schreef:
Goof: ochtenhumeurtje, beterschap :(:)

TS, ik denk niet dat er goed of fout in deze dingen is.

Integendeel, vakantie hier, heerlijke ochtend *\o/*

Met de tweede zin ben ik het sowieso eens, er zijn geen regels voor dit soort dingen. het si en blijft een gevoelskwestie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:39

Als mijn man me zou mee vragen naar een uitvaart ga ik mee, al is het van een chinees die nooit in België geweest is. :) Dan ga ik mee voor mijn man, niet voor die Chinees. :) Als jouw vriend gevraagd heeft om mee te gaan en niet 'als je mee wil mag je mee" maar echt "ik zou het fijn vinden als je met me mee gaat" dan zou ik gaan. Was de vraag vrijlijvend a la "ik ga woensdag naar de uitvaart, als je wil kan je mee" omdat jij die vriend ook kent dan is het jouw keuze. Dan zou je nl mee gaan voor jezelf en niet voor je vriend.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:43

Twee zomers geleden ben ik mee geweest naar de begrafenis van iemand die ik niet kende.
Deze persoon woonde in Frankrijk met zijn vrouw.
Mijn vriend is in zijn jeugd veel daar geweest in de vakanties, voor hem kwam het heel zwaar aan.
Ik ben mee geweest naar Frankrijk, ook ben ik mee geweest naar de begrafenis.
Zelf vond en vind ik het heel belangrijk dat ik hem daar heb kunnen steunen.
De mensen daar heb ik in die paar dagen ook leren kennen en nog regelmatig contact mee.
Die konden het juist waarderen dat ik mee kwam.

Doe waar je jezelf goed bij voelt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:01

Er is geen goed of fout.
Je zal dit samen met je vriend moeten bespreken.
Misschien kan je wel gaan condoleren, maar de uitvaart overslaan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:08

Pieter25 schreef:
Als je vriend graag heeft dat je meegaat, dan ga gewoon met hem mee, voor hem. Hij zal het ook voor jou doen neem ik aan +:)+

Precies dit. Even overheen zetten en gewoon gaan.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:10

Als je niet gaat neemt niemand (behalve je eigen vriend misschien) je dat kwalijk. Maar als je kan, zou ik zeker meegaan om je vriend te steunen. Hij gaat voor jouw vriend. Alleen condoleren is zeker een optie, persoonlijk zou ik geen vrij nemen voor iemand zover weg.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:54

Bij de uitvaart van mijn oma was mijn hele vriendengroep aanwezig. Dat heb ik als zeer waardevol ervaren. Zoals ze zelf zeiden: we staan om je heen in goede en in slechte tijden.
Overigens was hun aanhang niet mee, dat hoefde voor mij dan ook niet zo nodig.

Luister vooral naar je gevoel :).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 17:25

Uiteindelijk ben ik wel gegaan en ik heb daar hele gemengde gevoelens over.
Enerzijds vind ik het voor mijn vriend fijn dat ik erbij was, omdat hij anders daar ook maar alleen zat. De rest waren ouderen mensen, allemaal onbekenden.
Het begon direct bij het condoleren, als eerste stond de vrouw van de overleden man er en daarnaast de ouders van de beste vriend van mijn vriend. Deze ouders kennen mij natuurlijk wel, maar het eerste wat die vrouw tegen de moeder van zegt.. wie is dat dan? Op zo'n manier dat ik wel door de grond kon zakken..
Daarnaast stonden bij het condoleren de kleinkinderen er niet, dus ik kon niet degene condoleren die ik persoonlijk ken. Na de dienst zijn wij direct weggegaan en niet meer naar de begraafplaats en hebben geen contact in welke vorm dan ook gehad met zijn beste vriend, vriend, broertje of zusje. Voor mijn gevoel heeft de steun voor hen dan ook geen zin gehad, geen idee hoe zij daarover denken, omdat zij via de ouders wel weten dat we er waren.
Als ik nog ooit in zo'n situatie zou komen betwijfel ik in ieder geval of ik heen zou gaan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:27

dat je aanwezig was kan al heel waardevol zijn.
En dat ze niet gelijk daarna laten horen hoe ze dat vonden is misschien ook wel omdat ze nu met andere dingen aanwezig zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:29

Uiteraard verwacht ik niet dat ze laten weten hoe ze het vonden, maar de opmerking op het begin kwam pijnlijk binnen.. (kwam er ook vrij vijandig uit) Ik heb me in ieder geval niet op mijn gemak gevoeld en dat is mijn eerste gevoel.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:52

In elk geval was dit een waardevolle leer-ervaring voor jou persoonlijk, en ook je vriend: je weet nu waar je je prettig bij voelt in dit soort situaties. :j Heb je er na afloop met je vriend over gepraat?

Ikzelf ga vaak bij dit soort dingen - de vader van een vage kennis, de opa van een klasgenoot die ik weinig spreek - ervan uit dat mensen me niet zullen missen als ik NIET ga, maar wellicht zich wel zullen storen als ik wél ga. Ik zou het zelf bijvoorbeeld wel vervelend vinden om op de begrafenis van mijn oma mensen te zien die haar nooit hebben gezien of slechts heel vaag kennen. In mijn familie is dit overigens een vrij algemeen gedeeld gevoel en gaan we voor vage kennissen/dorpsgenoten ook hooguit enkel kort naar de condoleance. Wel sturen we dan vaak een kaartje. Zo laat je weten dat je meeleeft/er voor ze bent zonder dat ze het kunnen opvatten alsof je je 'opdringt'/ongepast bent.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:03

Niet rot bedoeld, maar kan me niemand bedenken die het niet zwaar vindt om naar ern uitvaart te gaan.

Ik persoonlijk zou me er over heen zetten en mee gaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:32

Faniek schreef:
Uiteraard verwacht ik niet dat ze laten weten hoe ze het vonden, maar de opmerking op het begin kwam pijnlijk binnen.. (kwam er ook vrij vijandig uit) Ik heb me in ieder geval niet op mijn gemak gevoeld en dat is mijn eerste gevoel.

Ik snap je wel, maar denk dat je niet vergeten moet dat die vrouw met haar man is verloren en dat voor haar allemaal heel zwaar is. Dan komen dingen er wel eens wat anders uit als dat het zou moeten. Ik denk dat ze achteraf, als alles een beetje bezonken is, het heel mooi zou vinden dat jullie er voor jullie vriend waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:07

Faniek schreef:
Deze ouders kennen mij natuurlijk wel, maar het eerste wat die vrouw tegen de moeder van zegt.. wie is dat dan? Op zo'n manier dat ik wel door de grond kon zakken.

Ik denk dat je dit niet te persoonlijk op moet vatten. Op bruiloften en begrafenissen let je nu eenmaal op het 'bezoek' en dit zal meer bedoeld zijn om er achter te komen wat je relatie was tot de overledene (en dat kan best een vriend zijn van een (klein)kind) dan dat je totaal niet welkom was.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:15

Faniek schreef:

Dat moet je nooit persoonlijk opvatten,op een begravenis of zelfs op een huwelijk zijn er mensen die je niet kent en dan is de vraag wie is dan dan ? niet lelijk bedoeld.
Ik had het zelfs met een nicht die ik een tijd niet gezien had en niet meer herkende,ik vroeg toen ook wie is dat dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:37

Faniek schreef:

Ik denk dat niemand echt zit te chilaxen op een uitvaart.
Neem het verder niet zo persoonlijk. Ze waren waarschijnlijk gewoon nieuwsgierig.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:12

Stal_Fiore schreef:
Niet rot bedoeld, maar kan me niemand bedenken die het niet zwaar vindt om naar ern uitvaart te gaan.

Ja, maar het hangt even van de situatie af hoe en wat. Voor zo ver weg zegmaar zou ik er ook niet heen gaan, ik ken diegene niet, en heb het al zwaar genoeg als ik naar een uitvaart ga. Wij hebben in drie jaar tijd beide grootouders (van vaders kant) van mijn vriend én zijn vader kunnen begraven, en daarna ook nog enkele uitvaarten gehad (ouders van vrienden), en ik kan je zeggen, iedere uitvaart waar ik heen ga, komt harder binnen dan de vorige. Dan ga ik niet naar de opa van een vriend. Condoleance uiteraard wel, ouders ga ik dan wel heen.

Als je even de berichten van TS gelezen had, dan had je gezien dat ze al gegaan is.

Trouwens, over de vraag wie mensen zijn, ik kan me het wel voorstellen dat je je dan niet gewenst voelt, en na de uitvaart van mijn schoonvader wist ik écht niet wie er allemaal langs geweest waren, die dag gaat als in een waas voorbij.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:16

Merileth schreef:
Stal_Fiore schreef:

Ja, maar het hangt even van de situatie af hoe en wat. Voor zo ver weg zegmaar zou ik er ook niet heen gaan, ik ken diegene niet, en heb het al zwaar genoeg als ik naar een uitvaart ga. Wij hebben in drie jaar tijd beide grootouders (van vaders kant) van mijn vriend én zijn vader kunnen begraven, en daarna ook nog enkele uitvaarten gehad (ouders van vrienden), en ik kan je zeggen, iedere uitvaart waar ik heen ga, komt harder binnen dan de vorige. Dan ga ik niet naar de opa van een vriend. Condoleance uiteraard wel, ouders ga ik dan wel heen.

Als je even de berichten van TS gelezen had, dan had je gezien dat ze al gegaan is

Mijn excuses voor Ts dat ik gemist heb, dat ze wel gegaan is. Knap van je.

Verder begrijp ik heel goed dat uitvaarten erg zwaar zijn.
Ook ik heb het afgelopen jaar veel uitvaarten van zeer dichtbij mee gemaakt. Veel te jonge mensen en zeer dierbaar.
Dus dat het bij elke uitvaart harder is, daar kan ik over mee praten.
Toch sta ik nog achter mijn bovenstaande opmerking.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:24

Ik jank gewoon standaard mee, al zou je mij bij een uitvaart zetten waar ik niemand ken.. Het is gewoon de sfeer, het gevoel, de persoonlijke verhalen, het verdriet van anderen.. Nee dan ga ik gewoon standaard meehuilen.. Als iemand mij meevraagt, zou ik gewoon meegaan.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:02

Ik ga niet graag, maar heb het bij het overlijden van eerst mijn moeder en later mijn vader ook meegemaakt dat er mensen kwamen die ik niet kende. Toch fijn dat ze mijn broer en schoonzus kwamen steunen. Toen mijn vader overleed kwamen twee goede vrienden van mij nichtje (toen 16). Ik vond het geweldig dat die jongens de moeite namen voor mijn nichtje om te komen. Ze hadden zelfs een bosje bloemen mee _/-\o_

Ik denk altijd maar zo....het is het laatste wat je kunt doen en alleen op dat moment kun je het doen. 2 weken later is er immers geen uitvaart meer.
Bij mijn vader was 1 vriendin niet geweest. Ik spreek haar niet zo vaak, maar nu is onlangs haar vader overleden en ik ben wel gegaan. Ik zag dat ze het waardeerde...haar broer en zus zo'n 20 jaar niet gezien of gesproken....het deed wat met ze. En ja de vriendin van haar vader kende mij ook niet....die zal zich gerust hebben afgevraagd wie ik was ;(