De trein naar niemandsland..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:38

Ik geef dit topic even een schopje. Vandaag zat ik in een trein die iemand aangereden heeft en ik vind het fijn om het even lekker van mij af te tikken. Ik ben er nogsteeds wel een beetje overstuur van. Gelukkig heb ik vanavond ook mijn verhaal met Dreamy kunnen delen en zijn we samen naar de paardjes geweest voor wat afleiding. Typen werkt voor mij vaak erg goed, dus heb ik mijn verhaal uitgetikt. Het is wel een beetje lang geworden :o

De trein waarvan ik dacht dat hij mij naar mijn tentamen zou brengen vanmorgen, bleek de trein naar niemandsland te zijn. Zoals iedere gewone morgen stapte ik in Utrecht helemaal voorin de trein omdat ik dan op het station in Den Bosch lekker dichtbij de trappen uit zou kunnen stappen. Het was lekker rustig in de trein en daar genoot ik van. Meestal reis ik in de spits, maar omdat het tentamen wat later op de dag was kon ik om half 11 de trein vanuit Utrecht pakken. Ongeveer 4 minuten voordat we in Den Bosch aan zouden komen hoorde ik een doffe klap gevolgd door een ijzingwekkend geluid dat klonk alsof iemand heel hard met een hamer tegen het onderstel van de trein aansloeg. Een geluid dat ik niet snel meer zal vergeten. Ik hoopte dat er een grote tak in het onderstel van de trein was blijven hangen, maar omdat ik op dat moment nog naar buiten keek werd al snel duidelijk dat het hier geen tak betrof. Het geluid bleef een tijdje aanhouden, tezamen met een schel geluid alsof er iets over het spoor sleepte. De trein begon te remmen, ik hoorde gekraak en het gebons tegen het metaal hield op.

Nog voordat de trein tot stilstand gekomen was, werd er al omgeroepen dat we een persoon aangereden hadden. Mijn gedachten gingen direct uit naar het treinpersoneel, waar zij nu doorheen moesten. Iets later vroeg ik mij af hoe het nu precies gebeurde. Er werd niet geclaxonneerd en de trein begon pas met remmen op het moment dat de 'klap' al geweest was en het lichaam onder de trein meegesleept werd. Omdat ik helemaal voorin de trein zat heb ik wat gesprekken opgevangen tussen het treinpersoneel. De machinist had de persoon pas heel laat gezien en het blijkt dat ik mazzel had dat ik achteruit reed. Wanneer ik in de stoel tegenover mij gezeten had, had ik het slachtoffer waarschijnlijk zien springen. Vervolgens wordt er omgeroepen dat de hulpdiensten onderweg zijn en dat het nog wel een uurtje of 2 zal gaan duren voordat de reis vervolgd kan worden. Het is doodstil in de trein en je begint te denken. Je vraagt je af wie de persoon is die zijn leven beëindigd heeft. Je denkt na over het feit dat er deze ochtend die doodnormaal begon, een familie is die straks te horen gaat krijgen dat ze een geliefde verloren zijn. Wie zal het zijn? Een vader? Een moeder? Een zoon of dochter? Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat deze persoon het niet meer zag zitten en besloot om de trein naar niemandsland te nemen? Vragen waarop ik nooit een antwoord zal gaan krijgen.

Na ruim 2 uur roept het treinpersoneel om dat de trein geëvacueerd zal worden en er verschijnt een sprinter naast onze trein. Het personeel haalt ons op uit de coupés en vraagt ons om naar het 3e treinstel te gaan. Je kunt duidelijk zien dat de gebeurtenis een grote impact heeft gehad op het treinpersoneel, maar ondanks alles lijken ze rustig en blijven ze professioneel. Via een loopplank worden we naar de evacuatietrein geleid. Ik vang de blikken van de mensen. Sommigen kijken geïrriteerd, sommigen bedroefd en anderen hebben lachend een gesprek met elkaar. Ik zie wat ouder echtpaar over de plank geholpen worden, ze zijn aangeslagen van het gebeuren en geven een compliment aan het treinpersoneel omdat ze ondanks de heftige gebeurtenis iedereen goed op de hoogte houden en alle vragen van de reizigers beantwoorden. Ik kijk schijnbaar ook behoorlijk aangeslagen. Bij het oversteken van de loopplank vraagt een van de medewerkers of alles wel in orde is en hij legt een hand op mijn schouder. Ik antwoord dat het prima gaat, maar diep van binnen voel ik mij slecht. Ik neem plaats in de sprinter die ons naar Den Bosch zal brengen. Tegenover mij neemt een vader met zijn 2 dochters plaats in een vierzits. Ik vang hun gesprek op en de twee jonge meiden stellen allerhande vragen en hun vader antwoordt eerlijk. 'Wie is het dan die gebotst heeft met de trein'? Vader geeft aan dat hij dat niet weet. 'Het had ook opa Koen kunnen zijn!' roept een van de meiden dan. 'Dan zou ik heel erg huilen'. De vader geeft aan dat opa Koen dat niet zou doen. 'Maar waarom doet deze meneer of mevrouw dat dan wel?' 'Ik snap het niet!'. Twee jonge kinderen, van een jaar of 5 oud. Nog lekker onbevangen en zich niet bewust van alle grote mensenproblemen. Ik denk aan vroeger, aan de aanslagen op het WTC toen ik 10 was en niet begreep waarom mensen een vliegtuig kaapten en deze lieten neerstorten. 'Maar dan gaan ze zelf toch ook dood?'. Eigenlijk ben ik niks veranderd.. Ik begrijp het nogsteeds niet.

De trein komt ondertussen aan op het station in Den Bosch en de reizigers vliegen alle kanten op. Ze zijn laat voor hun afspraken en er staan bussen klaar voor de reizigers naar vliegveld Eindhoven. Ik heb niks meer te zoeken in Den Bosch, mijn tentamen is al voorbij en ik kan alleen nog maar terug naar Utrecht. De treinen rijden nog niet, dus ik neem plaats op een bankje op het station en denk nog eens na over wat er zojuist gebeurd is. Ik vraag mij af hoe het met de machinist en de conducteurs gaat en ik denk aan de familie van het slachtoffer. Zouden zij al weten dat hun geliefde die ochtend besloten had om uit het leven te stappen?

Er wordt op het station omgeroepen dat er voor alle reizigers gratis koffie of thee aangeboden wordt. In de eerste instantie wil ik dat niet hebben, die kop koffie kan de gebeurtenissen niet goedmaken. Ik besef mij dat het niet drinken van de koffie ook geen effect heeft en ik ondertussen wel dorst gekregen heb. Met de beker koffie in mijn hand neem ik weer plaats op het bankje. Een medewerker van de NS loopt naar mij toe en geeft aan dat de trein voorlopig nog niet rijdt en dat ik beter kan omreizen. Maar eigenlijk komt het mij wel goed uit dat er geen treinen rijden. Ik had nou niet bepaald de behoefte om in een trein te stappen. Ik raak met de medewerker in gesprek en wij staan samen nog even stil bij het feit hoe moeilijk het slachtoffer het gehad moet hebben. Zo zwaar dat je alle natuurlijke instincten kunt overtreffen en toch de sprong maakt die aan alles een einde maakt. Om 15:39 uur rijden de treinen weer. De eerste intercity sla ik over omdat het mij te druk is. Alle coupés staan vol met mensen en ik heb behoefte aan wat rust. Uiteindelijk ben ik om 17:15 uur weer thuis en ik denk bij mezelf: Ik stapte vanmorgen op de trein voor mijn tentamen, maar als ik had geweten dat die trein de trein naar niemandsland zou zijn, ik in mijn bed had blijven liggen.

Ir111

Re: De trein naar niemandsland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 00:50

Ik lees met kippenvel je verhaal. Weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Behalve dan sterkte.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:05

Mooi geschreven Animal, ik krijg er tranen van in mijn ogen. Wat heftig, wat moeilijk, wat triest en wat ontzetten vervelend om zo iets mee te maken. Sterkte Y;(

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:06

Sterkte Elise Y;(

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:42

Je hebt het prachtig verwoord maar ik word er naar van. Hoe ongelukkig moet zo iemand zich voelen.. Sterkte..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:45

Ik zag het op facebook via Cher. Sterkte, dit zijn hele zware dingen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 01:46

Jeetje kippenvel bij het lezen van je verhaal.. Stond vanmiddag zelf op Zwolle en daar werd inderdaad omgeroepen dat de reizigers richting Den Bosch beter niet/anders konden reizen vanwege een aanrijding met een persoon, gek om het verhaal dan zo op bokt terug te lezen.. Pff heftig hoor, sterkte :(:)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 03:22

Wauw Animal, jouw bericht raakt mij echt. Ondanks dat ik al 6 jaar regelmatig met de trein reis, heb ik dit gelukkig nog nooit hoeven mee maken.
Wel heb ik zelf in de plaats van een springer gezeten toen in depressief was.. Hoe vaak ik niet heb gedacht om naar het spoor te gaan en van alles af te zijn. Dat is dan ook de reden dat ik nooit kwaad zal kunnen zijn op zo iemand: ik weet hoe ellendig diegene zich heeft gevoeld.
Maar nu ik deze ervaringen lees komt het weer terug, dichterbij dan ik het hebben wil. Wat ben ik blij dat ik die stap nooit heb gemaakt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 03:34

Jeetje... Dat is niet niks om mee te maken.. Heftig.. Sterkte..

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 03:57

Ach meiden allemaal zo erg, sterkte ik heb een keer een kat over reden zien worden omdat een jongen die kat zo nodig wou aaien die kat schrok en toen kwam der een busje, nek lag half los en poes begon zielig op zijn zij over de grond de kruipen toen was ik snel met mijn vriendin weg gerend....... een dag of 7 later lag er nog bloed en de poes was 8 uur na het ongeluk weg foetsie nergens spoor te vinden van bloed behalve naar de stoep en toen niks meer had beter 15 meter terug kunnen rennen naar me vriendin der huis of 50 meter naar mijn school ( wat ik deed) en had gezegd tegen mijn klas enz, maar iedereen zij wat zielig niemand be like ik bel dieren ambulance, maar dat van mij valt nog mee in tegenstelling tot die van jullie sterkte :(:) Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 05:56

Heel veel sterkte Animal,
Ik heb laatst toevallig een documentaire op NPO gezien over machinisten die vertellen over deze gebeurtenissen en wat voor effect het op hun dagelijks (privé)leven heeft. Heel indrukwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:26

Animal, heel veel sterkte. Het geluid dat je beschrijft ken ik helaas. Ook ik heb dat meegemaakt.

Je verwoordt het ontzettend heftig maar mooi. Heel veel sterkte.

Het doet me wel even nadenken over mijn keuze om zover mogelijk vooraan te gaan zitten als ik met de trein naar huis ga 'omdat het makkelijk is'.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:01

Goed dat je het van je af hebt geschreven :* blijf er vooral open over als je daar behoefte aan hebt. Het vergeten is haast onmogelijk, maar het loslaten dat komt wel. Hopelijk heb je toch een beetje kunnen slapen..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:19

Animal wat heb je dat mooi omschreven. Ik wil je een hele digitale knuffel geven :(:)

Ik ben stil van jouw verhaal.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:57

Dank jullie wel :(:)
Ik heb vannacht gelukkig goed geslapen, maar toen ik wakker werd spookte het direct weer door mijn hoofd.

Tammy, wat heftig dat jij zelf regelmatig op het punt gestaan hebt om het spoor op te zoeken. :(:) Ik snap heel goed dat iemand niet zomaar voor een trein zal springen, maar het blijft heel moeilijk om in te kunnen beelden hoe heftig het is om depressief te zijn en een eind aan je leven te willen maken. Ik ben echt een levensgenieter en geniet van ieder bloemetje, vogeltje, ieder geluid, iedere lach. Ik altijd heel dankbaar dat ik daar van kan genieten omdat ik weet dat het ook anders kan.

Ik zal ook niet meer zo snel voorin een trein gaan zitten, je krijgt er dan toch erg veel van mee. Ik heb eenmaal relatief achterin een trein gezeten toen er een persoon aangereden werd. De trein remde en daarna werd het omgeroepen. Het was donker en er was niks te zien (geen hulptroepen o.i.d.). Ik kreeg ook geen gesprekken mee van het treinpersoneel en eigenlijk reden we binnen een uur al weer weg met dezelfde trein. Dat maakte ook wel indruk, maar niet zoveel als de aanrijding van gisteren waar ik zo goed als met mijn neus bovenop zat. Dat verschrikkelijke geluid van het lichaam onder de trein, iets zien wegschieten wat je niet kunt plaatsen maar waarvan je direct weet dat het een stukje mens is, de gesprekken tussen het treinpersoneel en bij het wegrijden zie je dat het voorste gedeelte van de trein afgedekt is met zeil, ook langs mijn zitplaats. Het is dan zo ontzettend dichtbij, terwijl je wanneer je achterin zit en je er weinig van meekrijgt het redelijk ver weg van je bed blijft. Ook dan denk ik aan het treinpersoneel en de familie, dat doe ik ook wanneer het op een station wordt omgeroepen bijvoorbeeld. Alleen om zo bewust te voelen en te horen dat je met de trein een persoon dood aan het rijden bent is toch erg heftig.

En dan te bedenken dat er per jaar 200 mensen hun leven beëindigen door voor een trein te springen. -O-

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:05

Animal, heb je mooi verwoord zeg. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:28

Wij zaten toen inderdaad in een coupé met een machinist op zijn vrije dag. Mijn moeder zei nog "ik denk dat we een wild zwijn hebben aangereden." Maar die man hielp ons uit de droom.

Hij is toen meteen zijn collega's gaan bijstaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:31

Dat is ook naar.. Heb je geen dienst, maak je alsnog alles mee. :(:)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:55

bah, heb gelukkig nooit iemand zien springen maar wel gezien hoe iemand al gesprongen was (was 2 min gebeurt voordat ik kwam aanlopen en er waren nog geen zijltjes ect) dat beeld gaat ook nooit meer uit mijn netvlies.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:47

Vreselijk gewoon. Ik ben blij dat ik er nog nooit mee ben geconfronteerd geweest. Of nouja.. mijn vriend is treinbestuurder en hij heeft het enkele maanden geleden nog meegemaakt. De persoon in kwestie heeft hij niet aangereden maar waarschijnlijk de trein ervoor (tot op het heden is de trein die hem heeft aangereden nog steeds niet gevonden). Hoe hij deze persoon heeft teruggevonden zal ik maar niet typen. Onlangs hebben we er nog een goed gesprek over gehad en dat doet hem wel deugd. Ik ben wel blij dat hij het snel kon relatieveren/een plaats geven. Maar ik hoop dat hij het niet meer hoeft te zien :n al heeft hij nog minstens 10 jaar te gaan bij de NMBS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:59

Hoop het nooit mee te maken , vreselijk als je zo in de knoop zit en je je zo klote voelt dat je maar aan 1 uitweg denkt.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:48

Ik zit nu op dit moment op dezelfde plek in exact hetzelfde treinstel richting Den Bosch. Toen ik dat zag bij instappen wilde ik er eigenlijk direct weer uit. Vind het toch moeilijk. De machinist zag dat en we raakten in gesprek. Hij gaf aan dat hij niet van plan was om iemand aan te rijden en dat de kans heel klein was. Hij rijdt al 26 jaar en heeft het gelukkig maar 1x meegemaakt.

Ik ben dus heel dapper op dezelfde stoel gaan zitten en hoop dat dat mij gaat helpen met ontspannen tijdens de volgende ritten. Ieder hobbeltje voelde ik en ik schoot compleet in de stress wanneer de trein remde. Nu zit ik best ontspannen. Wat zo'n klein gesprekje op een donderdagochtend kan doen! :)

Het valt mij overigens wel tegen hoeveel het met mij gedaan heeft. Ik dacht altijd dat ik er niet zoveel problemen mee zou hebben omdat die persoon er zelf voor gekozen heeft. Maar het heeft meer indruk gemaakt dan dat ik verwachtte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:59

Dikke knuffel voor jou. Logisch dat het je wat doet hoor. En goed hoe je ermee omgaat!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:07

Ik heb het ook eens meegemaakt, het is inderdaad erg heftig. Dat geluid wat je beschrijft ook.
Het geluid is alleen niet wat je denkt: het zijn de remmen van de trein die een enorme noodstop moet maken. Voor mij was dat een schrale troost.

Bij mij was het verschil dat een paar mensen met mobieltjes naar de achterkant van de trein renden, om te kijken of ze het lichaam konden zien en foto's konden maken. Dat hield op toen de machinist omriep: "Zouden de mensen die achterin de trein staan even normaal willen doen?"

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:22

Het geluid van een noodrem ken ik, die heb ik vaker meegemaakt. Maar het geluid van een persoon onder de trein is echt heel anders. De machinist van vanmorgen had het ook nog even over dat verschrikkelijke geluid, dat hij dat nooit zou vergeten. Ik begrijp dat erg goed.

Ik ben trouwens goed aangekomen in Den Bosch :)