Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
zit mooie overwaarde op
ook in de slechte markt. Gekocht in de slechte tijd voor een relatief laag bedrag, opgeknapt en waarde is nu 40.000 hoger. Daar is het huis voor de buren in 10 dagen voor verkocht voor een half jaar geleden 
en geen wachtlijst 
. Bowen schreef:Ik betaal nog minder aan huur en ontvang ook geen hulp van de overheid._San87_ schreef:Tot je een dak moet gaan vervangen of iets dergelijks.
Kopen heeft zijn voordelen, huren heeft zijn voordelen. Aan ieder voor zich te bekijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Als dat moet is dat nog goedkoper dan huren op de lange termijn.
Het is een grote uitave op dat moment, maar valt in het niet op de lange termijn.
Nogmaals, ik betaal op dit moment iets onder de 400 euro per maand, zonder financiele hulp van de overheid. (heb dan ook gen villa, laat dat duidelijk zijn, wel een tuin van bijna 30 meter diep, maar wel maar 3 slaapkamers en een leuk klein huisje).
. Niet afhankelijk van de bank om te kunnen wonen
. 
Ik las dingen over oude dag etc. Klinkt leuk, maar dan moet je toch zeker weten dat je je huis op je pensionleeftijd met winst kan verkopen? (overwaarde heet dat dan toch) Of dat je tegen die tijd je hypotheek zo goed als afbetaald hebt, dat je lasten minimaal zijn.
Boras schreef:Voor nu is de rente van onze spaarhypotheek een fijne aftrekpost die financiële reserves oplevert.
Komt 1 van ons te overlijden, dan wordt de restschuld aan hypotheek in 1 keer afgelost met een verzekering zodat de achterblijver het financieel makkelijker krijgt.
Op onze oude dag hebben we geen maandelijkse woonlasten meer, toch het grootste deel van de vaste uitgaven.
En het huis kan eventueel nog worden verkocht door onzelf of ons kind.
Maar een eigen huis kan bij tegenslag ook een molensteen om je nek blijken en voor een grote restschuld zorgen.
.Geeft een stukje zekerheid.Hypericum schreef:Leuke reacties, thanx!
Maar goed, om maar te laten blijken wat voor dummie ik benIk las dingen over oude dag etc. Klinkt leuk, maar dan moet je toch zeker weten dat je je huis op je pensionleeftijd met winst kan verkopen? (overwaarde heet dat dan toch) Of dat je tegen die tijd je hypotheek zo goed als afbetaald hebt, dat je lasten minimaal zijn.
Maar 'wat als' je je baan kwijtraakt? Of blijvend arbeidsongeschikt raakt?
Misschien zie ik ook teveel ellende om me heen hoor, dat m'n beeld daardoor gekleurd is.
Maar wat ik zie is dat mensen koste wat het kost in een baan moeten blijven hangen die ze vreselijk vinden, want ja vast contract en de hypotheek moet betaald hè.
Drama's met willen verkopen maar wat niet lukt, of uit elkaar en huis wordt maar niet verkocht.
Minder willen werken, maar wat niet kan omdat de hypotheek betaald moet worden.
En dat lijkt me toch heel beklemmend. Ben ook het type dat niet for ages bij hetzelfde blijft werken (werk nu bijna 5 jaar op 1 plek, record!)
Sociale huurwoning komen we inderdaad ook niet voor in aanmerking.
En qua wonen hoeven we geen luxe, dus kopen omdat we dan nieuwbouw zouden kunnen wonen, weegt ook niet mee.
Klein huisje, veel grond. Dat is het
Enige wat wel een streven is, is zo zelfvoorzienend en duurzaam mogelijk leven. En ja, dát kan je dan wel goed realiseren met een eigen huis. Bij een huurwoning ga je niet investeren in een rocketstove, zonnepanelen, water hergebruiken etc. Die investeringen zijn vaak niet eens mogelijk.
En hoe lang we weg gaan. Tot nu toe zijn het langere vakanties binnen Europa, zodat de hond mee kan. (4/5 weken en dan nog een paar keer wat korter)
Maar als de hond er niet meer is dan willen we er toch minimaal eerst voor een jaar uit en wie weet daarna langer.
En dan zit je met je koopwoning. Alhoewel, het hoeft niet want we hebben al meerdere mensen gesproken die al langer dan een jaar aan het reizen waren en hun huis verhuurd hadden. Dus tja.
poes schreef:Zelfs als je met verlies verkoopt, recupereer je nog een deel van je afbetaling. Bij huren is het weg.
Je moet toch echt je geleende geld gaan terugbetalen dus als je met verlies verkoopt, maak je ook echt verlies.

Hypericum schreef:Maar 'wat als' je je baan kwijtraakt? Of blijvend arbeidsongeschikt raakt?
Misschien zie ik ook teveel ellende om me heen hoor, dat m'n beeld daardoor gekleurd is.
Maar wat ik zie is dat mensen koste wat het kost in een baan moeten blijven hangen die ze vreselijk vinden, want ja vast contract en de hypotheek moet betaald hè.
Is nu waarschijnlijk een achterhaald concept. En uitkeren zullen ze toch niet doen, er zijn altijd wel kleine lettertjes… Sizzle schreef:Als je honk vast bent dan is kopen absoluut logisch.
Echter denk ik wel dat te veel mensen zich te jong en te snel vastleggen.