Huis kopen, waarom eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Huis kopen, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:21

Een eigen huis is leuk en komt vaak naar je toe financieel. Helaas is dat niet altijd zo, dat kan ik uit eigen ervaring zeggen, regio waar ik woon zijn de huizen prijzen drastische gedaald, gevolg is dat ik met de gebakken peren zit. Nee ik doe het nooit meer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:27

De ene of andere keus is ook niet beter of slechter. Ligt er net aan hoe je leven ingericht is.
Mijn beide grootouders huurde. Dat had ook als voordeel dat ze gewoon direct naar een seniorenwoning konden zonder hun huis eerst weet ik hoe lang te koop te moeten zetten.
Mijn schoonouders zitten in een dorp waar langzaam steeds meer woningen leeg staan of al jaren te koop staan. Dat wordt nog een zware dobber als zij daar weg moeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:29

Mijn koopwoning is een investering :) zit mooie overwaarde op :) ook in de slechte markt. Gekocht in de slechte tijd voor een relatief laag bedrag, opgeknapt en waarde is nu 40.000 hoger. Daar is het huis voor de buren in 10 dagen voor verkocht voor een half jaar geleden :)

De duurste Sociale huurwoning (eensgezinswoning) is nog duurder dan onze hypotheek bruto :) en geen wachtlijst :P

Ik zit op een hele gunstige en gewilde plek, ook tijdens de crisis :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-02-16 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:30

Voor ons was kopen vele malen goedkoper dan huren. Maandlasten zijn sowieso 200€ gedaald maar we hebben wel 3x zoveel ruimte :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:30

Dat was bij mijn ouders ook zo.
15 jaar geleden hadden ze hun huis voor 3x koopwaarde kunnen verkopen.
Nu is het weer gekelderd.
Ik ken ook wel mensen die op die manier heel veel (echt heeeel veel) geld verdiend hebben maar dan moet je wel verkopen op het juiste moment.
Net als bij paarden weet je nooit wat er nog voor problemen komen later.
Bij mijn ouders was het probleem heel triviaal: de toename van verkeer heeft gezorgt dat mensen daar ivm dagelijks file weggegaan zijn. Daarvoor werd het gezien als goed bereikbate groene ring van de randstad.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:32

Bowen schreef:
_San87_ schreef:
Tot je een dak moet gaan vervangen of iets dergelijks :).

Kopen heeft zijn voordelen, huren heeft zijn voordelen. Aan ieder voor zich te bekijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Als dat moet is dat nog goedkoper dan huren op de lange termijn.
Het is een grote uitave op dat moment, maar valt in het niet op de lange termijn.

Nogmaals, ik betaal op dit moment iets onder de 400 euro per maand, zonder financiele hulp van de overheid. (heb dan ook gen villa, laat dat duidelijk zijn, wel een tuin van bijna 30 meter diep, maar wel maar 3 slaapkamers en een leuk klein huisje).
Ik betaal nog minder aan huur en ontvang ook geen hulp van de overheid.

Ik vind voor beide iets te zeggen. Ik 'spaar' dan misschien niet in de vorm van hypotheek aflossen, daarenteen heb ik ook geen risico's. Het huis dat ik huur zit al decennia geen hypotheek meer op en ik heb als eerste de mogelijkheid het huis te kopen mocht het ooit verkocht worden, dus stiekem 'spaar' ik wel voor het huis want de huursom die ik betaal wordt verrekend met de vraagprijs.

Maar goed, toekomstmuziek. Ik huur lekker en ben daar super tevreden mee :D. Niet afhankelijk van de bank om te kunnen wonen :D.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:34

Hier was het ook goedkoper dan huren. Als je particulier ging huren in ieder geval. Sociale woningen zijn oud, staan vaak in slechtere wijken , en duren jaren voor je ze krijgt.

Ook heb je met kopen natuurlijk dat je exact je smaak en type huis kunt uitzoeken, met huurwoningen is dit toch vaak anders en moet je maar accepteren wat er is.

Lekker zelf verbouwen, aanpassen etc is ook een stuk zinvoller met een eigen huis dan met 'andermans' huurwoning.
Met huur hebben we nooit de behoefte gehad echt grote projecten aan t pakken, met ons woonhuis doen we dit wel kamer voor kamer. En dat loont absoluut :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:46

Wij zijn blij dat we hebben gekocht, ons eerste huis met verlies verkocht in de jaren 80tig ons huis daarna met een kleine winst.
Het huis wat we daarna hebben gekocht in een goede tijd staat nu te koop, en gaan we na 25 jaar een dikke vette overwaarde gebruiken om onze droom te verwezenlijkte.
We hebben een huis gekocht met een flinke lap grond en na verkoop van ons huis nu houden we een nette kleine hypotheek over.
Oja met 63 nog gewoon een hypotheek kunnen krijgen hoor

Dus ja als je het op het juiste moment koopt kan het handig zijn.
Op dit moment zijn de huizenprijzen laag en de rente heeeeel laag.
Maar als jullie echt lang van huis willen blijven, is huren misschien een betere oplossing.

Hoe lang zijn jullie gemiddeld van huis als jullie reizen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:53

Wij zitten in een vergelijkbare situatie TS. Vriend is 32 en ik 27 jaar, beiden een fulltime job, geen kinderwens en een huurhuis.

Wij zijn toch serieus beginnen rondkijken voor een koophuis, omdat we het beu zijn om niet zelf de eindbeslissing te hebben. Dat onze verhuurder bepaald of en hoeveel huisdieren we hebben, of we een muur mogen uitbreken of niet, enz. Scheelt wel dat onze huisbaas erg bemoeizuchtig is en in de lente bv ons komt aanmanen dat we snel onkruid moeten beginnen uitdoen in de voortuin :+

We willen gewoon iets van onszelf. + dat ik een vriendin heb van 50+ jaar die door stukke relatie nog steeds huurt, maar door omstandigheden telkens maar een jaar of vijf in een woning kan zitten (omdat de eigenaar er opeens zelf in wil bv) en de onzekerheid wat ze nog kan huren eens ze aan haar pensioen toe is. Al die onzekerheid zou ik liever vermijden... maar goed da's op de heel lange termijn, op de korte termijn willen we gewoon geen bemoeizuchtige huisbaas _O-

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:49

Leuke reacties, thanx!

Maar goed, om maar te laten blijken wat voor dummie ik ben :') Ik las dingen over oude dag etc. Klinkt leuk, maar dan moet je toch zeker weten dat je je huis op je pensionleeftijd met winst kan verkopen? (overwaarde heet dat dan toch) Of dat je tegen die tijd je hypotheek zo goed als afbetaald hebt, dat je lasten minimaal zijn.
Maar 'wat als' je je baan kwijtraakt? Of blijvend arbeidsongeschikt raakt?
Misschien zie ik ook teveel ellende om me heen hoor, dat m'n beeld daardoor gekleurd is.
Maar wat ik zie is dat mensen koste wat het kost in een baan moeten blijven hangen die ze vreselijk vinden, want ja vast contract en de hypotheek moet betaald hè.
Drama's met willen verkopen maar wat niet lukt, of uit elkaar en huis wordt maar niet verkocht.
Minder willen werken, maar wat niet kan omdat de hypotheek betaald moet worden.
En dat lijkt me toch heel beklemmend. Ben ook het type dat niet for ages bij hetzelfde blijft werken (werk nu bijna 5 jaar op 1 plek, record!)

Sociale huurwoning komen we inderdaad ook niet voor in aanmerking.

En qua wonen hoeven we geen luxe, dus kopen omdat we dan nieuwbouw zouden kunnen wonen, weegt ook niet mee.
Klein huisje, veel grond. Dat is het :D
Enige wat wel een streven is, is zo zelfvoorzienend en duurzaam mogelijk leven. En ja, dát kan je dan wel goed realiseren met een eigen huis. Bij een huurwoning ga je niet investeren in een rocketstove, zonnepanelen, water hergebruiken etc. Die investeringen zijn vaak niet eens mogelijk.

En hoe lang we weg gaan. Tot nu toe zijn het langere vakanties binnen Europa, zodat de hond mee kan. (4/5 weken en dan nog een paar keer wat korter)
Maar als de hond er niet meer is dan willen we er toch minimaal eerst voor een jaar uit en wie weet daarna langer.
En dan zit je met je koopwoning. Alhoewel, het hoeft niet want we hebben al meerdere mensen gesproken die al langer dan een jaar aan het reizen waren en hun huis verhuurd hadden. Dus tja.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:43

Boras schreef:
Voor nu is de rente van onze spaarhypotheek een fijne aftrekpost die financiële reserves oplevert.
Komt 1 van ons te overlijden, dan wordt de restschuld aan hypotheek in 1 keer afgelost met een verzekering zodat de achterblijver het financieel makkelijker krijgt.
Op onze oude dag hebben we geen maandelijkse woonlasten meer, toch het grootste deel van de vaste uitgaven.
En het huis kan eventueel nog worden verkocht door onzelf of ons kind.

Maar een eigen huis kan bij tegenslag ook een molensteen om je nek blijken en voor een grote restschuld zorgen.

Dat eerste is natuurlijk grote onzin, want die rente betaal je wel eerst. Als je die niet hoeft te betalen heb je een nog veel grotere financiele reserve.

Wij kopen ook omdat we zelf vermogen op willen bouwen, en wij lossen ook zoveel mogelijk af. In 1,5 jaar tijd hebben we al ruim 10% afgelost. Wij lossen ook tussentijds extra af, om zo snel mogelijk van die rente af te zijn, hoe sneller we aflossen, hoe minder rente we betalen.
Bovendien loopt onze hypotheek nog door als wij met pensioen gaan (er vanuit gaande dat we voor onze 70ste met pensioen gaan) en wij willen eigenlijk dan schuldenvrij zijn.
Wij hebben dus nu in de planning zitten dat op het moment dat wij met pensioen gaan en minder inkomen hebben dat we ook geen woonlasten meer hebben, dus geen huur meer, of geen hypotheek meer, zodat wij op onze oude dag ook nog royaal kunnen leven. Of eventueel verkopen en iets kleiners er voor terug kopen, en dan royaal gaan rentenieren en reizen (niet dat we dat nu niet doen, wij maken jaarlijks grote reizen, maar nu zijn we beperkt in vakantiedagen, dan niet).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 01:04

Zelfs als je met verlies verkoopt, recupereer je nog een deel van je afbetaling. Bij huren is het weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:57

Hypericum: Daarom heb ik mij gewoon nog ingeschreven bij de woningbouw. Mocht om wat voor reden dit huis onbetaalbaar worden dan gaan wij voor een sociale huurwoning. Als deze woning niet te betalen is komen wij daar voor in aanmerking. Staan al jaren ingeschreven, dus kunnen dan wel een leuk huisje huren :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:06

Ik woon in Belgie toen waren er gewoon vrij weinig huur woningen en de huizen die er waren koste nogal wat.Dus wij hebben gelijk gekocht.Onder tussen is het huis nu ook van ons en niet van de bank ,dat is een lekker gevoel :-).Geeft een stukje zekerheid.

maar aan een eigen huis zijn ook altijd kosten en je blijft er ook altijd mee bezig.Ik zou het ook wel weer doen het geeft je ook een vorm van vrijheid qua veranderingen aan het huis die je wilt of hoeveel en wat voor dieren je neemt.
Maar als je jezelf goed voelt in een huurwoning moet je dat gewoon doen,ik ken wel meer mensen die hun hele leven lang huren en dat prettig vinden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:33

Hypericum schreef:
Leuke reacties, thanx!

Maar goed, om maar te laten blijken wat voor dummie ik ben :') Ik las dingen over oude dag etc. Klinkt leuk, maar dan moet je toch zeker weten dat je je huis op je pensionleeftijd met winst kan verkopen? (overwaarde heet dat dan toch) Of dat je tegen die tijd je hypotheek zo goed als afbetaald hebt, dat je lasten minimaal zijn.
Misschien zie ik ook teveel ellende om me heen hoor, dat m'n beeld daardoor gekleurd is.
Maar wat ik zie is dat mensen koste wat het kost in een baan moeten blijven hangen die ze vreselijk vinden, want ja vast contract en de hypotheek moet betaald hè.
Drama's met willen verkopen maar wat niet lukt, of uit elkaar en huis wordt maar niet verkocht.
Minder willen werken, maar wat niet kan omdat de hypotheek betaald moet worden.
En dat lijkt me toch heel beklemmend. Ben ook het type dat niet for ages bij hetzelfde blijft werken (werk nu bijna 5 jaar op 1 plek, record!)

Sociale huurwoning komen we inderdaad ook niet voor in aanmerking.

En qua wonen hoeven we geen luxe, dus kopen omdat we dan nieuwbouw zouden kunnen wonen, weegt ook niet mee.
Klein huisje, veel grond. Dat is het :D
Enige wat wel een streven is, is zo zelfvoorzienend en duurzaam mogelijk leven. En ja, dát kan je dan wel goed realiseren met een eigen huis. Bij een huurwoning ga je niet investeren in een rocketstove, zonnepanelen, water hergebruiken etc. Die investeringen zijn vaak niet eens mogelijk.

En hoe lang we weg gaan. Tot nu toe zijn het langere vakanties binnen Europa, zodat de hond mee kan. (4/5 weken en dan nog een paar keer wat korter)
Maar als de hond er niet meer is dan willen we er toch minimaal eerst voor een jaar uit en wie weet daarna langer.
En dan zit je met je koopwoning. Alhoewel, het hoeft niet want we hebben al meerdere mensen gesproken die al langer dan een jaar aan het reizen waren en hun huis verhuurd hadden. Dus tja.

Voor mij gaat de oude dag niet om het verkopen van het huis, maar het huis (grotendeels) afbetaald hebben waardoor de woonkosten erg laag zijn. Wij ons geld voor andere zaken kunnen gebruiken en dus minder geld nodig hebben voor een goed leven.

Ook bij huur kom je in de problemen als je het niet meer kan betalen, als ik een huurwoning had had ik daar ook uit gemoeten als er hier geen geld meer binnen komt. Ook huurhuizen kosten maandelijks geld en vaak helemaal niet zo weinig (zeker als je dus niet in die sociale huur valt).

Een tophypotheek nemen vind ik niet slim, maar zo is het ook niet slim om op het max van je kunnen te huren.
Er is trouwens ook de mogelijkheid tot nationale hypotheek garantie, overlijdingsverzekering en andere manieren om eventuele risico's wat meer af te dekken.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:41

Vraag eens een hypotheek gesprek aan bij je bank(is gratis). Die kan je precies uitleggen wat het allemaal inhoud. Verteld hoeveel hypotheek je kunt krijgen en over het kostenplaatje. Wie weet ben je met kopen wel goedkoper uit! Rente is erg laag momenteel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:45

Ik moest wel kopen want moest weg uit mijn particuliere huurwoning en had nooit ergens ingeschreven gestaan... tja... dan kom je er niet bij de woningbouw.

En daarbij wilde ik graag wonen waar IK dat wilde, niet waar toevallig een huis vrij was.

Dus daarom gekocht.

Verder denk ik er niet al te romantisch over hoor. Het huis is niet van mij maar van de bank en zal dat nog lange tijd blijven.

Alles moet je zelf betalen (ketel, dak, onderhoud) maar als ik aan de andere kant het gezeik hoor die huurders hebben met de woningbouw... dan heeft die vrijheid ook wel iets.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:04

poes schreef:
Zelfs als je met verlies verkoopt, recupereer je nog een deel van je afbetaling. Bij huren is het weg.

Dit klopt niet poes ;) Je moet toch echt je geleende geld gaan terugbetalen dus als je met verlies verkoopt, maak je ook echt verlies.

Als je een woning koopt waar je maar een paar jaar in blijft, moet je deze al met goede winst verkopen om er je rente en notariskosten en verkooprechten (en investeringen en andere kosten in en aan het huis) uit te halen, in de praktijk is dit behoorlijk onmogelijk, tenzij je echt een renovatieproject gekocht hebt enzo. Dus als je maar een paar jaar in de woning blijft, staat het vrij gelijk aan huren. Los van het feit dat je eigen baas bent en zelf mag beslissen enzo natuurlijk, of juist snel weg wil en vrijheid wil hebben qua woonplaats, dat is een keuze die je daar dan zelf bij maakt, maar financieel gezien lopen de eerste jaren volgens mij gelijk. Tenminste in België, hoe het in NL precies zit met fiscale regelingen en sociale hulp weet ik niet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:09

Als je honk vast bent dan is kopen absoluut logisch.
Echter denk ik wel dat te veel mensen zich te jong en te snel vastleggen.
Ik heb al zo vaak mensen horen zeggen: oh ik had graag nog dat of dat (baanwissel, opleiding, jaartje buitenland etc), maar ja we zitten met het huis.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 11:30

Toch grappig hè.... topic beginnen en er komt ineens een behoorlijk interessant huis voorbij op Funda :')
Argh.
Goedkoop en meer dan 600M2 grond.
Misschien toch maar een afspraak maken om eens te kijken.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:59

Wij wonen in Noord Oost london, niet te betalen dus.
Dit is het goedkoopste huis/flat met 3 slaapkamers in een straal van 2km rond ons huis. http://www.zoopla.co.uk/for-sale/detail ... 9rMt0sk.97

Wij hebben de mazzel om in een sociale huurwoning te wonen (hiervoor huurden we particulier, een stuk duurder, maar wel met hele hoge huursubsidie) en betalen nu 150£ per week. Hiervoor hebben een grote flat, op de 5de verdieping, met lift, 3 hele grote slaapkamers (25m2 per stuk) inclusief water en inboedelverzekering. Wij zouden echt knettergek zijn om te gaan kopen (we kunnen met 1 inkomen echt niet meer dan een garage betalen hier, en dat zou nog krap worden)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:18

Hypericum schreef:

Die vraag geldt ook bij een huurwoning, want dan kun je de huur niet meer opbrengen ipv de hypotheek en sta je net zo goed op straat. Verschil met een koopwoning is natuurlijk dat je niet met een restschuld kan blijven zitten, die kans heb je met een hypotheek wel. Maar in beide gevallen zul je op zoek moeten naar een beduidend goedkopere huurwoning (die van de WW te betalen is) en zie die maar eens te vinden…

Bij zowel koop / huur dus verstandig om sowieso bij de sociale verhuur ingeschreven te blijven staan zodat je flink wat meettijd hebt opgebouwd mocht je het ooit nodig hebben. Ook kun je een verzekering afsluiten tegen werkeloosheid, dan betaalt die verzekeringsmaatschappij het eerste jaar dat je werkeloos bent een deel van je maandlasten. Die moest ik zelfs verplicht afsluiten bij mijn hypotheek :? Is nu waarschijnlijk een achterhaald concept. En uitkeren zullen ze toch niet doen, er zijn altijd wel kleine lettertjes…

Nou, heel benieuwd waar jullie voor gaan kiezen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:26

Sizzle schreef:
Als je honk vast bent dan is kopen absoluut logisch.
Echter denk ik wel dat te veel mensen zich te jong en te snel vastleggen.

Alleen hebben veel jonge mensen niet echt veel keuze in de grote steden. Zeker, als je een leuke woning voor een schappelijke prijs kunt huren is huren best iets met voordelen.

Maar in veel gevallen kun je het vergeten - goedkopere huurwoningen ZIJN er gewoon niet, en de voorwaarden waar je aan moet voldoen om uberhaupt te mogen huren zijn soms uitzinniger dan voor een hypotheek. Voor een jong stel met te weinig wachttijd en bovendien een te hoog inkomen voor sociale huur, en net uit hun studentenkamer gegooid, zijn de opties best schaars, en dus mogen ze de absolute hoofdprijs betalen voor een appartementje. Simpele appartementjes zijn in de huur zomaar 400 euro per maand duurder dan de maandlasten (en dat nog voor verrekening van de belasting) als je datzelfde appartementje zou kunnen kopen.

Dat is niet echt een eerlijke keuze meer. Mensen die vanuit die situatie kopen leggen zich dan ook niet echt te snel vast - ze worden in een hoek gedrukt waar eigenlijk alle opties ronduit beroerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:30

Omdat je later, wanneer je op pensioen bent van dat pensioentje ook nog eens de huur moet ophoesten. Zo lang je 2 inkomens hebt, lukt dat nog wel, maar sta je er alleen voor (en zo ken ik mensen), dan leef je tegen de armoede grens. Die zorgen heb je niet met een eigen, afbetaald, huis.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:38

Wij zijn gaan kopen omdat we het huren heel irritant vonden. Elke beslissing moesten we voorleggen aan een huisbaas die nooit in Nederland was, we moesten tig keer bellen voor een probleem op werd gelost en dan werd het probleem eigenlijk niet eens 100% opgelost, maar precies voldoende dat we er geen last meer van hadden. In goed overleg afgesproken dat we een kattenluik in de slaapkamerdeur mochten plaatsen en dat we een dakterras mochten maken (dit zou hij overnemen als we eruit zouden gaan, omdat hij de woning dan voor meer kon verhuren) en uiteindelijk liep hij te jammeren over het kattenluik en konden we fluiten naar onze centen voor het dakterras. We betaalden €800,- voor een kleine bovenwoning, dus kopen was voor ons heel interessant.

We betalen nu ietsje meer, maar hebben nu wel een volledige woning met een fijne tuin en we kunnen heerlijk overal zelf over beslissen. Onderhoud aan huis/tuin valt me echt hartstikke mee en we hebben Nationale Hypotheekgarantie, wat ik erg fijn vind. Ik ben 2x in korte tijd werkloos geweest en heb nu een baan waar ik veel minder verdien, maar we kunnen nog steeds rondkomen. We leven minder luxe dan voorheen, maar we hebben het nog steeds goed.

Overigens was ik 23 toen ik "huiseigenaar" werd en mijn vriend was 28. We wonen hier nu al 7 jaar met veel plezier!