Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:10

Ik ga ook vaak voor m'n rust in de stiltecoupé zitten. Kan daar zo van genieten, lekker een beetje naar buiten kijken of wat lezen. Als er dan iemand zit te praten kan dat flink op m'n zenuwen werken ja := Ik zeg er dan ook wel wat van. Het staat met koeienletters op de ramen, kleine moeite om je eraan te houden toch? :P

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:13

Ik vind het ook irritant, mensen die praten in de stiltecoupé. Maar als ik een broodje eet en mijn zakje kraakt een beetje, of ik een blaadje pak en dat 'herrie' maakt krijg ik al blikken en dat vind ik wel echt overdreven.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:16

Ik vind die hele stilte coupé zwaar irritant. Afschaffen die onzin. Het is openbaar vervoer en de fatsoensregels mogen duidelijk zijn. Ik ga echt niet kakelen of luid telefoneren.

Het is trouwens niet bij wet bepaald dat je stil moet zijn in de trein gewoon een huisregeltje zonder waarde.

In de spits nog vragen om stilte vind ik al helemaal om te huilen -O-

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:16

Als het erg druk is en meerder mensen aan het praten zijn laat ik het gaan. Als het propvol zit kan je niet helemaal verwachten dat iedereen netjes stil is, ben dan al lang blij als ik een plekje heb.. aan de andere kant is het toch ook weer niet zó moeilijk om even je snavel te houden. Jammere is dat conducteurs er zelf nooit wat van zeggen.
Als er echter veel mensen stil zitten te werken en éen iemand zit te kakelen zeg ik er zeker wat van. Als je dagelijks 2 + uur in de trein zit en je moet nog dingen voor je werk/studie doen, of je wil gewoon even rust aan je kop is die stiltecoupe super chill. Als tante Tinie en de kids op weg naar de dierentuin dan in je coupe komen zitten herrie schoppen en vervolgens nog beledigd reageren als je vraagt om stilte krijg je soms wel een beetje zin om met je zwaarste studieboek te gaan smijten.

Halveer liever de 1e klas en maak deze bijvoorbeeld toegankelijker/goedkoper voor mensen die echt een zit plekje moeten hebben (ouderen, mindervaliden) zodat die ook is goed opgevuld kan worden.

Ben ook wel benieuwd hoe vaak de anti-stiltecoupe mensen reizen met de trein?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:19

Mensen zouden eens wat minder aan elkaar moeten gaan ergeren, wordt de wereld stuk vrolijker van. :')

Snap best dat het vervelend is en dat je daar niet moet gaan zitten als je uitgebreid wilt gaan zitten kletsen. Maar moet je dan de hele tijd je bek houden, ook als je bijvoorbeeld iets ziet buiten en dat even wil delen? _O- Alsjeblieft zeg. Overdreven gedoe. Doe gewoon oordoppen is als je niets van een ander wilt horen. :=

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:21

Soms reis ik expres in de stiltecoupé, dan vind ik het heerlijk. En als ik er geen behoefte aan heb ga ik in een gewone coupé zitten. Maar ik verwacht dan wel dat het ook stil is in de stiltecoupé. Er wat van zeggen ben ik eigenlijk te verlegen voor, maar boze blikken uitdelen doe ik wel :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:26

Tjonge... Zie dat er hier dus ook van die mensen zijn die het normasl vinden om "maar even iets" te zeggen. In de stiltecoupe hoort het gewoon stil te zijn. Wil je dat niet. Prima. Maar ga dsn ergens anders zitten. De rest van de trein is nl géén stiltecoupe

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:28

Chasey schreef:
Mensen zouden eens wat minder aan elkaar moeten gaan ergeren, wordt de wereld stuk vrolijker van. :')

Snap best dat het vervelend is en dat je daar niet moet gaan zitten als je uitgebreid wilt gaan zitten kletsen. Maar moet je dan de hele tijd je bek houden, ook als je bijvoorbeeld iets ziet buiten en dat even wil delen? _O- Alsjeblieft zeg. Overdreven gedoe. Doe gewoon oordoppen is als je niets van een ander wilt horen. :=

Zo erg is t' nou ook weer niet hoor :') Je mag best wel eventjes éen of twee zinnetjes zeggen, maar als je niet alleen reist waarom zou je er dan uberhaupt gaan zitten? Als het echt zo druk is dat je er niet doorheen komt en verplicht in die coupe moet staan is het vaak toch al lang niet stil meer, en in alle andere gevallen is het op de stoeltjes op de gang ook prima vertoeven.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:28

Vaak ga ik ook bewust in een stilte coupé zitten. Naast dat ik vaak ook in de trein werk, zit ik er puur voor de rust, want ik trek het niet 5 uur in trein met kakelende mensen.... En ja, ik ben zo iemand die dan ook wat van anderen mensen zegt. Ga daar gewoon niet zitten met jonge kinderen, wanneer de rest van de trein leeg is. Ga daar niet met vriendinnen zitten en hardop je hele leven bespreken. Of mensen die zó hard hun muziek draaien dat iedereen mee geniet. Natuurlijk snap ik ook wel dat het niet muisstil hoeft te zijn en als het echt heel druk is je er niet onderuit komt, en ben ik er best flexibel in, maar na een half uur praten, zeg ik er toch wel wat van. Dan krijg je vaak 3 reacties. Mensen die even tegensputteren en vervolgens stil zijn of verplaatsen, mensen die het niet gezien hebben en dankbaar zijn dat ze je er op wijzen. Maar ik ben ook een paar keer compleet uitgescholden...

Voorbeeld. Ik zat ruim een half jaar geleden in de trein van Amsterdam naar Den Helder. In Alkmaar stapt een oudere man in, met een jongere vrouw (bleek later z'n schoondochter te zijn) en een meisje van een jaar of 3. "O, dit is de stilte coupé" zegt hij luidkeels wanneer hij de coupé in loopt. Vervolgens gaan ze zitten. Kind jengelt, man blijft maar tegen die vrouw praten. Of moet ik zeggen zeiken, want hij hield zijn mening niet voor zich. En toen werd hij op een gegeven moment woedend op dat kind die zijn telefoon uit haar handen liet vallen. Sloeg dat meisje. En ging vrolijk verder met keihard praten. Toen ben ik maar naar hem toe gestapt. Of hij een andere plaats kon zoeken. Zijn antwoord: "Ik kan er toch ook niets aan doen dat dat kind krijst?". Nee. Die kan er niets aan doen. Maar ik heb hem vriendelijk verzocht een andere plek te zoeken omdat hij geen moment stil is geweest en bewust was van het feit dat het een stilte coupé was. De trein was verder echt heel leeg. Al scheldend is hij vertrokken. Geen fijn moment. Gelukkig waren de andere reizigers in de coupé wel erg blij met mijn reactie. Maar ik kan er met m'n hoofd nog steeds niet bij. Je wéét dat het een stilte coupé is. De trein is verder leeg. Waarom moet je dan uitgebreid daar gaan zitten en je mond niet houden? Dat meisje slaan was echt de druppel. Als hij me wat probeerde te maken, kon ik in elk geval dat tegen hem houden.

Wow, als ik dit zo terug lees kom ik wel wat gefrustreerd over. Maar als ik hier ook lees dat er veel mensen écht bewust in de stilte coupé gaan zitten, dan mogen anderen ook wel echt een klein beetje moeite doen om zich aan de huisregels te houden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:31

Ze zouden de stiltecoupé alleen buiten de spitsuren moeten handhaven imho ...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:33

Men moet inderdaad maar ergens anders gaan zitten als men wilt praten, maar als het in de spits is en de trein is vol dan kan men soms niet anders dan in de stilte coupé gaan staan. Verwachten dat het dan muisstil is, als men als sardienen in een blik in het gangpad staan, is dan denk ik ook een beetje een eis die niet echt realistisch is.
Dus buiten de spits, zou daar streng op toegezien moeten worden, tijdens de spits, zou men wat toleranter moeten zijn of ze afschaffen als dat niet kan.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-02-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:33

Nou ik zal je vertellen Maartje1990. Ik was 'vroeger' exact als jou, ik dacht precies hetzelfde. Ergerde me overal dood aan, als ze maar een scheet lieten werd ik woedend. Maar wat schoot ik er uiteindeijk mee op? Ja er zijn mensen die gewoon geen rekening met anderen houden. En die daar gewoon gaan zitten geluid maken, hoe dan ook.
Ik heb geleerd dat je sommige dingen ook los moet laten. En ik merk dat het vooral voor mijzelf een stuk makkelijker gaat. Ja, dan zit er maar 1 een zak chips leeg te snaaien met alle geritsel die daarbij hoort. Die zak heeft geen eindeloze bodem, dus houd vanzelf wel een keer op. En ik heb altijd oordopjes mee. Wordt de omgeving me te veel, dopjes in. Ah stuk fijner!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:35

Juist in de spits is het zo fijn om in een rustig stukje trein te kunnen zitten. Zeker als je langer in de trein moet zitten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:39

Maartje1990 schreef:
Tjonge... Zie dat er hier dus ook van die mensen zijn die het normasl vinden om "maar even iets" te zeggen. In de stiltecoupe hoort het gewoon stil te zijn. Wil je dat niet. Prima. Maar ga dsn ergens anders zitten. De rest van de trein is nl géén stiltecoupe

Maar wel vol. En dus geen zitplaats.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:40

Waar ik me vooral over verbaas is dat er buiten de spit zo ontzettend vaak geen rekening met de stiltecoupé gehouden wordt. Ik reis eigenlijk nooit in de spits namelijk. Kort door de bocht vind ik dat de mensen die bewust zijn van het feit dat het een stilte coupé is en toch het negeren, geen respect hebben of rekening houden met andere mensen. Jammer.

En echt... Zo verschrikkelijk moeilijk is het toch ook niet om je mond te houden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:42

Inderdaad, niet praten is niet moeilijk maar ik lees dat vele ook al problemen hebben als mensen iets eten of drinken of te luid ademen bij wijze spreken. Waar ligt de grens?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:43

janderegelaa schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar wel vol. En dus geen zitplaats.

Dat kan. Maar dan kan je er of nog staan. Of je houdt gewoon je mond

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:44

Zachtjes praten vind ik geen probleem, maar die mensen die ongestoord een appel gaan zitten eten vind ik verschrikkelijk haha :+ . Mij maakt het niet uit waar ik zit in de trein. Wel vind ik dat de stiltecoupés alleen buiten de spits moeten gelden, in de spits is er zo weinig plek dat ik vind dat mensen die gewoon willen praten daar ook moeten kunnen zitten (wellicht wel op gematigd niveau)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:45

Als mensen zachtjes praten vind ik het helemaal geen probleem, maar als ze een lang telefoongesprek gaan voeren of met elkaar gaan kletsen zeg ik er altijd wat van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:46

chanel1985 schreef:
Men moet inderdaad maar ergens anders gaan zitten als men wilt praten, maar als het in de spits is en de trein is vol dan kan men soms niet anders dan in de stilte coupé gaan staan. Verwachten dat het dan muisstil is, als men als sardienen in een blik in het gangpad staan, is dan denk ik ook een beetje een eis die niet echt realistisch is.
Dus buiten de spits, zou daar streng op toegezien moeten worden, tijdens de spits, zou men wat toleranter moeten zijn of ze afschaffen als dat niet kan.

En juist in de spits reizen er veel mensen die kiezen voor de stiltecoupé in de hoop dat het er ook daadwerkelijk stil is.

Natuurlijk is het dan wel zo dat je van die trajecten hebt waar elke dag op dezelfde tijd dezelfde mensen in dezelfde coupé zitten, op dezelfde plek ook vaak :P Dat zijn de mensen die daar 's ochtends zitten te ontbijten, wakker zitten te worden, hun make-up doen, tentamen leren enz. Die mensen zijn naadloos op elkaar ingespeeld. Als je daar dan tussen gaat zitten met je kakelende collega, of met een horde kinderen, dan kun je natuurlijk verwachten dat dat niet goed gaat.

Het ligt naar mijn idee echt heel erg aan het traject waar je op reist. Ga voor de grap maar eens rond een uur of half zes 's middags met de intercity van Utrecht Centraal richting Enschede. Dat kan dus niet. Daar is niks "voor de grap" aan. En stil is het al zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-02-16 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:46

Nee, ik vraag niemand of ze stil willen zijn. Betrap mezelf er ook wel eens op dat ik, als ik een telefoontje krijg, hem oppak in de stiltecoupé.

Denk dat je bijna niemand echt muisstil krijgt, ondanks de stiltecoupé. Vind: 'Sssst' roepen ook zo wat :)) :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:47

Nessie schreef:
Zachtjes praten vind ik geen probleem, maar die mensen die ongestoord een appel gaan zitten eten vind ik verschrikkelijk haha :+ . Mij maakt het niet uit waar ik zit in de trein. Wel vind ik dat de stiltecoupés alleen buiten de spits moeten gelden, in de spits is er zo weinig plek dat ik vind dat mensen die gewoon willen praten daar ook moeten kunnen zitten (wellicht wel op gematigd niveau)

Maar waarom? Buiten de spits kunnen de mensen die stilte willen ook niet in de gewone coupé gaan zitten. Helaas, je wil praten, dat kan nu een niet want je zit in een stiltecoupé. Zo raar is dat toch niet?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:47

Mijn ervaring is juist dat in de volle spits de stiltecoupé muisstil is. Zal misschien ook wisselen per traject of tijdstip in de spits?

Buiten de spits vind ik dat een heel ander verhaal (om nog maar te zwijgen over lawaai in het weekend want "dan geldt de stiltecoupé niet", zoals ik zo vaak hoor).

Overigens vind ik alleen mensen die bewust de stiltecoupé negeren vervelend. Iemand die zijn best doet stil te zijn, iemand die een papieren zakje openmaakt, iemand die een hoestbui heeft of iemand die echt niet doorhad in een stiltecoupé te zitten en zich daarna daaraan aanpast: daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik kan me voorstellen dat je ook over de stickers heenkijkt en het niet doorhebt. Kan gebeuren toch? Maar bewust (bijvoorbeeld) je telefoongesprek heel luidruchtig en lang voortzetten als je net vriendelijk (!) bent aangesproken op de stiltecoupé, tja, dat vind ik asociaal.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:50

@Vjestagirl: Omdat iedereen voor z'n reis betaalt en wanneer er een zitplaats beschikbaar is daar ook voor betaalt. Zelf zou ik nooit mijn telefoon durven op te nemen in de stiltecoupé en ga er alleen zitten als ik alleen ben, maar ik heb er echt geen problemen mee als mensen daar zitten in de spits en (zacht) praten omdat de trein erg vol is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:51

Szan schreef:
Maar bewust (bijvoorbeeld) je telefoongesprek heel luidruchtig en lang voortzetten als je net vriendelijk (!) bent aangesproken op de stiltecoupé, tja, dat vind ik asociaal.

Als mensen al door één of twee mede-reizigers er op zijn aangesproken dat ze in de stiltecoupé zitten en dan nog door blijven tetteren in hun telefoons zou je toch bijna de neiging krijgen om de telefoon even over te nemen en tegen de persoon aan de andere kant van het gesprek te zeggen: "hij belt je zo even terug, hij zit nu namelijk in de stiltecoupé" :))