Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
het is gewoon een feitelijk onderscheid. Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. Je hebt onderzoeksvragen zoals; wat doet een groep mensen als ze worden geconfronteerd met geweld? Hoe reageren deze cellen als ik ze injecteer met dit stofje? Heeft voeding invloed op het paargedrag van otters? En zo kun je oneindig doorgaan, voor alle mogelijke wetenschappelijke vakgebieden. Catnip schreef:Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde dat niet denigrerend hoor, het spijt me als dat zo overkwamhet is gewoon een feitelijk onderscheid. Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. Je hebt onderzoeksvragen zoals; wat doet een groep mensen als ze worden geconfronteerd met geweld? Hoe reageren deze cellen als ik ze injecteer met dit stofje? Heeft voeding invloed op het paargedrag van otters? En zo kun je oneindig doorgaan, voor alle mogelijke wetenschappelijke vakgebieden.
De wet is opgesteld door mensen, en wetboeken zijn er nu eenmaal. Daarin valt weinig te observeren 'in de natuur'.
Vandaar dat rechten geen wetenschappelijke studie is. Dat is absoluut geen waardeoordeel, maar een categorisch onderscheid. Dat zie je ook terug in de titel bij afstuderen, als ik me niet vergis krijgen rechtenstudenten een andere titel dan Bsc en Msc (Bachelor en Master of Science).
als jullie wel aan onderzoek doen (en dus ook jullie bevindingen wetenschappelijk moeten rapporteren en alles wat erbij komt kijken etc.) trek ik uiteraard mijn mening in! 
dat vind ik namelijk ook gewoon onder wetenschap vallen. In mijn ogen is alles wetenschap waarbij je data verzamelt en daar analyses op uitvoert. Op een correcte manier natuurlijk, anders hebben we het over pseudowetenschap.

manzano schreef:Wat heeft literatuuronderzoek te maken met " Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. " ?
bv. Bevat literatuur uit Zuid-Europa meer geweldsgerelateerde woorden dan literatuur uit Noord-Europa uit de 18de eeuw? En dan kom je weer uit bij statistische analyses. Wolkje schreef:InderdaadDamned schreef:Wikipedia geldt niet als wetenschappelijk betrouwbare bronEigenlijk kan je elke universitaire studie dus wel een wetenschap noemen

SplashIsLief schreef:Prrrr schreef:Dat vind ik wel ernstig, eigenlijk. Ben ik toch blij dat ik in Utrecht gestudeerd heb... Probleem met schrijven is natuurlijk dat het ook nog nagekeken moet worden. Ik heb overigens bij mijn scripties wel zodanige onderwerpen gekozen dat die begeleid zijn door de vakgroep die heel weinig scripties te begeleiden kreeg. Vooropgezet. Want de begeleiding bij de zuiver civiele onderwerpen was meer massaproductie...
Ik heb eh... mijn bachelor- en masterscriptie geschreven. En 1 "onderzoekje" van 4 kantjes. Oh en nog een paper voor Human Resource ManagementEn ja, ik vind dat schandalig en ik was erg blij dat ik naast mijn studie bij de rechtswinkel werkte waardoor ik toch schriftelijke stukken heb gezien en geschreven (en besproken).
En begeleiding bij mijn scriptie? Laat ik daar maar niet over uitweiden