Rechten aan de universiteit, moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Rechten aan de universiteit, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:51

Tja wat is moeilijk, ik denk dat dat heel persoonlijk is. Ik vind de studie totaal niet moeilijk. Het is vooral een hoop stof waar je doorheen moet, nu heb ik het voordeel dat als ik het 1 keer gelezen heb dat dat voldoende is. Dus als je het mij vraagt is het met twee vingers in de neus. ECHTER, heb ik studiegenoten gehad in het eerste jaar die van HBO afkwamen die er niet doorheen kwamen. Als je het aan hun vraagt is het antwoord wellicht dat het wél heel moeilijk is.

Dat rechten onwetenschappelijk zou zijn vind ik vrij denigrerend, blijkbaar heeft die persoon zelf nog nooit een rechtenstudie gevolgd. Goed, mijn studie natuur- en sterenkunde was meer wetenschappelijk van aard maar om nu te claimen dat rechten dat totaal niet is vind ik een beetje ver gaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

Lastig te beantwoorden.

Ik vond het persoonlijk niet zwaar, maar de cijfers van hbo'ers die zijn overgestapt liegen er niet om: die hebben het zwaar.

Hierboven werd door iemand gezegd dat rechten juist geen verbanden leggen is. Dat is juist volstrekt niet waar. Het is juist continue verbanden leggen en een en al logica. Sommige vakken zijn wiskundig te noemen, niet vanwege de cijfers maar wel vanwege de verbanden en de technieken.

Op de Erasmus universiteit had ik destijds geen Engelstalige vakken en heel weinig schrijfwerk. Dat is inmiddels wel helemaal aangepast. Maar hoe het exact zit weet ik niet.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:32

Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde dat niet denigrerend hoor, het spijt me als dat zo overkwam :) het is gewoon een feitelijk onderscheid. Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. Je hebt onderzoeksvragen zoals; wat doet een groep mensen als ze worden geconfronteerd met geweld? Hoe reageren deze cellen als ik ze injecteer met dit stofje? Heeft voeding invloed op het paargedrag van otters? En zo kun je oneindig doorgaan, voor alle mogelijke wetenschappelijke vakgebieden.

De wet is opgesteld door mensen, en wetboeken zijn er nu eenmaal. Daarin valt weinig te observeren 'in de natuur'.

Vandaar dat rechten geen wetenschappelijke studie is. Dat is absoluut geen waardeoordeel, maar een categorisch onderscheid. Dat zie je ook terug in de titel bij afstuderen, als ik me niet vergis krijgen rechtenstudenten een andere titel dan Bsc en Msc (Bachelor en Master of Science).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:30

Maar Catnip, zijn studies als geschiedenis of andere letterenstudies dan wel wetenschappelijk? Ben het wel met je eens hoor dat het anders is dan bijvoorbeeld natuurkunde, maar dat het geen wetenschap is, zal zeker niet iedereen het met je eens zijn.

Zelf heb ik ook rechten gestudeerd en vond het geen moeilijke studie. Ik was er geen 40 uur per week mee bezig en ook de meesten van mijn medestudenten echt niet. Aan de andere kant is het wel belangrijk om naast je studie een relevante bijbaan te zoeken of stage te lopen omdat je dat stukje praktijk wel mist in de studie, terwijl dat voor een baan wel nodig is.

Wel heb ik om mij heen gemerkt dat de studie je wel moet liggen. Ook kan een stukje discipline geen kwaad, als je eenmaal achter loopt is het lastig om nog bij te werken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:44

Ik vind het toch niet zo gemakkelijk hoor.. (Studeer het wel in belgie)
Veel stof, niet zozeer veel vanbuiten leren (blijft veel, maar niet alles) maar vooral verbanden kunnen leggen, cases oplossen, met je wetboeken kunnen werken, moeilijke taal aankunnen, redelijk wat politiek en frans... Veel examens zijn open boek, maar vaak nog moeilijker dan gewoon gesloten boek.
Daarbij vallen er elk jaar heel veel studenten af.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:19

Catnip schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde dat niet denigrerend hoor, het spijt me als dat zo overkwam :) het is gewoon een feitelijk onderscheid. Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. Je hebt onderzoeksvragen zoals; wat doet een groep mensen als ze worden geconfronteerd met geweld? Hoe reageren deze cellen als ik ze injecteer met dit stofje? Heeft voeding invloed op het paargedrag van otters? En zo kun je oneindig doorgaan, voor alle mogelijke wetenschappelijke vakgebieden.

De wet is opgesteld door mensen, en wetboeken zijn er nu eenmaal. Daarin valt weinig te observeren 'in de natuur'.

Vandaar dat rechten geen wetenschappelijke studie is. Dat is absoluut geen waardeoordeel, maar een categorisch onderscheid. Dat zie je ook terug in de titel bij afstuderen, als ik me niet vergis krijgen rechtenstudenten een andere titel dan Bsc en Msc (Bachelor en Master of Science).

Misschien moet je toch, voor de beeldvorming, eens een vak rechtsgeschiedenis of rechtstheorie volgen. Recht ontstaat niet vanzelf, en wetboeken worden door mensen gemaakt, die zijn er niet 'nu eenmaal'. Wij hebben een civiel wetboek dat leent uit Romeins recht en het Franse civiele recht van Napoleon, maar in 1992 volledig is omgegooid na een wetgevingsproces van ongeveer 50 jaar. Wat denk je dat de WODC zit te doen? Waarom hebben we vorig jaar een ander arbeidsrecht gekregen, waarbij (eindelijk) een stuk crisiswet van vlak na WOII is vervangen?

We maken met zijn allen het recht, en dat is niet alleen de wet. De studie daarvan is wel degelijk wetenschappelijk. Je hebt minder behoefte aan statistiek, dat klopt. Maar dat is toch geen kenmerk van wetenschap? En een studie die onder het Wetenschappelijk Onderwijs volgt niet wetenschappelijk noemen - daar geef je wel een waardeoordeel mee. Als je dat niet bedoelt, moet je misschien duidelijker formuleren wat je wel bedoelt. Dat is ook zo'n juristending...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:57

Waarom neem je aan dat ik zulke vakken nooit heb gevolgd? Ik ben afgestudeerd rechtspsycholoog :)

Natuurlijk verandert het recht steeds (het zou wat zijn als we nog in de middeleeuwen leefden qua rechtssysteem!) maar die veranderingen en aanpassingen worden door mensen gemaakt. De regels van, ik noem maar wat, biochemische processen, worden niet door mensen gemaakt. Die probeer je te begrijpen dmv wetenschappelijke technieken. Ik zie niet waar wetenschappelijke technieken gebruikt worden bij een studie in de rechten. Wat voor fenomenen onderzoek je dan, wat voor methodes gebruik je daarvoor, wat zijn je hypotheses?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:10

Rechtsvergelijking? Jeugdrecht? Recent: wijziging van het huwelijksvermogensrecht? Ik noem er maar een paar...

In strafrecht wordt ook geturfd welke invloed de strafmaat en het type straf heeft op het voorkomen van misdaad en recidive.

Je onderzoekt wat er in de maatschappij gebeurt, hoe het recht in elkaar steekt, welke invloed dat op elkaar heeft. Eigenlijk net zo vaag als sociologie. Of psychologie.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:31

De dingen die je opnoemt worden wel onderzocht bij rechts- en forensische psychologie. Voor mijn masterthesis had ik een soortgelijke onderzoeksvraag. Ik wist helemaal niet dat ook rechtenstudenten zo'n onderzoeken uitvoeren? Dat kan toch niet, aangezien eerder werd aangegeven dat jullie weinig te maken krijgen met statistiek? Hoe trekken jullie dan conclusies over je data?

Edit: voor de duidelijkheid, ik vraag me oprecht af hoe jullie data verzamelen en analyseren, ik was namelijk in de veronderstelling dat jullie geen statistiekvakken hebben :) als jullie wel aan onderzoek doen (en dus ook jullie bevindingen wetenschappelijk moeten rapporteren en alles wat erbij komt kijken etc.) trek ik uiteraard mijn mening in!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:42

Volgens mij zijn er faculteiten die onderzoeksvarianten aanbieden (of via minors ed).

Maar het is maar net wat je onder wetenschappelijk verstaat denk ik.
Misschien moeten we het eens aan het wetenschappelijk bureau van de Hoge Raad vragen ;)

Volgens meer reageerden mensen ook meer op jouw bericht dat rechten de enige niet-wetenschappelijke studie zou zijn. Dat lijkt me met jouw uitleg van wetenschappelijk onjuist (want wat is er dan wetenschappelijk aan de letterenstudies/geschiedenis etc).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:32

Over geschiedenis en letterenstudies weet ik echt te weinig van het curriculum om daar iets over te kunnen zeggen. Misschien doen bijvoorbeeld literatuurstudenten wel cross-sectionele analyses mbt de inhoud van 18de-eeuwse literatuur, ik heb geen idee :D dat vind ik namelijk ook gewoon onder wetenschap vallen. In mijn ogen is alles wetenschap waarbij je data verzamelt en daar analyses op uitvoert. Op een correcte manier natuurlijk, anders hebben we het over pseudowetenschap.

Maar goed, ik merk dat mijn opvatting lastig is voor sommigen, ook al is wel versus niet wetenschappelijk voor mij geen waardeoordeel, dat is voor anderen blijkbaar wel het geval. Terwijl ik vind dat je gewoon trots mag zijn op de studie die je doet, welke dat ook is! Als je maar goed bent in wat je doet toch? En vooral, als je er maar gelukkig van wordt! :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:56

Wat heeft literatuuronderzoek te maken met " Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. " ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:58

Overigens kan het me weinig schelen verder.

Om antwoord te geven op de TS: het is niet per definitie moeilijk. Maar het moet je liggen. Heb er mensen enorm mee zien worstelen. Je moet leren analytisch te denken en dat lukt de ene beter dan de ander. Is heel persoonlijk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:02

Afbeelding
Afbeelding

Eigenlijk kan je elke universitaire studie dus wel een wetenschap noemen ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:04

Het heet niet voor niets wetenschappelijk onderwijs. Maar lijkt me niet zo relevant verder. Zoiets bepaalt niet of je de studie wel of niet wil doen lijkt me....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:08

Damned schreef:
[ [url=m/fT01Og.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9Sh1b2.png]Afbeelding[/url] ]

Als je het zo bekijkt kan je de huishoudschool nog wetenschappelijk noemen.... :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:12

Wel ja, ik vind het ook een beetje overdreven hoor :+

Ik denk dat het belangrijkste interesse is, je houdt het geen 5 jaar (of langer) vol als je de vakken niet interessant vindt, want dan is het denk ik veel te veel werk.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 01:02

manzano schreef:
Wat heeft literatuuronderzoek te maken met " Bij wetenschap observeer je fenomenen die 'in de natuur' voorkomen, en daar probeer je wijs uit te geraken of ze zelfs te manipuleren. Je stelt hypotheses op, en je gaat toetsen of die hypotheses standhouden. " ?

Geen literatuuronderzoek natuurlijk, maar onderzoek waarbij bv. 18de-eeuwse literatuur je data is :) bv. Bevat literatuur uit Zuid-Europa meer geweldsgerelateerde woorden dan literatuur uit Noord-Europa uit de 18de eeuw? En dan kom je weer uit bij statistische analyses.

Ik heb dit onderscheid trouwens niet zelf verzonnen hoor, ik hoor het al mijn hele leven van heel veel verschillende soorten mensen, o.a. leerkrachten, (erg veel) studenten en zelfs studieloopbaanbegeleiders. Ik vind simpelweg dat ze best een punt hebben.

Maar zoals ik al aangaf: laten we het gezellig houden, ik wil niemand een negatief gevoel geven, want het enige belangrijke is dat je doet/studeert wat je graag wil doen/studeren! Maakt toch niet uit wat anderen daarover denken?

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:11

Damned schreef:

Wikipedia geldt niet als wetenschappelijk betrouwbare bron ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:29

Wolkje schreef:
Damned schreef:
Wikipedia geldt niet als wetenschappelijk betrouwbare bron ;)
Inderdaad :-)

Super dat je al een beetje een vooronderzoekje doet over de studie. Hopelijk heb je veel aan de antwoorden die je hebt gekregen. De juiste studiekeuze maken in ontzettend belangrijk en het is niet makkelijk om juist te kiezen.

Het hangt eigenlijk van de student af of een studie moeilijk is of niet. Wat zijn je vaardigheden? Hoe snel verwerk je leerstof? Heb je discipline? Kan je zelfstandig werken? Ben je gemotiveerd? Ben/kan/wil je ....? Zijn allemaal heel belangrijke en bepalende factoren. De beste tip die ik je kan geven is om naar de studiebegeleiding/trajectbegeleiding te gaan en om ook te kijken naar je mogelijkheden alvorens je een studie aanvat.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:21

Ik studeer criminologie en zit wel vaak met de rechte studenten samen ( samen 1 faculteit).
Moeilijk is altijd heel relatief. Zoals meerdere keren al gezegd hangt het af van je eigen motivatie en vooral discipline ( door weinig contacturen en toch heel veel stof te kennen). Daarnaast heb je vaak ook nog werkcolleges en die duwen proffen wel graag vol met opzoekwerk, essays, jaarwerken, ...

Het eerste jaar is vaak een " schiftingsjaar "... In het eerste jaar zie je vaak algemenere en saaiere zaken, waardoor er al vaak de helft van de studenten afvallen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:55

SplashIsLief schreef:
Prrrr schreef:
Dat vind ik wel ernstig, eigenlijk. Ben ik toch blij dat ik in Utrecht gestudeerd heb... Probleem met schrijven is natuurlijk dat het ook nog nagekeken moet worden. Ik heb overigens bij mijn scripties wel zodanige onderwerpen gekozen dat die begeleid zijn door de vakgroep die heel weinig scripties te begeleiden kreeg. Vooropgezet. Want de begeleiding bij de zuiver civiele onderwerpen was meer massaproductie...

Ik heb eh... mijn bachelor- en masterscriptie geschreven. En 1 "onderzoekje" van 4 kantjes. Oh en nog een paper voor Human Resource Management :+ En ja, ik vind dat schandalig en ik was erg blij dat ik naast mijn studie bij de rechtswinkel werkte waardoor ik toch schriftelijke stukken heb gezien en geschreven (en besproken).
En begeleiding bij mijn scriptie? Laat ik daar maar niet over uitweiden :D

Als ik jouw bericht lees, kan ik me bijna niet voorstellen dat wij aan dezelfde faculteit gestudeerd hebben. Ik heb vanaf het eerste studiejaar (groeps)papers moeten schrijven, later ook annotaties, een verweer- en beroepschrift, etc.
Ook heb ik bij beide scripties goede en fijne begeleiding gehad.
Ik heb ook tijdens mijn studententijd veel studenten uit andere steden gezien en ik ben heel blij met mijn keuze voor Tilburg.
Op dit moment volg ik naast mijn werk een mastervak, de docent die dit geeft herkende me nog en er is ook ruimte voor persoonlijk contact. Nu is zij ook wel een van de docenten die imo het vak heel goed begrijpt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:59

Misschien moet ik gewoon de gok wagen denk ik, anders blijf ik misschien eeuwig afvragen of ik het heb gekund ja of nee.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:00

HorseTimeXL schreef:
Misschien moet ik gewoon de gok wagen denk ik, anders blijf ik misschien eeuwig afvragen of ik het heb gekund ja of nee.

+:)+ Je krijgt alleen spijt van de dingen die je niet gedaan hebt.