Samen wonen/op jezelf gaan.. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:46

Oeps, ging iets mis. :o

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:47

xSwanHeart schreef:
Zo'n inkomenseis is niet altijd even hard. Mijn vriend en ik huren een woning, maar hebben geen vast inkomen, en zeker geen inkomen dat 3 keer de huur is. Toch heeft de verhuurder ons de woning gegeven, terwijl er meer gegadigden waren. Als je particulier huurt, is geld vaak niet het enige. Het moet ook klikken met de verhuurder, en daar kan je geluk mee hebben.

Overigens zou ik proberen om een woning onder de 700 euro te vinden, daar kan je namelijk huurtoeslag op krijgen. Scheelt zo 300 euro in de maand.

Huurtoeslag krijg je niet bij particulier huren. En voor iets anders (sociaal of stichting) huren moet je een vast inkomen hebben. Ook veel particulieren willen een vast inkomen zien, bovendien is particulier huren vaak weer veel duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:50

Szan schreef:
In welke regio van Zuid-Holland zoeken jullie iets?

Hier zou je voor dat bedrag met die eisen een leuke studio (+ minikeuken + minibadkamer) kunnen huren. Maar die zijn meestal slechts één persoon.

En nogmaals: zouden jullie ouders niet garant willen staan?

Daar gaan we met hun even over zitten! :j Ik denk dat ze dat wel zouden willen namelijk.

Regio Den Haag/Leiden/Leidschendam/Voorburg. Die hoek een beetje. :) Ja we hebben echt niet veel eisen, het liefst zouden we de slaapkamer dan wel apart hebben en de keuken en badkamer niet gedeeld.

Zulke studio's zijn idd vaak voor 1 persoon. Het is toch ''illegaal'' om dan alsnog met zijn 2 er in te gaan wonen? Zeg maar dat als een van de 2 een vaste logé is. :+

xSwanHeart

Huurtoeslag kun je zeker wel krijgen op een particuliere woning, zolang die niet duurder is dan 700 euro in de maand :j

Mioux

Als het aan 1 persoon verhuurd mag, en het word aan 2 verhuurd, kan de verhuurder een boete krijgen, en nee dat mag dus niet :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:51

_Zsazsa_ schreef:
xSwanHeart schreef:
Zo'n inkomenseis is niet altijd even hard. Mijn vriend en ik huren een woning, maar hebben geen vast inkomen, en zeker geen inkomen dat 3 keer de huur is. Toch heeft de verhuurder ons de woning gegeven, terwijl er meer gegadigden waren. Als je particulier huurt, is geld vaak niet het enige. Het moet ook klikken met de verhuurder, en daar kan je geluk mee hebben.

Overigens zou ik proberen om een woning onder de 700 euro te vinden, daar kan je namelijk huurtoeslag op krijgen. Scheelt zo 300 euro in de maand.

Huurtoeslag krijg je niet bij particulier huren. En voor iets anders (sociaal of stichting) huren moet je een vast inkomen hebben. Ook veel particulieren willen een vast inkomen zien, bovendien is particulier huren vaak weer veel duurder.

Uhm.... Hoe kan ik dan wel huurtoeslag krijgen? Ik huur ook particulier samen met mijn vriend.....

@TS; Je hebt toch je stufi en dergelijke? Dat is een "vast" inkomen per maand. En eventueel loonstroken van voorgaande maanden laten zien werkte hier ook! Succes in ieder geval!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:54

_Dominique schreef:
Szan schreef:
In welke regio van Zuid-Holland zoeken jullie iets?

Hier zou je voor dat bedrag met die eisen een leuke studio (+ minikeuken + minibadkamer) kunnen huren. Maar die zijn meestal slechts één persoon.

En nogmaals: zouden jullie ouders niet garant willen staan?

Daar gaan we met hun even over zitten! :j Ik denk dat ze dat wel zouden willen namelijk.

Regio Den Haag/Leiden/Leidschendam/Voorburg. Die hoek een beetje. :) Ja we hebben echt niet veel eisen, het liefst zouden we de slaapkamer dan wel apart hebben en de keuken en badkamer niet gedeeld.

Zulke studio's zijn idd vaak voor 1 persoon. Het is toch ''illegaal'' om dan alsnog met zijn 2 er in te gaan wonen? Zeg maar dat als een van de 2 een vaste logé is. :+

leiden gaat je denk ik echt niet lukken.. als ik wel eens op funda kijk bij huurhuizen vragen ze nooit onder de 900 euro... op den haag na is het echt een dure regio.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:56

_Zsazsa_ schreef:
Wat jij zoekt kun je misschien krijgen via anti kraak. Ook bij een sociale huurwoning moet je een vast inkomen kunnen laten zien.

Sociale huur komt in aanmerking voor huurtoeslag + valt binnen betaalbare huur met bijstand. Er is dus altijd genoeg inkomen mogelijk om de huur te betalen. Zelf in deze situatie gezeten, was geen enkel probleem.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:58

Heb t even gecheckt bij, krijg je indd wel maar ik dacht dat dan onder de 600,- was. En hier in de omgeving kun je weinig vinden onder de 750,- particulier. In omgeving van TS weet ik dat natuurlijk niet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:00

tamary schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Wat jij zoekt kun je misschien krijgen via anti kraak. Ook bij een sociale huurwoning moet je een vast inkomen kunnen laten zien.

Sociale huur komt in aanmerking voor huurtoeslag + valt binnen betaalbare huur met bijstand. Er is dus altijd genoeg inkomen mogelijk om de huur te betalen. Zelf in deze situatie gezeten, was geen enkel probleem.

Met bijstand bedoel je. Maar TS is toch een stel met 2 inkomens. Alleen niet vast. Toch geen bijstand oid. Mijn zus zat in de bijstand met sociale huurwoningen maar moest wel een vast inkomen hebben.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:02

_Zsazsa_ schreef:
Heb t even gecheckt bij, krijg je indd wel maar ik dacht dat dan onder de 600,- was.

Dat hangt volledig af van de leeftijd en woonsituatie. Daar is nooit één vast bedrag voor, behalve dat je nóóit huurtoeslag zal krijgen bij een rekenhuur boven grofweg 710 euro. In geval van TS mag de rekenhuur voor huurtoeslag niet hoger zijn dan grofweg 410 euro (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ger_dan_23). Los van de andere voorwaarden (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... woonruimte). Ik zou er als TS zijnde dus niet vanuit gaan dat ze huurtoeslag zal krijgen.

Anoniem

Re: Samen wonen/op jezelf gaan.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:42

Antikraak lijkt me in principe de beste optie, vooral als je er niet heel erg op gesteld bent dat je constant op dezelfde plek blijft. Sociale huur anders, maar het nadeel daarvan is dat je vaak enorm lang op de wachtrij moet staan, vooral in de provincies die in principe bij de Randstad horen (Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, sommige gedeelten van Flevoland).

Particuliere huur als student kan, maar je moet het wel treffen met een verhuurder die stufi als een vast inkomen ziet, dat is lang niet altijd zo namelijk.

Houd er ook vooral rekening mee dat je pas recht hebt op huurtoeslag als je ouder dan 23 bent. Onder de 23 kan je wel huurtoeslag krijgen, maar alleen op studentenwoningen en dat betekent dat je huur niet hoger dan 400 euro mag zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:45

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:57

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:24

Ik zeg toch niet dat ze deze woning moet nemen ik geef het als voorbeeld aan zodat ze zelf rond kan kijken op de site

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:30

Anti kraak vinden wij ook een goede optie! Niet denken aan oude school- of kantoorgebouwen dan. :) We willen ons dan graag bij zo'n bureau inschrijven, dus mocht iemand daar ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag!

@shilady, thanks! Die site gaan we oa in de gaten houden!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:41

Wij zaten via FMT vastgoedbeheer in een ruim appartement in een flatgebouw wat voor sloop aangemerkt stond. Wij hadden onwijs geluk met het appartement wat we kregen toegewezen. Sommige waren echt afgeleefd en veel mensen zaten op het beton, maar bij ons leek het wel of de vorige bewoner nog even alle muren voor ons gewit had. Mooi zeil met laminaatprint erin (ok, het was zeil, maar wat verwacht je...)
Eigenlijk zaten we er prima naar ons zin.
Helaas moesten we er wel na een jaar uit en omdat de hele flat leeg moest konden ze op dat moment lang niet iedereen iets anders aanbieden, dus toen was het over. Maar tot die tijd een prima ervaring.
Ken ook iemand die al vele jaren via de zwerfkei voor een prikkie in Amsterdam woont. ZE is wel al vaak verhuisd, maar iedere keer werd haar wat nieuws aangeboden. Zeer uiteenlopend in toestand, maar ze heeft ook echt al een paar keer belachelijk luxe en groot op de beste locaties gezeten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:46

_Zsazsa_ schreef:
xSwanHeart schreef:

En waarom krijg je dan geen huurtoeslag?
Bij particulier huren kun je, als je aan de voorwaarden voldoet gewoon huurtoeslag krijgen.

onderhuur, vakantiewoning, kamer huur bij een particulier in.. dan vaak niet.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:58

Goed blijven zoeken TS! Ook ik ben student, vriend ook maar werkt ondertussen fulltime. Al een tijdje aan het rondkijken voor een huurhuisje, sociale huurwoningen zijn hier amper, particulier huren was er ongeveer vanaf 1000 excl. de meeste mensen kopen hierdoor gelijk als ze aan het werk zijn en blijven als student thuis. Toen stond er een vage advertentie in onze plaatselijke krant, hier heb ik op gereageerd en nu hebben we een super schattig klein maar vrijstaand huisje in een dorp vlakbij m'n oude woonplaats, voor 700 excl (dus nog recht op huurtoeslag ook) per maand! Ze hebben wel gevraagd naar onze situatie maar niet om bankafschriften oid, het kán dus zeker wel, maar je moet wel goed opletten en geluk hebben!