Wat moet je doen als je met je auto in het water beland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wat moet je doen als je met je auto in het water beland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:05

Miss toch maar eens gaan kijken voor zo'n ding. :j Ik heb wel standaard een mes in de auto liggen (voor bij de paarden) maar of ik daar aan denk op dat moment, zo'n hamer hang je in het zicht.. (en dat je er bij kan met een gordel aan :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:06

Ayasha schreef:
Miss toch maar eens gaan kijken voor zo'n ding. :j Ik heb wel standaard een mes in de auto liggen (voor bij de paarden) maar of ik daar aan denk op dat moment, zo'n hamer hang je in het zicht.. (en dat je er bij kan met een gordel aan :+)

Ja en t kan best zijn dat je mes door de klap de hele auto door vliegt :P
Wij hebben hem, maar we hebben m niet vaast zitten dus als wij nu een ongeluk krijgen, moeten we die hamer eerst uit de achterbak vissen ofzo _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:07

Nou als ie dan in z'n vlucht effe 't raampje wil kapottikken doet ie maar. :')
Momenteel zit ie in m'n zakken van mijn paardentrui denk ik. :=

Edit; ik zie al waar ik zo'n ding kan gaan halen. :j Ik ga er voor kijken. Ik heb het liever nooit nodig maar als je in de situatie komt dan kan je 'm er maar beter in hebben hangen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-02-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:13

Bah. Ik ben echt als de doods dat dat ooit gaat gebeuren. Heb mn rijbewijs nog niet eens, maar zelf langs water rijden met de auto (als bijrijder dus) vind ik t al doodeng.. Gewoon niet naar t water kijken en hopen dat we gewoon vooruit gaan.. Hou ook niet van om dan achterin een 3-deurs auto te zitten langs t water :')

Maargoed. Als je dus lekker aan t dobberen bent met je auto, doet je elektrische raam t niet meer (Neem ik aan?). Maar je krijgt je deur door de druk niet los. Water stroomt dus naar binnen, dus na n tijd is de druk dus gelijk (Dat zei iemand toch?). Gaat de deur dan áltijd los?
Maar je kan je raam dan ook kapottikken met die hamers? Of is dat niet verstandig als je in t water ligt? :Y)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:16

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:24

Ik heb een vergelijkbare oefening gehad alleen niet auto te water maar helicopter te water. Bijna hetzelfde en heel,nuttig en eng om te doen.

Lampen aan. Raam inslaan of bij een handmatige raampje opendraaien. Voorrruit is makkelijker kapot te krijgen dan een zijruit trouwens. Als de auto snel zinkt eerst helemaal onder water laten lopen voor je gordel losmaakt. Maar die maak je pas los als je je kozijn vasthebt en je hoofd al richting open gat hebt. Maak je je gordel daarna los dan glip je vanzelf naar buiten. Bij de laatste lucht nog zoveel mogelijk daarvan inademen en niet in paniek raken.

Gordel los voor je kozijn vasthebt dat schiet je naar het dak door de druk. Bijna onmogelijk dan nog fatsoenlijk opening te halen, uitgeprobeert en jammerlijk mislukt, de duiker heeft me moeten helpen.

Een training nemen is heel eng maar wel aan te raden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:27

Trouwens nog een tip. Bij een doorsnee ongeval blijft de elektronica nog lang werken in het water. Dus ruit intikken is vaak niet nodig ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:33

Handig om te weten, van die elektronica, dat je niet als een gek die ruit in wil tikken, maar dat het ook met het knopje kan :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:47

Zoe_97 schreef:
Trouwens nog een tip. Bij een doorsnee ongeval blijft de elektronica nog lang werken in het water. Dus ruit intikken is vaak niet nodig ;)

De druk van het water is te hoog als de auto van binnen niet volgelopen is, een gemiddeld elektronisch raammechanisme kan dat niet aan.

Met een veiligheidshamer hoef je ook niet als een idioot te rammen, als hij scherp genoeg is dan is een klein, kort tikje voldoende om het ruit te doen sneuvelen. Ik heb er standaard twee in de auto liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:54

Cayenne schreef:
Er werd vroeger serieus aangeraden om te blijven zitten en gebruik te maken van een luchtbel? Wat bizar!

Druk binnen en buiten gelijk en dan krijg je de deur open en kan je naar boven zwemmen. Zo gek is het nog niet, maar dat was wel in de tijd van voor lifehammers, etc.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:59

Tazzey schreef:
Zoe_97 schreef:

De druk van het water is te hoog als de auto van binnen niet volgelopen is, een gemiddeld elektronisch raammechanisme kan dat niet aan.

Met een veiligheidshamer hoef je ook niet als een idioot te rammen, als hij scherp genoeg is dan is een klein, kort tikje voldoende om het ruit te doen sneuvelen. Ik heb er standaard twee in de auto liggen.

Een auto gaat niet binnen de seconde helemaal onder hoor. Dit zei een expert die aan het woord kwam in het lichaam van Coppens. Als je in het water komt en op de knopjes druk kan dit nog zonder problemen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:59

Hier was ik laatst over aan het nadenken toen die auto met moeder en kind in het water terecht was gekomen. Ik rij meestal met twee kinderen in de auto. Brr. Nachtmerrie.
Ik heb de filmpjes op de andere pagina's gekeken.
Dan zou je dus in mijn geval, gordel los maken, kindjes losmaken, op schoot pakken, raam intikken en eruit. Ik hoop het nooit mee te maken.
Lifehammer heb ik er twee van in de auto. Een in het vakje naast mn deur en de andere zit tegen het plafond in het midden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:45

Zoe_97 schreef:
Tazzey schreef:

Een auto gaat niet binnen de seconde helemaal onder hoor. Dit zei een expert die aan het woord kwam in het lichaam van Coppens. Als je in het water komt en op de knopjes druk kan dit nog zonder problemen.

Je auto staat sneller vol dan jij denkt. Ik zou mijn leven niet wagen aan "knopjes". Dat ruit gaat eruit.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:47

Direct door de ruit eruit.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:23

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:43

Ik vind het idd nu als bijrijder al doodeng
Door zijraam ben ik altijd bang dat het niet past door mijn figuur (volslank) dus ik zou gelijk voor voorruit gaan

Life Hammer moeten wij eigenlijk ook op betere plek hangen in de auto

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:55

tamary schreef:
Cayenne schreef:
Er werd vroeger serieus aangeraden om te blijven zitten en gebruik te maken van een luchtbel? Wat bizar!

Druk binnen en buiten gelijk en dan krijg je de deur open en kan je naar boven zwemmen. Zo gek is het nog niet, maar dat was wel in de tijd van voor lifehammers, etc.

Is idd zo gek nog niet, maar je bent 9 vd 10 wel dood op dit moment. Mythbusters heeft dit uitvoerig getest en dan nog op het moment dat de auto netjes te water gaat. Wachten tot de druk gelijk is geeft een auto die al volledig onder water staat en dat duurt zo lang dan heb je geen zuurstof meer. Je ruit intikken of je autodeur zsm opengooien is de beste mogelijkheid. En dan hopen dat je auto niet op zn kop te water raakt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:18

Eloya schreef:
Ik vind het idd nu als bijrijder al doodeng
Door zijraam ben ik altijd bang dat het niet past door mijn figuur (volslank) dus ik zou gelijk voor voorruit gaan

Life Hammer moeten wij eigenlijk ook op betere plek hangen in de auto

Past prima. Met maat 46 kon ik er ook prima door

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:04

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:57

Hmm nu ik dit lees moeten wij die hamer ook maar op een betere plek bevestigen, ding slingert nu ergens in de auto rond. :=

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:19

Echt mijn grootste nachtmerrie.. in het water belanden met beide kinderen achterin. We wonen aan een kanaal, moet er regelmatig even aan denken.. brr.
Zo'n cursus vind ik niet eens zo'n gek idee. In een panieksituatie is het altijd goed om op iets terug te kunnen vallen wat je ook daadwerkelijk geoefend hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:20

Op het plafond boven de bestuurder schijnt voor de hamer de beste optie te zijn. Of misschien achter de zonnewering?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:49

Ik zou alleen niet recht boven de bestuurder doen. ... Lijkt me vrij pijnlijk als dat ding los laat bij bijvoorbeeld een botsing of iets dergelijks. Verder wel super tips hier!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:41

De lifehammer zit vlakbij de pook bij onze auto. Gordels doorsnijden weet ik niet of dat nog lukt. Dat mesje is ook heel handig om grote ronde balen uit plastic te halen en strotouwtjes door te snijden. Daar is ie al vaak voor gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 03:17

Ik heb zo'n ResQMe aan mijn contactsleutel zitten. Daarmee snijdt je je gordel door en tik je je ruit kapot.

Afbeelding
Afbeelding