Delphi schreef:Zoe_97 schreef:Over gewoonte hoog bedrag uit te geven is afhankelijk hoe close je bent. Bij mijn neefje zijn geboorte hebben we er idd enkele honderde euro's tegen gegooid. Terwijl bij een kennis ik prima met een hoopje kleertjes van de primark voor 30-50 euro durf aan te komen.
Honderden euro'swow dat vind ik echt enorm veel. Om eerlijk te zijn vind ik 30-50 euro al en behoorlijk mooi bedrag voor familie. Maar net als met bruiloften zit er bij geboortes toch een behoorlijk verschil tussen Nederland en België denk ik qua bedragen die je (uit)geeft.
Bij goede familie zit ik rond de 30,00 volgens mij. Vaak leggen we dan met wat stellen samen om bijv. een groot cadeau te geven of een grote luierstaart gevuld met cadeaus.
Bij vrienden/kenissen vind ik 20,00 een prima bedrag om uit te geven aan een cadeautje.Zoe_97 schreef:[quote="verootjoo"
Ik weet niet, maar in Nederland zet je geen cadeautips op de geboorte kaart en heb hier ook nog nooit een cadeaulijst gezien![]()
Vind dat ook een beetje brutaal![]()
Wij verzinnen altijd zelf wat of vragen aan de ouders of ze nog spullen nodig hebben.
[/quote
Niet brutaal. Maar net slim. Je krijgt niets dubbel. De mensen weten wat de kleine nodig heeft. En je krijgt geen nutteloze troep. Ook staan er dingen van allerrijksten prijzen op.
Ik denk dat dat komt omdat het hier geen gewoonte is dat er tegenaan gekeken wordt als brutaal. Ik moet zeggen dat ik er ook wat aan moest wennen. Maar ik heb 2 Belgische vriendinnen en uiteindelijk vond ik het juist wel makkelijk. Zo weet je zeker dat je iets koopt waar ze blij mee zijn.
Op het geboortekaartje staat vaak een link naar de lijst. Of een adres van een winkel waar die lijst ligt. Doordat daar zoveel gekocht wordt krijgen de kersverse ouders geloof ik ook korting of een cadeau van de winkel.
Hier is het inmiddels een gewoonte geworden bij kinderfeestjes dat er een mandje gevuld wordt bij de plaatselijke speelgoedwinkel. In het begin moest ik er ook aan wennen, maar inmiddels is het ideaal en leuk voor de kinderen zelf om uit te kiezen wat ze graag willen voor hun kinderfeestje.
Wat wij ook een keer hebben meegemaakt is dat er een bankrekeningnummer op het geboortekaartje stond. Dat vond ik toch weer iets waar ik niet zo makkelijk aan zou kunnen wennen.
Ligt er echt aan hoe close je bent he.
wow dat vind ik echt enorm veel. Om eerlijk te zijn vind ik 30-50 euro al en behoorlijk mooi bedrag voor familie. Maar net als met bruiloften zit er bij geboortes toch een behoorlijk verschil tussen Nederland en België denk ik qua bedragen die je (uit)geeft.
.
Ik heb toch helemaal niet gezegd dat ik het zou zeggen als ik er niet mee gediend ben?
voor de geboortelijst...