Kraamcadeau Belgie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:11

Delphi schreef:
Zoe_97 schreef:
Over gewoonte hoog bedrag uit te geven is afhankelijk hoe close je bent. Bij mijn neefje zijn geboorte hebben we er idd enkele honderde euro's tegen gegooid. Terwijl bij een kennis ik prima met een hoopje kleertjes van de primark voor 30-50 euro durf aan te komen.

Honderden euro's :oo wow dat vind ik echt enorm veel. Om eerlijk te zijn vind ik 30-50 euro al en behoorlijk mooi bedrag voor familie. Maar net als met bruiloften zit er bij geboortes toch een behoorlijk verschil tussen Nederland en België denk ik qua bedragen die je (uit)geeft.
Bij goede familie zit ik rond de 30,00 volgens mij. Vaak leggen we dan met wat stellen samen om bijv. een groot cadeau te geven of een grote luierstaart gevuld met cadeaus.
Bij vrienden/kenissen vind ik 20,00 een prima bedrag om uit te geven aan een cadeautje.

Zoe_97 schreef:
[quote="verootjoo"
Ik weet niet, maar in Nederland zet je geen cadeautips op de geboorte kaart en heb hier ook nog nooit een cadeaulijst gezien :=
Vind dat ook een beetje brutaal :')

Wij verzinnen altijd zelf wat of vragen aan de ouders of ze nog spullen nodig hebben.
[/quote
Niet brutaal. Maar net slim. Je krijgt niets dubbel. De mensen weten wat de kleine nodig heeft. En je krijgt geen nutteloze troep. Ook staan er dingen van allerrijksten prijzen op.

Ik denk dat dat komt omdat het hier geen gewoonte is dat er tegenaan gekeken wordt als brutaal. Ik moet zeggen dat ik er ook wat aan moest wennen. Maar ik heb 2 Belgische vriendinnen en uiteindelijk vond ik het juist wel makkelijk. Zo weet je zeker dat je iets koopt waar ze blij mee zijn.

Op het geboortekaartje staat vaak een link naar de lijst. Of een adres van een winkel waar die lijst ligt. Doordat daar zoveel gekocht wordt krijgen de kersverse ouders geloof ik ook korting of een cadeau van de winkel.

Hier is het inmiddels een gewoonte geworden bij kinderfeestjes dat er een mandje gevuld wordt bij de plaatselijke speelgoedwinkel. In het begin moest ik er ook aan wennen, maar inmiddels is het ideaal en leuk voor de kinderen zelf om uit te kiezen wat ze graag willen voor hun kinderfeestje.

Wat wij ook een keer hebben meegemaakt is dat er een bankrekeningnummer op het geboortekaartje stond. Dat vond ik toch weer iets waar ik niet zo makkelijk aan zou kunnen wennen :o .

Ligt er echt aan hoe close je bent he.

Evi84

Re: Kraamcadeau Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:25

de geboortelijst is inderdaad in belgie heel gangbaar. Vaak zie je op de uitnodiging een envelopje staan en/of de link naar de geboortelijst.

Pampertaarten (zo noemt dat hier) is zeker ook een gebruikelijk cadeau (pampers kunnen ze nooit genoeg krijgen), maar ik zou wel niet komen aanzetten met kledij of een knuffel of iets.

Wat ook leuk is, is een mandje gevuld voor de ouders ipv iets voor het kindje (dat krijgt toch genoeg en voor de ouders is het een zware periode)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:39

Ik zou wel opletten met pampertaarten en eerst eens informeren bij de ouders.
Sommige ouders gebruiken liever "natuurlijkere pampers" anderen gebruiken tegenwoordig wasbare luiers,... Ik zelf zou niet gediend zijn met gewone pampers die chemisch gebleekt zijn.

Zo'n mandje voor de ouders met misschien een kleinigheidje voor het kindje lijkt me ook wel leuk!

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 16:58

Handige tips allemaal!
Er was wel een geboortelijst, maar daar stonden (voor ons Hollanders en ex- collega van ...) veel te dure dingen op. Traphekjes a 55 euro...
Ik heb weer inspiratie opgedaan!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:17

zonnepaardje schreef:
Sommige ouders gebruiken liever "natuurlijkere pampers" anderen gebruiken tegenwoordig wasbare luiers,... Ik zelf zou niet gediend zijn met gewone pampers die chemisch gebleekt zijn.

Zo'n mandje voor de ouders met misschien een kleinigheidje voor het kindje lijkt me ook wel leuk!

Stel je voor dat je iets krijgt een kado. De brutaliteit om daar iets van te zeggen snap ik niet. Het is uiteindelijk aan je zelf of je er iets mee doet.

Wij doen met bruiloften en bevallingen niet vragen wat wil je hebben. Dan is het geen kado.

Ik heb toen mijn zus van haar eerste kind ging bevallen en ze de naam had laten doorschemeren een zilveren rammelaar laten graveren vond ik erg leuk. Bij haar tweede kind wist ik niks behalve dat het een jongetje zou zijn en heb een setje met sokjes en een shirtje gekocht veel minder duur maar uit het zelfde hart. Toen mijn schoonzusje ging bevallen hebben we samen met schoonmoeder iets gegeven o.a een luiertaart die schoonmoeder zelf heeft gemaakt. We wisten niet of een meisje of jongetje zou worden dus witte slabbertjes en effen babyspulletjes een mooi baby pakket gemaakt.

Toen hij twee jaar werd hebben wij wel een heel duur kado gegeven wat wij normaal nooit doen maar dit kindje was zo gek op tractoren dus een trekker van John Deere moest het worden waar hij in kon zitten en leren fietsen.

Toen hij 3 werd een treintje van 15 euro.

Een kado uit het hart hoeft niet duur te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:24

ijslandfan schreef:
Handige tips allemaal!
Er was wel een geboortelijst, maar daar stonden (voor ons Hollanders en ex- collega van ...) veel te dure dingen op. Traphekjes a 55 euro...
Ik heb weer inspiratie opgedaan!

Je kunt ook samen doen met een duurder cadeau.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:01

Waxmeltsenzo: een geboortelijst is geen verplichting... Het geeft je alleen inspiratie als je niet goed weet wat kopen. Ik vind het heel makkelijk, ken het ook niet anders, in België is dat al heel lang de gewoonte. Staat er niets op de geboortelijst wat je graag geeft, kan je alsnog zelf iets verzinnen. Maar voor de inspiratieloze mensen, is zo'n geboortelijst toch echt een zegen!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:16

Altijd goed is een kinderbestek setje met de naam en geboortedatum erin gegraveerd.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:23

waxmeltsenzo schreef:
zonnepaardje schreef:

Stel je voor dat je iets krijgt een kado. De brutaliteit om daar iets van te zeggen snap ik niet. Het is uiteindelijk aan je zelf of je er iets mee doet.

Wij doen met bruiloften en bevallingen niet vragen wat wil je hebben. Dan is het geen kado.

Ik heb toen mijn zus van haar eerste kind ging bevallen en ze de naam had laten doorschemeren een zilveren rammelaar laten graveren vond ik erg leuk. Bij haar tweede kind wist ik niks behalve dat het een jongetje zou zijn en heb een setje met sokjes en een shirtje gekocht veel minder duur maar uit het zelfde hart. Toen mijn schoonzusje ging bevallen hebben we samen met schoonmoeder iets gegeven o.a een luiertaart die schoonmoeder zelf heeft gemaakt. We wisten niet of een meisje of jongetje zou worden dus witte slabbertjes en effen babyspulletjes een mooi baby pakket gemaakt.

Toen hij twee jaar werd hebben wij wel een heel duur kado gegeven wat wij normaal nooit doen maar dit kindje was zo gek op tractoren dus een trekker van John Deere moest het worden waar hij in kon zitten en leren fietsen.

Toen hij 3 werd een treintje van 15 euro.

Een kado uit het hart hoeft niet duur te zijn.

Hallo :? Ik heb toch helemaal niet gezegd dat ik het zou zeggen als ik er niet mee gediend ben? 8)7
Het gaat er om dat het zonde van je geld is als ze het niet kunnen/ willen gebruiken... voor mij hoeven ze zelf geen cadeau te geven...
Bij mijn broer heb ik ook bewust gekozen om geen pampertaart te geven want ik voelde het aan dat ze wasbare luiers wilden gebruiken (gelukkig maar, want het is ook zo)...

Ik heb toen iets klein van de geboortelijst gegeven samen met een zelfgeborduurd slabbetje en wat kleertjes in een grotere maat en ik ben er zeker van dat ze er blij mee waren ! :D
Het hoeft allemaal zo duur niet te zijn, als er op de geboortelijst enkel cadeaus zijn vanaf 50€ en je kan niet samenleggen dan zou ik voor een leuk setje kledij gaan in een grotere maat of een aantal slabbetjes oid....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:51

Britta31 schreef:
Altijd goed is een kinderbestek setje met de naam en geboortedatum erin gegraveerd.

Moeten ze dat al niet krijgen...
Ik heb voor mijn zoon 3x! een besteksetje gekregen met naam (dus kun je ook niet terug brengen/ruilen).
Bij mijn eerste meid dachten ze wat anders te verzinnen... dus 2x armbandje met naam en 1x een zilveren rammelaar met naam (die laatste gebruik je dus geeneens).
Mijn 2de meid kreeg 2 hetzelfde verhaaltjesboek met haar naam erin, en 2x een bestekset met haar naam.

Daarnaast heb ik voor elk kind minimaal 2x een geboorte-naam-borduur-ding gekregen.

Zowel de besteksetten als de rammelaar hebben we nooit gebruikt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:58

Brainless schreef:
Britta31 schreef:

Moeten ze dat al niet krijgen...
Ik heb voor mijn zoon 3x! een besteksetje gekregen met naam (dus kun je ook niet terug brengen/ruilen).
Bij mijn eerste meid dachten ze wat anders te verzinnen... dus 2x armbandje met naam en 1x een zilveren rammelaar met naam (die laatste gebruik je dus geeneens).
Mijn 2de meid kreeg 2 hetzelfde verhaaltjesboek met haar naam erin, en 2x een bestekset met haar naam.

Daarnaast heb ik voor elk kind minimaal 2x een geboorte-naam-borduur-ding gekregen.

Zowel de besteksetten als de rammelaar hebben we nooit gebruikt.

Daarom _/-\o_ voor de geboortelijst... :D
Maar inderdaad erg lastig, dingen die je niet gebruikt. En je kan dan natuurlijk niet ondankbaar overkomen en er wat van zeggen, waardoor je het bij het volgende kind waarschijnlijk weer krijgt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:20

Ik heb het geprobeerd toen mijn kleine man 1 jaar werd maar niemand heeft het een blik waardig gegund. :') Had er zo m'n best op gedaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:30

Ik vind geboortelijsten juist fijn. Je weet niet wat iemand leuk vind van kleertjes, wat ze wel of niet al aangeschaft hebben. Zal wel meer Belgisch zijn maar als ik een cadeau koop wil ik dat iemand er blij mee is en het goed kan gebruiken. Ik weet nog destijds van mn zusje hoeveel nutteloze zooi we kregen. Gebruik je nooit.net als alles met namen op...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:20

Of iets kleins en een Hemabon.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:33

Afbeelding
Bij de babyborrel van mijn metekindje had ik zelf een leuke mand samengesteld met pampers. Dit is meestal super handig zo'n verzorgingspakket. Zij hadden geen geboortelijst doordat ze alles al hadden. Ik vind geld zo onpersoonlijk. Maar dat is persoonlijke mening.