Zero waste life

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:10

Woogy schreef:
Kwam tijden terug al een artikel tegen van een vrouw die beweerde nooit afval te produceren...Hoe zit dit nou...bij ons vrouwen...tijden de menstruatie dan? Let it flow, let it flow, let it flow?

Sowieso probeer ik wel altijd m'n afval productie zo laag mogelijk te houden, hoe moeilijk ook in onze overconsumerende maatschappij

Wasbaar maandverband. Of zo'n cup ding die je kunt legengooien, wassen en hergebruiken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:49

Marijkjuh schreef:
Wat een leuke reacties! En fijn dat er meer mensen deze interesse delen. Ik ga de gedeelde links straks ook even rustig bekijken.

@_Mara_: Wat zijn de voordelen van zo'n humble brush? Ik lees overal wel dat het een goede vervanger is voor de plastic tandenborstel, maar kan nergens het waarom vinden.

Het is een goede vervanging van de plastic tandenborstel omdat deze gemaakt is van biologisch afbreekbaar bamboe, de haren zijn BPA-vrij, de verpakking is van gerecycled materiaal en daarbij komt ook nog dat voor iedere gekochte tandenborstel er 1 gedoneerd wordt aan mensen in nood. Op hun website kan je meer ervoor lezen: http://www.humblebrush.nl/tandenborstel/ Ik heb ze zelf besteld via Eco-logic omdat hij in Groningen (nog) niet te koop is. Hij werd in een compleet gerecyclede verpakking gestuurd, gemaakt van een oude landkaart! Haha.

Noeps

Re: Zero waste life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:32

Ik heb net een bestelling bij eco-logisch gedaan, oa de eerder genoemde sponsdoeken en de humble brush. Ben benieuwd :).

@Mara, hoe doe jij het in Groningen mbt scheiden van afval? Ik lees op de site van de gemeente dat al het afval, dus gft / plastic etc gewoon in de afvalcontainers kan. Papier en glas scheiden we uiteraard wel, maar ik vind het ook wel een beetje een gek idee dat ik mijn ecologische tandenborstel straks gewoon in de container mik?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:58

Plien91 schreef:
Ik heb net een bestelling bij eco-logisch gedaan, oa de eerder genoemde sponsdoeken en de humble brush. Ben benieuwd :).

@Mara, hoe doe jij het in Groningen mbt scheiden van afval? Ik lees op de site van de gemeente dat al het afval, dus gft / plastic etc gewoon in de afvalcontainers kan. Papier en glas scheiden we uiteraard wel, maar ik vind het ook wel een beetje een gek idee dat ik mijn ecologische tandenborstel straks gewoon in de container mik?

Ja klopt, zeker in het centrum van de stad is er weinig afvalscheiding mogelijk. Ik heb een paar maanden geleden een bezoekje gebracht naar het afvalverwerkingsbedrijf van de stad met de Green Office van de universiteit en daar legden ze uit dat de gemeente gekozen heeft voor na-scheiding ipv bronscheiding omdat ze liever minder vrachtwagens in de binnenstad hadden rijden. Het afvalverwerkingsbedrijf heeft daarom ook echt enorm geavanceerde apparaten staan die een heleboel nascheiding kunnen doen. Plastic kunnen ze met behulp van lasertechnologie scheiden en van gft afval maken ze uiteindelijk biogas. Wat wel een enorm nadeel is, is dat ze dus van dat gft afval geen compost meer kunnen maken omdat er zoveel andere troep doorheen zit. Gelukkig kunnen ze er dan nog biogas uitwinnen, dat is tenminste iets.

Toch voelt het wel raar inderdaad om mijn bamboe tandenborstel straks gewoon in de vuilniszak te gooien, maar hij zou alsnog verwerkt kunnen worden dus.

Ik ben trouwens ook benieuwd of we in de stad ooit het diftar systeem krijgen, waardoor je dus gaat betalen naar gewicht van je afval. Ik denk dat het mensen heel snel bewust maakt van de hoeveelheid afval dat ze produceren. Groot nadeel is alleen, dat het risico op illegaal afval dumpen enorm groot wordt want tja, niet iedereen heeft zin om na te denken over zijn afval en zijn levensstijl aan te passen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:01

Cookies schreef:
Woogy schreef:
Kwam tijden terug al een artikel tegen van een vrouw die beweerde nooit afval te produceren...Hoe zit dit nou...bij ons vrouwen...tijden de menstruatie dan? Let it flow, let it flow, let it flow?

Sowieso probeer ik wel altijd m'n afval productie zo laag mogelijk te houden, hoe moeilijk ook in onze overconsumerende maatschappij

Wasbaar maandverband. Of zo'n cup ding die je kunt legengooien, wassen en hergebruiken.

Gatver! Katoenen luiers? :+

Wij hebben vorig jaar zelf tomaten gekweekt. Ze waren minder mooi dan in de winkel, maar zó veel lekkerder! Ik wil nooit meer supermarkt tomaat :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:04

_Mara_ schreef:
Plien91 schreef:

Ja klopt, zeker in het centrum van de stad is er weinig afvalscheiding mogelijk. Ik heb een paar maanden geleden een bezoekje gebracht naar het afvalverwerkingsbedrijf van de stad met de Green Office van de universiteit en daar legden ze uit dat de gemeente gekozen heeft voor na-scheiding ipv bronscheiding omdat ze liever minder vrachtwagens in de binnenstad hadden rijden. Het afvalverwerkingsbedrijf heeft daarom ook echt enorm geavanceerde apparaten staan die een heleboel nascheiding kunnen doen. Plastic kunnen ze met behulp van lasertechnologie scheiden en van gft afval maken ze uiteindelijk biogas. Wat wel een enorm nadeel is, is dat ze dus van dat gft afval geen compost meer kunnen maken omdat er zoveel andere troep doorheen zit. Gelukkig kunnen ze er dan nog biogas uitwinnen, dat is tenminste iets.

Toch voelt het wel raar inderdaad om mijn bamboe tandenborstel straks gewoon in de vuilniszak te gooien, maar hij zou alsnog verwerkt kunnen worden dus.

Ik ben trouwens ook benieuwd of we in de stad ooit het diftar systeem krijgen, waardoor je dus gaat betalen naar gewicht van je afval. Ik denk dat het mensen heel snel bewust maakt van de hoeveelheid afval dat ze produceren. Groot nadeel is alleen, dat het risico op illegaal afval dumpen enorm groot wordt want tja, niet iedereen heeft zin om na te denken over zijn afval en zijn levensstijl aan te passen.

Dankje voor je uitgebreide antwoord! Dat verkleint mijn schuldgevoel wel enigszins.
Maar ga toch kijken hoe we onze hoeveelheid afval kunnen reduceren, alle beetjes helpen natuurlijk :).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:37

Veel eco supermarkten hebben hun producten niet allemaal apart verpakt, en het meeste is dan ook biologisch afbreekbaar/composteerbaar verpakt.

Al vond ik de conclusie dat ALLES biologisch afbreekbaar is ook wel heel erg boeiend...Het één duurt enkel 100 jaar. Maar plastic gemaakt van maïs, duurt net zo lang om af te breken, als plastic gemaakt van gerecycled plastic of plastic gemaakt van olie...Dus de term biologisch afbreekbaar...sucks

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:49

Interessant Woogy! Daar ga ik mij ook eens in verdiepen binnenkort. Al probeer ik hoe dan ook zoveel mogelijk zonder verpakking te kopen of verpakkingen her te gebruiken.

Zo ben ik vandaag maar weer eens naar de verpakkingsvrije winkel in Groningen geweest om er melk en yoghurt te halen, scheelt toch weer 2 verpakkingen in de afvalbak per week. De melk en yoghurt zitten namelijk in glazen statiegeldflessen. :) En ook mijn oregano en rooiboosthee aangevuld.

Daarnaast heb ik van mijn rucola die over was, een tapenda gemaakt met zonnebloempitten, knoflook, parmezaanse kaas en olie en die in potjes met wat olie gedaan. Zelf dingen maken is zo bevredigend! :)

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:53

wij scheiden sinds kort het afval thuis, ik schrok wel hoeveel
plastic verpakkingen je eigenlijk hebt, alleen van vleeswaren
al, nu proberen wij wel brood in papieren zakjes te doen en
boodschappen met eigen tasjes

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:48

_Mara_ schreef:
Interessant Woogy! Daar ga ik mij ook eens in verdiepen binnenkort. Al probeer ik hoe dan ook zoveel mogelijk zonder verpakking te kopen of verpakkingen her te gebruiken.

Zo ben ik vandaag maar weer eens naar de verpakkingsvrije winkel in Groningen geweest om er melk en yoghurt te halen, scheelt toch weer 2 verpakkingen in de afvalbak per week. De melk en yoghurt zitten namelijk in glazen statiegeldflessen. :) En ook mijn oregano en rooiboosthee aangevuld.

Daarnaast heb ik van mijn rucola die over was, een tapenda gemaakt met zonnebloempitten, knoflook, parmezaanse kaas en olie en die in potjes met wat olie gedaan. Zelf dingen maken is zo bevredigend! :)

En die yoghurt daar is zooooooo lekker :9 :9 :9.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:39

Interessant topic! Wij kunnen nog wel wat verbeterslagen maken met een zak plastic afval en een zak restafval per anderhalve week met z'n tweeën. Heb in dit topic en op diverse blogs al veel goede tips gevonden! De nee-nee sticker hangt sinds vanavond op de brievenbus en glas, plastic en papier wordt al langer gescheiden.

Aangezien ik als packaging buyer werk voor een grote multinational ben ik ook vanuit mijn werk geïnteresseerd in het beperken van waste, alternatieven voor plastic en het duurzamer maken van mijn portfolio. Binnnen de strenge regels die voor voedingsmiddelen gelden een hele uitdaging!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:03

Weet je ... ik interesseer me enorm in dit onderwerp en heb er wel ambitie voor.
Maar het gaat gewoon niet, het is te duur om bewust te leven. Zelf hebben we echt een budget voor voedsel bijvoorbeeld, bijna al het voedsel wat goedkoop is zit in verpakkingen ...
Tuurlijk kan ik de kleine dingen wel doen, bij fruit geen zakje eromheen, ik heb altijd mijn eigen tas bij bv, maar ik zou niet weten hoe je bewuster zou kunnen leven zonder er veel meer voor te betalen ...
Afval scheiden hier is geen optie, al het afval van de camping wordt samen opgehaald ...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:42

Ik lees graag mee met jullie tips! Probeer bewust bezig te zijn met afval, maar tot op heden lukt het niet zo om daadwerkelijk van die zak per week af te komen. Ik heb bijvoorbeeld wel een humble brush en neem altijd katoenen tassen mee naar de winkel, maar dan nog blijven sommige dingen verpakt. Biologische winkel levert minder rommel, maar is erg prijzig.. Enfin, jullie kennen het dilemma wel.. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:29

xEmily schreef:
Weet je ... ik interesseer me enorm in dit onderwerp en heb er wel ambitie voor.
Maar het gaat gewoon niet, het is te duur om bewust te leven. Zelf hebben we echt een budget voor voedsel bijvoorbeeld, bijna al het voedsel wat goedkoop is zit in verpakkingen ...
Tuurlijk kan ik de kleine dingen wel doen, bij fruit geen zakje eromheen, ik heb altijd mijn eigen tas bij bv, maar ik zou niet weten hoe je bewuster zou kunnen leven zonder er veel meer voor te betalen ...
Afval scheiden hier is geen optie, al het afval van de camping wordt samen opgehaald ...

Bekijk het positief: wat doe je al wél bewust? Goed is soms ook gewoon goed genoeg.
Er is niet 1 maat, 1 slagboom die bepaalt of je al dan niet bewust leeft he. Ik beschouw mezelf als mintgroen en dat vind ik ook prima.

Vergelijk het maar met hoe je een olifant eet: met kleine hapjes. En iedere hap, groot of klein, draagt bij aan het opeten van zo'n immens dier. Net als dat iedere kleine verandering kan bijdragen aan het verminderen van verspilling.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:05

@xEmily: ik sluit mij aan bij Plien91. Alle kleine beetjes helpen! En focus op wat je al wel doet en denk soms bij dingen na hoe je het misschien anders kan doen. Je zegt bijvoorbeeld dat je geen afval kan scheiden omdat al het afval van de camping samen wordt opgehaald. Ik weet niet waar de camping staat en of er een glascontainer in de buurt staat, of dat oud papier niet toch apart wordt opgehaald.

En over goedkoop eten dat in zakjes zit, heb je de mogelijkheid om naar de markt te gaan? Zeker nu we de winter verlaten zakken de prijzen op de markt weer en kan je daar ook al veel goedkoop halen. En koop in bulk, scheelt ook weer verpakking in verhouding. Je kan beter een kilo zak AH basic pasta kopen vanuit verpakkings oogpunt dan 2 of 3 kleine Grande Italia verpakkingen.

Andere kleine duurzame veranderingen: verwarming een paar graden lager zetten, of zelfs maar 1 graad, scheelt al een boel op jaarbasis. Trek lekker een warme trui aan als het dan toch koud wordt of pak een dekentje erbij. Douche minder lang, laat de kraan niet lopen tijdens het tanden poetsen en/of scheren etc. Laat alleen lampen branden in de ruimte waar je aanwezig bent, zet apparaten echt uit en niet op standbye. Daar bespaar je juist geld mee en kost bewuster lever juist minder!

Het zijn allemaal kleine dingen die misschien niet veel lijken te doen, maar zoals eerder gezegd, alle kleine beetjes helpen al! Want als jij het al niet doet, wie doet het dan wel? Een moet de eerste zijn, als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. :)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:05

Mintgroen schreef:
http://www.puurhip.nl/Webwinkel-Categor ... -gain.html Je hebt ook die netjes. Werkt iig prima voor groenten en fruit.. Voor brood weet ik niet zo..

Ik heb ze gisteren besteld *\o/*

Waar ik nu nog over zit te tubben is het feit dat we op het werk koffie en water drinken uit plastic bekertjes, en die gooien we met zijn allen weg na 1 keer gebruiken. Toch maar eens een afsluitbaar (ivm stof) kopje meenemen om water uit te drinken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:47

Hier hebben we de rekening van de kliko over 2015 binnen gehad.
De grijze(restafval) heeft 9 keer aan straat gestaan(140 liter)
Wat neer komt op maal per 6 weken.

Doel is dat dit jaar omlaag te krijgen, ik stel geen doel van een x aantal keer, maar hoop er wel 2 vanaf te krijgen, of helemaal mooi, 3, dat ie 1 maal per 2 maanden aan straat gaat.

De groene ga ik bijhouden op de kalender, want die is gratis en komt dus niet in het overzicht van de vshw.
Verder wil ik ook kunststof omlaag zien te krijgenom de week gaam er drie zakken aan straat, vind het erg veel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:53

Even weer een upje!

Ik heb onlangs zelf broodzakken gemaakt van hydrofiele luiers. Eerste keer dat ik ermee naar de bakker ging voelde ik me wel een beetje een suffe geitenwollen sok :o. Maar ze vonden het juist vét tof en de tweede keer dat ik bij de bakker was herkenden ze me zelfs al :)). Brood blijft ook prima vers, ik vries het dus gewoon in zo'n katoenen zak in.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:45

Ik vind dit ook wel interessant. Ik begin er beetje bij beetje steeds bewuster van te worden dat het allemaal stukken milieuvriendelijker kan. Mijn eerste stap was de aanschaf van een Dopper maanden geleden en sindsdien nooit meer één flesje water gekocht, op mijn werk pak ik een mok voor het drinken uit de automaat in plaats van een plastic bekertje en ik neem al tijden zelf een shopper mee als ik aan het winkelen ben of boodschappen doe, mijn kampeerservies is grotendeels van bamboe.
Straks als ik op mezelf woon kan ik me er nog veel meer in gaan verdiepen, maar tot die tijd is het nog even schikken in de gewoontes van het thuisfront (een halfvolle wastrommel die wordt aangezet op een programma van 2,5 uur, wekelijks een lading aan water en fris in plastic flesjes terwijl er 3 ongebruikte Doppers in de kast staan, lunch verpakken in aluminiumfolie én boterhamzakje, elke avond dubbele hoeveelheid vlees op tafel en dus ook weer dubbel afval etc. :n) .

Hoe heb je dat gedaan van hydrofiele luiers Plien91?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:48

Wat zijn hydrofiele luiers? :+

Fijn dat ze er zo enthousiast over zijn, ik zou me eerst ook een beetje ongemakkelijk voelen maar uiteindelijk is het alleen maar beter voor iedereen. Maar een beetje leuke feedback is altijd mooi meegenomen!

Met mij gaat het zero waste leven met ups en downs, ik heb vandaag beetje een down doordat ik net een oosterse groentenwokmix zak en een kilo zak hutspot met 35% korting uit de Coop heb meegenomen. Beiden verdwijnen in de vriezer en een wokmix gaat vanavond door de noedels. Ben echt uitgeteld na een hele dag werken, (heb voor 4 dagen werk, loop 4 uur lang door het Gasunie gebouw werkplaatsbezetting te tellen, daar wordt je fysiek echt wel moe van.) dus wil nog wel gezond koken maar nu even met gemak. Het was nogal last-minute werk dus heb me niet goed kunnen voorbereiden door lekker veel weekboodschappen te doen en wat sauzen voor te koken en in te vriezen. Maarr, het zijn wel 35% korting producten die anders misschien wel in de afvalbak waren belandt, dus aan de andere kant is het ook wel weer een goede daad. Haha.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:05

Een onderwerp naar mijn hart! Mijn vriend en ik zijn sinds we samen zijn gaan wonen ons steeds bewuster geworden van onze carbon footprint en onze wens om die te minimaliseren. We doen al heel veel (groenafval zelf composteren, overig afval scheiden en apart aanbieden, we hebben een moestuin, zonnepanelen, een hybride auto, kopen nagenoeg geen nieuwe kleding en meubels en dat wat we kopen moet een eco keurmerk hebben en gemaakt zijn van natuurlijke materialen, eten minder vlees, accepteren al jaren geen plastic tasjes meer, nemen zelf netjes mee naar de groenteboer en de bakker en nu er een baby bij komt gaan we ook wasbare luiers gebruiken ipv wegwerp) en toch voelt het vaak alsof er nog zoveel meer kan en we niet genoeg doen. Hoe meer je leert, hoe verder je wilt gaan en hoe groter de impact op je leven.

Hydrofiele luiers zijn katoenen doeken die vroeger gebruikt werden om luiers voor baby's van te vouwen, ze zijn dun, soepel en retestevig.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:36

_Mara_ schreef:
Wat zijn hydrofiele luiers? :+

Fijn dat ze er zo enthousiast over zijn, ik zou me eerst ook een beetje ongemakkelijk voelen maar uiteindelijk is het alleen maar beter voor iedereen. Maar een beetje leuke feedback is altijd mooi meegenomen!

Met mij gaat het zero waste leven met ups en downs, ik heb vandaag beetje een down doordat ik net een oosterse groentenwokmix zak en een kilo zak hutspot met 35% korting uit de Coop heb meegenomen. Beiden verdwijnen in de vriezer en een wokmix gaat vanavond door de noedels. Ben echt uitgeteld na een hele dag werken, (heb voor 4 dagen werk, loop 4 uur lang door het Gasunie gebouw werkplaatsbezetting te tellen, daar wordt je fysiek echt wel moe van.) dus wil nog wel gezond koken maar nu even met gemak. Het was nogal last-minute werk dus heb me niet goed kunnen voorbereiden door lekker veel weekboodschappen te doen en wat sauzen voor te koken en in te vriezen. Maarr, het zijn wel 35% korting producten die anders misschien wel in de afvalbak waren belandt, dus aan de andere kant is het ook wel weer een goede daad. Haha.

http://www.hema.nl/winkel/baby-en-kind/ ... -(33300060)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 02:48

Leuk topic, ik vroeg me af of iemand weet hoe en zo ja waar je gebruikte pakken van bijvoorbeeld melk of Innocent smoothie kan recyclen? Het is geen papier, het is geen plastic, maar we moeten er toch wel iets mee kunnen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:35

Bij ons in de gemeente gaan die bij het kunstof sinds dit jaar
Voorheen apart wegbrengen naar millieuparkjes in het dorp
Bij mijn ouders (aangrenzende gemeente) is het nog steeds apart wegbrengen.
Maar hier worden papier, plastic/pmd(pakken), de gft en de rest afval container allemaal om de week opgehaald .
Glas en blik moet je zelf wegbrengen naar de containers in het dorp

Ligt er helemaal aan bij welk bedrijf de gemeente een contract heeft qua afval

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:34

Hangt inderdaad van het bedrijf af wat het afval ophaalt. Hier in de regio zijn er aparte gezamenlijke bakken voor plastic, waar ook melkpakken e.d. en blik in mogen. Nu moet je nog naar de bak toe, binnenkort wordt de bakken voor restafval bestemd voor plastic (en melkpakken en blik) en moet je restafval wegbrengen naar een gezamenlijke bak.