Facebook vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Facebook vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:34

Ik snap TS wel hoor. Er zijn er als ik het goed begrijp meerderen die aan hebben gegeven dat ze het niet op prijs stellen dat alles maar gedeeld wordt. Dan is moeders dus knap eigenwijs als ze dat gewoon blijft doen. En die dingen van Piet moet blijven en zo delen, boeien, maar privé dingen? Nee, daar mag ze best op aangesproken worden.

Dat bedoel je toch TS?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:35

Is het 'opzet' van haar of doet ze het per ongeluk? Weet jij zeker dat ze niet per ongeluk het allemaal deelt?

Mijn oma vulde laatst in op FB dat ze in Canada is geboren, terwijl ze toch echt in Nederland is geboren. Iets heel anders, maar veel ouderen snappen niet zo goed hoe dat soort 'simpele dingen' werken. Mijn oma heeft net geleerd hoe ze moet liken, over een tijdje leren we haar wel hoe ze dan ook nog kan reageren :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:35

Klopt idd kleinvosje.

Ze doet het bewust, want dat weet ze wel heel goed hoe het werkt (net als alle spelletjes hihi)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:36

Je zou het drastisch kunnen doen en haar wachtwoord wijzigen, en pas weer aanpassen als ze belooft het niet meer te doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:45

Ik ben bang dat er maar een oplossing is, haar facebook account verwijderen. Dat of je erbij neerleggen dat ze nou eenmaal te pas en te onpas dingen deelt. Je kan facebook niet veranderen en je kan je schoonmoeder niet veranderen, het enige wat je kan veranderen is haar toegang tot facebook.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:45

kiki1976 schreef:
Ik heb alles op vrienden staan, sommige dingen op vrienden van vrienden.
En zo met mij nog meer mensen.
Dus op alles waar wij op reageren of plaatsen kan ze dus delen.
Dus wij hebben de instellingen wel zo staan, maar niet iedereen heeft dat.

Voorbeeld.
Schoentje jij post iets op de tijdlijn van je nichtje (tevens beste vriendin). Tijdlijn van je nichtje staat openbaar, mede doordat ze is verongelukt.
Dit verhaal is een emotionele brief aan haar dat je haar mist.
Degene is jouw tante en die leest dat, want is tenslotte ook haar nichtje.
Zou jij er dan blij van worden als zij dat soort berichten op haar tijdlijn gaat delen?
En dan nog afgeschilderd worden als zeikerd omdat je er iets van zegt.......
Dit is overigens een voorbeeld van wat onder andere is gebeurt.

Het blijft natuurlijk een risico van Facebook. Ik begrijp wel dat dat delen vervelend is, maar dat zal je schoonmoeder dan toch echt in moeten gaan zien. Desnoods wordt er een keer iemand boos op haar. Niet jouw probleem toch?

Dat ze het bij mij doet vind ik nog niet zo heel erg, ik verwijder het en klaar.
Maar wij krijgen al meer commentaar over haar gedrag en zijn dat een beetje zat zeg maar. Want ze is er al zo vaak op aan gesproken maar blijft het gewoon doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:51

Wat dacht je van haar verwijderen en het probleem niet jou probleem maken? Als mensen mij op de etter gaan dan verwijder ik die, dan is de hint snel duidelijk. Zeker als ze zo'n dingen gaan doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:59

Gedateerde mensen en de moderne wereld is een killercombi :=

Gewoon alle vrienden die de heeft er af gooien en blokkeren. Dan kan zij die ook niet meer toevoegen en voorkomt beschaamdende situaties in de toekomst :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:11

Huh,TS logt in op het account van schoonmoeder, soms haar zoon ook, TS vind dat schoonmoeder niet alles kan delen. Ze vind het niet gepast wat haar schoonmoeder op FB schrijft en deelt? Delete wat ze ongepast vind... 8)7
Even kijken eenitraM, ik ben ook zo'n gedateerde mens en leef in de moderne wereld.
Begrijp ik de post goed? :o? Zo ja,serieus, vinden jullie dit normaal?
TS als je je schoonmoeder niet wilt helpen met FB , laat het dan. ik hoop dat ze vrienden heeft die haar dan wel kunnen helpen een account te maken, waar jij, en je zoon niet op kunnen. Blokkeer je schoonmoeder op je eigen account, kan je je ook niet ergeren. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:00

Moet je even beter lezen Ersina. Mijn zoon zit wel eens op haar pc op zijn eigen fb. Hij moet daarna alleen voor haar weer terug inloggen op haar account omdat het haar zelf niet lukt.
En ja ik heb idd een keer of 3/4 ingelogd op haar account om bepaalde foto's van haar pagina weg te halen. Dit omdat ze het niet wilde verwijderen ondanks ik dat haar gevraagd heb.
En het betreft alleen complete foto albums die ze van mijn pagina afhaalt. Want gewoon eens een foto delen van ons vind ik helemaal niet erg. Maar foto's van vrienden van mij vind ik gewoon grote onzin, en heeft ze niks mee nodig (ze kent ze overigens niet eens).

En wie zegt dat we haar er niet mee helpen? Dat doen we juist wel, maar is buiten eigenwijs niet handig ermee.
Een paar keer per maand halen we alle troep van haar pc af, zorgen dat deze opgeschoond word.
En dat we haar ww weten is omdat mijn man alle accounts voor haar heeft aan moeten maken. En de ww's zijn door haar zelf gekozen zodat ze die makkelijk kan onthouden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:06

Als het goed is kunnen andere het niet zien als jij het zelf hebt ingesteld op vrienden of vrienden van vrienden.
Dan kan zij het wel delen, maar ziet niet iedereen het.

Toch vind ik het punt dat jullie inloggen op haar account om dingen te verwijderen een beetje apart.
Ik zou echt woest zijn als mensen zomaar op mijn account dingen gaan wijzigen. Dit is toch soort van hacken.
Nu snap ik dat jullie er in kunnen omdat jullie haar account maken.
Maar het is haar account en niet die van jullie.

Als jij dingen op fb zet is het het zelfde als hier. In principe kan iedereen het lezen, tenzij jij het zelf anders instelt ;)

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:07

Een tijd terug zou ik er hetzelfde als jou in staan. Ik zou dit willen oplossen en regelen. Ik snap heel goed dat dit een hele vervelende situatie is en dat mensen dit heel vervelend vinden.

Ik sta er nu anders in. Ik zou het een paar keer aangeven, dat heb je ook gedaan. Blijft ze doorgaan, dan blokkeren. Klaar ermee. Als je dat te confronterend vind dan kan je je updates zo instellen dat zij ze niet ziet.
Wat andere er van vinden is hun probleem. Dat hoef jij niet voor ze op te lossen. Die anderen kunnen namelijk precies hetzelfde doen. Aangeven, werkt het niet, blokkeren.

Geen tijd meer aan besteden dan dat nodig is en dit kan je in heel veel situaties toepassen. Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van je schoonmoeder. En je bent ook niet verantwoordelijk voor al die andere mensen die het maar laten gebeuren.

Je schoonmoeder mag doen en laten wat zij wilt, maar jij mag dat ook. Houdt zij geen rekening met jou? Dan hoef jij dat in dit geval ook niet te doen met haar.

De eerste paar keer dat je dit gaat toepassen zal heel vreemd voelen, maar geloof me, het is een hele bevrijding.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:08

Is je schoonmoeder geestelijk beperkt of dementerend? Want anders hebben jullie er gewoon niets mee te maken wat ze wel en niet deelt. Het blijft een volwassen vrouw die verantwoordelijk is voor haar eigen daden. Als je daar problemen mee hebt dan verwijder je haar gewoon als vriend. En als mensen jullie erop aanspreken dan zeg je gewoon dat je niet verantwoordelijk bent voor wat zij plaatst. Natuurlijk kan je je eraan storen, maar dat is geen reden om haar niet als volwaardig persoon te behandelen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:08

Ik zou haar gewoon verwijderen van facebook haha. :') gelukkig doet mijn schoonmoeder niet zulke dingen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:11

Ik zou haar inderdaad ook gewoon blokkeren en verwijderen van Facebook. Je hebt het haar geprobeerd uit te leggen, maar ze wil met jou ook geen rekening houden. Anderen kun je dit eventueel ook adviseren mochten ze bij jou aankloppen, maar is in principe natuurlijk niet jouw verantwoording.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:15

kleinvosje schreef:
Je zou het drastisch kunnen doen en haar wachtwoord wijzigen, en pas weer aanpassen als ze belooft het niet meer te doen.

Hallo.. het is geen klein kind :+

Ik vind het dan weer de omgekeerde wereld dat mensen die zelf foto's plaatsen waarvan je bij voorbaat al weet dat vrienden van vrienden of noem maar op het kan zien gaat kloppen klagen als iemand deelt of liked. Als je dat niet wil moet die persoon ZELF zorgen dat dat niet mogelijk is. Niet gaan lopen bepalen wat wel en niet geliked of gedeeld mag worden.. Dan moet je gewoon niks op FB zetten, weet je zeker dat je zelf bepaald wie het wel en niet mag zien. En anders niet zeuren.

Wat je nog wel kan doen is uitleggen waarom ze dit beter niet kan doen, maar ook daar zeg ik.. Je bent er zelf bij en op het moment dat jij info of een foto deelt weet je ook dat dat ergens bij mensen kan komen die jij niet kent.

En als ze vanzelf door blijft gaan nemen de mensen ofwel bovenstaande maatregelen ofwel andere.. Daar hoeven jullie je niet verantwoordelijk voor te voelen. Dat is haar keuze en haar verantwoording.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:17

Sammie schreef:
kleinvosje schreef:

Hallo.. het is geen klein kind :+

Nee, het is inderdaad geen klein kind. Een klein kind belooft iets niet meer te doen en doet het vervolgens toch weer. Een volwassene acht ik wat slimmer dan dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:18

Is het niet een beetje flauw om al haar dingen op privé te zetten? Dan kan niemand het meer zien en dan heeft ze alsnog niks aan Facebook. Zegt ze straks tegen een bekende dat ze iets ook op facebook kunnen lezen en dan staat er niks...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:19

kleinvosje schreef:
Nee, het is inderdaad geen klein kind. Een klein kind belooft iets niet meer te doen en doet het vervolgens toch weer. Een volwassene acht ik wat slimmer dan dat...
Moeders heeft niet beloofd het niet meer te doen om het vervolgens wel te doen. Moeders ziet het probleem niet.
tszegtovermoeders schreef:
Zelf ziet ze het probleem niet, en vind dat andere niet moeten zeuren (vind het letterlijk gezegd kinderachtig gezeur en gunnen haar niks).
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-02-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:20

En daarom dus gewoon tijdelijk een ander wachtwoord erop. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:21

En daarop zeg ik.. het is geen klein kind waarvan je het toetje weghoudt... Dit is het probleem van de moeder en die andere mensen en de gevolgen zijn ook voor haar. ts hoeft het toetje niet weg te houden..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-02-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:21

Waarom zet je haar instellingen van "wie kan mijn berichten zien" niet op alleen ik.
https://www.facebook.com/help/120939471321735
Hier wordt dan vrienden of vrienden van vrienden aangegeven, maar het werkt ook met alleen maar ik :D
Dan kan ze delen wat ze wil, maar niemand kan het zien of wordt ermee lastig gevallen.

Ik gebruik die instelling zelf nog wel eens als ik iets interessants lees, wat ik later nog een keer op mijn gemak wil teruglezen oid. Daarmee val ik niemand ermee lastig, en kan ik het zo terughalen van mijn tijdlijn zonder dat ik als een gek zoeken moet op welke pagina ik het toch gelezen had :D

En ja het klinkt en is mss cru, maar als ze zo te pas en onpas dingen deelt zou ik die instelling veranderen. Mijn moeder heeft ook FB, door mij aangemaakt en ja ook ik ken haar inlogdata, maar die durft niks te delen of liken (het andere uiterste dus) :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:23

En vervolgens plaats ze een heel leuk stuk en reageert er niemand.. En vraagt ze zich af waarom

Echt.. waar bemoeien jullie je mee :') Meer dan uitleggen waarom het niet gewenst is kun je niet doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:29

TS ik zou iedereen die klaagt door sturen naar je schoonmoeder en verder iedereen die klaagt kiest er zelf voor om datgene dat gedeeld op facebook te zetten.
Willen ze niet dat " de hele wereld" het weet of ziet moet je het niet op facebook zetten!

Ik zet bijvb echt niets op facebook neer wat geheim moet blijven of waarvan ik niet wil dat dat plubliekelijk word. Geen foto's, geen berichten, niets.

Je hebt het echt zelf in de hand als facebook gebruiker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:30

De grootste ergernis komt idd wel voort omdat idd de meeste allemaal bij ons aan komen kloppen als ze geen gehoor geeft aan degene. En ik denk dat we daar zelf idd harder in moeten worden en het ons niet aantrekken en degene moeten doorverwijzen naar haar.

Dementerend is ze zeer zeker niet. Meer het persoon dat als iemand haar bv ergens op aanspreekt de hele wereld tegen haar is. Gunnen haar niks, en gaat huilen hihi.