Kleding shoppen anno 2016, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:37

Janine1990 schreef:
Goof schreef:
Als je toch flink gaat shoppen maakt die 10 cent voor een tasje erbij ook niet meer uit toch? :+

Loop je dan met je vijf tasjes, met daarin vijf verschillende kledingstukken. Je komt bij winkel zes, moet er dan echt nog een zesde tasje bij? Kan je ook gewoon verdelen over die andere vijf tasjes...
Toch de reinste verspilling om nog meer tasjes er bij te nemen? Het is gewoon een stukje bewustwording. En wat minder plastic kan toch geen kwaad?

Als je in winkel 1 een tasje meekrijgt kunnen eventuele andere aankopen toch daarbij ;)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:41

Ik neem ook gewoon zelf tassen mee als ik ga shoppen. Ik vergeet het alleen al snel, het is bij mij nog geen automatisme. Maar ik bewaarde sowieso ook altijd al de tassen die ik toen nog gratis mee kreeg van winkels, dus genoeg tasjes hier op voorraad. Al is zo'n grote shopper natuurlijk wel handiger. Behalve als je een berg kleren hebt gekocht en die allemaal moet meezeulen in één tas in één hand.

M'n vriend en ik hadden laatst gewoon een sporttas mee toen we gingen winkelen. Dat draagt tenminste niet zo vervelend en daar paste ook vrij veel in.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:41

ik heb eigenlijk altijd mijn rugzak bij me, ook al voordat je moest betalen voor de tasjes. Ik heb er een hekel aan, een gezeul met die tasjes :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:41

Goof schreef:
Als je in winkel 1 een tasje meekrijgt kunnen eventuele andere aankopen toch daarbij ;)

Ook...

Ik zie alleen niet in wat flink shoppen/flink geld te maken heeft met het wel of niet willen betalen voor een tasje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:42

RiannaB schreef:
Ik neem ook gewoon zelf tassen mee als ik ga shoppen. Ik vergeet het alleen al snel, het is bij mij nog geen automatisme. Maar ik bewaarde sowieso ook altijd al de tassen die ik toen nog gratis mee kreeg van winkels, dus genoeg tasjes hier op voorraad. Al is zo'n grote shopper natuurlijk wel handiger. Behalve als je een berg kleren hebt gekocht en die allemaal moet meezeulen in één tas in één hand.

M'n vriend en ik hadden laatst gewoon een sporttas mee toen we gingen winkelen. Dat draagt tenminste niet zo vervelend en daar paste ook vrij veel in.

Een sporttas, al net zo charming als een rugzak :')
Niet dat allemaal oude plastic tasjes sexy zijn ofzo _O-

Maar draagt waarschijnlijk wel erg prettig.

Anoniem

Re: Kleding shoppen anno 2016, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:49

Ik neem meestal een grote handtas mee.
Daar past al een hoop in.

Maar daarin heb ik nog zo'n opvouwbaar tasje van Ikea of inderdaad die van de Zeeman bij me.
Ideaal. Ze zijn goedkoop, stevig en ze vouwen op tot een heel klein pakje. Dus handig in gebruik.
Ik doe er ook altijd de boodschappen mee op die manier :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:49

Janine1990 schreef:
Een sporttas, al net zo charming als een rugzak :')
Niet dat allemaal oude plastic tasjes sexy zijn ofzo _O-

Maar draagt waarschijnlijk wel erg prettig.

Hahaha :')
Ach, ik loop dan liever (voor l*l) met een sporttas of rugzak dan dat ik met een grote shopper loop te slepen.

En wie weet dat we over 3 jaar lachend dit topic teruglezen en dat iedereen dan met rugzakken en sporttassen door de winkelstraten loopt :P Misschien wel een nieuwe trend omwille van het milieu :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:51

RiannaB schreef:
Hahaha :')
Ach, ik loop dan liever (voor l*l) met een sporttas of rugzak dan dat ik met een grote shopper loop te slepen.

En wie weet dat we over 3 jaar lachend dit topic teruglezen en dat iedereen dan met rugzakken en sporttassen de winkelstraat door de winkelstraten loopt :P Misschien wel een nieuwe trend omwille van het milieu :Y)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Jaaaa :') Net als hoe we tegenwoordig lachen over de eikeldopjes van vroeger in de paardensport... En over een paar jaar over hoedjes... Die sterven tenslotte ook al hard uit.

Moet morgen eerst maar een sporttas kopen dus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:54

Ik heb ook zo'n opvouwbaar tasje in mijn handtas. Nu is mijn handtas sowieso al te klein om iets in mee te nemen (c.a. 30 x 15 cm), dus had ik dat al een tijdje. Ideaal voor boodschappen ook!

Papieren tasjes lijkt mij inderdaad schadelijker dan plastic. Ook vanwege de duurzaamheid, plastic gaat vele malen langer mee, kan een regenbui overleven, wordt vrijwel overal gescheiden ingezameld en dus gerecycled, waardoor het veel minder nieuw geproduceerd moet worden als papier. Papier komt van bomen, papier vergaat veel meer waardoor er minder van wordt gerecycled, e.d..

Toch heeft mijn voorkeur de stoffen vouwtasjes, gevolgd door plastic (gebruik ik thuis ook voor vanalles).
Ik vind het altijd soort van genant om met een lege big-shopper rond te moeten lopen.. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:00

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:02

Is het misschien dan niet zo dat papier hier als milieuonvriendelijker wordt bestempeld omdat er daarvoor zo veel bomen gekapt moeten worden? En meestal gaan papieren tassen maar 1x mee en als je dan bekijkt hoeveel bomen er gekapt moeten worden kan ik mij best voorstellen dat het aan het eind van de rit een stuk milieuonvriendelijker is dan plastic, welke je over het algemeen vaker kan gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:10

friendly schreef:
Is het misschien dan niet zo dat papier hier als milieuonvriendelijker wordt bestempeld omdat er daarvoor zo veel bomen gekapt moeten worden? En meestal gaan papieren tassen maar 1x mee en als je dan bekijkt hoeveel bomen er gekapt moeten worden kan ik mij best voorstellen dat het aan het eind van de rit een stuk milieuonvriendelijker is dan plastic, welke je over het algemeen vaker kan gebruiken.

Nee, het gaat om de hoeveelheid water + broeikasgassen die vrijkomen bij het proces. In Nederland wordt 84% van het papier gerecycled. Bij recycling van papier is de uitstoot minder omdat het proces minder ingewikkeld is. Het is dan immers al papier.

Althans, zo begrijp ik het.

Door uitgifte van tassen heb je momenteel al plasticeilanden. Het remmen en terugbrengen van gratis uitgifte van plastic tassen zal dit hopelijk wel inperken. Ik kan me voorstellen wanneer deze dingen hergebruikt worden er wél sprake is van beter voor het milieu.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:13

Ah oké, dat wist ik niet.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:33

Papier scheurt veel sneller dan plastic. Je hebt dus relatief veel papier nodig om een stevig tasje te maken. Plastic tasjes kun je ook veel makkelijker meerdere keren gebruiken dan papieren tasjes.

Ik vind het eigenlijk jammer dat de papieren tas wel nog gratis is. Ik heb zelf altijd een opvouwbaar tasje bij me en als ik weet dat ik meer inkopen ga doen neem ik extra (stoffen) tasjes mee. Bij de Primark heb ik al meerdere keren discussie aan de kassa gehad omdat ik van hen mijn gekochte spullen niet in mijn eigen tas mag stoppen 'op last van de beveiliging'. Onzinnige verspilling, want de beveiliging heeft nog nooit in mijn tas willen kijken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:35

MonaLieske schreef:
Papier scheurt veel sneller dan plastic. Je hebt dus relatief veel papier nodig om een stevig tasje te maken. Plastic tasjes kun je ook veel makkelijker meerdere keren gebruiken dan papieren tasjes.

Ik vind het eigenlijk jammer dat de papieren tas wel nog gratis is. Ik heb zelf altijd een opvouwbaar tasje bij me en als ik weet dat ik meer inkopen ga doen neem ik extra (stoffen) tasjes mee. Bij de Primark heb ik al meerdere keren discussie aan de kassa gehad omdat ik van hen mijn gekochte spullen niet in mijn eigen tas mag stoppen 'op last van de beveiliging'. Onzinnige verspilling, want de beveiliging heeft nog nooit in mijn tas willen kijken...

Jeetje, ook nu nog?

Als ik het topic een beetje lees, kreeg ik de indruk dat je ook gewoon moet betalen voor papieren tasjes. Maar niet dus?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:38

Ja, helaas!

In Britse Primark-vestigingen moet je wel betalen voor papieren tasjes en daar doneren ze de opbrengst aan goede doelen. Ik hoop dat ze daar in Nederland ook eens mee beginnen. :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:38

Ik mag bij de Primark altijd mijn aangekochten zaken in mijn eigen meegebrachte tas stoppen hoor :) bonnetje erbij en geen enkel probleem :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:39

MonaLieske schreef:

Sterker nog, er zit wel een hokje bij de uitgang maar vanaf daar kunnen ze de uitgang alleen net niet zien. Bij de Primark waar ik vaak heen ga. Vind het ook best zonde, als je zelf een tas mee hebt. Want zelfs voor 1 banketstaaf dingetje geven ze nog een tas mee.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:41

Keet schreef:
Ik mag bij de Primark altijd mijn aangekochten zaken in mijn eigen meegebrachte tas stoppen hoor :) bonnetje erbij en geen enkel probleem :)

Misschien verschilt het beleid dan per vestiging? Ik hoop dat ze hier ook eens ophouden met moeilijk doen... :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:47

Ik vergeet het ook steeds. Wel hergebruik ik de plastic tasjes altijd als afvalzak, ik gebruik misschien 1 rol vuilniszakken per jaar thuis, voor de rest gaat alle afval in de plastic tasjes.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:48

MonaLieske schreef:
Keet schreef:

Misschien verschilt het beleid dan per vestiging? Ik hoop dat ze hier ook eens ophouden met moeilijk doen... :P

Weet niet, in Zaandam is het geen probleem. Geef altijd aand at mijn handen zeer gaan doen van hun tasjes, of het ok is dat ik het in een eigen tasje doe :) nooit een probleem in ieder geval.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:49

Hier is het al langer afgeschaft (Engeland), Primark geeft ze nog wel omdat die van papier zijn en dat mag wel. Voor de rest heb ik altijd tassen bij me, en mocht het gebeuren dat ik zonder zit kan het altijd onder in de kinderwagen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:49

MonaLieske schreef:
Ja, helaas!

In Britse Primark-vestigingen moet je wel betalen voor papieren tasjes en daar doneren ze de opbrengst aan goede doelen. Ik hoop dat ze daar in Nederland ook eens mee beginnen. :P

Nou, die hier toch echt niet, ben dr net nog geweest.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:50

Keet schreef:
Weet niet, in Zaandam is het geen probleem. Geef altijd aand at mijn handen zeer gaan doen van hun tasjes, of het ok is dat ik het in een eigen tasje doe :) nooit een probleem in ieder geval.

Dan heeft elke cassiere een eigen beleid denk ik want bij mij was het wel een probleem. Ga namelijk vaak naar Zaandam.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:58

begrijp ik het nu goed dat je bij Primark verplicht een tasje moet kopen???? Ik zou het dan dus ff los meenemen naar buiten en pal voor de ingang heel opvallend in mijn zeemantasje stoppen....