Hoe reageerde jouw werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 18:23

Ramiro schreef:
ik werk in de financiële sector en al is het zeker nog niet van toepassing, er worden regelmatig opmerkingen gemaakt dat minder werken niet mogelijk is binnen ons bedrijf. Ik werk momenteel 40 plus (eerder 50 dus), en zou al blij zijn met 36 uur. We hebben net een nieuwe CFO dus ik ben echt niet van plan het voor te stellen. Hoe wij het zouden moeten gaan inrichten met kinderen? Geen idee.

Zo is het dus bij mij net zo

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:27

Hier geen probleem.. Kan wel zijn dat je dan overgeplaatst wordt naar een ander filiaal, omdat wij filialen hebben die fulltimers moeten hebben ovm drukte/omzet/7 dagen opening etc..

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:55

Ha,helemaal mijn ding ☺!

Ik werkte fulltime bij een groot bedrijf,op mijn afdeling werkte circa 17 vrouwen van dezelfde leeftijd. Op andere afdelingen in het bedrijf waren er mensen die parttime werkte. Toen ik zwanger was vroeg ik parttime aan. Reactie baas: je mag fulltime terugkomen, ons voor de rechter dagen of ontslag!

Aangezien ik niet tegen onrecht kan en het er op neer kwam dat mijn Duitse manager vond dat moeders thuis moeten zitten, heb ik ervoor gekozen om ze voor de rechter te dagen. Ik heb tot aan mijn verlof gewerkt zoals altijd, in de tussentijd bewijs verzameld voor in de rechtbank en niet uitgeweid over de stand van zaken tegenover mijn collega's. Na mijn verlof kwam het voor en heb ik de zaak gewonnen. Ik ben met verheven hoofd weer gaan werken, heb alle boycotten genegeerd en heb 3 jaar later mijn ontslag gediend voor een betere baan, juist op het moment dat ze me het meest nodig hadden .

Bijna iedereen heeft recht om minder uren te werken, mits het aantoonbaar is dat je onmisbaar bent. Ook bij een bedrijf van minder dan 10 man personeel kan het een probleem zijn.

Op Internet is er veel te vinden wat jouw rechten zijn, lees je goed in en laat je niet zomaar afwimpelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:00

Hier ook nooit problemen gehad. van 2006 tot eind 2014 in een winkel gewerkt en daar heb ik tussen de 30 en 36 uur gewerkt (begonnen met weinig, gestegen naar 36, en dan terug gedaald naar 33 (met behoud van loon :D, maar wel door terug iedere zaterdag te gaan werken ipv eens per twee weken)

Daarna veranderd naar een hogere functie in een andere winkel, daar werkte ik 33.5 uur (helaas wel met ruim anderhalf uur reistijd per dag, maar gelukkig maar 4 dagen per week.) Daar na 6 mnd gestopt wegens niet overeenkomen van alle verwachtingen.

Daarna in een winkel waar enkel 38 uur mogelijk was. Werk was lichamelijk ook nog veel te zwaar, en minder uur was niet bespreekbaar. Na drie maand daar ook gestopt ( laatste jaar was een warboel)

Dan nog een maandje 30 uur gewerkt in een slagerij, ook besproken tijdens contract. Dat was echter helemaal niks voor mij, en nu volg ik sinds terug een voltijdse studie (volgende week mijn laatste week.

Dat was wel aanpassen, meestal werkte ik van woensdag tot en met zaterdag langere dagen van 8-9 uur, en was dan een aantal dagen thuis. Nu zat ik van 8.30-16 op school, 5 dagen per week, en moet dan nog paarden, huishouden, koken, etc...

Volgende week over start ik op mijn nieuwe job, en daar tijdens contract tekenen direct 32 uur gekregen zoals ik gevraagd had. (ik weet van mezelf dat ik 38 uur toch niet op lange termijn volhou / wil doen). Glijdende kantooruren en dinsdag en donderdagnamiddag zowiezo vrij.

Het loon ligt natuurlijk lager dan een fulltimeloon, maar het is prima haalbaar, en die vrije momenten zijn me veel meer waard dan die 50 euro extra op het einde van de maand ...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 19:03

Wat fijn dat er bij sommige zo goed word gereageerd! En wat knap dat je hebt doorgezet shoes. Werkte je daarna niet in een nare sfeer?

Getup

Re: Hoe reageerde jouw werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:07

hier waren ze er blij mee...meer parttimers= meer flexibiliteit :-)
Als er iemand ziek is, kom ik extra.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:08

8nnemiek schreef:
Volgens mij kosten twee werknemers die bv 20 uur werken meer dan een werkgever die 40 uur werkt, en ook aan administratie natuurlijk. Vanuit dat oogpunt snap ik het wel. Maar voor de werkgelegenheid zou het juist fantastisch zijn. Ik vind dat de overheid een bedrijf best mag stimuleren om parttimers aan te nemen..

Nee hoor; iig niet qua werkgeverskosten.
Wel qua tijd voor de loonverwerking.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:14

Ik heb elke dag met een glimlach gewerkt, een pure kick dat ik mijn gelijk heb gekregen. Ik had in ieder geval een baan en had mijn kleine financieel ook nog wat te bieden.
Uiteraard heeft mijn manager van alles geprobeerd om te zorgen dat ik vanzelf weg zou gaan, oa belangrijke taken bij me wegnemen, geen nieuwe klanten krijgen, lage beoordelingen etc. Ik had dit uiteraard door en juist daarom ben ik nog zo lang gebleven. Later bevestigde mijn nieuwe manager en PZ dat ik geboycot werd puur door de rare denkwijze van mijn oude manager. Ze vonden dat ik me kranig verweerd heb en boden hun excuses aan voor wat er voorgevallen is. En bedankt hoor!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:34

Aangezien de aanvraag voor ouderschapsverlof wettelijk is geregeld en niet geweigerd mag worden, hebben we bij ons een aantal mensen die er gebruik van maken. Soms 1 dag per week, of 1 dag per twee weken, en dat dan een paar jaar lang als er een tweede of derde kindje komt. (ik werk in een mannenomgeving; ze smeren het uit over een zo lang mogelijke periode)

Citaat:
Uw werkgever mag in principe uw aanvraag om ouderschapsverlof niet weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval spreekt uw werkgever een andere verdeling van de verlofuren met u af.

bron: het rijk

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:39

Hier nog niet zwanger maar wel een kinderwens, ik denk dat het minder werken geen probleem zal zijn maar ik zou graag mijn uren willen aanpassen dus geen nachten meer draaien omdat manlief om 6 uur al de deur uit gaat en ik pas half 8 klaar ben en het liefst om half 8 beginnen ipv kw over 6. Ik denk dat mijn bazen er ook een beetje bang voor zijn dat ik zwanger word ze hebben ze het al 3 gevraagt of ik al zwanger ben ( wij zijn september getrouwd) en ik zou de eerste vrouw zijn die zwanger is binnen het bedrijf ( werken er maar 3 incl ik)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:40

Toen ik zwanger was, was er nog geen ouderschapsverlof.
Waar in toentertijd werkte kon ik (met minder uren) niet blijven in mijn eigen functie.
Wel kon ik op een andere afdeling gaan werken wat ik heb afgeslagen.

Na mijn zwangerschapsverlof ben ik parttime ergens anders gaan werken.
En dat bij elk kind af gebouwd (bij dezelfde werkgever).
Toen mijn jongste ong 4 was ben ik daar gestopt met werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:40

Floortz schreef:
Aangezien de aanvraag voor ouderschapsverlof wettelijk is geregeld en niet geweigerd mag worden, hebben we bij ons een aantal mensen die er gebruik van maken. Soms 1 dag per week, of 1 dag per twee weken, en dat dan een paar jaar lang als er een tweede of derde kindje komt. (ik werk in een mannenomgeving; ze smeren het uit over een zo lang mogelijke periode)

Citaat:
Uw werkgever mag in principe uw aanvraag om ouderschapsverlof niet weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval spreekt uw werkgever een andere verdeling van de verlofuren met u af.

bron: het rijk

ouderschapsverlof mag idd niet geweigerd worden. Insteek van topic is denk ik mensen die minder willen werken zonder dat er ouderschapsverlof te pas komt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:46

ik kon na mijn zwangerschap volledig terugkomen indien ik dat niet wilde werd aangegeven dat ik dan eigenlijk beter kon vertrekken.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:48

Grappig dit topic , toevallig van de week bij mijn LG aangegeven dat ik een dag minder wil gaan werken .
Ik wil namelijk een thuis studie gaan doen , maar als je fulltime werkt en ook nog fanatiek sport word dat wel heel lastig .
Mijn LG heeft de vraag nu uitgezet naar de operation,s manager .
Weet wel dat er meer collega,s zijn die 32 uur p.w werken .

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:51

Ik werk " officieel " fulltime maar vanwege de ouderschapsverlof parttime .. Bij ons kan dat prima, we hebben fulltime roosters parttime roosters voor 4 en voor collega's die 3 dagen werken .. Top werkgever :)

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:55

friesiszwart schreef:
ik kon na mijn zwangerschap volledig terugkomen indien ik dat niet wilde werd aangegeven dat ik dan eigenlijk beter kon vertrekken.

Konden ze aangegeven wat hun beweegredenen waren en werk je bij een bedrijf met meer dan 10 personen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 19:57

Ik ga s uitzoeken wat het ouderschapsverlof inhoud. Ik dacht namelijk wel dat dat bijvoorbeeld slechts voor een bepaalde periode mogelijk is. Wat zijn als je net moeder bent de verschillen met ouderschapsverlof of parttime werken?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:57

Ik werkte 32 uur en nu 20. Toen ik met verlof moest waren ze volgens mij al niet echt blij. Ze waren aan het bezuinigen. Dus kwam wel goed uit volgens mij haha

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:04

Sinds 1 januari gelden er nieuwe (wettelijke) regels. Een werkgever is verplicht een verzoek tot aanpassing van de werktijd in te willigen, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten (bijv. ernstige problemen op het gebied van veiligheid, dienstrooster of qua financiën). Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur moet 2 maanden voor de wijziging worden aangevraagd zodat de werkgever daar nog op in kan spelen en de tijd heeft om een besluit te nemen.

Wat overigens niet weg neemt dat het wel erg vervelend kan zijn als de werkgever er niet om staat te springen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:09

Jeetje. Ik schrik hier evt vN. Dat er nog zoveel vervelende werkgevers zijn.

Parttimers zijn niet per definitie duurder. Je zult alleen he werk onder andere mensen moeten verdelen of iemand aannemen. Dat kost werk en tijd. Endat kost dn weer geld. Aan de andere kant gebeurd het ook vaak dat je je volledige werk in 4 of minder dagen moet doen.

Je hebt recht op een half jaar oudershapsverlof. Dit mag in 1x maar ook gespreid. Je kan dus 2,5 jaar lang 1 dag opnemen. Er moeten wel zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit. Niet kan.

Aanpassingen qua roosters snachts, filialen noem maar op kan ik me wel weer wat bij voorstellen. Soms is he lastig roosteren.

Maar weigeren vind ik echt asociaal.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:10

moonsparkle schreef:
Ik ga s uitzoeken wat het ouderschapsverlof inhoud. Ik dacht namelijk wel dat dat bijvoorbeeld slechts voor een bepaalde periode mogelijk is. Wat zijn als je net moeder bent de verschillen met ouderschapsverlof of parttime werken?

Ik heb een contract van 36 uur, neem 4 uurtjes per week op... Ik kan dit 4,5 jaar volhouden, daarna kan ik kijken of ik weer fulltime ga werken of dat ik toch voor vast parttime ga werken.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:11

SplashIsLief schreef:
Sinds 1 januari gelden er nieuwe (wettelijke) regels. Een werkgever is verplicht een verzoek tot aanpassing van de werktijd in te willigen, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten (bijv. ernstige problemen op het gebied van veiligheid, dienstrooster of qua financiën). Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur moet 2 maanden voor de wijziging worden aangevraagd zodat de werkgever daar nog op in kan spelen en de tijd heeft om een besluit te nemen.

Wat overigens niet weg neemt dat het wel erg vervelend kan zijn als de werkgever er niet om staat te springen.

Klopt, bij mij nu inmiddels bijna 11 jaar geleden gooide ze het erop dat ik ten alle tijden bereikbaar moest zijn voor mijn klanten 8)7
Ik heb vervolgens bijgehouden hoeveel telefoontjes en e-mail ik gedurende de week en over een periode van 6 maanden van klanten kreeg om dit soort onbenul in de kiem te smoren. Ook was mijn werk overdraagbaar, dus zwaarwegend ging niet op.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:12

Bij mijn werk vonden ze het in eerste instantie wel prima, maar waren ze er afgelopen week niet heel blij mee gezien hun gedoe met het rooster voor komende maand. Een andere collega stopt, redelijk abrupt, vanaf februari. Dus in maart zijn er nog veel uren die gevuld moeten worden. Anyhow, dat vind ik niet mijn probleem. Ik heb duidelijk aangegeven welke dagen/hoeveel uren ik wil werken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:14

Joltsje. Je hebt recht op 26* je contracturen aan ouderschapsverlof klopt.
Je behoud op contract je uren dus daar heb je na het verlof weer recht op.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:15

Wellicht kunnen de mensen die echt in de knoei zitten nog voorstellen om bv. 4x10 uur te werken ipv 5x8 uur, dan heb je toch een dag extra geen werkverplichtingen, dat plant wellicht makkelijker.