Opgroeien - Loslaten en vasthouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:44

Skyefate schreef:
Ah, my mistake, dacht dat je het had over het feit dat ze voor mij zouden rijden. Over gelezen! := Dat is wel gebruikelijk hier, ja. In Nederland niet? Meestal nemen we maar een à twee lessen bij de instructeur zelf omdat ze geneigd zijn je sneller door te laten als ze je gezicht kennen, als het ware. De rest is inderdaad meestal zelf geleerd door de ouders.

In Nederland moet je eerst rijles nemen en dan mag je examen doen, gemiddeld aantal lessen zit rond de 32 lessen volgens mij dus reken zeker 1600 euro voor je je rijbewijs hebt. Daarna mag je pas zonder instructeur rondrijden, een groot verschil met België dus.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:55

Wat heeft het gedrag van je broer te maken met het feit dat jij een smak geld van je ouders wil hebben voor je hobby?
En je schrijft "we" zijn niet arm, maar het is gewoon zo dat jij persoonlijk geen geld hebt voor die ambities van je, en je vind dat je ouders dus kunnen dokken.
Mijn advies, volwassen worden, centjes verdienen en dan zelf besluiten waar je dat aan uitgeeft.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:00

/3
Skyefate schreef:
Joltsje, momenteel heb ik even een kleine mental breakdown (taken, taken, taken, we zitten dan ook net in een projectweek dus dit was eigenlijk zo'n beetje de stress die de emmer deed overlopen), daarna gewoon zien wat ze ervan vinden en anders eens vragen aan een kennis, inderdaad. :j

Thats the spirit!
Het is niet altijs makkelijk, maar wel altijd een mogelijkheid

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:16

TS, kan je niet iemand anders zoeken die wel het geduld heeft om je te leren rijden? Iemand leren rijden is inderdaad echt niet evident (mijn vader heeft mij en mijn broer leren rijden, maar die is dan ook héél geduldig en kalm, maar met mijn moeder was het een drama), dus ik snap op zich wel dat ze het niet willen. Maar heb je geen oom, tante, kennis, oudere vriend(in) die zijn/haar rijbewijs al 8 jaar heeft en die het wel zou willen doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:22

zonnebloem18 schreef:
Skyefate schreef:
Ah, my mistake, dacht dat je het had over het feit dat ze voor mij zouden rijden. Over gelezen! := Dat is wel gebruikelijk hier, ja. In Nederland niet? Meestal nemen we maar een à twee lessen bij de instructeur zelf omdat ze geneigd zijn je sneller door te laten als ze je gezicht kennen, als het ware. De rest is inderdaad meestal zelf geleerd door de ouders.

In Nederland moet je eerst rijles nemen en dan mag je examen doen, gemiddeld aantal lessen zit rond de 32 lessen volgens mij dus reken zeker 1600 euro voor je je rijbewijs hebt. Daarna mag je pas zonder instructeur rondrijden, een groot verschil met België dus.

Helaas zijn dat er alweer 10 lessen mer geworden...
Landelijk gezien heb je je rijbewijs met gemiddeld 45! lessen.
Dat is ong 2000 E.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:56

Heel simpel, je wilt zelfstandig zijn, je ouders willen dat niet, dus dan moet je zelf actie ondernemen.
Oh ja, wat betreft dat niet naar je paard kunnen ivm geen verlichting…da's natuurlijk onzin, er bestaat een fenomeen genaamd 'zaklamp' en bij de Action heb je ook van die hoofdlampjes, 1 probleem dus al opgelost.

Obelix95

Re: Opgroeien - Loslaten en vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:03

Sparen en dan in de zomervakantie je rijbewijs gaan halen?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:10

Volgens mij zit het België anders. Je mag daar toch onder begeleiding van een ouder een rijbewijs halen? Dit hoeft dus helemaal niet veel geld te kosten.
TS, kun je niet iemand anders zoeken waarmee je gaat leren rijden? Volledig zonder je ouders? En ik werk ook niet naast mijn studie, ik zit gemiddeld 50 uur per week aan school. Bijbaantjes zijn (bijna) altijd voor 8 uur of meer, dat red ik gewoon niet. Dus ik kan me voorstellen dat TS dat ook niet trekt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:24

Ik zou eerlijk gezegd als ouder niet drammen over een baan zoeken, als je al een dergelijke studie met veel tijdsdruk/werkbelasting doet. Studie is in mijn ogen belangrijker dan een bijbaan (en ja, ik heb vroeger alles zelf moeten betalen). Wij sparen dan ook niet alleen voor de studie van onze kinderen, maar ook voor hun rijbewijs. Ik vind een rijbewijs namelijk ook belangrijk. In sommige vakgebieden is het al belangrijk bij het vinden van een baan.

Ouders van TS kunnen het natuurlijk druk hebben, maar als ik het zo lees hoeft geld geen issue te zijn in België, voor het rijbewijs, en zou ik als ouders of zelf tijd investeren of kijken of er in familie- of vriendenkring iemand is die tijd (en net zo belangrijk: geduld) heeft om het mijn kind te leren. Ik begrijp dan ook niet helemaal het tegenstribbelen van de ouders van TS.

Overigens kun je niet alles voorzien en is zelf werken voor je rijbewijs absoluut niet verkeerd, maar als het niet hoeft en je steekt die tijd in je studie, dan zou ik dat als ouder prettiger vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:54

Als jij je rijbewijs wil halen is het niet helemaal fair om dan bij je ouders om geld te vragen (het kost immers wel iets!) . Als je ouders zelf aanbieden je rijbewijs te willen betalen/ helpen is dat andere koek, maar nee is nee en dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:04

Buiten je rijbewijs om (ik kom niet uit Belgie dus weet niet hoe veel tijd/moeite/geld dat kost) ken ik je probleem wel. Mijn ouders hebben toen ik nog thuis woonde in periodes heel veel voor me betaald, en nu gaat dat nog steeds met vlagen. Ik heb altijd wel gewerkt, en dus mijn eigen geld gehad, maar tot op zekere hoogte hou ik me ook vast aan mijn ouders, ookal moet dat op een gegeven moment stoppen.

Ik woon op mezelf en betaal mijn huurkosten zelf. Mijn ouders betalen wel mijn zorgverzekering, schoolzaken (dus collegegeld en boeken) en mijn telefoonabonnement. Ook krijg ik maandelijks een bijdrage van ze om me de maand wat door te helpen, dat gaat namelijk niet altijd even makkelijk. Aan de ene kant heb ik vaak dat ik denk kom op... Ik ben 20, waarom parasiet ik nog zo erg op mijn ouders? Ik woon drie jaar op mezelf en ik moet het ondertussen zelf ook wel kunnen handelen. Aan de andere kant maak ik dan een snel rekensommetje en kom ik erachter dat ik dan voor mijn doen toch wel weinig geld over zou houden voor boodschappen en leuke dingen..

Loskomen van je ouders in financieel opzicht is op een gegeven moment belangrijk, maar het is niet erg om dat stapsgewijs te doen. Mijn ouders geven heel goed aan wanneer het genoeg is geweest en wanneer ik het zelf moet gaan uitzoeken, we hebben regelmatig gesprekken over geld en als zij besluiten dat ze bepaalde dingen niet meer willen bekostigen dan stoppen ze daar ook mee, ik heb daar dan vrede mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:41

Zorg er gewoon voor dat je in eerste zit voor alle vakken geslaagd bent. Dan kan je in de zomervakantie 50 dagen een studentenjob gaan doen, met een beetje geluk verdien je dan toch al ongeveer € 3000.

In Leuven kan je al voor € 1300 20 uur les volgen, rijscholen genoeg daar. Van het overige geld kan je dan een leuk autootje kopen.

Een auto die een trailer kan trekken, én een trailer, is vrij hoog gegrepen als aanschaf, dus ik denk dat je je er beter bij neerlegt dat je wat jaartjes zult moeten sparen om deze droom te bereiken.

Maar je kan al gewoon beginnen met autorijschool en een eigen auto, dat is perfect mogelijk in jouw situatie.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:06

Even off-topic (voegt ook helemaal niets toe aan het topic, ben gewoon nieuwsgierig): ik vind het wel grappig dat je vanuit leuven naar genk komt voor een opleiding terwijl de jongeren van onze streek (woon in de buurt van genk) over het algemeen naar leuven trekken voor een opleiding ☺. Gewoon even uit nieuwsgierigheid: welke opleiding volg je en waar?
Terug on-topic: helaas vrees ik voor je dat je dan even moet wachten tot je voldoende budget hebt om eventueel voldoende rijlessen te nemen zodat je met je voorlopig rijbewijs alleen mag rijden (of is dat nu niet meer? Toen ik voor mijn rijbewijs ging, kon je 18u les nemen en dan kon je alleen rijden)
Misschien kan je eventueel kijken om wat bij te verdienen als babysit? Als de kids waar je op let in bed liggen, kun je in je boeken duiken. Het verdient niet superveel, maar het is iets wat je 's avonds zowel door de week als in het weekend kan doen. Bij ons (Limburg)kun je dit doen via 'de bond', de bond van jonge en grote gezinnen. Weet niet of er bij jullie ook zoiets bestaat?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:18

Ik moet hier wel een beetje om lachen! Als jij je rijbewijs wil halen, moet je dat vooral doen, maar betaal het dan ook gewoon zelf. Als je geen tijd hebt om er voor te werken dan heb je gewoon pech gehad. Dan maar geen rijbewijs. Je hebt een paard schrijf je, waarschijnlijk wordt die ook door je ouders onderhouden? En aangezien je helemaal niet werkt naast je studie onderhouden ze jou dus ook helemaal?

Ik denk dat je blij mag zijn met zulke ouders. Niet iedereen krijgt wat jij al hebt hoor. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 01:31

Er zijn nog steeds mensen die het topic niet goed lezen.

Ts woont in Belgie, waar de situatie heel anders is!
Overigens is niet alleen het rijbewijs anders, naar mijn mening is de manier van studeren en evt. bijbaan ook anders.

Sommige reacties zijn dus niet zo zinvol. ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 01:49

TurdusMerula schreef:
Er zijn nog steeds mensen die het topic niet goed lezen.

Ts woont in Belgie, waar de situatie heel anders is!
Overigens is niet alleen het rijbewijs anders, naar mijn mening is de manier van studeren en evt. bijbaan ook anders.

Sommige reacties zijn dus niet zo zinvol. ;)

Klopt helemaal. Het valt hier niet mee om een bijbaan te hebben bij een studie.

Rij nu zelf met mijn dochter van 18 en dat kost geen geld en eigenlijk ook nauwelijks tijd. Als we ergens heen moeten of ik moet ergens heen dan rijdt zij. We hebben een L achter op de autoruit en ik heb een extra binnenspiegel met zuignap. Vrijwel iedereen doet dat op deze manier en zij doet zo veel meer ervaring op dan iemand die eens per week een les van een uur volgt.
Theorie was volgens mij nog geen 20 euro en het voorlopig rijbewijs was 24 euro.
Je kan ook 20 uur rijschoollessen volgen en dan alleen de baan op met je voorlopig rijbewijs.

Ik vind ts niet egoïstisch, snap alleen niet waarom ze zich niet als begeleider willen opgeven en met haar willen gaan rijden. Ze zullen misschien hun reden daarvoor hebben maar dan is er vaak een familielid wel bereid om zich als begeleider op te geven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 04:29

Ik snap het niet zo goed.. Je wilt zelfstandig worden, maar je wilt wel dat je ouders (deels) voor je betalen en eigenlijk zelfs helpen met je lessen??
Waarom niet alles zelf doen als je zelfstandig wilt zijn? Dat is zelfstandig voor mij..
En dan niet zeggen dat je t geld er niet voor hebt, want dat had je helemaal zelf kunnen sparen. Dat is de verantwoordelijkheid die je krijgt bij zelfstandigheid. Ik heb mn ouders er geen keuze voor gegeven. Ik ben op mn 18e naar Canada gegaan, waar ik nu dus nog steeds zit, en alles zelf betaald. Want ik had het zelfde als jij; vond dat mn ouders me te viel ophielden. Dus ik heb voor mn reis gewerkt, 4500 euro opgespaard, alles zelf betaald em geregeld.. Als je zelfstandigheid wilt, moet je t zelf doen.
Als ik terug ga, wil ik ook absoluut niet thuis wonen (misshien voor de eerste paar maanden). Wil mn eigen plekje.

Wat maakt t uit als je ouders t niet willen, als jij je rijbewijs wilt ga je er toch voor? Waar een wil is, is een weg ;)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:59

Lastige situatie. Heb je in België geen uitzendbureaus zoals in Nederland? Ik sta zelf ingeschreven bij een studentenuitzendbureau en dan kun je je beschikbaarheid opgeven en af en toe een keer werken als er werk is. Zo zou je dus af en toe een dag in het weekend kunnen werken. Zo kun je toch sparen voor je rijbewijs en ook nog gewoon je studie doen en naar je paard gaan. Daarnaast zou ik proberen in de vakantie ergens heel veel te werken, zodat je wat kan sparen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:21

Robin_S schreef:
Zorg er gewoon voor dat je in eerste zit voor alle vakken geslaagd bent. Dan kan je in de zomervakantie 50 dagen een studentenjob gaan doen, met een beetje geluk verdien je dan toch al ongeveer € 3000.

In Leuven kan je al voor € 1300 20 uur les volgen, rijscholen genoeg daar. Van het overige geld kan je dan een leuk autootje kopen.

Een auto die een trailer kan trekken, én een trailer, is vrij hoog gegrepen als aanschaf, dus ik denk dat je je er beter bij neerlegt dat je wat jaartjes zult moeten sparen om deze droom te bereiken.

Maar je kan al gewoon beginnen met autorijschool en een eigen auto, dat is perfect mogelijk in jouw situatie.

Dit was ook mijn idee. Ga in de vakantie wat studentenwerk doen en zo heb je het geld voor wat lessen in no time bij elkaar. Als je er genoeg doet kan je lekker alleen rondkarren en dan je examen doen.

Je zegt dat je geen zakgeld krijgt oid maar heb je zelf dan niks gespaard? Van eerdere vakantiejobs of verjaardagen/kerst?

Je kan iig al je theorie halen. Die blijft 3 jaar geldig.

Btw, hebben jullie al een trailer en auto die dat kan trekken? Want als de bedoeling is om regelmatig uitstappen te doen en deze dingen moet je nog kopen mag je flink aan de gang. Je bent zo een paar 1000euro verder hoor