Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:49

Uiteraard kom ik er liever samen met haar uit dan dat ik de woningbouw inschakel.
En ik vind het oprecht enorm vervelend dat zij last heeft van mijn hobby, en ik heb beide keren ook mijn oprechte excuses aangeboden.

Ik wil nu inderdaad een gesprek met haar aangaan waarin ik wil ga proberen om te overleggen op welke momenten ik wel muziek zou kunnen maken.

Dat zij er serieus hinder van kan hebben ben ik mij heel erg van bewust, dat vind ik ook heel vervelend voor haar. Ik snap alleen niet zo goed dat ze naar mij toe komt als ze zelf al aangeeft dat de combinatie met haar bovenbuurvrouw te veel is, dan kan ze toch beter naar haar toe gaan lijkt mij?
Maar goed, daar zal ze vast haar redenen voor hebben en ik sta volledig open voor haar klachten, want niemand zou gestoord moeten worden in hun woongemak.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:50

ik ben benieuwd of je eruit gaat komen met je buurvrouw. Haar antwoord dat ze daar al 14 jaar woont zou me niet veel hoop geven ;)

PureSG

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:53

Is inderdaad niet heel hoopgevend, ik vond het ook een vervelend "argument" moet ik zeggen.
Geeft het gevoel dat ik minderwaardig ben aan haar, wat ik uiteraard niet ben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:54

Dat soort types hebben in een dorp vaak de bijnaam: de burgemeester van….

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:55

Wat een miepert zeg.

Ik zou inderdaad gewoon de vraag terug leggen: wanneer zou het volgens jou wel kunnen. Als ze dan zegt nooit gewoon weer terug gooien; vind je dat zelf redelijk?

En anders lekker negeren. Gaat ze lekker de politie bellen voor geluidsoverlast :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:00

Ik vind je in elk geval een fijne instelling hebben :j (In andere reacties is er soms wel erg weinig begrip. Dat is ook niet nodig denk ik.)

Die 14 jaar is niet relevant, en tegelijkertijd ook weer wel, voor haar gevoel. Zij woont ergens, heeft daar een soort van evenwicht, en nou verandert dat. Ze heeft niet meer gelijk dan jij, maar ik snap wel dat het zo voelt.

Maar het kan ook anders zijn: dat ze het niet met de bovenbuurvrouw durft te bespreken, en het daarom bij jou probeert, omdat jij misschien dan het makkelijkst benaderbaar lijkt. Dus ja, het is ook redelijk dat je ook voor je eigen belangen opkomt, want ook jij moet je gang kunnen gaan. Het kan inderdaad helpen om te vragen wat zij dan wel redelijk vindt, welke invulling zij dan voor zich ziet? Dan moet ze zich ook in jou verplaatsen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:08

Wat een vriendelijke reacties inderdaad. Ik zou er meer moeite mee denk ik. Ben wat dat betreft niet zo sociaal onderlegd. :')

Ben benieuwd hoe jullie eruit gaan komen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:09

PureSG schreef:
Haar redenen dat ze bij mij komt is, omdat volgens haar de buurvrouw boven haar geluid gaat kopieëren, dus ook "herrie" gaat maken en dat dat te veel is voor haar. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat de bovenste buurvrouw mij kan horen, daar waar mijn directe buurvrouw mij niet eens hoort (dit heb ik nagevraagd).

Overigens kan het zijn dat de buurvrouw 2 huizen boven jou ook jouw gitaarspel hoort. Een tussenwoning kan soms fungeren als een soort ´klankkast´ waardoor het geluid verder kan komen dan je in eerste instantie denkt.

Ik ben er ook wel voor om, zoals al eerder gesuggereerd is, even te vragen aan je bovenbuurvrouw wanneer je wel een uurtje mag gaan spelen.
En desnoods koop je voor haar zo´n gehoorbeschermer/koptelefoon om het geluid minder binnen te laten komen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:10

PureSG schreef:
Is inderdaad niet heel hoopgevend, ik vond het ook een vervelend "argument" moet ik zeggen.
Geeft het gevoel dat ik minderwaardig ben aan haar, wat ik uiteraard niet ben.

Het klinkt ook een beetje alsof ze bang is dat er steeds meer geluid komt. Dus als jij haar verzekerd dat je het bij een uurtje houdt scheelt dat misschien al.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:11

Fortitude schreef:
Wat een miepert zeg.

Ik zou inderdaad gewoon de vraag terug leggen: wanneer zou het volgens jou wel kunnen. Als ze dan zegt nooit gewoon weer terug gooien; vind je dat zelf redelijk?

En anders lekker negeren. Gaat ze lekker de politie bellen voor geluidsoverlast :')

en die komen daar niet meer voor :') moet je een officiele aanklacht bij de gemeente doen en tussen 8 en 22 tja word je niet serieus genomen :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:12

Ik hoor mijn buur toch liever zingen en muziek maken dan ruzieën hoor.
Meid zing jij lekker de wereld is al triest genoeg.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:13

Hoelang speel je per dag?
Als dit hele middagen zijn snap ik haar punt. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:14

Toegegeven, er is weinig zo irritant als akoestisch gitaar gepingel :') Echter, als je het zó vervelend vindt moet je ergens anders gaan wonen waar je niet op elkaars lip zit. En anders heeft ze die irritatie maar gewoon te accepteren, mits het binnen de grenzen blijft natuurlijk.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:19

Dat zou natuurlijk inderdaad kunnen Kahawa!

Ik speel ongeveer een uurtje per keer, dat is 1 á 2 keer per week. Vaker durf ik niet aan ivm klachten. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:20

Gewoon een avond plannen en daarop al je buren uitnodigen. Er zullen er ook wat naast je wonen, niet alleen boven je. En dan gezamenlijk overleggen welke tijden acceptabel zijn. Ook kun jij eventueel de nodige aanpassingen aan je appartement plegen om echte geluidsoverlast tegen te gaan. Daarnaast, neem je gitaarspel en zang eens op en speel het af terwijl je bij de bovenbuurvrouw bent.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:22

PureSG schreef:
Dat zou natuurlijk inderdaad kunnen Kahawa!

Ik speel ongeveer een uurtje per keer, dat is 1 á 2 keer per week. Vaker durf ik niet aan ivm klachten. :')

2 uur per week? :+ Dan is het echt een zeurpiet.
Vond dat sommige hier een beetje kort door de bocht reageerde, maar als het echt om een paar uur per week gaat zou ik er niet eens moeite in stoppen om een gesprek aan te gaan.
Wat een zeikerd!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:23

BaileyMix schreef:
Toegegeven, er is weinig zo irritant als akoestisch gitaar gepingel :')

Slechte drummers, of blokfluit :=

Citaat:
Echter, als je het zó vervelend vindt moet je ergens anders gaan wonen waar je niet op elkaars lip zit.

Die keuze hebben veel mensen niet, ook niet als ze dat echt graag zouden willen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 09-02-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:28

Shadow0 schreef:
BaileyMix schreef:
Toegegeven, er is weinig zo irritant als akoestisch gitaar gepingel :')

Slechte drummers, of bloklfuit :=

Of viool, vergeet de viool niet :')

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:33

Mijn buren spelen ook gitaar en nog piano, als ze zo af en toe een keer spelen heb ik daar geen problemen mee.
Het is wel heel erg goed te horen en ik vind het ook niet mooi klinken, zeker niet als de buurjongen ook nog gaat zingen.
Die kan dus echt niet zingen en het is geen gehoor! Meer kei hard stem verheffen lijkt het meer....
Die zitten ooit de hele dag te pingelen en zingen en daar word ik niet goed van!

Maar als jij zo weinig speelt en zingt als die 2x per week een uurtje moet je buurvrouw niet zeuren!
Ik zou een keertje een gesprekje aangaan en zeggen dat je die 2x per weer een uurtje graag doet en vraagt op welke tijden ze dat het liefst heeft.
Misschien is in een andere kamer gaan zitten ook al genoeg om het geluid wat te beperken.
Gaat je buuf er niet in mee en zeurt ze nog dan lekker laten gaan!
Dan heb jij er meer dan genoeg aan gedaan om haar behulpzaam te zijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:48

Ik ga mee met wat hier gezegd wordt. Vragen wat haar goed uitkomt. Past jou dit ook, dan geef je aan je daar zoveel mogelijk aan te probéren te gaan houden. Doe je toch een keer een andere dag of tijd dan hoort ze daar niet over te zeuren.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:00

Shadow0 schreef:
Citaat:
Echter, als je het zó vervelend vindt moet je ergens anders gaan wonen waar je niet op elkaars lip zit.

Die keuze hebben veel mensen niet, ook niet als ze dat echt graag zouden willen.

En het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand dusdanig veel overlast ervaart dat ze erdoor zou willen/moeten verhuizen. :)

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, ik ga hier zeker wat mee kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:03

Tsja, wij hadden hier een huisgenoot die akoestische gitaar en zingen deed, en dat klonk net als een Idols auditie gone bad. Op een gegeven moment gaat dat wel echt op je zenuwen werken, vooral als het in de woonkamer (studentenhuis) moet gebeuren, met de deuren open of op rare tijdstippen. Hier hebben we dus uiteindelijk wel over geklaagd, hoe stom het ook voelde..

Ik zou inderdaad met haar in gesprek gaan over eventuele momenten waarop het wel zou kunnen. Misschien heeft zij wel hele belangrijke dingen te doen op de middagen dat jij meestal speelt, of is het even haar momentje met een glas wijn op de bank voor de televisie voordat ze 's avonds weg moet om te werken of andere zaken moet doen. Ik kan me best voorstellen dat het dan behoorlijk irritant kan zijn, maar anderzijds kan ze daar ook normaal over communiceren. Wanneer kan het dan wel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:21

Hoeveel kamers heeft je huisje? Is er een optie om in een kamer de muren een beetje soundproof te maken dat je daar lekker kan spelen?

Ik hoorde in mn vorige huis altijd het wc-rolletje van de buurman gaan :)) Die grensde aan mijn woonkamer. Verder weinig last van die man gehad, al was er s nachts wel eens geluid van muziek in de straat. Ben er nooit achter gekomen of dat bij hem was of elders. Plus kinderstemmen in de tuin 's nachts.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:37

Ik zou juist blij worden van jou als buur als dit de enige overlast is die je veroorzaakt! M'n vorige bovenbuuf zong ook en speelde daarbij gitaar, heerlijk om een beetje bij te relaxen 's avonds op de bank. Helaas werd dat soms gevolgd door nachtenlange woeste uhm.. acrobatiek met de random scharrels die ze had, daar heb ik na 2 nachten weinig slaap weleens over geklaagd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:02

Je moet je ook niet vergissen in de aard van de overlast. Jij denkt misschien 2x1uurtje per week is niet veel', maar als je als buurvrouw geen enkele controle hebt over wanneer dat uurtje precies valt - en of het wel bij een uurtje blijft of vandaag wat langer gaat duren - of dat er deze week misschien wel drie uurtjes zullen zijn...
Die onzekerheid rondom tijdstip en duur van geluidsoverlast is net zo vreselijk als het geluidsoverlast zelf. Ik zou dus zeker ook met haar tijdstippen afspreken, want de voorspelbaarheid maakt het vaak al een stuk draaglijker dan de hele dag rondlopen met het idee dat er ieder moment een gitaar kan beginnen.