Geen OBS binnen 10 km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:45

Enerzijds - je zou kunnen proberen om leerlingenvervoer vergoed te krijgen op levensbeschouwelijke gronden.

Anderzijds - maak je het dan niet groter dan het is? Je kinderen ontzeggen om in aanraking te komen met geloofsaspecten is wel een soort van opleggen van een keuze. Juist als je wilt dat ze echt zelf een mening vormen, hoort in aanraking komen met het geloof er ook bij.

(En het kan op zoveel manieren lopen. Mijn ouders zijn redelijk non-religieus. Maar door omstandigheden had ik bv een oppas en een pianoleraar die behoorlijk katholiek waren, een tijdje een vriendje op school waar de vader dominee van was, heb ik op twee katholieke middelbare scholen gezeten en ook andere vrienden gehad die best wel verbonden waren aan het geloof op diverse manieren.)

Overigens - ook het heen en weer reizen is betrekkelijk. 10 km kan afhankelijk van de omstandigheden binnen een kwartier, of wellicht dat de electrische fiets nog mogelijkheden biedt. Op de basisschool heb ik oa op een montessorischool gezeten, dat is een schooltype waar veel ouders bewust voor kiezen, en daarom trekt het kinderen aan over een veel grotere afstand. Dat was dus op mijn basisschool niet helemaal ongewoon. Logistiek best nog wel eens gedoe hoor, maar toch... ook weer niet onmogelijk.

Als het echt zo'n belangrijk pand is, dan zou ik het daar niet op stuk laten lopen, er zijn altijd mogelijkheden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:46

KPet schreef:
Dat is natuurlijk het belangrijkste! Maar er is hier iets dat mij steekt: kerst, pasen, allerheiligen. Dat zou voor mij een reden zijn om kids thuis te houden, maar dan gaat de hele school en zij niet. Bovendien krijg is ruzie met de leerplichtambtenaar.

Je krijgt toch te maken met de Nederlandse feestdagen, veel niet gelovigen vieren ook kerst/pasen.

Wij hebben bv niks met sinterklaas, maar ook dat wordt gewoon gevierd op alle scholen en je moet je kind daar zelfs in meenemen (qua liegen).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:47

Op het platteland is dst wel anders. Wat je zelf al zegt. Je woont ook al 1,5 km van het dorp.

Wat betreft voortgezet. Daar zou ik me niet druk om maken. Zowel om d afstand niet als om het geloof niet. Hier wel christelijke voortgezette school , maar vind dat niet veelzeggend. Voor niet als je vN een openbare school komt en he e.e.a. van huis mee krijgt.

Wat betreft basisschool. Wat ik wel belangrijk vind is het maken van vriendjes. Je zult vaak moeten halen en brengen. Al moet dat bij 1,5 km ook al. Maar je wilt niet dat je kind buiten het dorp valt zeg maar.

Mijn buren gingen vroeger naar een school 20km verderop. Zij stonden achter dat onderwijs. Ik speelde wel met hen, maar ze hadden wel minder aansluiting in he dorp (gingen ook elk weekend te varen).

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:52

Ik heb vroeger ook op een christelijke basisschool gezeten. Hier ook omdat de school goed aangeschreven stond, beide ouder zijn namelijk atheïst.. en ik ook.
Voor mij was het al vrij vroeg duidelijk dat ik niet in god geloofde. Elke ochtend werd er een verhaal verteld uit de bijbel. Ik vond ze prachtig! Maar geloofde er niks van dat het echt gebeurd was. Vind het achteraf ergens wel leuk dat we dat vroeger altijd kregen. Ken de meeste bijbel verhalen nog steeds en ook de achtergrond van het hele geloof... is toch een stukje algemene kennis.
Naar de kerk gingen wij ook nooit, enkel met kerst en pasen inderdaad, maar dat was eigenlijk heel leuk want dan mocht je vaak iets doen.
Overigens ook nooit problemen gehad met klasgenootjes/ouders van. Mijn beste vriendinnetje kwam uit een vrij gelovig gezin, maar eigenlijk nooit iets van gemerkt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:55

Op zich snap ik je punt, maar ik zelf vind het bijvoorbeeld ook erg belangrijk dat kinderen het verhaal achter een feest snappen. Zoals dat kerst oorspronkelijk de geboorte van Jezus is, en er verder geen waarde aan hechten. Het geloof leert ook normen en waarde van Nederland, omdat het daarop gebaseerd is.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:57

Mm de dichtbij zijnde school is hier een km of 7 vandaan.. en met 8 in hen ik keuze dichterbij niet dus van die afstand ga je niet dood hoor

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:00

Mag ik vragen waarom het zo "erg" is dat er aandacht wordt besteed aan kerst, pasen etc? Ik heb namelijk het idee dat dit feesten zijn die zo ingeburgerd zijn in onze cultuur, dat enige kennis over de achtergrond daarover niet zo slecht is. (Ik vind het zelfs essentieel!) Net zoals ik het niet gek zou vinden dat er aandacht wordt besteed aan het suikerfeest etc. Het hoort er bij, of je zelf nou gelooft of niet.
En zou je ze dan thuis laten van de mis? Of zou je helemaal niet willen dat ze er les over krijgen?

Uiteindelijk is dat je eigen keus natuurlijk, maar ik zie zelf niet in wat er slecht aan is om achtergrond informatie over de bepaalde feesten te geven :) Het hoort imo bij de algemene ontwikkeling, ook al geloof je niet.
Zelf vond ik de bijbelverhalen altijd heel leuk, ook al geloofde ik er geen snars van }>

Mijn ouders zijn eigenlijk gegaan voor de school die het beste stond aangeschreven en waar ze veel goede verhalen over hadden gehoord.
En echt, ik zie het in mijn omgeving bij oppaskinderen, neefjes, zusjes, een goede basisschool kan echt het verschil maken! Je hebt zo veel aan een goede basis en dan maakt dat halve uurtje godsdienst oid echt niet uit. (Mocht dat half uurtje uberhaubt al gegeven worden, dat was op mijn middelbare school in ieder geval niet het geval :) )

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:10

Mijn moeder is Rooms Katholiek opgevoed, maar was daar al vrij jong klaar mee.
Mijn vader is Nederlands Hervormd opgevoed, maar heeft ook niets meer met het geloof.

Ik heb als kind op een Jenaplan basisschool gezeten. (aandacht voor veel verschillende geloven)

1e jaren voortgezet was op een katholieke school.

Toen een openbare MBO

Daarna terug naar de Havo, openbaar.

Vervolgens lerarenopleiding biologie aan de HU.

Ik werk inmiddels in het onderwijs op een christelijke school, mavo havo vwo.
Er zijn dagopeningen, maar dat zijn meer verhaaltjes waar leerlingen al dan niet over kunnen nadenken. Meestal niet uit de bijbel, een enkele keer wel.
Er zijn vieringen rondom de christelijke feestdagen, maar zeker niet rigide.
Ong 60% van het personeel is gelovig, maar katholiek, hervormd en overig door elkaar heen. Ong 50% van de leerlingen is van huis uit gelovig denk ik. Merendeel christelijke, maar ook vrij veel moslim.
Als voorbeeld: we hebben zowel docenten als leerlingen die openlijk homoseksueel zijn. Paarse vrijdag wordt regelmatig serieus meegedaan...
Kortom, eigenlijk een heel open schoolcultuur.

Ben niet gelovig, maar atheïst wil ik mezelf ook niet noemen.

Ik denk dat een school met kerkelijke achtergrond geen enkel probleem hóeft te zijn om open op te groeien.

Mits het geen streng kerkelijke school is.
Ik heb jaren in de biblebelt gewoond. Daar kàn het, met name het zwaarder gereformeerd dus, wèl een enorme stempel drukken.

Het soort school waar ik nu werk beslist niet.

School bezoeken en vragen hoe ze erin staan kan veel verhelderen.

troi

Re: Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:17

10 km is niks! Onze zoon zit ook buiten het dorp op school omdat de plaatselijke school zeer zwak was. Het enige is dat je wel bereid moet zijn om je kind de eerste jaren van en naar vriendjes te brengen. Voor ons is dat geen probleem.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:33

eclair98 schreef:
Op zich snap ik je punt, maar ik zelf vind het bijvoorbeeld ook erg belangrijk dat kinderen het verhaal achter een feest snappen. Zoals dat kerst oorspronkelijk de geboorte van Jezus is, en er verder geen waarde aan hechten. Het geloof leert ook normen en waarde van Nederland, omdat het daarop gebaseerd is.

Ik vind het voor de duidelijkheid wel degelijk erg belangrijk kinderen te leren waar de feesten over gaan, of dat nu kerst, chanoeka of suikerfeest is. Dat is maatschappelijke scholing. Waar ik problemen mee heb is als die verhalen vanuit een bepaalde grondslag verteld worden.

Waar ik echt van ga stuiteren is het idee dat die religies of die religieuze achtergrond "onze" nederlandse normen en waarden zouden bepalen. Op deze manier kunnen gelovigen het alleenrecht op moraal blijven kapen. Wat je feitelijk zegt is dat kinderen zonder deze verhalen geen moraal/moreel gedrag leren. Dat soort ideeën zijn gewoon abject.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:38

Op de meeste Christelijke scholen is ook aandacht voor andere geloven en de bijbehorende feesten, rituelen en tradities. Ik vond dat mij het geloof niet werd opgedrongen op Christelijke scholen. Er zitten veel niet-christelijke kinderen op. Het zijn vooral de jehovagetuigen die bewust kiezen voor openbare school en hun kinderen thuishouden bij Sinterklaas, kerst etc en niet mee mogen doen met bepaalde thema/knutsellessen of het vieren van verjaardagen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:40

Die mate van afkeer is haast ook extremisme te noemen :P
Je kunt evt bijbelverhalen toch gewoon thuis relativeren?
Net als de onzin over de kerstman en de paashaas?

Gereformeerde of hervorme scholen is een andere tak van sport, maar gewoon algemeen christelijk doet zelden iets met godsdienst.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:41

Ik heb mijn basisschool tijd op een katholieke school door gebracht. De openbare was te ver weg, omdat dit ook op de andere kinderen in de buurt van toepassing was hadden we uiteindelijk geen enkel gelovig kind in de klas.

Later gingen wij verhuizen en ging ik naar de Obs, daar heb ik tijdens godsdienst (ja op een openbare school) meer oliebol om mn oren gehad dan in die 7,5 jaar op de RKS

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:42

ts, voordat je de christelijke scholen in je buurt afwijst, kijk er nou eens eerst. Je beeld dat je nu hebt, hoeft niet te stroken met hun beleid en zal je ook nog kunnen verrassen. Ook op de basisschool hier, veel aandacht voor andere geloven, niets wordt opgelegd, niet verplicht en het wordt alleen mee gedeeld. De bijbel wordt niet om de oren gemept. En ja, ook de evolutie wordt gewoon besproken, ze wijken niet af van het gewone onderwijsprogramma om kinderen kennis te geven.

Het is geen ramp hoor als je kind wat meer kennis vergaart over de geloven, het is geen dwingen tot geloof.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-16 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:44

KPet schreef:
Dat is natuurlijk het belangrijkste! Maar er is hier iets dat mij steekt: kerst, pasen, allerheiligen. Dat zou voor mij een reden zijn om kids thuis te houden, maar dan gaat de hele school en zij niet. Bovendien krijg is ruzie met de leerplichtambtenaar.

Ik grijp die feesten aan om uit te leggen hoe het mijn inziens wel zit.

Hoe die feesten echt ontstaan zijn en hoe het christendom zelf omarmt heeft.

Kijk je kinderen zullen hoe of hoe toch wel in aanraking komen met religie en mensen die geloven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:46

Of gewoon eerst een kind krijgen en dan over 5+ jaar zien of het tegen die tijd geen moslimschool is met al die miljoenen vluchtelingen O:)
:D

Zonder gekheid, net zo goed krijgt de school een andere bestemming. Dat gebeurt hartstikke vaak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:47

Absoluut, zie dat zelfs in de stad. Jenaplan is opgegaan in een openbare school, dus die ouders moesten ook weer opnieuw een keuze maken. Minimaal 5 jaar later is een lang termijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-16 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:47

Ik heb zelf overigens destijds op een christelijke school gezeten....en daar heeel behoorlijk tegenaan geschopt destijds.

Er was altijd een dag opening met de bijbel. En die sloeg ik altijd over. Ik kwam steen vast binnen na de dagopening. De leraren waren in het begin woest op mij.
Maar hebben het uiteindelijk maar zo gelaten. Was op het middelbaar onderwijs overigens.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:48

Naast wat Vuurneon al zegt, ga eerst eens na hoeveel er aan gedaan wordt? Hier worden vooral in de lagere klassen de verhalen verwoord met twee poppen. En situaties naspelen uit de bijbel worden de kinderen echt niet slechter van.

Wij hebben niet bewust voor een Christelijke school gekozen, maar uiteindelijk vind ik het alleen maar fijn dat er elke ochtend veel aandacht is voor normen en waarden (dmv verhalen).

Wat ik ook merk is dat ik hele andere ideeen en standpunten had toen ik nog geen kinderen had. Door dingen die je mee maakt en omdat je anders tegen dingen aan gaat kijken (bijv. verhalen van buren / andere ouders / familie), kan het best zijn dat je over (minimaal) 5 jaar heel anders tegen de basisscholen aan kijkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:49

Santos_05 schreef:
Wij hebben niet bewust voor een Christelijke school gekozen, maar uiteindelijk vind ik het alleen maar fijn dat er elke ochtend veel aandacht is voor normen en waarden (dmv verhalen).

Want thuis besteed je daar geen aandacht aan?

Ik vind namelijk dat christelijk onderwijs daar helemaal niets aan toevoegt.
Normen en waarden komen van huis uit.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:55

NatasjavE schreef:
KPet schreef:

Ik grijp die feesten aan om uit te leggen hoe het mijn inziens wel zit.

Hoe die feesten echt ontstaan zijn en hoe het christendom zelf omarmt heeft.

Kijk je kinderen zullen hoe of hoe toch wel in aanraking komen met religie en mensen die geloven.

Dat vind ik ook een mooie opstelling :)

Aan alle mensen die mij aanmoedigen te gaan kijken/praten: ik heb nog geen kinderen en al helemaal geen school gekozen. Er is ook geen DE obs. Er zijn er drie, allemaal op 10-12 km afstand verschillende richtingen uit. Het was ook niet mijn bedoeling om een discussie te openen over hoeveel plek religie in het leven van kinderen zou moeten/mogen inhouden. Wat mij interesseert is de vraag hoe andere ouders omgaan met de keuze voor een geschiktere school verder weg of de minder geschikte school vlakbij. Voor het doel van de discussie zou ik het ook erg interessant vinden om van ouders te horen die hun kinderen verder weg sturen naar bijv. een vrije school of een streng gereformeerde school of daar vanaf hebben gezien vanwege afstand.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:55

NatasjavE schreef:
Santos_05 schreef:

Want thuis besteed je daar geen aandacht aan?

Ik vind namelijk dat christelijk onderwijs daar helemaal niets aan toevoegt.
Normen en waarden komen van huis uit.

Amen! .... hihi

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:58

Alle rollenspellen van het bijbelverhaal, worden terug gebracht naar dagelijkse situaties (ruzie tussen broers en zussen, dingen doen die niet mogen, klikken, enz) Dus niet het 'Je moet elke zondag naar de kerk, anders ga je naar de hel' maar allerdaagse situaties die besproken worden.

Niet in een aparte les (die zijn er ook 'hoe ga je met elkaar om'), maar verhalende vorm werkt goed voor kinderen (niet voor niets dat kinderen veel voorgelezen worden en zelf moeten lezen).

Normen en waarden leer je van iedereen. Thuis, op school, van je omgeving, kennissen, vrienden. Elke situatie is verschillend en dragen bij aan de ontwikkeling van een kind. School is een situatie waar ze met veel kinderen en verschillende karakters bij elkaar zitten en daar het beste mee om moeten gaan (niet iedereen is vrienden, maar je moet toch veel uren samen doorbrengen)

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:01

Dat is ook maar net wat je zelf wil. Onze dochter zal straks 20 km met de schoolbus moeten voor kleuter en basis school en 60+ km voor de middelbare school. Ik zie dat niet zo als een probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:01

Santos_05 schreef:
Alle rollenspellen van het bijbelverhaal, worden terug gebracht naar dagelijkse situaties (ruzie tussen broers en zussen, dingen doen die niet mogen, klikken, enz) .

Ohhhh echt. Oh dat zou mij veel te ver gaan. Een dergelijke school zou ik echt niet kiezen.

Dat doen ze op onze school gelukkig niet.