Hulp nodig bij situatie met buurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:38

Stroom is zo geregeld..
Dat gaat een gemeente niet doen.

Humanitas kan wel helpen, zij hebben vrijwilligers die zich inzetten voor dit soort dingen.

anneliesdj

Re: Hulp nodig bij situatie met buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:41

Lampen aansluiten is echt super simpel, dat kan hij zelf ook wel mits hij gereedschap heeft.
Misschien even wat lenen of hulp vragen van een handige buurman, YouTube filmpje erbij en samen knutselen ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:42

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:43

Als je zeker zou zijn van waar hij afkomstig is, dan zou je ook kunnen opzoeken welke talen hij vermoedelijk wel machtig is. Als je dat weet, zou je kunnen proberen een aantal basis dingen die je hem wil zeggen in die taal op te schrijven (en desnoods het nederlands er onder) zoals bv dat je niet goed kan uitleggen en waar hij heen kan om het te leren. Van daaruit kunnen ze hem vast ook verder helpen om zich hier verder thuis te voelen. Ik vermoed dat die instanties niet enkel de taal leren maar hen ook helpen om zich hier te vestigen en bij welke instanties ze moeten zijn voor hulp enz.
De Afrikanen die zich hier vestigen spreken vaak frans maar dat zal vermoedelijk ook af hangen van waar in Afrika ze komen.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:10

Als hij een vluchteling is, dan kan hij naar Vluchtelingenwerk. Daar helpen ze mensen met dat soort dingen.

Als hij internet heeft en wil oefenen:
http://www.jekanmewat.nl
http://www.nt2taamenu.nl

Eventueel kan ik je ook nog materialen sturen die ik gemaakt heb en gebruik bij mijn leerlingen (NT2).

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:34

Ik begrijp volkomen dat je de beste man wilt helpen en dit is zeker niet bedoeld als aanval of negatieve invloed uitoefenen :n maar.... Kijk je alsjeblieft uit met deze meneer in huis halen als vrouw alleen? Voorkomen is beter dan genezen ook al is de kans maar heel klein :) Hopelijk word ik nu niet helemaal afgebrand als xenofoob of racist, zo is het niet bedoeld!

Flowery

Re: Hulp nodig bij situatie met buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 08:36

Ik heb gisteren allemaal telefoontjes gepleegd en ik heb een instantie gevonden die hem kan begeleiden! Ze zei mij dat ik hem absoluut geen Nederlands moet gaan leren, dat ze daar taalcursussen voor hebben en hij met dingen die hij niet snapt, naar hun toe kan komen :)
Oftewel, er valt een last van mijn schouders want ik was nogal in de stress afgelopen dagen :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:43

Fijn voor jou maar wat een rare reactie. Zo gaan dit soort mensen nooit lekker integreren. En jij bepaald toch zeker zelf wel of je je buurman nog wil helpen of niet.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 08:49

Jennyj01 schreef:
Fijn voor jou maar wat een rare reactie. Zo gaan dit soort mensen nooit lekker integreren. En jij bepaald toch zeker zelf wel of je je buurman nog wil helpen of niet.

Tuurlijk, maar ik ben totaal niet geschikt om iemand iets te leren en mijn buurman verplichte mij het zowat :( Vandaar dat ze zei dat ik het niet verplicht ben en ze daar cursussen voor hebben :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:05

Oh oké dan begreep ik het niet goed.