Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:46

Maar stel nou he, je begrijpt echt niks van engels.... Dan schrijf je gewoon iets over wat al in de tekst staat, maar dan in je eigen woorden. Als je het in het Nederlands schrijft weet je iig waar het over gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:46

Goof schreef:
Het is veel makkelijker om een Engels antwoord te geven op een leestoets omdat je de tekst kunt overnemen. De docent kan niet checken of je daadwerkelijk begrijpt wat er staat als je dat doet.

Dat kan natuurlijk best - zeker als het gaat om een antwoord in eigen woorden en niet letterlijk citeren. (Het is wonderbaarlijk, maar docenten van allerlei andere vakken kunnen dat ook beoordelen, zoals bij het vak Nederlands :) )

Overigens denk ik dat docenten ook bij het opstellen van hun toets niet te makkelijk moeten denken 'haha, ik had het toch in kleine letters op pagina 1 gezet, eigen schuld!' Als je als docent een toets maakt waar mensen lagere cijfers krijgen, niet omdat ze de lesstof niet beheersen maar omdat er een onduidelijkheid is in de vraagstelling of iets wat makkelijk fout gaat, dan lijkt me dat toch iets om zelf bij stil te staan en je af te vragen of je het niet beter duidelijk kunt maken.

Een toets Engels is namelijk een toets die je kennis van de Engelse taal moet toetsen, en dat staat centraal.

Wellicht dat we ooit nog een vak 'juridische weerbaarheid' kunnen geven dat wel helemaal gericht is op dat soort dingen (lijkt me heel nuttig!) maar tot die tijd is het ook aan docenten de taak om kritisch te blijven zijn op hoe goed ze hun toets hebben opgesteld en of dat inderdaad ook werkelijk een goede representatie geeft van wat de studenten kunnen. Als TS de enige is die de fout maakt, dan is het heel zonde maar pech, als veel andere studenten ook die fout maken is het toch echt iets waar de toets tekort schiet.

(En als de toetsen van een toetsinstituut moet uitvoeren is het alsnog zaak dat docenten kritisch blijven op dat toetsinstituut, want ook daar is de kwaliteit lang niet altijd goed genoeg.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:50

Shadow, ze heeft een 8.9 gehaald, ik denk niet dat je dan kan spreken van laag cijfer.
IMO is dit drama maken waar er geen is.
Je hebt de vraag niet goed gelezen en dus niet correct geantwoord. Daar kan je een mening over hebben zoveel je wil, de feiten blijven.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:51

Balen is dit inderdaad, als het goed is staat dit op het voorblad aangegeven. En je kunt er over balen, maar he! Je hebt echt een super cijfer! Neem dit foutje mee naar de volgende keer :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:51

Gewoon naar de inzage gaan, en checken of het klopt dat er staat dat het in het Nederlands moest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:52

Ayasha: lager dan het anders zou zijn :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:56

Shadow0 schreef:

Ik had de vragen helemaal fout gerekend als ik docent was geweest. Dus hoger als het zou "moeten" zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:56

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Het is veel makkelijker om een Engels antwoord te geven op een leestoets omdat je de tekst kunt overnemen. De docent kan niet checken of je daadwerkelijk begrijpt wat er staat als je dat doet.

Dat kan natuurlijk best - zeker als het gaat om een antwoord in eigen woorden en niet letterlijk citeren. (Het is wonderbaarlijk, maar docenten van allerlei andere vakken kunnen dat ook beoordelen, zoals bij het vak Nederlands :) )

Overigens denk ik dat docenten ook bij het opstellen van hun toets niet te makkelijk moeten denken 'haha, ik had het toch in kleine letters op pagina 1 gezet, eigen schuld!' Als je als docent een toets maakt waar mensen lagere cijfers krijgen, niet omdat ze de lesstof niet beheersen maar omdat er een onduidelijkheid is in de vraagstelling of iets wat makkelijk fout gaat, dan lijkt me dat toch iets om zelf bij stil te staan en je af te vragen of je het niet beter duidelijk kunt maken.

Een toets Engels is namelijk een toets die je kennis van de Engelse taal moet toetsen, en dat staat centraal.

Wellicht dat we ooit nog een vak 'juridische weerbaarheid' kunnen geven dat wel helemaal gericht is op dat soort dingen (lijkt me heel nuttig!) maar tot die tijd is het ook aan docenten de taak om kritisch te blijven zijn op hoe goed ze hun toets hebben opgesteld en of dat inderdaad ook werkelijk een goede representatie geeft van wat de studenten kunnen. Als TS de enige is die de fout maakt, dan is het heel zonde maar pech, als veel andere studenten ook die fout maken is het toch echt iets waar de toets tekort schiet.

(En als de toetsen van een toetsinstituut moet uitvoeren is het alsnog zaak dat docenten kritisch blijven op dat toetsinstituut, want ook daar is de kwaliteit lang niet altijd goed genoeg.)

Klinkt allemaal logisch, maar je vergeet dat docenten zich verplicht hebben te houden aan opgelegde 'afspraken'.
Als ik een toets afneem die in het Nederlands beantwoord moet worden, MOET ik fout rekenen wat in het Engels staat. Klinkt stom, maar is de simpele waarheid. Daar zijn regeltjes en afspraken voor.
Een docent doet simpelweg wat hem opgedragen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:17

Shadow0 schreef:

Dat is pure speculatie gezien de "anders" niet getest is. Dit is één leerling geen hele klas. Dus onmogelijk om een gemiddeld cijfer te nemen en al zeker onmogelijk om met zekerheid te zeggen dat de cijfers "lager dan anders" zouden zijn. Gezien "anders" niet getest is op dezelfde klas op hetzelfde moment. De vraag volledig en goed lezen (dus ook het stuk waar staat dat het antwoord in het Nederlands moet zijn) is gewoon een vaardigheid die mee getoetst wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:40

Ach, iedereen maakt wel eens fouten en daar leer je van :) Dit zal je niet de volgende keer overkomen! Volgende keer lees je vast heel goed!

Ben het met shadow eens, als er heel veel leerlingen dezelfde fout maken is het wel een rode vlag. Zo had onze vwo klas tijdens een luistertoets alleen maar onvoldoendes. En dan gelijk dikke onvoldoendes. Ja, dat valt op. Bleek de docent het verkeerde anwoordblad te hebben gebruikt :+
Maar gaat het inderdaad om een enkeling, dan is het pech.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:37

iirrssjjee schreef:
Ik had de vragen helemaal fout gerekend als ik docent was geweest. Dus hoger als het zou "moeten" zijn.

Wat zou je daarmee willen bereiken? Wat is de lol van lage cijfers geven aan iemand die het wel gewoon goed beheerst? Ik bedoel... dat wil je toch gewoon niet? Je bent als docent toch blij dat iemand het wel snapt en dan probeer je dat toch aan te moedigen?

Ik vind het echt een slecht idee dat we het testen (en afkeuren) meer centraal stellen dan het ontwikkelen en aanmoedigen van de leerlingen / studenten. Dat is echt heel raar. Je wilt mensen iets bijbrengen, niet straffen.

Goof schreef:
Als ik een toets afneem die in het Nederlands beantwoord moet worden, MOET ik fout rekenen wat in het Engels staat. Klinkt stom, maar is de simpele waarheid. Daar zijn regeltjes en afspraken voor.
Een docent doet simpelweg wat hem opgedragen is.

Afspraken niet, hoop ik? Afspraken zijn wederkerig, die maak je met instemming van alle betrokken partijen. Dat zou inhouden dat de docenten daarmee akkoord gaan. Dat ze het doen omdat ze anders een hele hoop gezeur krijgen met inspectie of de leidinggevenden, soit. Maar vrijwillig spreek je dat als docent niet af toch?

Brainless

Re: Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:45

@Shadow
Het gaat niet alleen om het Engels, maar ook of je een Engelse tekst (goed) kan omzetten naar het Nederlands.
De beheersing gaat 2 kanten op (N-> E en E->N).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:01

Als er zelfs expliciet bij staat vermeld dat het in het Nederlands moet is het gewoon je eigen schuld en is het terecht fout gerekend; je hebt je immers niet aan de opdracht gehouden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:05

Ik weet dat ik het fout heb gedaan en niet goed heb gelezen...
Na 5 herhalingen snap ik dat wel

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:09

Bij ons was het zo; vraag in het nederlands, antwoord ook. Vraag in het engels, antwoord ook. Tenzij anders aangegeven. En als ik me niet vergis geld dit ook op je examen. Ook daar zal een engels antwoord waar het in nederlands moet direct fout worden gerekend.
En ja ik vind het wel eerlijk. Leuk en aardig als je nederlands kan omdenken naar engels, maar je moet ook engels kunnen omdenken naar nederlands.

Geloof me ik heb erger meegemaakt, op mijn wiskunde toets. Hele toets goed (vrij goed in wiskunde en rekenen), op 1 ding na; 11:2=4,5... Moet natuurlijk 5,5 zijn. Maar nee ik dacht dat kan ik wel uit mijn hoofd :+ Was dus de enige fout op die hele toets

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:13

Bij ons wordt het volgens mij niet eens aangegeven, omdat het bij iedere leestoets verplicht is open vragen in het Nederlands te beantwoorden, tenzij anders aangegeven. Dus als je in het Engels antwoordt is het gewoon fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:16

Brainless schreef:
@Shadow
Het gaat niet alleen om het Engels, maar ook of je een Engelse tekst (goed) kan omzetten naar het Nederlands.

Op zich een interessante vraag of dat wel het doel moet zijn van de Engelse les. Uiteindelijk is het rechtstreeks kunnen communiceren denk ik in meer gevallen belangrijker dan vertalen, maar daar valt over te discussieren.

Maar eigenlijk was dat mijn punt niet. Punt is dat het gewoon zonde is als iemand punten verliest door een onduidelijkheid/mislezing, ipv door te weinig kennis/vaardigheid. En ik denk dat het best goed is als docenten daarbij stil staan. Grote kans dat de TS de fout niet had gemaakt als vanaf het begin af aan veel duidelijker is waarom die dingen in het Nederlands moeten. (En dat is dus niet alleen omdat het ergens in de 'kleine lettertjes' staat.)

Ik vind veel opleidingen en docenten zo weinig centraal hebben wat ze nou eigenlijk met de studenten/leerlingen willen bereiken. De toets is namelijk niet het doel, het is alleen maar een middel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:20

Wees blij dat je nu deze fout gemaakt hebt dan doe je het straks op je examen niet meer. Je kan het niet eerlijk vinden, maar feit is dat je op een toets moet doen wat er gevraagd wordt. Niks meer, niks minder.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:20

fleurtjeuh schreef:
Ik weet dat ik het fout heb gedaan en niet goed heb gelezen...
Na 5 herhalingen snap ik dat wel

Je profiel zegt dat je 22 bent, kun je dan niet een beetje relativeren? Je hebt een 8,9 en geen 4. Ik zie het probleem niet zo.
Vind je laatste reactie ook een beetje kinderachtig om eerlijk te zijn. Überhaupt het hele topic eigenlijk :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:25

Shadow0 schreef:
Ik vind veel opleidingen en docenten zo weinig centraal hebben wat ze nou eigenlijk met de studenten/leerlingen willen bereiken. De toets is namelijk niet het doel, het is alleen maar een middel.

Klopt helemaal en het doel is het toetsen van begrijpend lezen; kan iemand de kern, de boodschap uit een stuk tekst halen. En dat kun je nog beter testen door de antwoorden in het Nederlands te laten geven. Het is makkelijker om een Engels stuk tekst over te schrijven dan in eigen woorden het antwoord te beschrijven. Dat laatste geeft pas echt aan dat de tekst begrepen is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:26

Shadow0 schreef:
iirrssjjee schreef:

Wat zou je daarmee willen bereiken? Wat is de lol van lage cijfers geven aan iemand die het wel gewoon goed beheerst? Ik bedoel... dat wil je toch gewoon niet? Je bent als docent toch blij dat iemand het wel snapt en dan probeer je dat toch aan te moedigen?

Ik vind het echt een slecht idee dat we het testen (en afkeuren) meer centraal stellen dan het ontwikkelen en aanmoedigen van de leerlingen / studenten. Dat is echt heel raar. Je wilt mensen iets bijbrengen, niet straffen.

Tsja, tuurlijk als het bij de gehele klas zo zou zijn, zou er heus wel een lampje gaan branden.... Anders is het gewoon zo dat er niet goed gelezen is en is het gewoon fout, zo simpel is het nou eenmaal.

vuurneon schreef:
Ach, iedereen maakt wel eens fouten en daar leer je van :) Dit zal je niet de volgende keer overkomen! Volgende keer lees je vast heel goed!

Ben het met shadow eens, als er heel veel leerlingen dezelfde fout maken is het wel een rode vlag. Zo had onze vwo klas tijdens een luistertoets alleen maar onvoldoendes. En dan gelijk dikke onvoldoendes. Ja, dat valt op. Bleek de docent het verkeerde anwoordblad te hebben gebruikt :+
Maar gaat het inderdaad om een enkeling, dan is het pech.

En dit was niemand opgevallen tijdens de toets? Of vlak erna? Niet aanvallend bedoelt hoor, ben daar gewoon benieuwd naar....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:29

Fleurtjeuh, dit is niet je eerste topic (en gok ook niet het laatste) waarin je gigantisch in de slachtofferrol kruipt. Misschien helpt het om eens te proberen om te relativeren? :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:31

Waarom wordt dit nu weer persoonlijk gemaakt.
Ik vroeg me iets af, en ben het ergens niet mee eens.
Ik weet dat het mijn eigen schuld is, ik heb niet goed gelezen.
Inmiddels hebben meer dan 10 persoon en hetzelfde gezegd en wordt ik inmiddels geïrriteerd dat iedereen het blijft herhalen.
En dan kruip ik ineens in de slachtoffer rol?

Als ik het ergens niet mee eens ben, dan mag ik daar geen topic over maken om met mensen van gedachten te wisselen?
Dan ben ik een aansteller?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:34

fleurtjeuh schreef:
Waarom wordt dit nu weer persoonlijk gemaakt.
Ik vroeg me iets af, en ben het ergens niet mee eens.
Ik weet dat het mijn eigen schuld is, ik heb niet goed gelezen.
Inmiddels hebben meer dan 10 persoon en hetzelfde gezegd en wordt ik inmiddels geïrriteerd dat iedereen het blijft herhalen.
En dan kruip ik ineens in de slachtoffer rol?

Als ik het ergens niet mee eens ben, dan mag ik daar geen topic over maken om met mensen van gedachten te wisselen?
Dan ben ik een aansteller?

Uhm... jij bent het er niet mee eens.... Wij wel. Dat zeggen wij gewoon, wat wilde je anders met dit topic bereiken?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:40

Als alle antwoorden in het Nederlands worden gegeven, waarom denk je dat dat je de open vragen in het Engels zou moeten beantwoorden? Dat is in mijn ogen totaal niet logisch. Als de antwoorden op de meerkeuze vragen ook in het Engels gegeven waren dan zou ik je fout kunnen snappen. Volgens mij is dit ook een kwestie van logisch nadenken i.p.v. het voorblad lezen.