Vraag over filmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Vraag over filmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 00:18

Pff lastig allemaal! Maar wel leuk om het allemaal uit te vogelen, bedankt voor de goede informatie ( heb ook fijne info via pb gekregen)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:20

Ja, die beeldopbouw is een heel technisch verhaal. Had een website waar het heel goed uitgelegd stond, maar kan 'm ff niet vinden. Ook niet zo heel interessant verder, als je maar weet welk effect het op je beeld heeft.

Succes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 11:22

Ik dacht dat sluitertijd niks met filmen te maken had.. Wel dus!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:20

Ik heb dan nog een vraagje :+ Alle filmpjes die het uitleggen over sluitertijd, gaan over Canon, maar geld het zelfde voor Nikon? :+
Ik heb namelijk niet echt het gevoel dat er verschil in zit

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:24

De knoppen/het menu zal wrs net even anders zijn, maar technisch gezien moet het hetzelfde verhaal zijn :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:27

Dat snap ik :D Ik weet ook wel hoe ik de sluitertijd etc moet veranderen, alleen ik zie weinig verschil van als ik 120 sluitertijd doe of 300 bij wijze van spreken

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:28

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:31

Knoffer schreef:
SindyKaya schreef:
Ik had mijn film instellingen op PAL staan en het staat nu op NTSC ofzo. Geen idee op het verschil maakt maar het lijkt nu oke :+

Verschil zit in de beeldopbouw. NTSC werkt met interlaced scanning. Je kunt dat herkennen aan een gestreepte opbouw bij bewegend beeld.

Zoals je hier heel extreem kan zien:
[ Afbeelding ]

PAL maakt gebruik van progressive scan, dan heb je geen last van die lelijke interlace.

Soms zie je staan 1080p of 1080i, die p staat dan voor progressive scanning en i voor interlaced scanning.

O stond hier ook al, sorry!! :o :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:33

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:33

Waarom staat er hier dan nog steeds een P terwijl ik hem op NTSC heb staan? ;)
Het kan zijn dat ik blind ben maar waar staat de I ?
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:35

Jou camera werkt waarschijnlijk niet met i. Maar dat zijn de twee verschillende formaten waarmee je kan filmen. Dus alleen progressief. Maar is wel handig om te weten wat die p in houdt. ;) Dat het niet voor fps staat.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:36

Maaar iemand anders op de vorige pagina zei dat NTSC met Interlaced scanning filmt?

Ik snap het niet meer hoor _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:37

NTSC is interlaced, en Pal in progressief

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:39

Gewoon ff een forum zoeken waar mensen je het haarfijn uit kunnen leggen. Ik heb een film opleiding gedaan, film zelf ook veel. Maar het is gewoon verdraaid lastig (vind ik) om dat uit te leggen zo achter het scherm. :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:39

Ja maar dat klinkt dan toch niet logisch?

I staat dus voor interlaced en P voor Progressief. Maar mijn camera werkt dus niet met Interlaced terwijl ik wel de optie heb voor NTSC?

Helaas zijn de forums niet actief.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:44

Ahh das wel balen dat ze niet actief zijn.
Dan zal je camera die optie dus wel hebben, maar ik zou er niet voor kiezen, eerlijk gezegd.

Ikzelf heb een panasonic film camera. Als hij op statief staat en het is donker weer, dan gaat zijn sluitertijd automatisch langer staan, dus paard wordt een waas als hij voorbij loopt.
Met zon gaat zijn sluitertijd automatisch korter, dus paard wordt scherper.

Dan zou je dus in je camera handmatig je sluitertijd moeten instellen, zodat de sluitertijd kort blijft. Ookal komt er een wolkje voor de zon. (als hij het automatisch aanpast, wordt je sluitertijd namelijk weer langer).

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:47

Okee maar dus als ik het nu goed begrijp. Ik heb nu de optie NTSC, maar ik film nog gewoon met Progressief? Aangezien de P?

Ga het donderdag uitproberen, ben heeeeeel benieuwd naar het resultaat

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:50

Ja daar kan ik je geen antwoord op geven, daar moet ik je camera echt voor zien :P

Maar NTSC is een techniek die er eerder was dan PAL en SECAM.
PAL is een betere techniek. Komt eigenlijk van vroeger. Toen de tv's er net waren.
PAL, dus progressief, heeft ECHT die 50fps. Maar NTSC (interlaced dus) werkt met valse frames. Dan mis je dus gewoon frames.
Oh wat lastig uit leggen zeg :P

Dus in jou situatie gewoon PAL gebruiken en kijk naar je sluitertijd, of je die handmatig korter kan zetten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:51

Okee dan ga ik met PAL aan de gang. Kan de sluitertijd handmatig veranderen !

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:54

Ja als je dat handmatig kan veranderen, gewoon proberen!! Ff uitvogelen wat het beste is. Probeer verschillende instellingen.

Nog een info. NTSC komt van vroeger, toen de eerste tv's (analoog dus) kwamen. Werkt met minder beeldlijnen dan PAL. PAL kwam later. En was wat geavanceerder. Meer beeldlijnen. Maar dan praat ik dus over analoog beeld.
Hoe dat tegenwoordig dan digitaal is, weet ik eigenlijk niet. Toen ik mijn film opleiding deed, bestonden er nog niet zulke digitale camera's als nu.
We moesten nog in de DOKA (donkere kamer) de rolletjes ontwikkelen enzo en filmen deden we op high 8, dat was wat! Dus mijn kennis loopt op dat gebied nog een beetje achter :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:04

Als ik op pal film dan zie ik echt geen verschil met de stills tussen 1/30 sluitertijd en 1/4000 :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:06

Ja dat zal dan gewoon de sluitertijd voor het maken van foto's zijn. Hoe je dan de sluitertijd voor het filmen kan aanpassen dat weet ik niet.
Ik ben misschien heel ouderwets, maar als je echt goed wil filmen moet je een film camera gebruiken. :P En geen spiegelreflex.
Heb zelf een spiegelreflex camera die kan filmen, maar gebruik die optie niet. Ik heb apart voor filmen een Panasonic film camera gekocht. Die kan je wel helemaal instellen zoals je zelf film voor het filmen.
Hoe dat met jou camera moet weet ik iet, sorry!!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 03:00

Dat is wel vreemd. Sluitertijd zou echt verschil moeten maken. Ik werk zelf met Canon, maar daarvan ben ik gewend dat de menu's in de film stand anders zijn dan die in de foto stand. Dus zou het wel degelijk zo moeten zijn dat je de sluitertijd voor het filmen handmatig instelt, als je de sluitertijd aanpast als je in de film stand zit. Ben benieuwd of je verschil ziet als je buiten test. (Of heb je dat al gedaan?)

DSLR's kunnen heel mooi filmen, maar het is allemaal wat bewerkelijk. Er moet sowieso een stand op die Nikon zitten dat je alles handmatig kan instellen, kan me niet voorstellen dat dat niet zo is.

SindyKaya schreef:
Waarom staat er hier dan nog steeds een P terwijl ik hem op NTSC heb staan? ;)
Het kan zijn dat ik blind ben maar waar staat de I ?
http://boktimg.nl/img/m/WXQUyq.jpg

Ik vind dit ook erg verwarrend hoor. De P staat namelijk echt na het cijfer voor de fps en er staat ook nog een ; tussen het beeldformaat en de fps. Het is gebruikelijk dat de P en I direct na het beeldformaat staan. Misschien kun je de gebruiksaanwijzing er even op naslaan.

Heb je de camera in een winkel gekocht? Want anders zou je het ook even in de winkel kunnen vragen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 11:54

Ik wist het! Op filmpjes praten ze ook allemaal over fps als ze het over de P hebben.

In het boekje staat helaas niet veel over het filmen..

Buiten nog niet uitgeprobeerd, zal ik morgen kunnen proberen!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:15

En toch staat p voor progressief :P en niet voor frames per seconde. ;)

Let er wel op dat er camera's zijn die vermelden dat ze met 60 fps seconden filmen. Dit wil niet altijd zo het geval zijn, als de processor het niet aan kan, filmt hij gewoon met 30 fps en is elke frame dubbel. Dus eigenlijk een 'valse' 60fps.

Het zit ingewikkeld in elkaar met die p, i en fps. Bij iedere camera is het afhankelijk hoe het opgeslagen wordt door de processor die in het ding zit.

Zo heb ik een camera gekocht, want die kon wel 60pfs filmen in HD kwaliteit. Want ik wilde graag slomotion filmpjes! Dus ik denk dan zit ik wel goed, dus ik staarde me blind op die fps... Alleen.. dat was dus niet zo. Hij filmde gewoon 30fps en elke frame was dubbel. Want de processor kon dat niet aan.
Zet ik hem 1 resolutie lager (720) en hij schrijft wel écht die 60fps weg.

Heb wel een een ultra speed kaartje in je camera? Die het ook allemaal kan wegschrijven?