Paard, opleiding en paardenopleiding.. ik weet het niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:27

Mirjam1202 schreef:
MarliesV schreef:
Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan :P )

Waar liggen naast paarden je interesses? En waar ben je goed in/vind je leuk op school.

Misschien dat er mensen hier zijn die dat herkennen en een passende opleiding of passend beroep hebben. Kan je ideeën opdoen.

Ja, maar alleen bij een cultuur & maatschappij pakket!

Mirjam1202 schreef:
Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....

Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.

Als je hulp nodig hebt van een buitenstaander is mijn pb open!
Ik zal je ook de tip geven om rond te vragen aan mensen met het beroep wt je interessant vind.

Hier op Bokt kwam laatst nog een topic voorbij met welke beroepen de bokkers hebben.
Ik zou zeggen, kijk daar eens in, en pb de mensen met ee n interessant/ leuk beroep!

Wat leuk! Weet jij toevallig nog hoe dit topic heet?[/quote]

Ik zal het even voor je opzoeken :) .

Edit:

[STW] Wat is jouw opleiding?

En nog een paar interessante topicbokt

[STW] Vreemde beroepen

[STW] Vragen over jullie beroepen

En omdat leraar je leuk lijkt:

mariettek @ [STW] Leraren opleiding

Mirjam1202

Re: Paard, opleiding en paardenopleiding.. ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 15:43

Super bedankt!! Ik ga lezen :Y)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:02

[STW] Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Dit topic zal ik niet helemaal doorlezen als ik jou was, maar de eerste pagina's zijn interessan :) .

Verder de gebruikelijke dingen, praten met familie, op school de keuze begeleider, met je mentor etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:43

Mirjam1202 schreef:
Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....

Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.

Ik snap niet dat dat nog steeds mag, havo zonder wiskunde, dan heb je eigenlijk vrijwel niets aan je havo diploma. Mogelijkheden dan zijn nog: kunstacademie, pabo (misschien zelfs die niet eens meer) of leraar geschiedenis............

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:17

Arabesk schreef:
Mirjam1202 schreef:
Ik heb een C&M profiel;

Ik snap niet dat dat nog steeds mag, havo zonder wiskunde, dan heb je eigenlijk vrijwel niets aan je havo diploma. Mogelijkheden dan zijn nog: kunstacademie, pabo (misschien zelfs die niet eens meer) of leraar geschiedenis............

Alle cultuurvakken (pedagogisch medewerker, reisleidster, etc )
En ze heeft economie, dus een (deels) economische baan kan ook nog!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:45

Dan heb je het best pittig, economie zonder wiskunde :=

Wij hadden op school een decaan die ons kon helpen met het bepalen van de studie keuze. Ga ook veel open dagen langs, dat vond ik zelf ook erg leerzaam.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:35

Ik heb misschien een minder brede keus dan anderen, maar niks kunnen is niet helemaal waar. Pabo (deels toelatingstoetsen, maar je kan geen profiel doen waarin alle vereiste vakken zitten), fysiotherapie, kunstacademie, en veel meer verschillende studies. Zoals ik al eerder zei vind ik open dagen vaak verkooppraatjes, maar gesprekken met leerlingen is natuurlijk wel een optie.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:35

eclair98 schreef:
Dan heb je het best pittig, economie zonder wiskunde :=

Wij hadden op school een decaan die ons kon helpen met het bepalen van de studie keuze. Ga ook veel open dagen langs, dat vond ik zelf ook erg leerzaam.

Haha qua economie klopt dat wel ja... Sta gelukkig een voldoende :)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:14

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:22

Mirjam1202 schreef:
Ik heb misschien een minder brede keus dan anderen, maar niks kunnen is niet helemaal waar. Pabo (deels toelatingstoetsen, maar je kan geen profiel doen waarin alle vereiste vakken zitten), fysiotherapie, kunstacademie, en veel meer verschillende studies. Zoals ik al eerder zei vind ik open dagen vaak verkooppraatjes, maar gesprekken met leerlingen is natuurlijk wel een optie.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, maar op de open dagen kan je juist met leerlingen praten, dingen aan docenten vragen, op de school kijken en daar kijken hoe je de sfeer vind.

Fysiotherapie met EM? Daar heb je NT voor nodig en het is echt een pittige opleiding :7 :7

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:27

eclair98 schreef:
Mirjam1202 schreef:

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, maar op de open dagen kan je juist met leerlingen praten, dingen aan docenten vragen, op de school kijken en daar kijken hoe je de sfeer vind.

Fysiotherapie met EM? Daar heb je NT voor nodig en het is echt een pittige opleiding :7 :7

Ik heb cm, en een aantal vakken zijn aanbevolen maar worden niet geëist. Het is toch geen optie voor me, maar er zijn genoeg opleidingen voor mijn profiel.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:29

Och ja, dat bedoel ik haha. Die profielen lijken ook zo op elkaar haha.

Ik had het ander begrepen, drie meisjes uit mijn klas zijn ingeloot, maar ik heb me er dan ook nooit in verdiept :P

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:32

eclair98 schreef:
Och ja, dat bedoel ik haha. Die profielen lijken ook zo op elkaar haha.

Ik had het ander begrepen, drie meisjes uit mijn klas zijn ingeloot, maar ik heb me er dan ook nooit in verdiept :P

Hahaha dat maakt ook niet uit, zit weinig verschil in!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:39

Oeeffff... pas sinds 3 jaar oog voor paarden en dan nadenken over een paardgerelateerde opleiding. Ik zeg, niet doen...
De mensen die er écht komen met een paardenopleiding hebben er al heel wat meer vlieguren op zitten dan jij voordat ze überhaupt over een opleiding na hoeven te denken.

Weet je, de paardenwereld is veel meer dan het paard en de ruiter. Er is zó veel meer!
Als je je gaat oriënteren op het MBO, wat ik geen onlogische keuze vindt! MBO4 kan je heel wat kanten mee uit! Maar kijk dan naar een serieuze baan waar je én je hart in kan leggen én wat in kan verdienen. Zodat je straks lekker je eigen paard kan kopen en je geen zorgen hoeft te maken.

En wie weet vind je in die opleiding wel iets dat je kan combineren met paarden.... Een hele tijd terug was er eens een item op TV dat er in Nederland nauwelijks nog schoenmakers worden opgeleid en hier heel veel geld in te halen valt. Stel dat zoiets je interesseert, wie weet maak jij over tien jaar wel naam met een beginnen nieuw laarzenmerk. Of repareer je allerlei dingen voor paardenmensen en bedrijven. Reizende tuigenreparatie?

Ik was vanaf mijn 6e paardengek, schreef in elk vriendenboekje dat ik instructrice wilde worden. Ben naar het VWO gegaan, later naar de HAVO, vervolgens HBO MER/Bedrijfskunde gedaan en ik weet nog niet wat ik wil worden. Zou best iets met paarden willen doen, maar rijden... Nee, ik ben niet geschikt helaas. En ik weet hoe moeilijk het is als je een opleiding met paarden hebt gedaan, écht goed kan rijden én om werk verlegen zit. Het valt niet mee kan ik je zeggen.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:40

Misschien een tip, probeer breder te kijken.
Zoals HBO opleidingen als; agribusinness & bedrijfskunde, dier-veehouderij en international farm management.
(Die laatste doe ik, het zijn gewoon voorbeelden).

Zijn brede agrarische opleidingen, waar je ook kan kiezen om richting de paardensector te gaan.
Omdat er weinig werk is in de paarden zou ik voor een brede opleiding kiezen.
Er zijn vast ook wel op MBO van zulk soort opleidingen als je echt MBO wilt gaan doen.
Ik ben zelf nu van MBO naar HBO gegaan, en het is goed te doen voor mij.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:45

Met drie jaar ervaring in de paarden zou ik niet zomaar beginnen aan een opleiding hippisch management. Zeker als je niet weet of dit wel echt is wat je wil in het leven.

Je keuze voor het MBO vind ik in jouw geval wel erg slim. In deze periode zijn er door heel Nederland open dagen en er zijn super veel verschillende opleidingen! Als het management onderdeel van de opleiding je aanspreekt zijn er vast MBO management opleidingen waarbij je misschien een keer stage mag lopen op een stal!

Wat betreft ouders in de paarden en veel geld klopt niet altijd, ik heb zelf nooit veel geld uitgegeven aan de paarden en nog nooit een eigen paard gehad, maar werk nu wel als trainer op een sportstal. Met hard werk, veel passie en een vleugje talent kan je er ook komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Solmyrkvi schreef:
Met drie jaar ervaring in de paarden zou ik niet zomaar beginnen aan een opleiding hippisch management. Zeker als je niet weet of dit wel echt is wat je wil in het leven.

Je keuze voor het MBO vind ik in jouw geval wel erg slim. In deze periode zijn er door heel Nederland open dagen en er zijn super veel verschillende opleidingen! Als het management onderdeel van de opleiding je aanspreekt zijn er vast MBO management opleidingen waarbij je misschien een keer stage mag lopen op een stal!

Wat betreft ouders in de paarden en veel geld klopt niet altijd, ik heb zelf nooit veel geld uitgegeven aan de paarden en nog nooit een eigen paard gehad, maar werk nu wel als trainer op een sportstal. Met hard werk, veel passie en een vleugje talent kan je er ook komen.

Gezien je naam en profiel, gok ik op een stal in IJslanders?
Ik denk dat het aanbod trainers daar ook niet zo groot in is. Dus relatief gezien meer kans op werk. (lage doorstroom, weinig aanbod)

Daarnaast denk ik dat het professionele trainen van IJslanders niet zo enorm is als dat van spring- en dressuurpaarden. Daar is een vleugje talent namelijk niet voldoende. Een bult talent, ervaring en hard werken wel. Ervaring krijg je eerder wanneer je ouders dit voor je kunnen faciliteren. Moeilijk, niet elke ouder wil dat.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:52

Je opleiding is maar vier jaar, maar wat je daarna gaat doen is vele malen belangrijker. Ik heb een vriendin van mij toen geadviseerd om te kijken naar wat je graag later als baan zou willen doen en met welke opleiding je daar het beste kan komen. Mijn vriendin had al meerdere opleidingen 'gedaan' maar was altijd na korte tijd weer gestopt.

In een opleiding zitten altijd leuke en minder leuke (of zelfs stomme) vakken. Maar dat is even vier jaar bikkelen om daarna te beginnen met je werk wat je wél echt heel leuk vindt! Mijn advies dus: ga eens goed nadenken over wat je later zou willen doen en welke opleidingen je daar zou kunnen brengen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:58

Alleen je titel gelezen maar mijn advies is: Opleiding, paard en dan paardensport.

Ik zou echt geen paardenopleiding gaan doen. Beter verdien je gewoon goed geld met een andere baan en koop je je daar een leuke knol van. Zou ik zeggen dan. :o

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:04

Ik zou als ik jou was niet voor een paardgerelateerde opleiding gaan, maar de paarden er lekker als hobby bij houden. Je bent pas drie jaar actief in de paardensport en je kunt je op dit moment waarschijnlijk nog niet dusdanig onderscheiden van de andere studenten. Je banenkans wordt daardoor erg klein en daarnaast zijn de lonen matig.

Er zijn zoveel meiden die paardenopleidingen gaan doen want paarden zijn zo leuk en ze willen werken met paarden, maar een echte toekomst kan het je niet bieden.

Het is toch zonde om vijf jaar HAVO waar je hard voor gewerkt hebt weg te gooien en maar voor een opleiding paardenhouderij te gaan omdat je paarden leuke dieren vind? Ik zou voor een MBO of HBO opleiding gaan in de richting van management en dan uiteindelijk je baan gaan combineren met paarden of dieren. Je hebt dan in ieder geval altijd iets om op terug te vallen. :)

Vooral veel open dagen bezoeken en dagen meelopen met studenten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:04

Ohja, ik wil nog even een toevoeging doen aan TS...

Als je écht goed bent, red je het zonder paardenopleiding prima in de paardenwereld...

En nog iets dat misschien handig is. Als je op dit moment overtuigd bent van jezelf, bedenk dan of je NU al een zakcentje kan verdienen in de paarden? Niet met uitmesten natuurlijk, daar hoef je geen paard voor te kunnen vasthouden. Met trainen uiteraard. Kan jij nu al iets toevoegen aan de opleiding van een willekeurig paard? Kan jij nu al een week vol krijgen met klanten?
Kan jij nu al geld vragen voor het trainen van een paard? Of krijg je nu al paarden aangeboden?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:52

Bedankt allemaal! Ik ben er eigenlijk wel helemaal over uit dat het geen paardenopleiding wordt... maar wat in hemelsnaam wel?! Ik heb al verschillende gesprekken gehad met decaan, zussen, ouders en vrienden maar ik kom er gewoon niet verder mee... Voordat ik mijn oog had laten vallen op een paardenopleiding leek me de Pabo de beste optie op het hbo.... Maar dit schijnt erg pittig te zijn... Ik wil me er echt voor inzetten, maar niet ten koste van alles... Ik vind onderwijsassistente (mbo) geen optie vanwege de lage baankans...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:59

Hoihoi
Ik kom even binnen vallen.

Je weet wel dat de paardensport niet op de manege zit, maar 2 dagen in de week in Ermelo?

Dat is een zeer groot verschil.

Ik doe de paardensport en het is een geweldige opleiding, maar heel hard werken.

Super instructeurs, allebei van het hoogste niveau.

Je zou is een dag mee moeten lopen op een meeloop dag.

Kun je altijd kijken wat je er dan van vind.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:01

_lotteeee schreef:
Hoihoi
Ik kom even binnen vallen.

Je weet wel dat de paardensport niet op de manege zit, maar 2 dagen in de week in Ermelo?

Dat is een zeer groot verschil.

Ik doe de paardensport en het is een geweldige opleiding, maar heel hard werken.

Super instructeurs, allebei van het hoogste niveau.

Je zou is een dag mee moeten lopen op een meeloop dag.

Kun je altijd kijken wat je er dan van vind.

Ik was aan het kijken met de opleiding paardenhouderij en sport, en hierbij krijg je 1 keer in de week les op de manege :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:57

Een andere opleiding? Hmmm, wat vind je leuk, wat zie je jezelf later doen? Wil je iets met kinderen (zoiets als de PABO als je aangeeft) of juist niet? Iets met taal of iets met rekenen?