Films bij geschiedenis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Films bij geschiedenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:32

Wij hadden een docent die géén filmpjes liet zien, saaaaaaaaaaaaaai :O

Ik zou weg gaan en die man zijn lolletje laten hebben. Miss kan je op Youtube andere filmpjes erbij zoeken en dan wel controleren bij een docent of ze een beetje representatief zijn...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:32

Heel herkenbaar… al wat langer geleden dat ik op school zat, maar blijkbaar nog steeds 'common practice' dus. Ik heb op deze manier een grondige afkeer voor Romijnen ontwikkeld. Je zult mij dan ook niet snel voor mn lol in Rome aantreffen, hoe mooi en interessant de stad ook is. En het martelmuseum in Brugge, ook zo fijn… :-(

Tip: probeer de film met een zeer kritische blik te bekijken. Op welke foutjes kun je de makers betrappen? Zijn er acteurs die tenenkrommend slecht spelen? Zijn er dingen die historisch gezien niet kunnen kloppen? (Stel dat het een film is over de ontdekking van Noord-Amerika, dat er indianen op friezen rondrijden). Dat leidt af van het hele bloederige, je ontwikkelt er een scherpe blik mee, en het is leuk om te doen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:25

Bij de ontdekking van Noord-Amerika reden er sowieso geen indianen rond op paarden, Andra :P

Films zijn, zeker bij geschiedenis, onwijs nuttig voor de beeldvorming. Uiteraard moeten dit wel (grotendeels) historisch correcte films zijn om het een beetje waarde te laten hebben. Zelfs een Monty Python & The Holy Grail kan toegevoegde waarde hebben in een geschiedenis les míts de juiste fragmenten zijn geselecteerd.
Ik vind het dan ook zonde dat sommige mensen in het topic zeggen dat de bewuste docent er helemaal geen moeite en tijd insteekt. Ik geloof namelijk helemaal dat hij dit weldegelijk doet. Alleen al de juiste fragmenten selecteren is een hels karwei ;)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:15

Anne. schreef:
Bij de ontdekking van Noord-Amerika reden er sowieso geen indianen rond op paarden, Andra :P

Scherp! :)*

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 08:42

eclair, ja, dat doe ik sowieso wel. Voor andere filmpjes zal ik wel kijken.
Andra, zal ik proberen. Ook al is dat wel heel moeilijk hoor!
Anne, ik weet dat hij er heel veel tijd insteekt. Hij knipt en plakt fragmenten aan elkaar en husselt het ook nog een beetje. Maar ik denk dat ik deze les er niet bij zal zijn, maar voor de volgende film wil ik het wel weer proberen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:14

Blegh ik kan me helemaal indenken Hoe je je voelt TS, ik heb een onwijze hekel aan bloed en gruwel in film, yuck!
Als je het durft zou ik wannneer het je te bloederig wordt gewoon de klas uit gaan en zeggen "sorry, maar ik weiger mijn humeur en eetlust te laten verpesten". Maak er maar een statement van, je mag gaan staan voor je mening vind ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-19 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:57

Ja, hoor.. Als 14-jarige puber moet je dat vooral doen ja.. Weet je zeker dat je nakan blijven

Je kan niet als kind zelf je lesstof gaan uitkiezen, zo werkt het niet. Wel kun je aangeven dat je de films niet prettig vind, maar lesstof over WOII maar overslaan want geen zin 'an.. Zo werkt dat niet, hè!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:19

Nou, als je zelf al meerdere keren hebt aangegeven dat je er echt niet tegenkan... Dan maar zo, vind ik. Oke, door zo'n actie mocht ik de laatste maanden van mijn examenjaar de lessen kunst niet meer in.. Maar ik vulde die tijd wel op door zelf te leren voor m'n examens. Liet wel zien dat ik gemotiveerd was.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:10

De les uitgaan mag ik altijd. Daar ben ik wel blij mee.
Vandaag moest ik wel blijven zitten tijdens de eerste film. Bij de onthoofding van Mary mocht ik even een boek gaan lezen, en hij zei het toen het voorbij was. Van te voren had hij ook al aan mij verteld wat er nog zou komen in de film. De rest viel gelukkig allemaal wel mee. Aan het eind ging er nog iemand dood, maar dat was zonder bloed enzo, dus daar kon ik wel tegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:28

Kimmie, wat je ook nog kunt proberen als het toch onvermijdelijk is, zijn oefeningen in het aarden en ontspannen. Dat kun je doen door je aandacht te richten naar hoe je lichaam voelt. Voel bv hoe je zit als je de spanning voelt opbouwen: hoe hou je je benen en voeten? Wat doen je armen? Welke spieren heb je aangespannen?
Daarna (maar niet te snel - eerst voelen, dan pas veranderen) kun je dat ook wat meer ontspannen: je voeten plat op de grond zetten en de grond voelen, je rug tegen de rugleuning voelen, je ademhaling bewust naar je buik toe brengen.

Meestal helpt dat wel - het leidt ten eerste je aandacht af van de intensiteit van de film, en je krijgt wat meer grip op wat je lichaam/ademhaling etc doen.
Als je er dan toch niet onderuit komt, dan maar gebruiken als oefening daarin, heb je er tenminste toch iets aan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:46

Sammie schreef:
Ja, hoor.. Als 14-jarige puber moet je dat vooral doen ja.. Weet je zeker dat je nakan blijven

Je kan niet als kind zelf je lesstof gaan uitkiezen, zo werkt het niet. Wel kun je aangeven dat je de films niet prettig vind, maar lesstof over WOII maar overslaan want geen zin 'an.. Zo werkt dat niet, hè!

Dat verschilt héél erg per docent. Ik heb het gedaan bij een docent waarvan ik wist dat ik het kon maken en hij was er juist blij mee, dat ik niet over me heen liet lopen. Vriendin van me is voor iemand anders bij een andere docent opgekomen en die vond het ook ontzettend knap :j Maar dat is een hele andere discussie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:55

Kan je eventueel niet vragen of je naar een andere Geschiedenisklas kan worden overgeplaatst met een leraar die minder films laat zien/rekening met jou kan houden? :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:54

Bedankt voor de tip Shadow! Daar ben ik heel blij mee en ga ik zeker uitproberen.
Dees, Helaas is er maar één leraar die geschiedenis in de vierde geeft en dat is hij.