Webshop weigerd geld terug te geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:02

Veulen84 schreef:
Simpelweg zegt de wet dat je recht hebt op een deugdelijk product. Maar dat je de verkoper kans moet geven om hierin te voorzien. Ik vermoed dat de verkoper vindt dat hij nog niet genoeg kansen heeft gekregen om dat te bewijzen.

Een alternatief zou inderdaad nog een optie zijn. Maar uiteindelijk is het niet aan de verkoper om te bepalen hoeveel kansen redelijk is, maar zou dat aan de rechter zijn. Het is in elk geval ook niet zo dat je daar als klant zonder meer mee akkoord hoeft te gaan.

Ik verbaas me overigens over hoe normaal men het vindt dat de webshops op alle grenzen van de regels gaan zitten om maar niet te zorgen voor tevreden klanten. Als ze vinden dat de TS het apparaat niet voor paarden had kunnen gebruiken: prima, moeten ze dat zeggen. En als het apparaat niet defect is, prima, moeten ze dat aantonen.

Maar de wetten die zijn opgesteld, zijn opgesteld met een vrij helder uitgangspunt: dat je als klant ook gewoon krijgt wat je wilt kopen, inclusief alle normale verwachtingen die je daarvan mag hebben. Nee, ik wil echt niet bepleiten dat mensen onredelijke dingen verlangen, maar het verdienmodel van teveel winkels en producten lijkt te zijn om klanten te misleiden, en te kijken hoe ver ze precies komen met de regels. Dat is niet nodig en hoeven we niet goed te vinden.

Ik vind overigens ook dat klanten zich redelijk moeten opstellen - een scheerapparaat kopen, 50 stalpaarden scheren en het weer terugsturen als 'bevalt niet' zou ik heel kwalijk vinden...

Maar dat los je niet op door allebei nog meer in de regeldetails te gaan hangen en de redelijkheid uit het oog te verliezen.

In dit geval lijkt het me alleszins redelijk dat de TS geen vertrouwen heeft in een nieuw apparaat van hetzelfde model van de webshop, en de wet biedt genoeg gronden om dat mee te onderbouwen.

Het uiteindelijke oordeel hoe de wetten precies van toepassing zijn op deze specifieke situatie kan alleen maar door de rechter geveld worden, maar in de tussentijd is er wel flinke ruimte om te zeggen dat de TS de webshop mag aangeven dat ze geen nieuw apparaat wil, en daarom over wil gaan tot ontbinding van de verkoop.

Citaat:
Dat is een beetje problematisch, bewijs maar eens dat je hem niet hebt kunnen gebruiken al die tijd.

Je draait de bewijslast om. Je kunt niet standaard een vergoeding vragen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:14

Citaat:
Een alternatief zou inderdaad nog een optie zijn. Maar uiteindelijk is het niet aan de verkoper om te bepalen hoeveel kansen redelijk is, maar zou dat aan de rechter zijn. Het is in elk geval ook niet zo dat je daar als klant zonder meer mee akkoord hoeft te gaan.

De vraag is altijd wat redelijk is. In dit geval vind de verkoper dat het redelijk is om nog een keer een ander product aan te bieden. Hierin worden verkopers gewoon ook iets meer beschermt (en je komt wel eens dingen tegen waarvan je denk...) en krijgen ze wat gezond verstand ruimte.
Ts moet gewoon blijven praten met de webshop (stel ze voor een ander product te leveren) en anders kan ze het aan een advocaat voorleggen...

Citaat:
Ik verbaas me overigens over hoe normaal men het vindt dat de webshops op alle grenzen van de regels gaan zitten om maar niet te zorgen voor tevreden klanten

Tja ik denk dat dat een verschil in visie is. Maar webshops zijn erg beperkt in veel dingen en kwa wet delven ze al vaak het onderspit. Marges zijn dun en fabrikanten zijn lang niet altijd verplicht om bepaalde garanties ook te verlenen.

Overigens ken ik dit soort verhalen ook van gewone winkels.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:26

Shadow0 schreef:
Ik zou een brief sturen waarin je duidelijk aangeeft dat het gaat om een ondeugdelijk product en dat je op basis van de ervaring met 2 apparaten ervan uitgaat dat het ontwerp als geheel gewoon niet deugt voor het doel waar het voor gekocht is, en dat je daarom geen genoegen neemt met een nieuw apparaat, en dus de verkoop wilt ontbinden.

De zichttermijn heeft er verder niks mee te maken, dat is de Wet Koop op Afstand, totaal een ander verhaal.

Wat er wel mee te maken heeft is de termijn van 6 maanden. De eerste 6 maanden is de aanname namelijk dat het product ondeugdelijk is tenzij de winkelier aan kan tonen dat er iets anders aan de hand is (zoals verkeerd gebruik.) Na de 6 maanden keert de bewijslast om en moet jij aantonen dat het product werkelijk niet deugt. De kans lijkt me dan ook aanwezig dat ze je gewoon nog 1 apparaat toesturen en het dan ook laten zitten en claimen dat ze buiten die 6 maanden niks meer hoeven te doen. Dat is niet waar, maar het ligt dan wel iets ingewikkelder.

Een keurig onderbouwde brief, en daarna wellicht een klacht naar het keurmerk (als ze aangesloten zijn bij iets), een negatieve recensie over de webshop en/of een reactie op twitter willen misschien nog helpen.

Bedankt ! Ik ga eens een poging wagen ! :j

xWouter

Re: Webshop weigerd geld terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:27

Bedankt voor de reacties allemaal !
Het gaat hier om een zeer goedkoop paardenscheermachine van vidaXL, momenteel heb ik een Liscop die het perfect doet.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:32

Shadow0 schreef:
In dit geval lijkt het me alleszins redelijk dat de TS geen vertrouwen heeft in een nieuw apparaat van hetzelfde model van de webshop, en de wet biedt genoeg gronden om dat mee te onderbouwen.

Precies, ik geloof niet dat een nieuw apparaat nu wel goed gaat scheren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:40

ts, even ter nieuwsgierigheid.. Hoe oud is de pony?

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:49

Sammie schreef:
ts, even ter nieuwsgierigheid.. Hoe oud is de pony?

Ze is 21, nu word ik weer nieuwsgierig waarom :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:05

Dat ga ik uitleggen :D Ik had nl.een oud paard waar ik tot 2 x toe niet doorheen kwam met de scheermessen. Ik kwaad naar die winkel, ding bleef hangen. Messen zaten scheef, messen liepen vast, bleef hangen, zijn bot, schoren voor geen meter en toch goed geolied. Winkel snapte er niks van. Ik had de moed maar opgegeven.. Kütscheermes, deugde niks van! Lang verhaal kort te maken.. Beestje bleek achter af cushing te hebben. -O- Behalve een vacht waar ze slecht doorheen verhaarde was er op dat moment verder niks aan te zien, maar het was dus wel de oorzaak dat dat scheerapparaat er niet doorheen kwam (ai) ... Binnenkort is er weer de gratis cushingtestmaand als ik mij goed herinner, dus het is het overwegen waard.. Wel opvallend dat een ander apparaat het eventueel wel goed zou doen, maar allee.. ik denk even mee..

Test anders eens dat scheerapparaat eens op een ander (jong) dier uit. Goed schoonmaken, goed nakijken, testen en scheren maar..

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:08

Sammie schreef:
Dat ga ik uitleggen :D Ik had nl.een oud paard waar ik tot 2 x toe niet doorheen kwam met de scheermessen. Ik kwaad naar die winkel, ding bleef hangen. Messen zaten scheef, messen liepen vast, bleef hangen, zijn bot, schoren voor geen meter en toch goed geolied. Winkel snapte er niks van. Ik had de moed maar opgegeven.. Kütscheermes, deugde niks van! Lang verhaal kort te maken.. Beestje bleek achter af cushing te hebben. -O- Behalve een vacht waar ze slecht doorheen verhaarde was er op dat moment verder niks aan te zien, maar het was dus wel de oorzaak dat dat scheerapparaat er niet doorheen kwam (ai) ... Binnenkort is er weer de gratis cushingtestmaand als ik mij goed herinner, dus het is het overwegen waard.. Wel opvallend dat een ander apparaat het eventueel wel goed zou doen, maar allee.. ik denk even mee..

Test anders eens dat scheerapparaat eens op een ander (jong) dier uit. Goed schoonmaken, goed nakijken, testen en scheren maar..

Ik weet niet of het bij jou om een flink "behaarde" ging? (Klinkt zo stom maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik :+ ) Dat is bij mij namelijk totaal niet het geval, ze is ook nog in tiptop conditie, word nog uitgebracht op wedstrijden en dergelijke en met mijn liscop heb ik geen probleem !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:58

Ja voor haar doen wel, maar niet zodanig dat t een baardaap was. Er waren paarden die uitzichzelf meer haar hadden. Voor de rest nog tiptop in orde. Wedstrijden ook geen probleem... Cushing uit zich op verschillende manieren en niet volgens een vast patroon, eer je achter de aandoening komt ben je sowieso al een aantal jaar verder. Maar als je andere scheerapparaat het wel doet, tja ik heb er zelf maar een gebruikt (dacht ik) dus dan weet ik t verder ook niet. :+