Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
future_vet schreef:batje schreef:Ik vond de omgang en de huisvesting van slachtkippen die ik bij de keuringsdienst van waarde zag flink heftig en dat was redelijk neutraal gefilmd. Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.
Wat vond je precies schokkend bij kdvw?
De ligkooien van de fokzeugen dienen meer ter bescherming van de biggen, zodat ze niet verdrukt kunnen worden door de moeder.

amoj schreef:Als men eens meer ging betalen voor hun stukje vlees dan kon de boer ook eens investeren in meer ruimte per dier...
zeker wel future_vet schreef:Er is onderscheid te maken in 2 dingen: de manier van slachten en hoe het dier heeft geleefd.
In Nederland worden alle dieren echt met enorm veel respect geslacht. Ze worden ook verdoofd.
Dus daar kan je echt wel vanuit gaan dat dat goed gaat!
Over huisvesting is anders. Maar als jij een biologisch kippetje koopt, dan heeft de kip ook volgens die richtlijn geleefd.
Kies je voor de plofkip dan weet je dat hij is vetgemest, maar ondanks dat is hij wel op de meest humane manier geslacht
Wesco schreef:Het zou beter zijn als het vlees 3 keer zo duur zou worden. Zodat het meer een luxe product word. Mensen gaan dan minder vlees eten en het geld wat de boer verdiend zou in de vorm van betere levenomstandigheden voor de dieren moeten worden gebruikt.