Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:48

Ik denk dat het beste is om vooral niet naar de extreme partijen te luisteren, maar zelf eventueel een stal te bezoeken. De meeste boeren die ik ken vinden dat prachtig en doen daar helemaal niet moeilijk over. Dan kun je een eigen beeld scheppen van hoe jij het vindt, zeker als je naar verschillende (soorten) stallen gaat.

Edit: Met extreme partijen bedoel ik zowel tegen (Wakker Dier) als voor.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:01

future_vet schreef:
batje schreef:
Ik vond de omgang en de huisvesting van slachtkippen die ik bij de keuringsdienst van waarde zag flink heftig en dat was redelijk neutraal gefilmd. Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.

Wat vond je precies schokkend bij kdvw?

De ligkooien van de fokzeugen dienen meer ter bescherming van de biggen, zodat ze niet verdrukt kunnen worden door de moeder.

Maar als die biggen niet in zulke zieke omstandigheden gehouden zouden worden, dan zou het risico van verdrukking ook veel kleiner zijn. Mijn vader houdt varkens en hij heeft zelden verdrukking. Als het al een keer voorkomt dan is het eigenlijk altijd het kleinste, zwakste biggetje. Zo'n kooi is dus niet ter bescherming van de big, maar ter bescherming van het moderne systeem van veehouderij.
Ik vond bij de kdvw de achteloosheid waarmee de kippen opgezogen werden en in de bakken gesmeten heftig, maar eigenlijk vooral de schaamteloosheid schokte me. We vinden het dus blijkbaar allemaal normaal om zo met levende dieren om te gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:04

Ik vind zelf in Nederland gefokt, opgefokt en dan geslacht vlees het beste, op grasrunderen/varkens na (VK en Ierland zijn ook prima op dat vlak). En dan geen konijnenvlees, zo min mogelijk gangbaar varkens- en kippenvlees (maar 1 ster vind ik voldoende, dat verschil is al behoorlijk).

Konijnenvlees vind ik echt sneu. Het gaat om gaaskooien:
De voedsterkooien: 4500cm2 (dit is wat ze aanraden voor 2 cavia's in de winkel)
Afbeelding

De ramkooien: 4000cm2 (dit is wat ze aanraden voor 1 cavia)

Het plateau (verplicht bij voedsterkooien) en de kunststof mat (verplicht bij voedsterkooien en ramkooien) kan je op deze foto zien:
Afbeelding

Een opfokkooi: 2000cm2 (een redelijke hamsterkooi qua maat)
Afbeelding

Een afmestkooi: 600cm2 per dier (nog geen A4 per dier)
Afbeelding

En het knaagmateriaal: de dieren zijn jonge konijnen
Helaas geen plaatje meer van, maar dat was een blokje hout van zo'n 10x10cm.

Iris82

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:22

Ik word naar van die konijnenfoto's.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:31

Helaas is dit al de verbeterde versie, eerst waren de hokken nog krapper en vooral ook lager (=voldoen aan de huidige wetgeving die pas sinds dit jaar, 2016, voor iedereen geldt na een x-aantal jaren overgang, en zijn dit foto's (behalve de eerste) van boerderij.nl, dus niet van zielige konijnensites.

Ik krijg wel eens te horen dat ik hypocriet ben omdat ik geen konijn eet, maar het lief en schattig heeft er bij mij niets mee te maken. Paard eet ik overigens wel, maar zo veel mogelijk alleen Nederlands paardenvlees (en dus koop ik geen paardenbiefstuk in de winkel, dat is allemaal Amerikaans).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:34

Tja, wat is wel vriendelijk in zon geval?
Qua opfok (vetmest) koeien/ stieren stal komen ze met vrachtwagens als ze kalf zijn.
Gaan via loopplank wel/niet afgesloten stal in.
Krijgen iedere dag goed te eten, naarmate ze groeien wordt de stal kleiner. Ze komen niet buiten (tenminste bedrijf waar ik het over heb) en deze werkt nog met koeienroosters dus wordt niet uitgedaan (waarschijnlijk veiligheidsoverwegingen).
Na zoveel weken gaan ze via loopplank weer vrachtwagen in, wordt stal leeg gespoten en is deze klaar voor de volgende lading...
Vriendelijk? Ik heb er geen mening over want bedrijfstechnisch snap ik het wel!
En het gaat gewoon via de regels..

Hoe het verder gaat bij slachter weet ik niet..

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:42

Ik ben in dat geval ook zo een miep.

Vind het allemaal dood zieligen emotioneel gezien, zou ik zo vegatarier worden. Maar dat doe ik toch niet, omdat het me veelste 'ingewikkeld' lijkt. En hou wel van een biefstukje op zijn tijd. Verder eet ik niet veel vlees. Maar kijk ook de verpakkingen niet na of er dierlijke producten in zitten.

Daarnaast stel ik zou het wel worden, hoe hypocriet is het wel niet dat ik elke dag met n rol vlees in me hand sta voor de hond. Beetje dubbel...

Eigenlijk stop ik dus me kop int zand -O-

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:45

Die konijnen vind ik echt sneu. Varkensboer ken ik. Hij zorgt goed voor ze, transport gaat netjes evenals het slachten. Maar is het écht diervriendelijk,nee. Want ze komen niet buiten, kunnen niet echt scharrelen en staan ver van de natuurlijke leefomgeving af.
Ik zou best graag volledig biologisch willen eten of enkel vlees uit Nederland en bij de slager vandaan, maar dat trekt mijn portomonee niet

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:52

De beste manier om vrije-uitloop vlees zonder dagenlange reizen, is om zelf je kippen te houden en te slachten. Maar dat zie ik mezelf ook niet doen. De meeste schokkende filmpjes komen uit het buitenland, in NL is het nog redelijk goed geregeld allemaal.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:57

@benabgelique biologisch is echt niet zo VRIENDELIJK juist omdat veel mensen biologisch willen staan bijv koeien veel meer binnen (is mij verteld door iem van boerderij)
ik vind t best zielig toen ik jonger was liepen er nog her en der kippen op n erf

er word steeds meer gebouwd en voor dieren is steeds minder ruimte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:02

Als men eens meer ging betalen voor hun stukje vlees dan kon de boer ook eens investeren in meer ruimte per dier.

Nederland is 1 vd landen die voorop staat in dierenwelzijn. Al die nare filmpjes van half dode kalveren of urenlang op transport komen uit het buitenland.
Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me ook altijd pb'en als je dat wil, ik ben medewerker melkveehouderij en weet vrij veel over deze sector.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:03

Zelf fokken en slachten is inderdaad het mooiste. Dit kuiken is uiteindelijk al opgegeten of ligt nog in de vriezer te wachten, het was namelijk een haantje (dit jaar hadden we 4 haantjes. 3 zijn geslacht, 1 krijgt hennen). Op zich valt het best heel erg mee om te doen.

Afbeelding

Biologische koeien staan niet meer binnen. Een koe moet, om weidemelk (keurmerk) te geven, 120 dagen per jaar 6 uur buiten staan. Ook voor biologische boeren is dat de minimale eis, maar de meeste EKO-koeien staan 180 dagen per jaar minimaal 12 uur per dag buiten.

De grootste afweging in mijn ogen bij biologisch is: gaat dierwelzijn voor of milieubelasting? Een biologisch gehouden dier geeft een grotere milieubelasting dan een gangbaar (=bio-industrie) gehouden dier. Slachtdieren hebben een langere opfokperiode, eten daardoor meer (dus meer kg voer per kg eindproduct), lopen buiten en veroorzaken daardoor meer mestvervuiling en worden vaak in kleinere aantallen gehouden (waardoor er relatief veel km'ers voor gereden moeten worden)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:05

Ik vind de reacties hier best positief en dat snap ik niet?
Er is behoorlijk wat leed nog in stallen en dat komt omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet omdat geen consument teveel wilt betalen. Er zijn nog zat dieren die op lange transporten gaan zonder water. Er zijn zat dieren die geen antibiotica kuur krijgen terwijl ze hem nodig hebben, maar dan kan de melk of het vlees niet meer gebruikt worden en daarom krijgen ze de antibiotica niet. Er zijn nog zat dieren die geen weiland zien of buiten komen. Ik vind dat ook een vorm van dierenmishandeling. Bij paarden is het zielig als ze op een kale vloer staan maar bij koeien en varkens ect is het geen probleem om ze op te hokken zonder buitenlucht? Niemand heeft het over kalfjes die meteen van hun moeder weggehaald worden. Of over de dieren waarvan hun veren en dons geplukt word en waarbij ze vaak vleugels breken. En dan zijn de grotere bedrijven in bv Duitsland maar ook de kussens en dekens worden verkocht in Nederland.Nee hoor er is een hoop verborgen leed.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 30-01-16 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:09

amoj schreef:
Als men eens meer ging betalen voor hun stukje vlees dan kon de boer ook eens investeren in meer ruimte per dier...

En dat is nu juist het tegenstrijdige. Het liefste willen we zo goedkoop mogelijk en dan ook wel zoveel mogelijk, máár dan moet het beestje wel een 5 sterren behandeling hebben gehad, zo natuurlijk en duurzaam mogelijk.

Ik weet in ieder geval dat de vleesindustrie wel de meest streng gecontroleerde industrie is. Hoe de dieren gehouden worden in Nederland is verre van ideaal en wenselijk, maar wel volgens de richtlijnen en regels die gesteld zijn. Maar wil je dat je stukje varken of rund heeft kunnen rondscharrelen, lekker dier heeft kunnen zijn, dan kan je beter biologisch en duurzaam gaan zoeken, bij de slager, biologisch kleinschalige winkel, dat je kan vragen waar het vlees vandaan komt, of je gaat persoonlijk ergens je vlees halen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:10

@mizora Sorry maar hier staan ze echt daardoor meer binnen er is n nieuwe stalling gebouwd speciaal en echt ze staan meer binnen ( ik zie liever dieren buiten) ik krijg serieus n heel blij gevoel als ze er weeer staan dalijk sommige zijn ook echt lief en lijken mij op den duur te herkennen als k langs ze loop met mn hond...

@knudd ik eet niet vaak vlees en als ik t eet let ik op wat ik koop maar ik zou graag meer betalen als dat betekent dat ze echt dierwaardig en buiten leven :) zeker wel

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:12

Het zou beter zijn als het vlees 3 keer zo duur zou worden. Zodat het meer een luxe product word. Mensen gaan dan minder vlees eten en het geld wat de boer verdiend zou in de vorm van betere levenomstandigheden voor de dieren moeten worden gebruikt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:21

Ik geloof direct dat ze bij de nieuwe stal meer binnen staan. Buiten staan is maar beperkt leuk voor de koeien. Het moet niet te nat zijn, niet te veel insecten en niet te warm. Des te beter de stallen, des te vaker je koeien bij keuze (er zijn tegenwoordig selectiepoorten die controleren of de koe niet binnen een bepaalde tijd weer langs de melkrobot moet) binnen ziet blijven staan. Ik weet niet sinds wanneer de nieuwe stal er staat maar een boer wilt zijn land ook zo veel mogelijk heel houden. Er moet dus voldoende gras op het land staan maar het mag ook niet te nat zijn. Het kan dus ook bij toeval zo zijn dat ze afgelopen jaar niet zo veel buiten hebben gestaan. Ondanks dat het dus niet ons ideaalplaatje is, binnen staan, kan het voor de koeien dus toch idealer zijn (anders zouden ze altijd wel naar buiten gaan bij keuze).

Het kan zijn dat de stal van een grupstal naar een ligboxenstal of zelfs een vrijloopstal is gegaan. Bij een grupstal is buiten lopen extra belangrijk omdat ze binnen vastgebonden staan, terwijl een koe in een ligboxenstal gewoon een sprintje kan trekken. De minimale eis bij biologisch melkvee is 6m2 per koe, maar vaak is dat tussen de 8 en 10m2 per koe. Dat lijkt weinig, maar het geeft voldoende ruimte om elkaar te ontwijken en behoorlijk vrij te bewegen. Ook zijn tegenwoordig emissie-arme vloeren vrijwel altijd verplicht en een aantal varianten zijn voor de klauwen van de koe veel beter waardoor ze echt bokkensprongen etc maken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:28

mizora dankje voor je info

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:55

De veehouderij in Nederland is zo slecht nog niet, ook al is er altijd ruimte voor verbetering. Echter, boeren maken in deze tijd meer en meer verlies en er zijn ontzettend veel regetjes bijgekomen. Dit maakt het voor boeren ook steeds lastiger. Kijk eens op deze fb pagina:
http://Www.facebook.com/boerburgertweet/ hier legt elke week een andere soort boer uit wat hij of zij doet. Ze zijn heel eerlijk in wat ze doen en geven een betrouwbaar beeld van de werkelijkheid. Volg dit een tijdje en kijk wat dan je mening is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:03

future_vet schreef:
Er is onderscheid te maken in 2 dingen: de manier van slachten en hoe het dier heeft geleefd.

In Nederland worden alle dieren echt met enorm veel respect geslacht. Ze worden ook verdoofd.
Dus daar kan je echt wel vanuit gaan dat dat goed gaat!

Over huisvesting is anders. Maar als jij een biologisch kippetje koopt, dan heeft de kip ook volgens die richtlijn geleefd.
Kies je voor de plofkip dan weet je dat hij is vetgemest, maar ondanks dat is hij wel op de meest humane manier geslacht

Humane manier geslacht? Verdoofd? Dan heb ik toch hele andere dingen gezien en gehoord dan jij.
Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. Ik weet niet of kippen nog zo geslacht worden, maar de koe en varken is behoorlijk recent dat dat zo was.
Ik eet wel vlees, maar meer omdat 'het hoort' en ik geen zin heb om voor 2 personen apart te koken. Als de portemonnee het zou toelaten zou ik vaker dier vriendelijk vlees kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:23

Wesco schreef:
Het zou beter zijn als het vlees 3 keer zo duur zou worden. Zodat het meer een luxe product word. Mensen gaan dan minder vlees eten en het geld wat de boer verdiend zou in de vorm van betere levenomstandigheden voor de dieren moeten worden gebruikt.

Maar als er minder wordt gegeten wordt er minder gekocht. Leuk idee van jou hoor, het 3 keer zo duur maken, maar als er daardoor 3 keer minder wordt verkocht is het hetzelfde. Boeren gaan moeten minderen in dieren want ze verkopen te weinig, minder winst etc.

Hier in België passen ze nog elk jaar actief regels aan voor het dierenwelzijn. Ik was recent om zo een boerderij die aan de nieuwe richtlijn voldoet en geloof mij, die zuigen had echt elk hun eigen stal, de biggen stonden samen en hadden zelfs ruimte om een sprintje te trekken.

De regering kan niet opeens alles aanpassen. Welke boer heeft het geld om immens te investeren? Liever beetje bij beetje dan geen boeren meer. Ik zie hier elke zomer de slachtkoeien buiten lopen, dus zo slecht zullen ze het wel niet hebben.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:32

@xSCWx huh koeiwen krijgen toch ook pin? vroeger in zoetermeer wel iig

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:34

Oke.. Ik ben ook jaren bestookt met die filmpjes tot ik een boer als vriend kreeg. Zijn hele familie zijn boeren, al zijn vrienden zijn boeren. Daarna een nieuwe vriend gekregen, je raad het al een boer. Zo nog meer boeren leren kennen, dus ik kan zeggen dat ik op heel veel boerderijen ben geweest.

Ik durf oprecht te zeggen dat vooral de koeien het goed hebben! Ze komen bijna overal buiten en zo niet zitten ze in een ruime, propere stal. Varkens vind ik persoonlijk minder plezierig om te zien. Maar de vethanen vind ik echt afschuwelijk. Die zitten in het donker, op elkaar gepropt.. Brrr neee!

Maar de koeien, die hebben het echt NIET slecht! En de meeste boeren houden ook echt van hun beesten, kennen elk nummer en eventueel naam. Ik ben nachten met mijn ex mee gereden helpen met koeien en varkens laden en ook dat ging altijd heel kalm en rustig. De meeste beesten liepen er zelfs vanzelf op.. Wat betreft dicht op elkaar staan, dit is nodig. Als het te ruim is vallen ze om en verwonden zich, hebben stress.. Bij het minste wat daarachter gebeurd word er gestopt en gekeken of alles in orde is.

Ook wat betreft kalfjes, die blijven gewoon bij de moeder hoor tot ze oud genoeg zijn.. Dit is wat ik heb gezien en ik kom elke dag op meerdere boerderijen.

Ook op een geitenboerderij geweest. Echt mega schattig haha. Maar daar kwamen de geitjes netjes buiten, en als ze binnen stonden konden zr alsnog naar buiten als ze dat wilde. Kregen goed biologisch eten. Als je daar de stal in liep kwamen ze allemaal direct op je af. Dan zal de boer het niet slecht doen denk ik.

Dus nee, het is niet zoals in de filmpjes... Toch niet wat ik heb gezien en ik heb enkel boeren als vrienden! Ik krijg echt de kriebels van die filmpjes en de meeste mensen zijn nog nooit op een boerderij geweest. Ga eens kijken, praat eens met de boer. De meeste vinden dat super leuk en zullen je alles laten zien en uitleggen. Geloof niet alles wat je op internet ziet.. Er zijn altijd slechte boeren, zo zijn er ook slechte paardenhouders. Maar de meeste houden zich netjes aan de regels en houden oprecht van hun werk en dieren!
Laatst bijgewerkt door Joliieeenn op 30-01-16 02:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:39

Ik sta bij een melkkoeien boer op stal. Wat ik bij hem zie is dat de kalfjes inderdaad gelijk van de moeder worden gescheiden en dan met een paar samen in een ruime stal komen te staan. Zodra het kan gaan ze naar buiten totdat ze naar de opfok gaan of gelijk door naar de slacht. Er staan hier in de buurt een paar vleeskoebedrijven. Die koeien staan zo lang mogelijk buiten.
Ik weet van de boer hier dat een kreupele koe niet vervoerd mag worden. Ze moeten op 4 benen kunnen lopen.
Tuurlijk zullen er bedrijven zijn waar het beter is en bedrijven waar het slechter is maar mijn inziens valt het hier in Nederland reuze mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 07:28

Ik vind het wel grappig om te lezen hoe goed men de Nederlandse vleesindustrie vind. Allemaal goed geregeld! Het mega grote vleesschandaal staat nog vers in het geheugen.