Toos Zelfdisciplineloos.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Toos Zelfdisciplineloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

En mijn 18 a4-tjes met begrippen zijn ook af. :') Nu nog leren. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

MarlindeRooz schreef:
Studeren? Dat is toch een paar dagen van te voren denken dat je 7 hoofdstukken taalwetenschappen in je hoofd kan stampen? :')

Nee joh, dat is 's morgens samenvattingen maken van 7 powerpoints voordat je 's middags je tentamen hebt :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:14

lieveli schreef:
MarlindeRooz schreef:
Studeren? Dat is toch een paar dagen van te voren denken dat je 7 hoofdstukken taalwetenschappen in je hoofd kan stampen? :')

Nee joh, dat is 's morgens samenvattingen maken van 7 powerpoints voordat je 's middags je tentamen hebt :')

Je moet jezelf achteraf wel meegeven dat je skills hebt als je dat kan... naast al dat schuldgevoel uiteraard O:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:15

lieveli schreef:
MarlindeRooz schreef:

Precies, mijn powerpoints zijn gemiddeld dus 50 dia's lang keer 7 haha. :') En dat is nog maar de helft van het vak. _O-

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:16

Oh, hetzelfde hier. Echt hopeloos -O- Ik merk dat ik het van mezelf ook heel irritant ga vinden, vooral het uitstellen van studeren voor tentamens. Uiteindelijk ben ik dan ook echt niet tevreden over het eindresultaat. Ik vind de opleiding wel echt heel leuk, maar ik ben echt heel lui, ik stel uit en mijn tweede naam is (om de topic titel even te stelen) Toos Zelfdisciplineloos.

Het is zelfs zo erg dat ik allemaal linkjes over meer zelfdiscipline, minder uitstellen etc. die ik tegenkom op Facebook opsla, maar het gewoon niet lees omdat het zoveel is O:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:18

Ik ben gewoon meer een praktijk mens, in de praktijk pik ik (nieuwe) dingen, heel gemakkelijk op.
Echter leren uit de boeken? :n Dat is gewoon niet aan mij besteed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:19

Ik ben, uhm, een perfectionistische chaoot op leeftijd. Onwerkbare combi en gaat kennelijk nooit over...

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:23

Zelfdiscipline? Huh, nog nooit van gehoord :')

Nee, ik ben geen doorzetter, ik maak ook nooit dingen af, zoals bij leren. Zojuist een geschiedenis tentamen gehad à la 10 hoofdstukken... Ik ben tot hoofdstuk 4 gekomen met samenvatten en toen dacht ik dat ik de rest nog wel wist (viel wat tegen :')) :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:25

Ik ben blij dat ik al mijn boek-bestudeer-tentamens achter de rug heb := Ik zit nu alleen nog met een aantal inleveropdrachten en een dikke scriptie, da's ook geen pretje..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:29

Ik heb nog 3 tentamens voor de boeg, en kan me er gewoon niet toe zetten.
Erge is, dat ik al mijn voorgaande tentamens, last minute ben gaan "leren" en ook telkens een voldoende heb gehaald.
Dat motiveert ook niet echt om veel eerder te beginnen. :')

Ik moet mijn stage verslag ook nog maken, al wel in grote lijnen opgezet, maar daar houd het mee op.
Hou me nu telkens voor dat ik echt eerst wat meer informatie van het stagebedrijf nodig heb voor ik verder kan. Terwijl ik best de rest verder zou kunnen uitwerken, ik heb er alleen gewoon totaal geen zin in.
En dit is hetzelfde met leren, dit hoeft pas halverwege april klaar te zijn, dus heb nog tijd zat!
En ik weet nu al, dat ik de eerste week van april zit te stressen omdat ik nog zoveel moet doen. :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:29

Ja, ik heb dat met sporten. Maar ik heb dat opgelost: ik heb mijn lidmaatschap opgezegd vandaag. }:)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:32

Wat mij heel goed helpt is:

- het niet meteen te groot voor jezelf maken, maar opdelen in kleine stukjes/beetjes. En dan bedoel ik niet "ik ga nu een uur studeren", maar "ik ga nu 5 of 10 minuten studeren". Zet je alarm op 5 of 10 minuten (of wat voor jou werkt) en ga aan de slag. Daarna kun je steeds kijken of je het wil verlengen met nog een keer zo'n korte periode. Dit haalt voor mij vaak een hoop van de druk van de ketel, en zorgt ervoor dat ik ook echt tot werken kom, want dat is vaak het probleem; het begin. Voor mij werkt het beter om 3x te besluiten om 10 minuten aan de slag te gaan, dan 1x 30 minuten.
- een opgeruimd en schoon huis.
- ervoor zorgen dat je spullen georganiseerd zijn en er mooi uitzien (check Pinterest voor ideeën en ga eens langs de Hema voor leuke labels/gekleurde notitieblokken).
- pas je studieritme aan aan je leefritme (voor zover mogelijk). Ik ben absoluut geen avondmens dus ik zorg ervoor dat ik bijna nooit na 19.00 uur nog aan de studie zit, ik sta liever vroeg op.
- je weet pas dat je de stof goed begrijpt wanneer je het zelf in simpele bewoordingen aan iemand kan uitleggen. Vraag dus aan iemand of die jou wil bevragen over de stof.

En dan nog heb ik vaak geen zin hoor :+ , maar dit helpt mij zeker wel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:38

hallo, ik ben Benfan, 34 jaar oud, en ook ik heb geen zelfdiscipline. Ik kan je vertellen, dat zelfs na 34 jaar ik nog helemaal niks heb geleerd van het idee "zeg, als ik het bijhoud is het makkelijker' of "wauw, het gaat best makkelijk als ik er een ritme in heb' of "toch wel goed dat ik het vandaag ook doe". Want dat word vanzelf "zeg, waarom kruipen die stofnesten onder de bank vandaan" "Waar zijn die schone onderbroeken gebleven' "wanneer heb ik mijn paard voor het laatst gereden??"

Je kun je er ook gewoon bij neerleggen, en er compleet schijt aan hebben. Over het algemeen helpt dat bij mij het beste, geen stress over wel of niet doen, betekend dat ik me beter kan focussen op wat belangrijk is op dat moment.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:49

Ik heb ook helemaal geen discipline met leren, gister was het tentamen super makkelijk en dan denk ik gelijk dat ik derest ook wel kan... :') Nou niet dus, vandaag super moeilijk tentamen waar ik waarschijnlijk een 4 voor ga krijgen... Maar dat gaf me wel motivatie om vandaag te leren voor het tentamen van morgen! En dat ging echt best wel goed, dus nu lekker even niks en morgenochtend weer verder. Ben opeens helemaal gemotiveerd. Soms moet je flink op de blaren zitten of op je gezicht gaan voordat je iets gaat doen :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:52

Helemaal herkenbaar!! Wat bij mij helpt is elke dag een strak schema volgen, dus voor elke dag een nieuw schema maken, wat ga ik doen en hoe laat. Tsja, en soms gaat het gewoon een dag niet, dat accepteer ik dan maar :')

Ik ga voortaan ook naar de bieb om te studeren i.p.v. thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:27

Benfan schreef:
Je kun je er ook gewoon bij neerleggen, en er compleet schijt aan hebben. Over het algemeen helpt dat bij mij het beste, geen stress over wel of niet doen, betekend dat ik me beter kan focussen op wat belangrijk is op dat moment.

Maar op velen momenten zijn je paarden, je eigen gezondheid en school belangrijk op dat moment. Zeker in de tentamenweek. :+ Hoe belangrijk je je tentamen voor morgen ook vind, als je er niet op tijd aan begint verpest je dus iets wat je belangrijk vind. Prioriteiten stellen is wel belangrijk (in je tentamenweek een keertje minder naar de paarden, een keertje minder sporten/gezond eten).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:34

Hier meld zich nog iemand die nu eigenlijk moet leren voor de twee hertentamens van donderdag en vrijdag. Maar ach, ik heb morgen nog de hele dag dus :')
Ik ben wel beter met leren als ik in de Bernouilleborg zit, maar da's een uur reistijd vanaf hier.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:29

Deetjeeuh schreef:
Benfan schreef:

Maar op velen momenten zijn je paarden, je eigen gezondheid en school belangrijk op dat moment. Zeker in de tentamenweek. :+ Hoe belangrijk je je tentamen voor morgen ook vind, als je er niet op tijd aan begint verpest je dus iets wat je belangrijk vind. Prioriteiten stellen is wel belangrijk (in je tentamenweek een keertje minder naar de paarden, een keertje minder sporten/gezond eten).

Juist, gewoon schijt hebben eraan zorgt er bij mij voor dat ik best een keer het huishouden kan laten liggen, en gaan voor iets wat belangrijker is. Of even niet druk maken over een keer niet naar stal gaan, en iemand vragen mijn stal te doen zodat ik mijn lichaam rust kan geven. Hoe meer ik erover stress, hoe minder ik gedaan krijg, hoe meer ik daarover stress.. en nog minder gedaan krijg..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:36

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:38

Heel herkenbaar. Ik neem mijzelf telkens voor om op tijd aan opdrachten te beginnen, wat eindigt in het last minute afmaken van opdrachten, waardoor ik paar weken terug 2 minuten voor de deadline een heel belangrijk dossier had bevroren :') (zondag om 23:57, deadline was 23:59 _O- ) K ga dát nooit meer doen, ik vrat mezelf bijna op.... stressmoment van hier tot tokio xD
En verder ook alle andere opdrachten last minute afgemaakt en ingeleverd. Gelukkig vrijdag de laatste deadlines, dan heb ik even niets meer. Maar gok zo dat die ook last minute worden. Moet nog best veel doen.
Maar toch flik ik het altijd weer om alles op tijd af te ronden en nog een voldoende te halen O:)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:40

Ooh zo herkenbaar dit. :')

Het is voor mij niet eens zozeer dat ik dit op ieder vlak van mijn leven heb, maar vooral als het aankomt op studeren. Ik stel echt alles uit tot het laatste moment. Ik presteer dan ook beter en heb meer concentratie, maar soms zou het fijn zijn om zonder stress iets in te kunnen leveren of geleerd krijgen. Ik denk altijd; kan over een halfuur nog wel *halfuur later* mwaah, 10 minuutjes kunnen er ook nog wel bij.. *10 minuten later* Ja, laat maar ik kap ermee voor vandaag..

Of een pauze inlassen na 2 minuten iets lezen. _O- Maar ook met ergens op tijd komen heb ik problemen. Soms dan heb ik genoeg tijd en dan treuzel ik net zo lang totdat ik alsnog te laat kom.

En terwijl ik dit typ, kan ik beter gaan leren voor een economie tentamen. -:)
Uitgesteld tot morgenochtend...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:41

De oplossing voor mij was een relatie nemen met een te gedisciplineerde vriend. Ik krijg veel te vaak schoppen onder m'n reet van hem en hij dwingt me planningen te maken. Ik blijf disciplineloos maar heb in ieder geval een stok achter de deur :Y)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:42

Wat huishouden betreft ... Probeer jezelf kleine gewoontes aan te leren, bijv:
Elke keer als je naar de keuken loopt, vuile vaat meenemen.. Vuile kleding gelijk in de wasmand doen. Wat je pakt, na gebruik weer terugzetten. Elke ochtend je bed snel opmaken of openslaan.
Dan lijkt de hoeveelheid huishouden wat je moet doen veel minder en raak je ook minder snel ontmoedigd. Heeft bij mij 2 jaar geduurd om het aan te leren. Nu vriendlief nog :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:48

gerpiegorp schreef:
Zelfdiscipline? Huh, nog nooit van gehoord :')

Nee, ik ben geen doorzetter, ik maak ook nooit dingen af, zoals bij leren. Zojuist een geschiedenis tentamen gehad à la 10 hoofdstukken... Ik ben tot hoofdstuk 4 gekomen met samenvatten en toen dacht ik dat ik de rest nog wel wist (viel wat tegen :')) :+

dat is 40% en dan kun je vast ook nog wel zo'n 15% bij elkaar verzinnen en gokken,
heb je toch een voldoende! :') :j

zo kwam ik aardrijkskunde en geschiedenis altijd door.. luisteren in de klas.. helft van je huiswerk maken.. en bij proefwerken had ik er na een hoofdstuk wel tabak van.. bleef er net voldoende hangen uit het huiswerk en de klas om toch een voldoende eruit te slepen..

later werd ik wat fanatieker in werkontduiken en handiger.. Bij Nederlands wist ik natuurlijk welke schrijvers echt favoriet waren bij de docent.. Dus ik pikte daar twee boeken uit met een onderling verband.. Gegarandeerd dat hij daar minstens 50% van zijn tijd aan zou verknoeien.. Ik zette ook een 4 tal boeken op de lijst die iedereen erop had, grote kans dat hij daar geen trek meer in zou hebben.. dus daar las ik alleen de samenvattingen van.. En ik had er twee boeken op staan die vrijwel niemand erop had en in zijn interesse richting lagen... van mijn lijst van 10 boeken heb ik er 4-5 echt gelezen.. van 2 heb ik een studie gemaakt :') .. 1.5 boek heb ik met de franse slag doorgeknipperd met mijn ogen.. en de rest gewoon in de kast laten staan, alleen de samenvattingen. 7 binnen gesleept.

met duits was het natuurlijk lastiger.. 5 boeken te lezen + 1 met verslag.. Verslag had ik aandacht aan besteed> 9.. Maar van die 5 waren er 2 verplicht waar ik niets aan vond.. Dus ook niet gelezen, behalve dan de eerste 5 bladzijden waarin de namen van de hoofdpersonen stonden.. 2 vond ik er wel aardig, die heb ik gelezen en 1 met franse slag.. toch nog een 7.5 gescoord.. had nog aardig wat goed gegokt uit de twee die ik niet gelezen had

engels heb ik bijna alles gelezen op 2 boeken na, weigerde ze aan te raken nadat ik 5 pagina's doorgeworsteld had.. kwam er niet doorheen.. 2/5 was ook een dikke voldoende

:') :') :')

de 40% regel werkt voor mij altijd prima.. 40% bijna feilloos weten (heb een spons onder mijn schedeldak), 30% hoor ik bellen van luiden en heb ik een grabbelton met klepels waarvan het gewoon even kijken is of ik er een paar weet te matchen.. En de laatste 30 procent, die laat je lekker luiden en hang je gewoon wat willekeurige klepels in die je in je geheugen vind , of ter plekke in elkaar knutselt. tot mijn eigen verbazing kloppen er dan ook nog een paar.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-01-16 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:49

Een lijstje maken waarop je dingen kan afstrepen.
Dat werkt voor mij heel motiverend en uiteindelijk blijkt het dan helemaal niet zoveel werk te zijn (huishouden bv.)