Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:26

piezze schreef:
Maakt niet zoveel uit. Net waar jij je goed bij voelt. Elk kind is weer anders en.je kan niet stellen dat een kind dat alleen familie ziet een bangerd is of wordt. Een ander kind wordt juist weer angstiger misschien omdat het al jong in het diepe gegooid wordt.

Dat is vaak ook gewoon het karakter. Hier twee meiden die tot hun 2,5 jaar alleen bij opa en oma zijn geweest als oppas. Met 2,5 jaar gingen ze beide 2 ochtenden naar de PSZ en met hun 4 jaar naar de basisschool.
Ondanks dat dit bij beide hetzelfde was, heeft mijn oudste altijd moeite gehad met afscheid nemen. Het eerste half jaar moest ze vaak huilen bij het afscheid nemen op de PSZ en later op de basisschool hetzelfde. Nu is ze nog steeds terughoudend bij nieuwe dingen.

Mijn jongste heeft nooit gehuild en ging fluitend naar zowel de PSZ als basisschool. Nu is het nog steeds een kind dat zich vol ergens in stort zonder bang of onzeker te zijn.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:28

Onze dochter was ook een "late" en ging nooit naar de oppas.
En toch nooit drama of een traan gehad toen ze wel naar psz en school ging.
Iedereen verwachte dat ze drama zou maken omdat ze niks gewend was.
Maar het was geen enkel probleem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:30

pmarena schreef:
Niemand in mijn omgeving weet dat ik met het idee speel, het is ook heel vers :P

Ik vraag me ook af in hoeverre zo'n uk een beetje betrokken wordt en niet onder de voet gelopen wordt door de wat grotere peuters, wil niet dat hij zich een beetje verloren voelt maar dat het juist een leuk dagje met leuke, interessante indrukken voor hem is.

Heb er gewoon weinig voorstelling bij hoe zo'n kindje van rond een jaar op zo'n plek zo'n dag beleeft.

Bij een echte baby al helemaal niet, maar toch schijnen er zat echt kleintjes te zijn die met veel plezier er naartoe gaan en zich daar ook gewoon veilig en geborgen voelen :)

Een keer gaan kijken staat sowieso in de planning :j

Maar een beetje ervaringen van hoe dat gaat met nog niet (stevig) lopende kinderen ben ik echt benieuwd naar :)

Dat ze nog niet echt samen spelen geloof ik wel, maar ze zullen toch eens een speelgoedje van elkaar pakken, leren dat ze niet altijd direct aan de beurt zijn, en vooral héél veel kunnen kijken en zien hoe anderen spelen en eten enzo.

Dat alleen al vindt hij super interessant denk ik, gewoon kunnen kijken wat er om hem heen gebeurd en dan interactie zien tussen andere kinderen :)

Eerlijk? Ik denk dat je bij een kind van 10 maanden geen dag met leerzame / leuke en interessante indrukken hoeft te verwachten. Ook functioneren in een groep is hij nog veel te jong voor, net als leren dat andere kindjes jouw speeltje pakken, leren dat ze niet altijd direct aan de beurt zijn. Dat is frustrerend op die leeftijd, maar niet leerzaam. Ze zijn gewoon nog niet in staat om die verbanden te trekken. Als je het wil als voorbereiding op school en om een dagje weg te zijn van mama, dan is 2,5 en een PSZ echt vroeg genoeg.

Nu vind ik het heel erg klinken alsof jij bang bent dat je als mama je kindje tekort doet. Met jou spelen en boodschappen doen zou saai zijn, je kent niet genoeg liedjes etc. Misschien is het voor jou en jouw kindje wel veel nuttiger om hier eens een topic te openen waar je vraagt om ideeën wat je met een 10 maanden oud kindje kunt doen. Of om eens wat ideeën op te doen via google? Misschien bied de plaatselijke muziekschool wel een mama-en-kind-liedjes-uurtje oid, misschien kun je in het plaatselijke zwembad wel baby zwemuurtjes volgen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:31

Floortz, dat zie ik juist echt niet zitten, met 1 kindje erbij in een andere huiselijk omgeving dat vind ik niet zoveel toevoegen...

Bovendien vind ik het geen prettig idee om kleine achter te laten bij 1 volwassene, heb dan liever een professionele omgeving waar meerdere mensen toezicht houden en meerdere kindjes zijn juist zodat hij alleen maar hoeft te kijken in principe en wat sociale interactie kan zien :)

Een volwassene in een thuissituatie dat kan ik zelf ook bieden. Juist zo'n kinder-omgeving en een groepje lijken me leuk zodat hij weer wat nieuwe dingen ziet en kan ontdekken :)

En zelf heb ik er to-taal geen behoefte aan om op een ander kind te passen :=

Youknowme

Re: Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:33

Voor mij voelt het niet goed mn kind naar de opvang te doen maar 1 dag per week ofzo ondanks je zelf thuis bent is volgens mij best leuk voor je kind!

Als je een opvang heb waar je kind het naar zijn zin heeft is het alleen maar een win win situatie lijkt me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:38

Gewoon doen als je je er goed bij voelt. Mijn dochter is nu bijna 20 en ging 5 dagen per week.

Je kan toch altijd weer stoppen als ze het na een paar maanden niet leuk lijkt te vinden.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:39

Ik lees veel dat kinderen niet spelen op die leeftijd maar als mijn zoon (10 maanden) met leeftijdsgenootjes is dan "spelen" ze wel degelijk. Hij zoekt altijd andere kindjes op, gaat erbij zitten en vooral veel kletsen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:40

Anders zou ik gewoon een afspraak maken en eerst eens gaan kijken en daarna beslissen. En dan nog kan je altijd stoppen als het niet bevalt.
De tip van Vjestagirl vind ik ook goed, om bijv. te gaan babyzwemmen of babygymen.

Ik denk niet dat je kunt stellen dat hoe vroeger ze naar het KDV gaan hoe makkelijker ze worden later. Mijn jongste is enorm makkelijk, maar ging pas met 2,5 naar de PSZ voor 2 ochtenden.

De kinderen van mijn beste vriendin gaan al vanaf baby 3,5 dag naar KDV en nu 4 dagen naar de voorschoolse opvang en BSO na school. Haar kinderen zijn juist vaak moe en overprikkeld en zij heeft echt niet de makkelijkste kinderen.
Het hoeft dus niet in het voordeel te zijn om al jong naar het KDV te gaan.

Ik denk dat je ergens in het midden moet gaan zitten en gewoon kijken naar je kind en hoe jij je daar bij voelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:41

Vjestagirl schreef:
pmarena schreef:
Niemand in mijn omgeving weet dat ik met het idee speel, het is ook heel vers :P

Ik vraag me ook af in hoeverre zo'n uk een beetje betrokken wordt en niet onder de voet gelopen wordt door de wat grotere peuters, wil niet dat hij zich een beetje verloren voelt maar dat het juist een leuk dagje met leuke, interessante indrukken voor hem is.

Heb er gewoon weinig voorstelling bij hoe zo'n kindje van rond een jaar op zo'n plek zo'n dag beleeft.

Bij een echte baby al helemaal niet, maar toch schijnen er zat echt kleintjes te zijn die met veel plezier er naartoe gaan en zich daar ook gewoon veilig en geborgen voelen :)

Een keer gaan kijken staat sowieso in de planning :j

Maar een beetje ervaringen van hoe dat gaat met nog niet (stevig) lopende kinderen ben ik echt benieuwd naar :)

Dat ze nog niet echt samen spelen geloof ik wel, maar ze zullen toch eens een speelgoedje van elkaar pakken, leren dat ze niet altijd direct aan de beurt zijn, en vooral héél veel kunnen kijken en zien hoe anderen spelen en eten enzo.

Dat alleen al vindt hij super interessant denk ik, gewoon kunnen kijken wat er om hem heen gebeurd en dan interactie zien tussen andere kinderen :)

Eerlijk? Ik denk dat je bij een kind van 10 maanden geen dag met leerzame / leuke en interessante indrukken hoeft te verwachten. Ook functioneren in een groep is hij nog veel te jong voor, net als leren dat andere kindjes jouw speeltje pakken, leren dat ze niet altijd direct aan de beurt zijn. Dat is frustrerend op die leeftijd, maar niet leerzaam. Ze zijn gewoon nog niet in staat om die verbanden te trekken. Als je het wil als voorbereiding op school en om een dagje weg te zijn van mama, dan is 2,5 en een PSZ echt vroeg genoeg.

Nu vind ik het heel erg klinken alsof jij bang bent dat je als mama je kindje tekort doet. Met jou spelen en boodschappen doen zou saai zijn, je kent niet genoeg liedjes etc. Misschien is het voor jou en jouw kindje wel veel nuttiger om hier eens een topic te openen waar je vraagt om ideeën wat je met een 10 maanden oud kindje kunt doen. Of om eens wat ideeën op te doen via google? Misschien bied de plaatselijke muziekschool wel een mama-en-kind-liedjes-uurtje oid, misschien kun je in het plaatselijke zwembad wel baby zwemuurtjes volgen?

Tja ik weet het simpelweg niet, als andere kindjes van deze leeftijd en veel jonger er met veel plezier naartoe gaan dan zal het er toch wel fijn zijn voor ze op 1 of andere manier :)

Je laatste alinea dat kan toch sowieso, dat staat toch los van dat eventuele ene korte dagje naar een KDV? Ik zou het zien als een aanvulling, niet als in plaats van thuis leuke dingen doen :)

Ondanks dat ik allerlei leuke dingen kan doen, kan ik nooit op die manier een groepsgevoel en groeps-activiteiten bieden zoals ze dat daar ongetwijfeld kunnen doen :)

Alleen heb ik er dan dus niet echt beeld van hoe zo'n nog niet (goed) lopende uk zijn dag dan doorbrengt :=

Dat zal natuurlijk ook wel verschillen bij het ene of het andere KDV, en af hangen van hoe veel kinderen er precies zijn. Een erg drukke groep lijkt me sowieso niks, maar gewoon een klein groepje met kinderen die heel gestructureerd en respectvol en leuk leren spelen, waar ieder kind zich veilig en geborgen voelt... nouja dat lijkt me dus wel een leuk uitje om even lekker een dagje te spelen.

Normaal heeft hij sowieso elke dag wel even een uitje nodig, om even wat indrukken te krijgen want het is een ontzettend nieuwsgierige donder :)

Het is sowieso ook al niet zo'n aan mamma of pappa hanger.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:45

pmarena schreef:
Floortz,

Als er dan eindelijk sociaal gedrag is kan het vriendje niet komen spelen....dan zul je het zwaar krijgen als het kindje een grote vrienden club heeft of met kinderfeestjes! dat is geen schande maar hoort er wel bij!

Ons kindje is als baby alleen op zondag een uurtje bij een kerk crèche geweest daar komt ze nu nog en waarschijnlijk tot haar 4e. In het begin was het drama maar dat was ook haar leeftijd en ontwikkelings periode.maar ze vind het zo leuk dat ze er graag naar toe gaat.Ze gaat al vanaf haar 2e naar de psz en daar heeft ze nooit verlatingsangst gehad. Ze gaat er zo graag naar toe en ze leren er ook erg veel! plus dat ze ook dingen beleeft waar jij niet bij bent, en je zelf dus even je eigen ding kan doen.

Het kinderdagverblijf was voor ons geen optie als het geen noodzaak is voor opvang omdat je werkt.Want juist als je thuis bent en zoals hier dan ook gewoon werkt ivm bedrijf aan huis is het brengen en halen alleen maar verdoen van tijd en heeft sociaal gezien geen nut omdat een kind dan meer zelf ontdekt ipv samen.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:45

Ik zou het doen als je daar het geld voor hebt.

Het is toch een andere omgeving waar je kleine dan terecht komt. Dus niet alleen goed voor de sociale kant, het zien van andere gezichten. Maar zo leert hij ook om in een andere, vreemdere, omgeving te zijn zonder zijn moeder.
Als hij wat ouder is zal hij ook echt leren spelen met anderen.

En misschien is het voor jouzelf ook fijn om een dag te hebben waar je helemaal aan jezelf kan denken, waarin je dingen kan doen die je met de kleine erbij niet snel zou doen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:48

Ik ben vroeger als kind nooit naar een kinderdagverblijf of iets in die trant is geweest en ik kan nou niet zeggen dat ik zo anders of banger ben dan andere van mijn leeftijd. Ik ben ook zeker niet moeilijker of heb ik problemen met loslaten in vergelijk met leeftijdgenoten.

Je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt al kan het in sommige situaties ook niet anders.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:48

Ons kindje is als baby alleen op zondag een uurtje bij een kerk crèche geweest daar komt ze nu nog en waarschijnlijk tot haar 4e. In het begin was het drama maar dat was ook haar leeftijd en ontwikkelings periode.maar ze vind het zo leuk dat ze er graag naar toe gaat.Ze gaat al vanaf haar 2e naar de psz en daar heeft ze nooit verlatingsangst gehad. Ze gaat er zo graag naar toe en ze leren er ook erg veel! plus dat ze ook dingen beleeft waar jij niet bij bent, en je zelf dus even je eigen ding kan doen.

Het kinderdagverblijf was voor ons geen optie als het geen noodzaak is voor opvang omdat je werkt.Want juist als je thuis bent en zoals hier dan ook gewoon werkt ivm bedrijf aan huis is het brengen en halen alleen maar verdoen van tijd en heeft sociaal gezien geen nut omdat een kind dan meer zelf ontdekt ipv samen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:51

kwita schreef:
pmarena schreef:
Floortz,

Als er dan eindelijk sociaal gedrag is kan het vriendje niet komen spelen....dan zul je het zwaar krijgen als het kindje een grote vrienden club heeft of met kinderfeestjes! dat is geen schande maar hoort er wel bij!

Jeetje, dat is toch een hele andere situatie. Natuurlijk mogen er wel vriendjes komen spelen.
Maar ik heb (nu) gewoon geen behoefte aan een soort vaste oppasdagen waarbij ik voor andermans kinderen moet gaan zorgen :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-01-16 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:51

Justme_Lisaa schreef:
Ik sluit me hier bij aan. Dit heeft niet direct causaal verband met het feit of het kind vroeg leer om thuis weg te gaan. Vaak heeft dit te maken met de ouder - kind band en hoe het kind zich veilig heeft wegen te ontwikkelen. Nu wil ik niet zeggen dat dit van toepassing is bij jou, maar een eerst schooldag is sowieso een indrukwekkende dag voor een kind. Het gescheiden zijn van ouders gaat in mijn ogen vanzelf, dagje met oma/ opa/ oppas/ en ga zo maar door.

Ik was heel erg een moederskindje. Wilde ook nooit logeren. Behalve bij de buren want dat was vlakbij huis. Het zat in mijn aard. Ik droomde ook altijd over dat ze mij bij mij moeder weg wilde halen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 26-01-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:56

Ik heb geen kinderen maar werk al jaren op een kdv. Ik ben wel mening dat 1 a 2 dagen opvang voor
de kinderen echt goed is. Ze leren omgaan met regels, het leven in een groep, structuur maar ook
spontane gebeurtenissen, omgaan met andere kindjes, luisteren naar de leidsters, een beetje
zelfstandig worden en ontplooien; de wereld ontdekken. Ja ik zie er echt alleen positieve kanten
van eigenlijk.

Ik ben echt gek op de kids, ik durf wel te zeggen dat de kinderen 9/10 keer echt een leuke dag hebben gehad en veel leren van hun tijd op 't kdv of peuterspeelzaal.

Als de kinderen 5 hele dagen komen wordt het een ander verhaal. Maar dat is sowieso niet aan mij.

Mocht ik ook kinderen krijgen dan zullen ze ook zeker een dag naar 't kdv gaan :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:58

Ik heb dit wel gedaan, al vanaf heel jong.
Wel raadde ze aan om dan liever 2x een halve dag te doen ivm regelmaat.
Ik zag al heel vroeg dat het haar goed deed. De andere kindjes zorgen voor de 'babies' zodat ze constant vermaak om zich heen had. Ze vond het geweldig, en nog steeds.
Nu is zij zelf helemaal in de zorgmodus.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:59

Ik zou eerder kiezen voor 2 dagdelen ipv 1 hele dag, dat lijkt me dan gelijk zo lang. En ze wennen vaak beter bij 2x per week. Verder zou ik het doen, lijkt me fijn voor jou en voor je uk. Ik zou wel eerst gaan kijken of je de sfeer fijn vindt en de manier waarop er met de kinderen wordt omgegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:03

Ik wist door de kdv trouwens ook beter in welk soort speelgoed ze interesse had. Ze hebben natuurlijk voor iedere leeftijd wat.
Zo liep ze op grote motoriek achter maar zat met 18 maanden wel met de ministek te spelen.
Ook urenlang in de zandbak spelen, daar heb ik thuis echt geen tijd voor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:17

Wij kiezen hier bewust niet voor. Sinds Lotte kon kruipen gingen we elke werkt naar Ballorig. Sinds ze loopt 2 keer in de week. Verder probeer ik regelmatig naar het mamacafe en samenspel te gaan.

Lotte krijgt borstvoeding, is veel gedragen en ik was altijd thuis. Toch is ze heel zelfstandig, sociaal en kan ik haar bij iedereen achterlaten. Ze loopt op een drukke plek zonder omkijken bij ons weg. Andere kindjes vind ze heel leuk en zij haar ook want onbekende kindjes gaan altijd meteen met haar aan de sleep. Als het haar niet zint begint ze vanzelf wel te gillen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:34

Hier heb ik ook de ervaring dat het ontzettend veel kan toevoegen. Ook als een kindje theoretisch nog niet de leeftijd heeft om sociaal te zijn. De kindjes trekken echt wel naar elkaar toe, dansen samen, geven kusjes en zijn geïnteresseerd in de kleine kindjes en baby's.
Ook de andere redenen die jij aangeeft zijn gegrond hoor. ZE leren er zoveel nuttige skills. Ik merk elke keer weer hoeveel ze er weer geleerd heeft.
Daarnaast vindt ze het gewoon ontzettend leuk en is ze dol op haar juffies.
Mijn dochter ging naar het kdv vanaf dat ze ruim 1 was en is nu bijna 2. ZE gaat 2 dagen, dat is op deze kdv het minimum.
Ik werk op het moment niet vanwege nogal pittige gezondheidsproblemen bij mezelf. Zodra mijn gezondheid het weer toe laat zou ik zeker weer parttime willen werken. Hierdoor hebben we momenteel geen recht op kinderopvangtoeslag (maar ik wel behoefte aan zoveel mogelijk ontlasting), waardoor het echt een rib uit ons lijf is iedere maand. Maar als ik zie wat ze er aan heeft willen we het zolang we de kosten kunnen dekken zeker zo houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:37

Ts, ik zou het gewoon eens proberen hoe het bevalt. Dat is de enige manier om erachter te komen :)

Die krijspaleizen hebben ook wel eens van die peuterochtenden, is dat niet iets om te proberen. Nadeel is dat je wel zelf mee moet natuurlijk :+

2 keer een halve dag is leuk :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:32

Heel eerlijk? Mijn 3 kinders hebben noodgedwongen altijd naar kdv gemoeten ivm werk en mijn indruk is van de meeste (we hebben met vier opvangen ervaring) dat het toch commercieel gericht is. Het gaat er niet om om jouw kind een.leuke dag te bezorgen. Het gaat erom om geld te verdienen. Het is gewoon werk. Het is niet te vergelijken met creche of school waar mensen mosschien nog met een bezieling voor kinderen bezig zijn. Op kdv is het met minimale mankracht op vaste tijden spelen, verschonen, eten en drinken. Poepluier net na het verschonen? Vaak wordt het niet opgemerkt.
De meeste kans op goeie bezielende mensen geef ik je bij een kleinere particuliere opvang. Waar een vaste ploeg personeel echt plezier heeft met werken met kinderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:36

Dan heb je gewoon een bar slecht kdv getroffen.
Ik moet vrij ver rijden voor onze, maar daar krijgt ze meer aandacht dan thuis.
Waar ik af en toe in huis wat moet doen zijn ze daar echt de hele dag leuke dingen aan het doen en vooral heel veel buiten.

Tenzij de kwaliteit in NL sowieso minder is, daar kan ik niet over oordelen. Hier hebben we tot 18 maanden 1 persoon per 2 kinderen en vanaf 18 maanden 1 persoon per 3 kinderen.
Wat ik ook fijn vind is dat ze allemaal samen warm eten waardor ze heel veel dingen probeert door de groepsdruk. Ook tandenpoetsen gaat daar beter dan thuis.

En eerlijk is eerlijk, het gaf mij ook rust.

Inmiddels is het trouwens gewoon ook weer noodzaak ivm werk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-01-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:38

Ah wat sneu Desiree :(:) Tja of dat anders had geweest als je al vroeg geleerd had dat het elders ook heel fijn kon zijn...wie zal het zeggen? :)

YKM: Nou dat bedoel ik dus, het lijkt me een meerwaarde voor dat ventje als hij toch wat interactie met andere kindjes kan hebben zo af en toe.... of op zijn minst dus die interactie kan zien in een prettige omgeving waar hij bovendien de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen en andere nieuwe dingen te zien / mee te maken die hij thuis niet heeft.

Alleen tja stel dat zo'n ventje maar een beetje onder de voet gelopen wordt door al wat oudere kinderen dan is dat niet tof natuurlijk, maar daar zullen ze toch wel op letten dat het voor alle kinderen leuk is :P

Ik snap gewoon niet zo goed hoe dat gaat, met lopende kinderen kan ik me wel voorstellen dat die lekker gaan buiten spelen, in een kringetje opeen stoeltje zitten kletsen / zingen en knutselen enzo, maar wat de kleinere kindjes dan in de tussentijd doen... :?

Ik moet gewoon maar eens gaan kijken hoe het er aan toe gaat, vindt het vooralsnog een rot idee dat ik niet zie / weet wat er met die uk gebeurd, dus moet er zelf ook echt eerst een fijn gevoel bij gaan krijgen :j