Wat zijn de rechten? auto gekocht, na keuring gebreken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:55

Ik heb niet paar tientjes betaald hoor voor mijn dynamo.
Nu is 1000€ ook beetje veel geld voor een oude auto uit lagere segment.

Maar ik mocht 550€ aftikken voor een nieuwe dynamo van Bosch.
Overigens zijn alle dynamo's 2hands :) ze worden opnieuw gebruiksklaar gemaakt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:56

Dynamo is geen apk keuringspunt. Als de auto gewoon normaal start is het prima en wordt er niet gecheckt of je dynamo werkt of niet. Dit kan dus ook 'pech' zijn.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:56

olijf schreef:
Dealer onderdelen kunnen soms vies duur uitvallen.
Maar je kan je dynamo ook laten reviseren of ruilen tegen een al gereviseerde.
Dat scheelt al heel veel geld. En ik kan me voorstellen dat je van de VW niets krijgt.... Je koopt de auto bij een ander. Dan laat je een keuring doen bij hen... Vervolgens laat je hem weer maken bij een ander en dan kom je klagen....
Weet ook niet of een dynamo testen standaart in een aankoops keuring zit.
Zowel heb je misschien een punt....

We hebben van te voren aangegeven dat het een aankoopskeuring betreft, in verband met garantie bij aankoopgarage, en dan is dit een vrij normale gang van zaken. Zij hebben hem gewoon niet goed nagelopen, dat is het punt.

ZJ-PJ-72 is het kenteken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:56

loez schreef:
Dynamo is geen apk keuringspunt. Als de auto gewoon normaal start is het prima en wordt er niet gecheckt of je dynamo werkt of niet. Dit kan dus ook 'pech' zijn.

Het betrof geen APK keuring maar een aankoopskeuring. ;)

miccamaaike

Re: Wat zijn de rechten? auto gekocht, na keuring gebreken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:58

Ik vind het al heel netjes van je garage dat ze het voor zo weinig op willen lossen. Lijkt me raar om van de VW garage te verlangen dat ze het oplossen, daar komt de auto immers niet vandaan. Gok dat er ook echt geen rechten te ontlenen zijn aan een aankoopkeuring.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:59

Babsiej zo werkt het niet helemaal op het moment van de keuring was het goed.
Dynamo wordt wel degelijk naar gekeken....werd mij toen verteld.

Ik kocht een vrij prijzige auto dat de accu 2 weken later begaf was jammer maar op moment van de keuring was ie goed.
En die pech kun je met APK en aankoopkeuring hebben.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:00

miccamaaike schreef:
Ik vind het al heel netjes van je garage dat ze het voor zo weinig op willen lossen. Lijkt me raar om van de VW garage te verlangen dat ze het oplossen, daar komt de auto immers niet vandaan. Gok dat er ook echt geen rechten te ontlenen zijn aan een aankoopkeuring.

Ik vraag dus niet om een gok maar om iemand die weet of dit kan.

Als we dit hadden geweten, BOVENOP de gehele lijst die al moest gebeuren. Hadden we de koop ongedaan gemaakt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:00

tita schreef:
Babsiej zo werkt het niet helemaal op het moment van de keuring was het goed.
Dynamo wordt wel degelijk naar gekeken....werd mij toen verteld.

Ik kocht een vrij prijzige auto dat de accu 2 weken later begaf was jammer maar op moment van de keuring was ie goed.
En die pech kun je met APK en aankoopkeuring hebben.

Maar hij was dus niet goed, ze hebben het niet geconstateerd. Accu was niet stuk, maar werd niet geladen door kapotte dynamo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:02

Als accu het niet doet vervang je eerst een accu das goedkoper en normaler...de auto reed daarna toch weer?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:02

tita schreef:
Als accu het niet doet vervang je eerst een accu das goedkoper en normaler...de auto reed daarna toch weer?

De accu is dus ook vervangen. En daarna doorgemeten.

Doordat er een nieuwe accu in is gegaan kon hij weer een paar dagen rijden. Bij hogere snelheid wordt dynamo nog geladen daaronder niet meer. Daardoor is ie met een paar dagen weer leeg.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:04

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:05

Als de dynamo daadwerkelijk stuk zou zijn dan kun je niet meer paar dagen mee rijden.
Een stukke dynamo zorgt er niet voor dat je rijdt.....je staat gelijk stil ik iig wel met mijn dynamo.

Volgende week kan je remleiding kapot gaan, ga je dan ook op de garage's verhalen.
Een aankoopkeuring is een dag geldig..... Ff grof gezegd

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:05

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:06

Hij wordt ook niet gemaakt bij de volkswagendealer. Dank je wel voor de link, zal hem ook eens doorsturen.

Ze komen nu met 25% korting en gratis herkeuren. Maar dan zou het dus nog rond de 650 bij hen moeten kosten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:08

Sunrise19 schreef:
http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo/vol ... 10_g4.html

kost je niet zoveel hoor. Kan misschien zelfs nog wel goedkoper ook.

Niet elke type past in een auto, en als jij toevallig een duurdere nodig hebt van 200€ dan komen er nog andere kosten bij.
De halve auto moet uit elkaar ik dacht dat een garage 4 uur kwijt is voor het monteren.

De fiatdealer kostte 650€ en heb laten doen bij bovag 550€ en dan heb je al "korting" op elke dynamo zit soort van statiegeld.
Misschien niet op de auto van de vriend van ts waardoor het nog iets duurder uitvalt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:09

Ben je gek, lekker ergens anders doen. Ik denk overigens dat je er verder niet zoveel mee kan. Heb gekeken wat een dynamo kost als je een "duurder" merk neemt. Kost dan rond de 300euro. Maar een dynamo erin zetten is echt geen uren werk. Bij mij was hij binnen 30min. vervangen en door mezelf en ik ben a-technisch :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:09

tita schreef:
Als de dynamo daadwerkelijk stuk zou zijn dan kun je niet meer paar dagen mee rijden.
Een stukke dynamo zorgt er niet voor dat je rijdt.....je staat gelijk stil ik iig wel met mijn dynamo.

Volgende week kan je remleiding kapot gaan, ga je dan ook op de garage's verhalen.
Een aankoopkeuring is een dag geldig..... Ff grof gezegd

Nogmaals, bij hogere snelheden laadt de dynamo nog wel. Hij zit onder de spanning die hij zou moeten leveren.

http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... g-2010.pdf

Hier staat deze wel bij als keuringspunt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:10

tita schreef:
Sunrise19 schreef:
http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo/vol ... 10_g4.html

kost je niet zoveel hoor. Kan misschien zelfs nog wel goedkoper ook.

Niet elke type past in een auto, en als jij toevallig een duurdere nodig hebt van 200€ dan komen er nog andere kosten bij.
De halve auto moet uit elkaar ik dacht dat een garage 4 uur kwijt is voor het monteren.

De fiatdealer kostte 650€ en heb laten doen bij bovag 550€ en dan heb je al "korting" op elke dynamo zit soort van statiegeld.
Misschien niet op de auto van de vriend van ts waardoor het nog iets duurder uitvalt

Halve auto uit elkaar? :+ :+ :+ Sinds wanneer? :+

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:10

Nou bij mij zit je voor een nieuwe dynamo van het merk Valeo ook tussen de 200 en 300 hoor en Bosch is nog duurder.
Er kunnen 3 verschillende soorten op zitten vandaar de vanaf tot prijs.
Dus ik zou hem lekker laten reviseren. Je zal ze best nog goedkoper hebben , maar die merken voer ik niet.... Heb je van de vw dealer een keuringsrapport?? Dan kun je daarop zien of de dynamo getest ik door hen. Weet je ook meteen of dat standaart wordt gedaan bij een aankoop keuring. En dan zou je ze er wel op aan kunnen spreken natuurlijk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:11

olijf schreef:
Nou bij mij zit je voor een nieuwe dynamo van het merk Valeo ook tussen de 200 en 300 hoor en Bosch is nog duurder.
Dus ik zou hem lekker laten reviseren. Je zal ze best nog goedkoper hebben , maar die merken voer ik niet.... Heb je van de vw dealer een keuringsrapport?? Dan kun je daarop zien of de dynamo getest ik door hen. Weet je ook meteen of dat standaart wordt gedaan bij een aankoop keuring. En dan zou je ze er wel op aan kunnen spreken natuurlijk.

Ik heb 1,5 uur geleden gebeld en hij zou hem zoeken en gelijk even mailen. Maar het blijft verdacht stil, behalve het aanbod van 25% korting en gratis herkeuren... :+ Ik bel over een uur nog eens voor het rapport.

Wel fijn dat er dus nog meer astronomische bedragen voorbij komen :+

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:12

Sunrise19 schreef:
Halve auto uit elkaar? :+ :+ :+ Sinds wanneer? :+

Dynamo zit niet op een standaard plaats in elke auto he... Kan best dat het bij de een zo gepiept is en bijeen ander merk zit ie weggebouwd en kost het meer tijd...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:14

Nee maar bij deze auto is het wel makkelijk. Even op de brug 2 dingen loshalen, schroefjes los, stekkertjes en rommel. Dynamo los, nieuwe erop, alles vast en klaar is klara :+

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:15

Babsiej schreef:
olijf schreef:

Ik heb 1,5 uur geleden gebeld en hij zou hem zoeken en gelijk even mailen. Maar het blijft verdacht stil, behalve het aanbod van 25% korting en gratis herkeuren... :+ Ik bel over een uur nog eens voor het rapport.

Wel fijn dat er dus nog meer astronomische bedragen voorbij komen :+

De meeste hier hebben een gereviseerde Dynamo hoor ;) dynamo zelf is namelijk heel sterk alleen een paar kleine onderdeeltjes slijten, dus die vervangen is een stuk goedkoper.
Vandaar dat revisie heel veel gebeurt, zijn gewoon bedrijven die dat doen.En dat scheelt idd enorm veel geld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:19

Lol 1000 euro voor dynamo reparatie _O-
Je laat je naaien waar je bij staat dan _O-

Zeker als het gaat om VW, die hebben nooit echt dure onderdelen, auto's zitten redelijk praktisch in elkaar als ik het zo mag geloven...

Ik betaalde nog geen 900 euro (inclusief BTW, inclusief uren) voor het dealer vervangen van de complete koppeling én koelvin van mijn Peugeot 206 GTI. Daarvan zijn de onderdelen niet heel erg goedkoop, daarnaast heeft hij 2 dagen (!!!) bij de garage gestaan omdat het meer werk kostte dan verwacht.

Voor dergelijke reparaties zijn gewoon vaste afgesproken tarieven. Ze mogen er maximaal zoveel uren voor rekenen. Prijs van de dynamo kan je zo opvragen op internet aan de hand van je kenteken.

Echt TS, je laat je naaien... Laat je niets wijsmaken. Lekker naar een andere garage gaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:23