Inderdaad alles wat genoemd word in het eerste berichtje heb ik ook last van haha
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
En ik ben niet eens een echte Fries. Geboren en getogen in Groningen, echter naar school in Friesland en vriendinnetjes uit Friesland. Zodoende heb ik het overgenomen

Fries(ja een taal), Drenths, Gronings, kop van Overijssel..
En ik maar denken dat ik wel redelijk goed Nederlands sprak

Dorine92 schreef:Mijn nichtjes zeiden vroeger dingen als: ik gong naar school
En ik liet een keer mijn rapport zien als klein kind, zei mn oma: pak de beurs maar even. Ik had geen idee wat ze bedoelde
En ik heb ook wel eens als klein kind aan mn tante gevraagd waarom ze in godsnaam elke keer "hoi" zei als ze wegging. Dan zeg je toch "doei"?
Iris82 schreef:Yunomi schreef:Mijn vrouw is uitgenaaidBlijft 1 van de mooiere, naar een gelijknamig boekje vol friesismes. En oja, mijn vrouw is er vandoor dus.
Mijn paard is dr uitgenaaid is anders ook heel Brabants.

Spruit schreef:Ik snapte ook totaal niet toen ik tegen een kennis uit Rotterdam zei dat ik mijn beurs ging pakken, dat hij mij raar aankeek van; je wát? Dat is voor mij het moment geweest dat ik leerde, op mijn 20e, dat dat geen Nederlandse benaming voor portemonnee is
Supervixen schreef:Mijn vriend komt uit Friesland (uit het Bildt, dus hij spreekt niet echt Fries).. hij heeft ook wat uitspraken die ik eerst niet kende.
Ik doe het met zin- ik doe het expres.
Siepels- uien.
Even koesen- even slapen.
sigrid1182 schreef:Het bildts is apart...een verbastering van de hollandse taal met de friese taal. Ivm de inpoldering 500 jaar geleden.

kevinsky schreef:sigrid1182 schreef:Het bildts is apart...een verbastering van de hollandse taal met de friese taal. Ivm de inpoldering 500 jaar geleden.
Zo word hier in zuid-oost Friesland weer Stellingwerfs gepraat. Dat is een combinatie tussen Fries en Drenths..
Elk deel van Friesland heeft ook weer zo zijn eigen dingen
Maaaarije schreef:kevinsky schreef:Broekzakken bestaan ook nietBûse wel
Hier heb ik eens heel lang over na moeten denken toen ik in Den Haag zat, wat daar nou ook alweer het Nederlandse woord voor was