iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:57

Ik heb mijn vriend duidelijk aangegeven dat als hij drugs gebruikt, ik weg ben. Hij gaat naar die hardcore feesten enz! Hij heeft het 1x gebruikt in onze relatie en daar hebben we ruzie om gehad, aangezien ik altijd had gezegd dat ik anders weg was. Nu gebruikt ie sowieso niet meer gelukkig. Oa door de ruzie, maar ook omdat we in november een vriend daaraan hebben moeten verliezen.

Maar echt dingen verbieden doe ik niet. (Op vreemdgaan na etc) Hij mag verder overal heen gaan waar die wilt.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:58

Je kan niet iets verbieden.

Wel kun je je mening er over geven, dat je het niet fijn vind dat hij rookt.
Als je de relatie begint dan weet je al dat hij rookt, dus dan is aan jou de keuze om daar mee te leven of niet.

Wel vind ik dat je voor bepaalde dingen best voorwaarde kunt stellen, zoals al eerder genoemd: vreemd gaan prima, maar dan is het ook over.

Mijn vriend rookt ook, en ik ben eigenlijk een beetje antirook en dat weet hij ook.
Hij rookt dus niet in mijn bijzijn, en hij probeert ook te minderen.
Van mij hoefde dit niet, maar dit doet hij gewoon uit princiepe omdat hij weet dat ik er niet van hou.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:04

Maar waar ligt de grens dan tussen verbieden en een voorwaarde?

Is het "maar de voorwaarde is dat hij niet binnen rookt" niet hetzelfde als verbieden?
Hij wordt immers naar buiten gezet als hij wel binnen een sigaret op steekt.

En ja, net als Ts, verbied ik mijn vriend om TE VEEL te drinken.
Een paar biertjes, van mij part elke dag, geen probleem. Maar ik trek de grens wanneer het klaar is.
Is dat oneerlijk? Misschien wel. Maar het was zijn fout dat hij met drank op gaat slaan.

Maar moet ik dat dan zien zien als verbieden? We zijn immers samen in gesprek gegaan en hebben samen besloten dat dit de beste oplossing was.
Dusja.. misschien is het dan ook wel weer een voorwaarde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:06

fiehie schreef:
Misschien beetje rare titel maar nav dit topic : Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen

Vinden jullie dat je iets mag verbieden in een relatie zoals bijvoorbeeld roken ? Of vind je iets verbieden volledig taboe maar kan je wel voorwaarden opleggen zoals dat er enkel buiten mag gerookt worden of enkel als je niet in de buurt bent ?

En hoe zijn de meningen over alcohol, ook een sociaal aanvaarde "drug" maar in tegenstelling tot roken wel eentje waarbij mensen zich anders beginnen gedragen.

Ik laat nog even in het midden hoe ik er zelf tegenover sta, brand los ;)

We worden vrij geboren en vrijheid wordt meestal gezien als de mogelijkheid om te doen en laten wat men wil terwijl een ander dat ook kan, zowel in lichamelijke als in geestelijke zin.
In die zin heb je niet het recht een ander iets te verbieden.
Wanneer het iets betreft wat mogelijk jouw belang schaadt, dan heb je de vrije keuze om dat te ontwijken, weg te gaan.

In een duurzaam bedoelde relatie behoor je vooraf afspraken te maken.
Die zijn niet in steen gebeiteld omdat verandering een zekerheid is. Dus is evalueren van afspraken ook essentieel. Daarbij hebben beiden geen recht de ander gedrag op te leggen. Wel de keuze om iets te laten wanneer dit voor de ander belangrijk is doch ook beiden de vrije keuze om te gaan.

Een duurzamel relatie behoort op de vrije wil om (graag) te blijven gebaseerd te zijn, niet op een hek eromheen , op beperkingen en angst voor machtsmiddelen.

In het geval van roken spreek je dat vooraf door.
Bespreek je het als je de afspraak wil veranderen.
Is vrijheid van keuze van beiden essentieel: zowel vor het wel/niet roken als voor het wel/niet accepteren, wel/niet blijven.

Ik het geval van roken is het wat mij persoonlijk betreft heel simpel. Ik rook niet en walg van de geur/smaak. Imand die naar rook ruikt/smaakt stoot mij af. Begin/onderhoud ik geen relatie mee.
Verbied niets, blijf er verre van.

Er zijn verder legio genuanceerder voorbeelden. Bijvoorbeeld wanneer de partner wil gaan studeren. Wil ophouden met werken/verdienen/bijdragen aan het budget en er ook geinvesteerd moet worden in studiekosten/-ruimte/-rust etc.
Dat is een keuze met ook behoorlijk grote gevolgen voor de ander. Opleggen/verbieden is een NoNo.
Bespreek en overweeg de consequentie, inclusief de vrijheid om ut elkaar te gaan.

Zo is er veel meer uit de praktijk te grijpen van werk/praktijk uit/aan huis beginnen tot een minnaar/minnares of zeg de aanschaf van een eigen paard...
Er is maar heel weinig wat geen consequenties heeft voor de partner(s). Overleg en inspraak, overwegen van de consequenties en vrijheiden is haast een kunst.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:07

@maaaaarije vind ik wel, want je verbied binnen te roken. Dus je verbied wel wat... Terwijl je weet dat diegene rookt. Als het bij jouw huis is en je zegt prima dat je rookt maar niet binnen, vind ik dat weer niet verbieden. Dat is een huis met regels zeg maar en heb je je dan aan te houden.

Hier inmiddels geen relatie meer, maar mijn ex verbood ik ook dingen omdat hij geen grens kende met o.a. drank. En we hadden net een kindje gekregen dan vind ik wel prima een drankje, maar geen zotte kop bij een baby in de buurt. Ging hij eens stappen prima, dan wist ik t en zijn probleem, maar bij een baby vind ik moet je gewoon niet naar alcohol stinken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:08

Argai schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik verbied mijn partner niks, maar stel wel voorwaarden aan bepaalde acties.
Hij mag bijvoorbeeld best vreemdgaan, maar dan is onze relatie wel over.
Andersom geldt dat ook. :j

Mooi verwoord. Ik denk er precies hetzelfde over. Hij mag van mij alles doen maar aan sommige acties zitten consequenties. :j

Precies. Inderdaad mooi verwoord.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:09

Verbieden: Nee
Afspraken maken lijkt me beter. Als je echt niet wilt dat je partner rookt dan begin je ook geen relatie lijkt mij voordat die is gestopt. Hetzelfde geld voor drugs etc. Zelfde geld voor vreemdgaan, kan die best doen, maar als je een gewone relatie hebt lijkt me dat einde relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:15

Iets verbieden is dan eerder verwachten dat iemand helemaal stopt met iets, bijvoorbeeld roken of drank. Geen sigaretten meer. Niet in huis, niet buitenshuis, nergens.

Een voorwaarde stellen komt dan eerder overeen met een compromis sluiten. Roken mag, maar alleen op het terras, of als ik er niet bij ben. Een drankje mag, maar niet dagelijks en/of je helemaal lamp zuipen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:16

Mioux schreef:
Guinevere schreef:
Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

absoluut niet, verbieden kan je gewoonweg niet, waarom? je hebt 2 volwassen personen (meestal) en je weet waar je aan begint. En dat bedoel ik dus met drugs, alcohol, roken, en andere slechte gewoontes.

Als jij afspreekt in een relatie het is alleen wij 2, dan maak je een afspraak. Houdt hij zich er niet aan of zij, ja dan is de keuze om weg te gaan aan je zelf. Dan verbied je het niet, maar je bent het er niet mee eens.

In mijn ogen is dat gewoon hetzelfde, hoe je het ook noemt.

eenitraM

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:18

Hmmmppfff. Iedere maand is er wel iemand die loopt te zeiken over roken :')

WB iets verbieden. Leef en laat leven. Je neemt elkander zoals ze zijn. En anders, stop met een relatie of begin er uberhaupt niet aan :')

Maar goed. Bewuste eeuwige vrijgezel speaking hier

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:18

Ik verbied mijn man niets maar er zijn twee Dingen waarbij ik zeg, als je dat doet ben ik weg.
De 1ste is vreemden en de 2de is drugs gebruiken.
Drugs omdat ik zelf rare dingen mee heb gemaakt met drugs. (Nooit zelf gebruikt overigens) en dat wil ik niet weer meemaken. Dus als ik er achter kom dat hij gebruikt is het einde relatie en bij vreemd gaan ook. Verbieden doe ik het dus niet maar ik tolereer het ook absoluut niet

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:27

Ik geloof daar niet zo in in dingen verbieden binnen een relatie. Ik ga ervan uit dat je, als het goed is, qua levensinstelling en normen en waarden op 1 lijn zit samen. Wat heb je anders samen te zoeken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:28

Ik ben mijn vriend zijn vriendinnetje, niet z' n moeder. We hebben bepaalde afspraken in onze relatie, bijvoorbeeld met betrekking tot monogamie maar dat heeft niks met verbieden te maken.

Onze levensstijlen passen bij elkaar, dus er valt ook niks te verbieden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:32

KoudbloedKim schreef:
Ik verbied mijn partner niks, maar stel wel voorwaarden aan bepaalde acties.
Hij mag bijvoorbeeld best vreemdgaan, maar dan is onze relatie wel over.
Andersom geldt dat ook. :j

Overigens KKK is een aspect van 'vreemdgaan' het stiekeme, het bedrog; dat je het niet weet; je kan niet keizen voor beindigen van de relatie.

Je kan pas weggaan wanneer je er achter komt.
Bij vreemdgaan spelen er dus TWEE fundamentele NoNos.

1. het is gedrag wat buiten de grenzen van de afspraken gaat (sexclusiviteit moet dan wel de afspraak zijn!)
2. door het geheime wordt de keuzevrijheid onthouden

Dit laatste is een grote reden voor stiekem gedrag. Of dat nu roken, een minnaar/minnares of dure accessoires kopen is.
Imo is het een uiting van gebrek aan respect voor je partner door deze te bedotten en zo te verhinderen te kiezen, ongeacht waarom.

Ik vind dat onthouden van keuze, defacto beperken van de vrijheid, erger dan het ' vergrijp' op zich.
VEEL erger dan een misstap, daar spijt van hebben en het eerlijk vertellen,
Beetje vervelend is dat je veel misstappen niet kan terugdraaien. Wel de impulsaankoop te dure schoenen terugbrengen maar je kan niet ont-teveel gedronken hebben.
Het vertellen geeft de partner een keuze.

Helaas heeft vaak noch de ene noch de andere partner de emotionele volwassenheid om daar genuanceerd mee om te gaan, wat dan weer aanleiding tot stiekem geeft.

Kortom zowel verbieden als het zwaaien met machtsmiddelen draagt niet bij aan open bespreekbaarheid.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:37

Ik ben iemands partner, niet iemands moeder... Ik zal mijn partner dan ook geen dingen expliciet verbieden, al zal ik wel bij bepaalde zaken mijn afkeuring uitspreken. Want hoewel we voor elkaar gekozen hebben en het hele pakketje erbij hebben gekregen van elkaar zijn we nog altijd twee verschillende individuen. We zijn geen twee-eenheid, maar twee individuen met een eigen mening. En die kan verschillen. Dat kan tot gevolg hebben dat we een goed gesprek hebben, dan we ruzie hebben of dat we moeten concluderen dat we apart verder gaan.

Verbieden vind ik iets waarbij je de ander je wil oplegt waarbij er alleen consequenties verbonden zijn aan acties voor de persoon die iets verboden wordt. Bij een goed gesprek of knallende ruzie heb je beiden consequenties van je eigen gedragingen te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:39

Ik heb 'partners' in het verleden nooit iets verboden, maar ik vroeg wel van ze of ze transparant wouden zijn over acties, ik wil niet voor de gek gehouden worden. Mooiste voorbeeld is mijn ex met een fikse drugsverslaving. Hij zou gestopt zijn, maar dit bleek een leugen (had ik achteraf wel kunnen verwachten, maar goed). Uiteindelijk heb ik toen met hem de 'afspraak' gemaakt dat ik bij hem zou blijven zolang zijn verslaving mij niet zou hinderen, en dat betekende ook dat hij eerlijk 'moest' zijn over wat hij deed. Als hij op een feestje was en het ging daar zogenaamd mis, dan kon hij me altijd bellen of eerlijk tegen me zeggen dat hij zich niet had kunnen inhouden. Dan kwam ik hem ophalen, hielp ik hem (hij reageerde doorgaans slecht als hij had gebruikt) en dan hadden we het er op een later moment zonder oordeel over, ik rook zelf immers flink wat dus ik weet hoe het is om een verslaving te hebben.

Wat uiteindelijk onze relatie de das om heeft gedaan is niet het feit dat hij drugs gebruikte, maar het feit dat hij het gevoel bleef hebben dat hij erover moest liegen tegen mij. Toen ik op een gegeven moment weer wekelijks telefoontjes van zijn vrienden kreeg dat het niet goed ging heb ik er een punt achter gezet.

Zelfde zou wat mij betreft gelden voor roken, of overmatig veel drinken. Verbieden? Nee. Wel verwacht ik dat je er eerlijk over bent. En dat hoeft heus niet te betekenen dat je me huilend opbelt elke keer dat je dronken een hijs van een sigaret hebt genomen, maar wel dat je niet je pakjes sigaretten hoeft te verstoppen en er nadrukkelijk over moet liegen. Imo is je relatie giftig als je dingen stiekem moet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:39

meisje2000 schreef:
Ik verbied mijn man niets maar er zijn twee Dingen waarbij ik zeg, als je dat doet ben ik weg.

Kijk, dat is jouw goed recht.

Je vergoot daarmee, met die verpakking van jouw standpunt, echter wel de kans op bedrog wanneer de behoefte zou ontstaan.

Ik zeg NIET dat je het dus moet accepteren, maar wel dat het de drempel tot bespreekbaarheid heel hoog maakt.
Het praten over een gevoel, een behoefte, het delen kan al een oplossing zijn.
Het verharden van een standpunt, kracht bij zetten met een machtsmiddel als consequentie, maakt de drempel tot bespreken hoog en versterkt zo de relatie in het geheel niet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:05

Ik heb altijd gezegd dat diegene waarmee ik een relatie heb mag doen en laten wat hij wilt, als hij er maar eerlijk over blijft. Alles is bespreekbaar en of het consequenties heeft voor de relatie dat zien we dan wel weer (want dat ligt aan de situatie, vind ik)..

Verbieden zou ik nooit kunnen/willen, dat werkt imo ook niet :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:40

Dreamy schreef:
Ik heb altijd gezegd dat diegene waarmee ik een relatie heb mag doen en laten wat hij wilt, als hij er maar eerlijk over blijft. Alles is bespreekbaar en of het consequenties heeft voor de relatie dat zien we dan wel weer (want dat ligt aan de situatie, vind ik)..

Kijk en zo heb je EN
een zo laag mogelijke drempel tot bespreekbaarheid
EN
beiden de maximale beslissingsvrijheid
+:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:59

Verbieden kun je je partner niets vind ik, daartoe heb je geen recht, maar het is wel nodig belangrijke dingen te bespreken. Zeker gedrag waar de ander last van heeft, dat kun je zomaar niet doen in een relatie.En dat is dan voor elk koppel anders. Bijv. als je allebei rookt of drinkt of wat dan ook,dan is er niets aan de hand. Maar als de een het wel wil en de ander niet, dan zou ik nog even wachten met het vastleggen van de huwelijksdatum....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:14

Zomaar iets verbieden zou ik niet snel doen.
Wel kan je samen kijken maar wat handig is.

Mijn kan is zelf gestopt met roken. Heel knap.
Stoppen met drinken hoeft hij niet.
Maar we zijn het er samen over eens dat een krat bier per week meer dan genoeg is.
Ik spreek hem er op aan als hij teveel drinkt.

Gaat drinken toch meer worden dan zullen we ernstig moeten praten.
De kans bestaat dan dat ik de stekker uit de relatie trek.
Dit weet hij al sinds het begin (19 jaar terug).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:16

Guinevere schreef:
Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

Nee vind ik niet.

Iemand iets verbieden is jouw grenzen de ander opdringen, een relatie verbreken om iets wat je niet kan aanvaarden is je eigen grenzen accepteren. Niet opdringen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:21

Verbieden niks maar wel dingen die ik niet wil hebben en als hij dat wel wil is de relatie gewoon over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:31

Ik verbied niks en zo'n beetje alles is bespreekbaar.
Wel zeg ik als mijn (fictieve) partner rookt: niet in mijn huis en enkel bij verschrikkelijk poedersuiker onder de afzuigkap.
Bij alcohol/drugsgebruik en onvoorspelbaar dan wel agressief gedrag kies ik er ook voor om dan niet bij je te zijn, maar dat geldt voor iedereen en niet alleen m'n partner. :)
Oh en ik haat liegen (en dan niet de zogeheten white lies).
Als ik er achter kom dat dat gebeurd dan is het exit, juist omdat zo'n beetje alles bespreekbaar is en liegen dus niet nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:55

Tibamar schreef:
Verbieden niks maar wel dingen die ik niet wil hebben en als hij dat wel wil is de relatie gewoon over.

Het verschil met een absoluut verbod is een kwestie van semantiek.
Mijn hemel, Jij bepaalt al wat hij mag willen...
Dat is met het machtsmiddel als absolute stok achter de deur een enorme verhoging van de drempel om iets te durven bespreken.

Je hebt nu zeker gesteld dat jouw parter een behoefte niet met jou zal durven bepreken.

Het is dan maar net hoe groot de behoefte versus zijn eerlijkheid is of hij jou wel of niet zal bedriegen.
Kortom; door en zo hoog mogelijke bespreekbaarheiddrempel heb je de kans zo groot mogelijk gemaakt als bij jouw partner kan.
Gefeliciteeerd -O-

Lees eens wat Dreamy schrijft _/-\o_