Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:08

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:13

Als je de gootsteen afdekt, zorg dan voor een alternatief, een po-stoel of urinaal(fles).
Ik vind zelf wel dat de zorg hier steken laat vallen, hier wordt in het verzorgingshuis en verpleeghuis dagelijks of meerdere malen per dag het toillet schoon gemaakt (door de zorg, niet de huishouding). Indien nodig ook aanrecht of gootsteen, helaas mogen ze hier geen chloor gebruiken.
Die penetrante urine geur (vergelijkbaar met kater.) Komt ook door te weinig drinken in combinatie met medicatie. Ander probleem is dat de geur nu in alles in de kamer gaat zitten, vooral ook door de warmte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:17

Dit zou voor mij dé reden zijn om mijn vader te verhuizen naar een ander huis. Niet alleen is het afdekken van de gootsteen helemaal geen vrijheidsbeperkende maatregel (waar halen ze dat vandaan?) maar eentje die noodzakelijk is uit hygiënische overwegingen, ik vind het ook meer dan storend dat hij niet mag verhuizen binnen het huis maar zich bang moet blijven voelen, en dat hij niet eens een postoel op de kamer mag.

Juist in deze levensfase is het belangrijk dat mensen zich veilig voelen, dat ze begeleid en gestimuleerd worden. Zoek alsjeblieft een plekje voor je vader waar hij zich wel goed gaat voelen? Of ga op zijn minst praten met het hoofd zorg.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:20

Vjestagirl schreef:
Dit zou voor mij dé reden zijn om mijn vader te verhuizen naar een ander huis. Niet alleen is het afdekken van de gootsteen helemaal geen vrijheidsbeperkende maatregel (waar halen ze dat vandaan?) maar eentje die noodzakelijk is uit hygiënische overwegingen, ik vind het ook meer dan storend dat hij niet mag verhuizen binnen het huis maar zich bang moet blijven voelen, en dat hij niet eens een postoel op de kamer mag.

Juist in deze levensfase is het belangrijk dat mensen zich veilig voelen, dat ze begeleid en gestimuleerd worden. Zoek alsjeblieft een plekje voor je vader waar hij zich wel goed gaat voelen? Of ga op zijn minst praten met het hoofd zorg.

Dit dus....
Lijkt er eerder op dat ze het allemaal wel prima vinden daar...

Voor je zoektocht: Obelink in Winterswijk, gigantisch op het gebied van camperen ed, misschien dat zij je kunnen helpen..?

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:21

Imker schreef:
Ik kom 3x per week. Chloor mag niet op de kamer staan ivm mogelijke vergiftiging als hij ervan gaat drinken en de huishoudelijke dames doen dat niet.

EW, echt ik heb het al aangekaart, meerdere malen. Maar ze verhuizen mijn vader niet naar een andere kamer. Heel jammer, dat vind ik ook. Vind het ook sneu dat hij niet beter geholpen kan worden,maar er zijn regeltjes waar ze zich aan moeten houden.

Jammer dat ze zo weinig meewerkend zijn.

idd chloor mag niet op de kamer en de hh mag het niet in het afvoersysteem doen.

Werk zelf in de huishouding in het verzorgingshuis, hier komen wel interne verhuizingen voor, ook om de rust voor de bewoners en dus ook de zorg te behouden.
De hh komt 1 keer per dag langs of eens per week, verder moet hier de zorg het bijhouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:25

Ik zou een gesprek met het afdelingshoofd regelen en als dat niet helpt hogerop zoeken. Het personeel hoort dat soort problemen gewoon op te lossen. Is wel heel makkelijk om te zeggen 'nee dat mag niet en we kunnen niks doen'. We hebben echt zo veel wantoestanden gezien in verpleegtehuizen.. Je moet er echt gewoon iets van zeggen en op je strepen staan.
Is de kamer echt ingericht voor jouw vader, of is het een kwestie van bed verplaatsen? In dat geval; wacht totdat er iemand overlijdt en eis gewoon dat jouw vader die kamer krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:32

Ik begrijp in de eerste plek al niet dat ze een vreemde man en vrouw een badkamer laten delen. 2 mannen of 2 vrouwen daarentegen lijkt me wel normaal, maar dit?

Je kan best gewoon een zaak binnenstappen waar ze kampeerwagens verkopen. Die hebben vaak zo'n dingen in hun assortiment zitten of kunnen het wel voor je bestellen. Dat gezegd zijnde, is er een optie om zo'n chemisch toilet van een kampeerwagen los te bestellen? Waarbij de schoonmaakploeg dan 1x of 2x/week even de opvangbak schoonmaakt? Is netter dan een toiletstoel, geeft minder geurhinder en wie weet ziet het er genoeg uit als een toilet om bij je vader wel de reflex nog op te wekken "dat is het toilet".

Nog iets wat bij me opkomt: hoe zit het met zijn stoelgang? Gaat hij daarvoor wel naar de gewone wc?

Sowieso is 1 van de personen verhuizen een enorm enge ervaring, of dat nu de vrouw is of de vader van TS. Hij kent deze omgeving en ondanks de angst voor de buurvrouw is het wel "zijn" omgeving. Hem nu in een andere kamer of zelfs ander tehuis overplaatsen kan hem nog meer van de kaart brengen, en dat moet je niet willen.

NoGo

Re: Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:42

Ts ik zou zeker zorgen dat je een gesprek 'eist' met de hoofdverzorging of degene die eindverantwoordelijke is over je vader.
Wat je zelf nog zou kunnen doen is de reglementen erbij zoeken (is het echt zo dat iemand op 1 kamer moet blijven) zodat je ze daar goed geinformeerd mee om de oren kan slaan....lijkt mij namelijk vooral gemakzucht en niet iets wat zwart op wit staat.
Verder weet ik niet of je vader nog eigen keuzes maakt of dat daar iemand voor is aangesteld als jij dat bent kan je namelijk meer dan je misschien zelf denkt.
Verder is het afdekken van een gootsteen idd een vrijheidsbeperkende maatregel, ervanuit gaande dat dit zijn enige watertoevoer op zijn kamer is?
Ik zou echter niet zelf naar oplossingen gaan zoeken maar gewoon het gesprek aangaan, het verzorgingshuis zal, zo mogelijk in overleg met jou gewoon met een oplossing moeten komen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:42

Ik lees dit werkelijk met open mond van verbazing :\
Hoe kan een instelling dit zo toelaten, een bewoner die uit angst voor medebewoner in de gootsteen moet plassen... Sowieso een badkamer delen, fijn als je gewassen wordt of als je wel op het toilet durft en er loopt zo iemand binnen.

Dit doet mij direct weer beseffen dat de stichting waar ik al bijna 17 jaar werk het toch goed doet voor zijn bewoners. Het is wellicht rigoureus, maar als ik jou was, zou ik kijken voor een andere instelling. Sterkte er mee, dit moet voor jou ook frustrerend wezen...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:48

Hier ook verbazing maar je hebt er mee te dealen.
Misschien een beter idee om de gootsteen niet af te dekken maar er een teil in te zetten zodat ze deze kunnen legen in de WC met daarin een biologisch afbreekbaar goedje om de geur te neutraliseren?

Dek je de gootsteen af gaat hij misschien in de hoek van de kamer ofzo plassen daar schiet niemand iets mee op.
En gesprek aanvragen met het hoofd van de afdeling dat dit gewoon geen normale gang van zaken is dat ze niet willen meewerken.
Succes ik weet dat het allemaal niet makkelijk is, ik ben mantelzorgen van mijn demente schoonvader en heb zo nu en dan ook heel wat te stellen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:51

Elke keukenzaak kan zoiets voor je maken van bv keukenblad materiaal

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:53

Mijn moeder is ook dement en heeft id een postoel op haar kamer staan.
Ik denk dat je moet zoeken naar een oplossing voor zijn plasprobleem ipv de gootsteen afdekken want hij moet toch plassen en gaat het dan ergens anders doen.Geef hem een po of een plasfles.Maar eigenlijk vind ik dat de oplossing van het personeel moet komen.
Sneu is het toch he.Het liefst zou je ze thuis houden en beschermen en helaas kan dat niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:25

Dank jullie wel voor jullie reacties.
De oplossingen die worden aangedragen zijn voor een (bijvoorbeeld) mindervalide prima, maar voor iemand die zwaar dement is, niet haalbaar.

Zojuist ben ik naar een grote campingwinkel geweest maar ook hier geen losse afdekkappen.
Ik ga het nogmaals aankaarten bij de verzorging. Verhuizen van kamer is denk ik geen optie, omdat hij nu nét weet dat zijn kamer op die plek is.
Een teil plaatsen kan ook niet, die belandt binnen de kortste keren op de vreemdste plaatsen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:29

Hoe denkt de familie van de buurvrouw erover?Ik zou toch niet willen dat mijn moeder de badkamer met een man moet delen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:31

Wat een onzin die vrijheidsbeperkende maatregel.(goed dat die regels er zijn maar zo moeilijk is het nou ook weer niet om die aan te vragen) Dat kunnen ze zo aanvragen bij de arts, aangezien urine in een wasbak ook voor gezondheidsrisico's zorgt.
Op je strepen staan en laat ze dat maar regelen.
Want alles wat jij zelf verzint om de wasbak af te dekken is ook een vrijheidsbeperkende maatregel.
Of ze moeten je vader elk uur naar de toilet begeleiden

Zou een kamerscherm niet helpen in de badkamer zodat hij wat meer privacy heeft?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-01-16 17:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:33

Dan moet toch te maken zijn?
Van hout of desnoods een plaat blik?

Kun je eens tekenen wat je precies bedoelt?

En zou een campingtoilet naast de deur van de badkamer niet kunnen?

Of anders IN het keukenkastje en daarop de afvoer van de gootsteen aansluiten?
Dan kan je vader gewoon plassen, maar wordt de urine wel geurloos bewaard.

Wat een trieste toestand.
Arme man, bang in eigen huis :(:)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:35

Wat een triest verhaal, ik heb geen ideeën maar ik hoop oprecht dat je snel een oplossing vind ;(

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:36

Imker schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties.
De oplossingen die worden aangedragen zijn voor een (bijvoorbeeld) mindervalide prima, maar voor iemand die zwaar dement is, niet haalbaar.

Zojuist ben ik naar een grote campingwinkel geweest maar ook hier geen losse afdekkappen.
Ik ga het nogmaals aankaarten bij de verzorging. Verhuizen van kamer is denk ik geen optie, omdat hij nu nét weet dat zijn kamer op die plek is.
Een teil plaatsen kan ook niet, die belandt binnen de kortste keren op de vreemdste plaatsen.

Ik zou het toch eens navragen bij de keukenwinkel

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:11

We gaan zelf maar iets knutselen, ik denk niet dat we op korte termijn anders een oplossing vinden.
Jullie ideeën zijn inventief, maar 99% niet toepasbaar.
Ik ga nog een gesprek aanvragen met de afdelingsleider en ik hoop dat dit permanente oplossingen gaat bieden.
Verhuizen is iig geen optie voor ons, mijn partner en ik zijn de enige die zich nog om hem bekommeren en 3x per week bij hem komen (ik kom iig 3x per week) en ik doe ook zijn was.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:23

Imker schreef:
We gaan zelf maar iets knutselen, ik denk niet dat we op korte termijn anders een oplossing vinden.
Jullie ideeën zijn inventief, maar 99% niet toepasbaar.
Ik ga nog een gesprek aanvragen met de afdelingsleider en ik hoop dat dit permanente oplossingen gaat bieden.
Verhuizen is iig geen optie voor ons, mijn partner en ik zijn de enige die zich nog om hem bekommeren en 3x per week bij hem komen (ik kom iig 3x per week) en ik doe ook zijn was.

Houd er rekening mee dat alles wat je zelf knutselt ook al vrijheidsbeperkend gezien wordt en de verpleging dit dus officieel weg moet halen als jij er niet bent......regeltjes in de zorg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:30

Wat als je de afvoer van de gootsteen leeg laat lopen in een grote emmer met kattenbakvulling? Weg stank en wat hij niet ziet gaat hij ook niet mee sjouwen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:31

Maar ben je niet bang dat hij het niet goed kan verwerken als zinn veilige "plas-plek" ineens verdwenen is?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:44

Ik zou eerder bang zijn dat hij nu elders gaat plassen. Hij zal 't toch kwijt moeten. En geloof me ik werk op een PG afdeling.

Bij ons is het zo dat wij nog wel 2 persoonskamers hebben, en dat er altijd 2 personen van hetzelfde geslacht verblijven.

Ik ben van mening dat een po stoel nog prima te leren valt. Als de po stoel in de avond als dhr. naar bed gaat neer gezet word, en altijd in het gezichtsveld zonder deksel dan kan dat nog wel eens lukken.

Mag het niet op de afdeling omdat het dan meer werk is? Maakt de verzorging zijn wasbak in de ochtend ook schoon? Dus of ze de po stoel nu spoelen of de wasbak maakt niet uit.

Jouw vader kan hier niets aan doen, hij weet waarschijnlijk niet waar de wc is, in de nacht een vreemde (bad)kamer op moeten is ook eng. Zeker als je realiseert dat men terug gaat in de tijd. En vroeger was 't uit den boze zomaar een gesloten kamer op te lopen.. De denkwijze van een dementerende is anders dan die van ons.

Maar voor hem is het sneu, hij word iedere dag op de feiten geduwd dat hij 'iets' fout gedaan heeft..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:51

Het is idd meer werk, daarom zijn ze er zo op tegen.
Ik ga het wel nog een keer aankaarten, wellicht kunnen we er nog uit komen.

Bij ons zijn het eenpersoonskamers, geschakeld door een badkamer.
Qua indeling is de badkamer een rechthoek met aan beide zijden een deur. Er is één toilet, één wastafel en één douche.
Aan één kant kun je de deur op slot doen, dat is een raar systeem.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:54

Dat is voor dementerende niet te bevatten nee. En bestaat de mogelijkheid dat hij 's nachts niet wéét waar de wc is?

Zijn er geen sensors, dat zodra hij uit bed stapt er een belletje gaat dat de nachtzorg hem begeleid?

Tja meer wer, een po stoel om kiepen in 't toilet, uitspoelen in de douche en dan weer in elkaar zetten. Of een gootsteen schoon maken en geur weg krijgen. Enige waar ik meer werk in zie is 1x lopen met de po stoel. :=