Argumenten gezocht: stelling over verstandelijk beperkten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:51

Gillbo schreef:
Desiree schreef:
En dan hun kinderen, hebben die ook geen recht op volwaardige ouders?

maar wat is een volwaardige ouder, wanneer ben je dat?

Als je kunt voldoen aan alle basisvoorwaarden, zoals verantwoordelijkheid, de veiligheid in acht nemen, voldoen aan primaire behoeftes, de nodige aandacht geven, zonder dat het allemaal te veel wordt en het kind te kort wordt gedaan.

xSlvna

Re: Argumenten gezocht: stelling over verstandelijk beperkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:52

Maar ook mensen zonder verstandelijke beperking kunnen geen volwaardig ouer zijn :+

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:53

Grappig, dikke kans dat je bij mij op school zit, of doen veel scholen de meesterproef?

Ik denk dat het heel moeilijk is om de grens te leggen wanneer iemand in staat is voor zijn kinderen te zorgen en wanneer niet. Binnen zwakbegaafdheid en het Syndroom van Down zijn nog zo veel afwijkingen.. Ik ken iemand met het Syndroom van Down en die gaat de rest van zijn leven in een tehuis moeten, maar ik ken ook iemand en daarvan is het niet meteen duidelijk..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:57

Stel dat een kind met normaal verstand geboren wordt, dan zal het ook te snel de ouders qua intellectueel vermogen overstijgen en ik denk dat dat een probleem wordt in de opvoeding.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:58

Gianti schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Dus een kind mag niet verwekt worden als er een kans is op een erfelijke afwijking? Now that's harsh. :n

Ik zeg nergens mijn mening over het punt.

Maar een 'gemiddeld persoon' met een erfelijke afwijking zal echt wel dat meenemen in beslissingen voor het wel/niet nemen van een kind. Iemand met een zeer laag iq is niet in staat daar goed over na te denken.

Sorry, ik had je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Ik meende dat jij meeging in de discussie, maar nu realiseer ik me dat je enkel de TS nog een tip gaf/haar verzoek beantwoordde. Mijn fout.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:59

Desiree schreef:
Stel dat een kind met normaal verstand geboren wordt, dan zal het ook te snel de ouders qua intellectueel vermogen overstijgen en ik denk dat dat een probleem wordt in de opvoeding.

Dan moeten alle hoogbegaafde kinderen van normaalbegaafde ouders natuurlijk ook uit huis geplaatst worden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:04

Fish_n_Chips schreef:
Desiree schreef:

Dan moeten alle hoogbegaafde kinderen van normaalbegaafde ouders natuurlijk ook uit huis geplaatst worden. :j

Nou in alle eerlijkheid zie ik daar ook regelmatig problemen ontstaan hoor. UHP gaat nogal ver natuurlijk maar er kunnen flinke problemen ontstaan wanneer een kind de ouders overstijgt. Laat staan wanneer die ouders niet volledig kunnen bevatten hoe intelligent hun kind is.

Andersom kan trouwens ook; ouders met een verstandelijke beperking die niet inzien dat hun kind een handicap heeft en die hun kind daardoor de nodige zorg ontzeggen. Dan staat en valt alles met de omgeving maar in hoeverre kan je daar vanuit gaan?

Mijn mening is gaan veranderen in de loop der jaren. Ik heb altijd gevonden dat ook mensen met een lichte verstandelijke beperking een kind zouden mogen krijgen... Maar het gaat ongelooflijk vaak fout door gebrek aan vermogen om abstract te denken.

Als mens gun ik het ze... Als hulpverlener krijg ik steeds sterkere twijfels.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:08

Fish_n_Chips schreef:
Desiree schreef:

Nee, dat is toch een ander verhaal.

Normaal begaafd vergeleken met hoogbegaafd is een ander verhaal dan normaal begaafd en zwakbegaafd. De rest van de maatschappij is in het algemeen normaal begaafd. Het kind heeft allemaal normaalbegaafden om zich heen. Alleen degenen die het belangrijkste voor hem zijn, zijn zwakbegaafd. Kunnen niet voldoen aan zijn intellect.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:09

Wat ik me altijd heb afgevraagd...

Mensen met dusdanig laag iq blijven mentaal bij kinder leeftijd hangen. Kinderen willen vaak iets impulsiefs. Geef je ze het niet, bijvoorbeeld een pop, is het even janken geblazen maar vrij snel zijn ze het weer vergeten. In welke maten is dat anders bij deze groep en kinderen? Heel veel kleine meisjes willen dolgraag een kind, hun pop is hun baby. Kan je het op die manier niet oplossen bij die groep die een kind wil?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:11

Mensen afschepen met `je mag geen kind neem dan maar een pop`? Ik vrees dat dat niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:12

Dat is echt afhankelijk van niveau Gianti... Zit je in dat gebied van lage verstandelijke beperking of zwakbegaafd.. Dan is dat vaak niet genoeg... Die cliënten zijn vaak ook tot op bepaalde hoogte of volledig seksueel actief.

Zit je op een lager niveau dan kan een pop of een huisdier wel voldoen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:12

Gianti schreef:
Wat ik me altijd heb afgevraagd...

Mensen met dusdanig laag iq blijven mentaal bij kinder leeftijd hangen. Kinderen willen vaak iets impulsiefs. Geef je ze het niet, bijvoorbeeld een pop, is het even janken geblazen maar vrij snel zijn ze het weer vergeten. In welke maten is dat anders bij deze groep en kinderen? Heel veel kleine meisjes willen dolgraag een kind, hun pop is hun baby. Kan je het op die manier niet oplossen bij die groep die een kind wil?

Dit is wat af en toe wél kan werken. Nee zeggen en dan negeren ze het maar en kopen een puppy, bijvoorbeeld. Maar een kinderwens is iets lichamelijks/geestelijks wat je niet uitschakelt, als je een kinderwens hebt dan heb je die ook met je beperking :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:14

Lente schreef:

Een pop `of een huisdier`?
Ach ja, als je een huisdier verwaarloost is dat niet zo erg he. :roll:

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:16

Oke thanks voor antwoord! Is natuurlijk ook hormonen enzo die zorgen voor de wens en die werken wel gewoon nog bij mensen op dat niveau.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:19

Desiree schreef:
Lente schreef:

Ze krijgen gewoon begeleiding in hun leven en bij het huisdier. En een huisdier zoals een konijn heeft niet meer nodig dan op tijd voer en water en aandacht. Een kind vraagt toch echt wat meer.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-01-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:19

Hier iemand met een verstandelijke beperking, weliswaar maar een totaal IQ van 82, maar wel volgens de statistieken genoeg om laag- gemiddeld niveau bestempeld te worde. Zelfs in een bepaalde soort van mijn totale IQ scoor ik 77.
Ik wil zelf geen kinderen omdat ik van mijzelf weet dat ik niet goed met de druk om kan gaan. Maar wie zijn wij om te beslissen of iemand mag beginnen aan kinderen? Zijn wij God om te beslissen dat iemand die misschien niet zo goed mee kan komen geen kinderen mag? Ik vind dit onderwerp zo verschrikkelijk moeilijk...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:23

Hoi,
Ik werk de afgelopen20 jaar met jeugd, waarvan ik 8 jaar op zeer intensieve behandelgroepen heb gewerkt met jongeren ( 12 tm 18) met een verstandelijke beperking ( 75 en lager) en een pathologische stoornis.
Deze kinderen hadden vaak dito ouders.

De kinderen van dit soort ouders komen veelal in instellingen terecht of functioneren bij de gratie van hulpverleners. De kinderen uit verstandelijk beperkte ouders maken op voorhand geen kans in de maatschappij. Door hun beperking hebben de ouders vaak laaggeschoolde banen met laag betaalde salarissen( als ze geen WIA hebben of anderszins uitkeringsgerechtigd zijn),waardoor er ook vaak financiële problemen zijn.
Er is voor normale zaken geen geld.

Kinderen met een beperking en pathologische stoornis, die opgroeien in een gezin met normaal begaafde ouders, maken veel meer kansen. Wat dacht je van het aanleren van sociale vaardigheden, schoolvaardigheden, maatschappelijke vaardigheden.

Ik heb veel leed in dergelijke gezinnen gezien, je snapt ik ben geen voorstanders van dit soort ouders.
Bovendien, wanneer iemand verstandelijk onbekwaam is mag hij niet stemmen, autorijden, werken ed, wel kinderen krijgen? Volgens mij is dat toch echt een grotere verantwoordelijkheid.

Succes met je werkstuk
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 22-01-16 21:30, in het totaal 4 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:24

We mogen mensen ook opsluiten als ze een gevaar zijn voor de maatschappij. Niet volledig vergelijkbaar maar we maken dus al keuzes voor andere mensen in bijzondere gevallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:24

verootjoo schreef:
Ze krijgen gewoon begeleiding in hun leven en bij het huisdier. En een huisdier zoals een konijn heeft niet meer nodig dan op tijd voer en water en aandacht. Een kind vraagt toch echt wat meer.

Ja, maar een hond vergt óok meer dan een konijn. Een hond moet je opvoeden en meer tijd aan besteden. Bij een hond kan veel mis gaan.

Monmaster schreef:
Bovendien, wanneer iemand verstandelijk onbekwaam is mag hij niet stemmen, autorijden, werken ed, wel kinderen krijgen?

Als dit niet steekhoudend is, weet ik het ook niet meer. Laat die mensen dan ook maar voortaan autorijden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 22-01-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:25

Ja Desiree, we begrijpen je punt. Toch is een kind verpesten heel wat erger dan een hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:26

Desiree schreef:
Lente schreef:

Mensen met dat niveau wonen meestal niet zelfstandig. Er kan dan voor gekozen worden om op de groep bijvoorbeeld een konijn te nemen zodat de cliënt aan het stukje "zorgen voor" wat op dat niveau vaak ten grondslag ligt aan de kinderwens kan voldoen.
Daarbij zijn mensen vanaf een IQ van ongeveer 50 vaak wel in staat om (evt met begeleiding) aan de fysieke behoeften van een dier te voldoen. Het grootste knelpunt zit hem in de emotionele behoeften. Die heeft een dier niet zoals een kind dat heeft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:26

Desiree schreef:
verootjoo schreef:

Ja, maar een hond vergt óok meer dan een konijn. Een hond moet je opvoeden en meer tijd aan besteden. Bij een hond kan veel mis gaan.

Ik vermoed dat er dan gekozen wordt voor oudere hond en niet voor jonge pup?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:27

xSlvna schreef:
Ja Desiree, we begrijpen je punt. Toch is een kind verpesten heel wat erger dan een hond.

Een kind verpesten heeft verstrekkendere gevolgen voor de maatschappij, absoluut! ´

Maar voor het individu vind ik het even erg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:28

Desiree schreef:
verootjoo schreef:

Ik neem aan dat de begeleider wel kijkt naar wat voor huisdier geschikt is :+ iemand die ik ken wilde bv een konijn en moest hiervoor zelf een plannetje op papier maken met wat ervoor nodig was, wat het kostte en hoe ze elke dag voor het dier gaat zorgen.

Maar dit heeft allemaal geen fluit meer te maken met de OP. Want er werden geen meningen gevraagd. Laten we gewoon bij de feiten blijven en voorlopig is in deze discussie 'zwakbegaafd' nog niet eens gedefinieerd :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-01-16 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:28

Wie heeft er nu een hond bijgehaald? :')

Dat vind ik in veel gevallen ook een onverstandige keuze namelijk. En dan inderdaad vooral het stukje opvoeden. Wederom fysiek versus emotioneel.