Plots heb je een klein kapitaal in handen dat je niet wilt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:29

Heel veel sterkte TS.... ken je gevoel, hier exact dezelfde situatie (hoewel alles hier wel naar papa is gegaan, en wij dat helemaal prima vinden, zou het geld, net als jij, ook niet willen)

Wat voor werk doe je? Misschien kan je "tijd kopen"? Eén dag minder gaan werken in de week en deze dag doorbrengen met je hobby's, passie, familie en vrienden, leuke dingen doen... het loon dat je mist kan je opvangen met het spaargeld dat je erbij hebt gekregen. Dat zou ik doen denk ik, als 'k geen materiële zaken meer nodig heb...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:30

Zet het voor een jaar vast?
Hebben wij ook gedaan toen we ons huis verkocht hadden, even gaan huren zijn voor het volgende te kopen.
Jaar vast gezet, beetje intrest gekregen (oké is nu nog minder dan toen) maar dan heb je een jaar rust en je kan er ook geen gekke dingen mee doen.

Rossfechten

Sterkte,
Als ik je zo hoor zou ik zoals anderen al zeggen.
Een expert erbij halen, kan best dat je geld zo weg is, vanwege overheid belastingen enz.
Vooral grote bedragen verdampen snel.
En inzetten voor jezelf voor later, dat je bij onvoorziene omstandigheden wat minder hoeft te knokken.Bv arbeids ongeschiktheid, of werkeloosheid.

Of inzetten ten goede voor een ander, op een maner die jij leuk vind.

Sammie

vuurneon schreef:
Je kan het ook voor een deel vastzetten, dan kun je er voor een bepaalde tijd niet aankomen en is de rente ook aantrekkelijk. Het heeft een naam, maar ik kom er niet op :+

Sterkte.

Lang termijn deposito

Die rente is op dit moment alleen niet zo aantrekkelijk. Bovendien moet je het dan 10 tot 25 jaar vastzetten. En dat tegen 1.75% vrij opnemen - 2,55 % ca 5 jaar vast.. ik zou het niet doen.. Over vijf jaar heb je wellicht weer 5% ^ en dan mis je een hoop. Wil je het nl. wel opnemen dan betaal je soms tot 10% over het bedrag. Plus het valt ook dan gewoon onder je vermogen en betaal je dus vermogensbelasting over dat bedrag (peildatum 1 jan). Dat red je niet met 2,55%
(in NL)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-01-16 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:32

Mss iemand in de kennissenkring die wel de ambitie heeft een eigen zaak te starten, waarin jij ook gelooft?
Een deel beleggen? Alleen moet je dan wel iemand onder de arm kunnen nemen die er verstand van heeft en die je vertrouwd...
Iets kopen om te verhuren?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:32

Vooreerst heel veel sterkte met het verlies van je mama!

Het is nu ook allemaal vers en recent, het geld is nu een soort vergiftigd geschenk. Je hoeft er ook nu nog niet over te beslissen. Je hebt tijd, en je mag met dit geld ook een extraatje doen voor jezelf, dat is heus niet erg.
Belangrijk is wel om goed te kijken naar het complete bedrag, en zorgen dat je er ergens op de een of andere manier een reserve mee kan opbouwen.
Als het bedrag groot genoeg is om te investeren (in aandelen, of in een vaste spaarrekening of belegging) en zo per maand er een extra mee te krijgen, kun je misschien opteren om minder uur te werken en aan te vullen met dat bedragje die van die opbrengst komt. Vrije tijd is erg waardevol ...
Je kan ook ergens investeren (in een bedrijf bijvoorbeeld) zonder dat je zelf het bedrijf moet runnen, kun je met die opbrengsten ook je maandloon aanvullen.
Maar vooral, het heeft geen haast. Neem tijd om alles te verwerken, dat geld op je rekening loopt niet weg. Neem een beetje afstand van alles en eenmaal je dingen gerelativeerd hebt kun je kijken wat je ermee doet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:33

O meid wat is dit moeilijk. Misschien een idee om elke maand/jaar een klein bedrag uit te geven aan iets wat je graag wil. Niet zozeer materieel maar iets waar je echt van geniet. Clinic met je paard rijden, weekendje weg oid.
Natuurlijk zou je liever je moeder hebben behouden (ik ken het gevoel) .
Misschien part time gaan werken?
Geniet van het leven want jij moet door.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:35

Seltje schreef:
Vanaf welke bedragen wordt een financieel adviseur interessant? (in Euro's graag, als Belg kan ik echt niet in gulden denken)
Wie denkt er nu nog in guldens??? Als je het hebt over een of een paar ton wordt een adviseur interessant. Maar deze mensen zijn vaak heel actief met belegen, investeren etc. etc. Dus om nog meer geld te creëren. Kan voor jullie interessant zijn om te kijken of je eerder kan stoppen met werken, minder kan werken etc. Dus bedenk ook eerst wat je zelf wil. Wil je graag reizen, wil je het houden zoals het nu is, klinkt eerder stoppen met werken aantrekkelijk. Voor je eigen nageslacht hoef je het niet te bewaren, dus geef het dan lekker 'uit'. Maar wel met verstand en *nu* even niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-01-16 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:37

Ik weet niet hoe het in Belgie zit; maar hier in Nederland is het soms niet het meest handige om het geld op de bank te zetten en is investeren beter vanaf een betaald bedrag ivm vermogensbelasting. Heeft je bank geen adviseur die je kan adviseren hoe je het geld het beste weg kan zetten gedurende een jaar? Hoef je je er gedurende die tijd niet druk over te maken en schuif je de definitieve beslissing een jaar voor je uit.

Kirrr

Re: Plots heb je een klein kapitaal in handen dat je niet wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:39

Als ik zo even in je berichten kijk, kom ik op een bericht waar je niet zo positief bent over je job.
Misschien kan je dit als een kans zien om op zoek te gaan naar een job waar wel alles 99% goed zit?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:40

Seltje schreef:
En pensioen? Ik weet niet of ik ooit nog aan een pensioen gerechtigde leeftijd kom, we moeten allemaal langer werken en in mijn familie hebben de mensen de neiging voor pensioenleeftijd te sterven.

Als ik dit lees, zou ik, nádat ik de tijd had genomen om alles te laten bezinken, te rouwen om moeder en de rust weer te laten keren, het geld in jouw situatie denk ik gebruiken om nú de dingen te doen die je met je pensioen zou willen doen. Dus in wezen tijd kopen, indien mogelijk voor zowel jezelf als je partner, zodat jullie nu de tijd en ruimte hebben om van het leven te genieten. En dat zit hem niet in dingen bezitten, maar in samen tijd doorbrengen. Als je die tijd met dit geld kan kopen, dan denk ik dat je er precies mee gedaan hebt wat je moeder er graag mee zou doen.....

Maar ook ik zou eerst echt de tijd nemen. En ik weet niet hoe het in België zit, maar hier pikt de belastingdienst altijd een groot deel van een erfenis in....

In elk geval heel veel sterkte.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:40

Als alle beleggingsadviseurs zo goed waren met beleggen hoefden ze toch zelf al lang niet meer te werken? Dan waren ze binnen een paar jaar binnen, Ik zou daar vreselijk mee uitkijken. Zou me niets verbazen als je door dit topic al pb krijgt van mensen die het heel goed met je menen( maar vooral met zichzelf ) Wens je nog heel veel sterkte en vooral rust en wijsheid met het geld en voor je zelf veel geluk!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:41

Ts, allereerst heel veel sterkte!
Hou er ook rekening mee dat er mogelijk belasting betaald moet worden over de erfenis. Dit is in Nederland zo, maar mogelijk in België ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:44

Rizette schreef:
Als alle beleggingsadviseurs zo goed waren met beleggen hoefden ze toch zelf al lang niet meer te werken? Dan waren ze binnen een paar jaar binnen, Ik zou daar vreselijk mee uitkijken. Zou me niets verbazen als je door dit topic al pb krijgt van mensen die het heel goed met je menen( maar vooral met zichzelf ) Wens je nog heel veel sterkte en vooral rust en wijsheid met het geld en voor je zelf veel geluk!

Een financieel adviseur heel wat anders dan een beleggingsadviseur. Die eerste kijkt een stuk breder, maar zal ook zeer zeker aangeven dat je kunt beleggen of investeren. De laatste verdient zijn boterham met beleggen (duh) en ontvangt courtage over de advieskosten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:56

Ik kan je alleen maar adviseren het voorlopig vast te zetten.
Je heb deposito rekeningen waar je nog een beetje rente op krijgt.
En daarbij heb je keuzes tussen de looptijd (wat ook de rente beinvloed) van 1-5-10 jaar of nog langer.
Zeker als je echt een flink bedrag hebt ontvangen zou ik een deel langer vast zetten.

Nu in eerste instantie zou ik geen uitgaves doen daar ga je spijt van krijgen.
En ik spreek helaas uit ervaring.
Ook een gat in mijn hand en ook een erfenis en vervolgens na ander half jaar was al het geld op.
En daar heb ik nu zo'n spijt van.

Het verdriet weg kopen (dat heb ik geprobeerd) werkt niet.

Heel veel sterkte met het verlies van je moeder.
Maar hou haar in gedachten!!
Praat er met je vader over misschien kan hij je adviseren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:58

Ga met je vader overleggen hoe dit zo handig mogelijk te investeren..en jouw deel aflossen van je huis is niet egoistisch..vanuit jouw salaris kun je nog heel veel leuke dingen bekostigen voor je relatie.

Ben als vrouw ook zakelijk en verstandig, over 20 jaar weet je pas echt waar je aan toe bent met je relatie..je krijgt nu als jonge meid de kans volledig onafhankelijk te zijn en te blijven en dat moet je niet verspillen, dat was de laatste wens van je moeder..voor jouw en voor jouw alleen! Je vriend komt niks te kort...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:00

Je hoeft ook niet direct te beslissen he?

Je hebt de afgelopen maanden flink wat voor je kiezen gehad. Vanaf augustus tot nu knokken en stressen is niet niks! Neem wat tijd voor jezelf, en om te verwerken wat je allemaal hebt meegemaakt, en om je moeder te missen, want dat mag echt eerst! Je moeder zal je heus niet veroordelen omdat je niet direct weet wat je met het geld wilt, die wil juist dat jij gelukkig wordt (want zijn kun je het op het moment natuurlijk niet, zo'n groot gemis)
Dan komt het idee wat je ermee wilt vanzelf wel.

En als ik in de opening al lees dat je geen tijd hebt voor een tweede paard (en dus misschien naar jouw zin ook te weinig voor je eerste?) zou ik ook serieus nadenken over hypotheek aflossen, waardoor je je maandelijkse kosten drukt, en dus minder kan gaan werken?
Of heb je misschien een wens om, op den duur, de paarden aan huis te zetten? Je hoeft niet direct je huis te koop te zetten en wat anders te zoeken, maar het is wel een mooie optie/investering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:13

Seltje lieve meid, dat geld loopt niet weg. Laat eerst alles even bezinken. Praat met je vader over je twijfels betreffende het geld, verwerk het afscheid en alles wat gebeurt is. En straks, als alles wat rustiger is in jouw hoofd ook, kijk dan wat je er mee gaat doen.
Waarom vind je het oneerlijk tov je vriend om het huis af te lossen?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:19

Heel veel sterkte met het verlies van je mama! Dat is niet niets! en kost tijd om het een plaats te geven het is ook als ik goed lees erg snel gegaan!

Wat het geld betreft...ik zou toch jou deel van je hypotheek zoveel mogelijk aflossen. Dat is de beste investering die je kan doen als je in het huis woont wat je echt helemaal top vind! Dat geeft naar de toekomst toe meer rust wat er ook gebeurd voor jou.

Je vriend zal dat heus wel begrijpen als je dat doet! En betaal daarna eventueel mee in zijn deel? Dan is alles sneller afgelost en voelt hij zich ook niet gepasseerd verwacht ik. Praat ook met hem er over wat er in je omgaat. Mocht een van jullie dan ooit werk of iets verliezen kan je wel blijven wonen omdat het draagbaar is voor 1 persoon dan.

Helaas kan niemand in de toekomst kijken hoe je leven verder loopt. Pensioen wat mensen ook zeggen ook ik ben het met je eens dat het een slecht investering is in deze tijd...tegen die tijd dat jij je pensioen mag genieten moet je hopen dat je het nog kan en er nog bent en wat je dan krijgt is een schrijntje. Sparen is totaal niet interessant in deze tijd het levert je niets op.

Belastingdienst vind je ook vaak erge interessant dit jaar nog niet maar de jaren er na wel als je zoveel geld hebt! Dus zou zeggen investeer in dingen/spullen die je later weer kan verkopen voor geld als nodig is met de kans dat het misschien wat minder waard is maar toch. En hypotheek zeker doen als je nu kan aflossen geeft rust in de toekomst als je zeker weet dat dit jullie blijvende droomstek is anders is het ook een slecht investering. Of koop nog een pandje in een goede buurt waar je redelijk kans hebt op verhuren die markt is nog wel wat mee te doen in België!

Zet alles rustig op een rijtje. Ga met je vriend samen eens goed op vakantie dat kan nu. Ga extra uitjes doen met je paard. Zet een beetje op zij voor de zorg van je paard in een spaarpot thuis;) want rente krijg je op rekeningen niet echt meer en je moet er over dan uiteindelijk meer belasting betalen dan je krijgt aan rente.

Maar vooral eerst rust in je hoofd..tijd om het verlies van je moeder te verwerken! En dan pas krijg je kans om jou doelen te zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:22

In België is grond wellicht nog wel de beste investering gezien die enkel duurder wordt en Belgen liever kopen dan huren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:28

Allereerst heel veel sterkte met je verlies. Wat betekent geld nu helemaal als je iemand verloren hebt waar je van houdt.

Neem in ieder geval de tijd om te bedenken waar je je goed bij voelt, het loopt immers niet weg.

Een optie die ik hier nog niet langs heb zien komen: zijn er doelen of idealen die jij heel erg belangrijk vindt? Denk er eens aan om daar een deel aan te schenken of er in te investeren. Om mezelf als voorbeeld te geven, ik heb een klein stukje vermogen geïnvesteerd in microkredieten. Niet om rijk van te worden, maar omdat ik het mensen aan de andere kant van de wereld gun om een bedrijfje op te starten en op die manier hun leven te beteren.

Ook ben ik erg geïnteresseerd in dit project: http://www.theoceancleanup.com/ en overweeg ik daaraan financieel een klein stukje bij te dragen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:39

Wat een verdrietig bericht. Heel veel sterkte!

Mijn broer is 9 jaar geleden omgekomen bij een auto ongeval, ik heb het er na 9 jaar nog wekelijks moeite mee. Geef het tijd, eerst rouwen en verwerken en wellicht komt er iets op je pad in de toekomst waar je nu nog geen idee van hebt.

Wij hebben een klein bedrag ontvangen van de erfenis en hebben daarvan de 2 dingen gedaan waar mijn broer gek op was. Dus een mega tv aangeschaft en op wintersport gegaan met het gezin. Daar hebben we het allemaal nog over. Mijn broertje en zus hebben hun rijbewijs ervan betaald en de jongste heeft alles verbrast aan wiet en alles om het verdriet te doven.

Doe niks overhaast. Ik zou zelf de hypotheek niet aflossen met als doel maandelijks meer te besteden te hebben, want dat zou voor mij voelen alsof ik dat geld verbras. Ik zou verlofuren kopen/jaar minder uren werken/vaker ertussenuit gaan. Dingen doen waar ik echt gelukkig van wordt.

Maar dat denk ik nu... Misschien dat ik er tzt wel anders over denk. Overhaast in ieder geval niks... en zorg goed voor jezelf, sterkte

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:45

Gezien de rente van nu is zowel sparen als beleggen in obligaties niet interessant. Als ik een groot kapitaal had ging het in de huidige tijd ofwel in aandelen ofwel in onroerend goed. Dit om voor later een goed pensioen te hebben want dat is mijn grootste zorg.

Veel sterkte met het verwerken van het verlies van je moeder.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:54

Sterkte met het verlies van je mama.

Momenteel is vastgoed vaak "een van de betere" investeringen, maar dat moet je ook willen. Denk eraan dat huurgelden momenteel niet belast worden, met minder dan 2 of 3 verhuurpanden, worden het er meer, betaal je daar belastingen over. Je huidige lening afbetalen, kan interessant zijn, dan moet je alleen nagaan wanneer je dit het beste doet, als je dat te vroeg doet, hangt daar een boete aan vast.

Beleggen in aandelen zou ik niet doen, als je daar niet vertrouwd mee bent, tenzij onder erg goede begeleiding. Maar je kan mogelijks gewoon terecht bij een private banker, daar heb je sowieso wel meer "zorg", waardoor je iets veiliger kan spelen. Daar zit ook gewoon vaak goede kadering bij waarmee je kan gaan investeren e.d., maar daarvoor moet je kapitaal wel groot genoeg zijn, met kleinere bedragen, kan de lokale bankier je ook ondersteunen (zorg daar dan wel voor dat je niet de louche paljas te pakken hebt natuurlijk dus goed informeren!)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:09

Ts: ten eerste heel veel sterkte, ik heb ook mijn moeder aan kanker verloren, dus weet helaas hoe het is. En zodoende is mijn advies ook om het voor een jaar iig vast te zetten rn helemaal niks mee te doen. Het is dan allemaal zo'n emotionele rollercoaster. En zelfs na een jaar... Is het pas een jaar. Bij mij is het nu anderhalf jaar maar het lijkt wel gisteren.

Laat het even staan. En denk er dan nog eens over na.

Nogmaals verl sterkte