Ayasha schreef:kwita schreef:Ik heb echt discalculi, dat is meer dan geen wiskunde kunnen!
Ik ga vanavond uitgebreider reageren als er meer tijd is!
Ik hoop dat je het gewoon niet zo bedoelt Maar wil je zeggen dat andere gediagnosticeerde hier geen dyscalculie hebben?
Juist de mensen die die diagnose hebben weten dat! Het is echt meer dan alleen dat rekenen het heeft best grote invloed op je leven oa beroeps keuze, plannen en iets even onthouden en het systematisch aanleren van vaardigheden of even klok kijken!. En dan sla jij de plank even mis door mij zo neer te zetten,Ik weet uit ervaring wat het inhoud en ook hoe lastig het ook kan zijn met name het onbegrip bij mensen die het niet kennen.Ik wilde met mijn uitspraak die mensen die het hebben echt niet kwetsen!
ilsz schreef:Hoi Eelmo (en anderen in dit topic),
Wat vervelend dat je zo tegen de wiskunde aanhikt.
Zoals eerder al benoemd is, gaat de diagnose dyscalculie uit van rekenproblemen en niet zozeer van problemen met wiskunde, hoewel dat wel vaak samengaat. Bij een onderzoek zal je, naast intelligentie, dus getest worden op je rekenvaardigheid. Je score wordt vergeleken met leerlingen van de basisschool en daarnaast wordt ook gekeken naar verklarende factoren zoals planningvaardigheid en geheugen (dit is in ieder geval hoe het in NL volgens protocol onderzocht wordt).
Compenserende en dispenserende hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld extra tijd, het gebruik van kladpapier of een rekenmachine of van een opzoekboekje met stappenplannen hoe je bepaalde type sommen kunt aanpakken, en vermindering dan wel versimpeling van het aantal opgaven.
Ik zou inderdaad eens bij je opleiding navragen welke hulpmiddelen geboden worden mocht je een dyscalculieverklaring krijgen, dit verschilt per opleidingsinstituut (directeur heeft bevoegd gezag).
Veel succes!
Deze dame is mij voor, en ik heb er weinig aan toe te voegen.