Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:31

Aedema schreef:
Klopt, voor buitenritten moet je inderdaad wel een paard hebben dat over grote vracht kan zoals tractors met allemaal verschillende karren erachter wat erg veel lawaai kan maken.
Echter zijn de stallingsprijzen (hier in de buurt) niet duur, voor een vrij grote stal met binnenbak, buitenbak met verlichting en mogelijkheid om dagelijks op het land te kunnen, ben je rond 180 euro kwijt. Wel moet je dan zelf uitmesten, maar voeren word voor je gedaan.

Ik heb ook de ervaring dat Friezen erg nuchter zijn, down to earth en zich niet gauw druk maken om iets. Maar over vroeg trouwen, vroeg kinderen nemen en die hele rambam heb ik nog nooit van gehoord :+ Dat is een heel klein groepje mensen die vaak iets te christelijk zijn, dus nee, dit vind ik niet van toepassing op Friesland.

Inderdaad! Goed is goed en klaar is klaar niet te lang over doorgaan. zo is het bijv. niet helemaal perfect maar ga je er ook niet over piekeren

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:37

Ik woon in noord/west friesland, en ik vind het hier geweldig.

Ik hou van wijds landschap, zonder bomen, zie gewoon kilometers over de akkerbouw hier. en woon 800 meter van de waddenkust.

Ik hou niet van bossen ed..

Kwa wonen kan je goedkoop, maar laat je op tijd inschrijven bij de woningstichting noord west friesland.

Kwa werken, het is er op zich wel, als je maar echt wil werken!

Voor paarden is het hier wel fijn, altijd zeewindje, geen vliegen, en ook pensionstallen zijn hier goedkoper dan in het midden van nederland, en kwa buitenritten, kan ik super van genieten hier in mijn buurt. En een bosrit, dan paarden ff in trailer en dan lekker paar uur rijden en dan weer retour naar het einde van de wereld :-)

Friezen zijn nuchter en realistisch, en houden niet van mensen die in de grote wereld om hun heen leven en door iedereen maar aardig gevonden wil worden.

Ik ken geen fries die niet nederlands kan spreken. En ook maar weinig die niet omschakelen in nederlands. Als iemand niet fries verstaat, of ik weet dat geen fries is, dan speek ik gelijk in het nederlands...met fries accent. Haha

Respect waarderign en eerlijkheid, daar kom je het verste mee, of je nou in friesland woont of ergens anders!

iris_relente

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:48

Er zijn volgensmij heel veel voor oordelen over Friezen, zo denken veel mensen dat er alleen maar boerderijen zijn, als wij op vakantie zijn krijg ik de vraag woon je dan ook op een boerderij of kan je ook Fries

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:54

iris_relente schreef:
Er zijn volgensmij heel veel voor oordelen over Friezen, zo denken veel mensen dat er alleen maar boerderijen zijn, als wij op vakantie zijn krijg ik de vraag woon je dan ook op een boerderij of kan je ook Fries

Inderdaad :') Als ze dan horen dat je in een appartement woont vinden ze dat heel raar.
Wel kun je aan mijn nederlands horen dat ik Fries ben :+ Vreselijk dat accent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:58

Ik ben een 'bastaard' geboren in mijn dorpje maar toch kruising :') , mensen zijn prima vind ik. Kleine dorpjes word ik gegroet vaak , ik huur een woning met 3 slaapkamers met tuin naast centrum voor 497 euro.

Het is rustig , het enige nadeel is dat het lang duurt voor je aan de andere kant van nl bent.

Op het oude werk veel Friestaligen , maar gewoon netjes Nederlands tegen mij praten . Op nieuwe werk net zo

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:59

Sumsum en Aedema
Mag ik vragen welke woningstichting jullie ingeschreven stonden?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:59

Aedema schreef:
iris_relente schreef:

Inderdaad :') Als ze dan horen dat je in een appartement woont vinden ze dat heel raar.
Wel kun je aan mijn nederlands horen dat ik Fries ben :+ Vreselijk dat accent...

Haha ook aan mij hoor ookal heb ik het zelf niet eens door :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:01

De grote organisaties voor huur zijn:
-Accolade/Elkien (die zijn samen gegaan)
-WoonFriesland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:09

Je hebt ook nog Gaasterland ,daar zitten de bossen. Bij mij in de buurt een mini bos en bij Heerenveen zit je zo in Oranjewoud dat ook vrij bossig is.

Leeuwarden ken ik verder niet echt, moet er soms heen maar verder :n

Fiets paar keer per week 10km verderop naar werk , langs uitgestorven fietspaden zonder licht. Heeft zo zijn charme , net vood mijn dorpje de D.E fabriek met zijn koffiegeur. Pi kwick ruik ik ook geregeld , maar ja is vaak echt doods in de winter hier en in het dorp waar ik werk (Terherne)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:11

Het is maar net waar je in Friesland woont betreft het bos. Ik woon namelijk in Drachten en heb best veel uitrijmogelijkheden en ik hoef niet saai bij de weilanden langs. Ik kan rijden langs het water, twee verschillende bossen en anders pak ik de trailer en ga ik naar Appelscha waar veel uitrijmogelijkheden zijn. Het is geen Veluwe, maar toch kan ik hier heel fijn buiten rijden.

Qua stugge mensen is het ook maar net in welk gebied je zit. Ga je in een klein dorp wonen waar ze nog niet echt modern zijn, zullen ze je gauw een hollander noemen. Ik denk dat het in Leeuwarden wel wat zal meevallen.

Er zijn inderdaad veel oordelen over Friezen. Ik kan mij daar echt aan irriteren. Mensen denken dat wij op klompen lopen, dat we allemaal op een boerderij wonen en dus boeren zijn, niet normaal Nederlands kunnen spreken etc.

Ga je gewoon in een groot dorp wonen(zoals ik) dan spreken veel mensen Nederlands, lopen we niet op klompen en wonen wij ook niet allemaal op een boerderij.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:12

Rebecca schreef:
Je hebt ook nog Gaasterland ,daar zitten de bossen. Bij mij in de buurt een mini bos en bij Heerenveen zit je zo in Oranjewoud dat ook vrij bossig is.

Fiets paar keer per week 10km verderop naar werk , langs uitgestorven fietspaden zonder licht. Heeft zo zijn charme , net vood mijn dorpje de D.E fabriek met zijn koffiegeur. Pi kwick ruik ik ook geregeld , maar ja is vaak echt doods in de winter hier en in het dorp waar ik werk (Terherne)

Hier vooral de roggebrood fabriek, pepernoten en de snelle jelles die heerlijk ruiken!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 18:15

Ik heb trouwens geen paard dus geen bos als uitrij mogelijkheid is niet erg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:16

iris_relente schreef:
[naam] schreef:

Hier vooral de roggebrood fabriek, pepernoten en de snelle jelles die heerlijk ruiken!

Oh ja ! , ruikt ook best lekker :)) , prima dorpje om te wonen al zeg ik het zelf :) (geloof dat mijn oude troetel/verzorg pony daar ook ergens staat :P )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:17

Hier ook zo'n westerse allochtoon. _O-

Wij zijn 7.5 jaar geleden vanuit Rotterdam naar het noorden verhuisd en nooit geen seconde spijt van gehad.
Werkgelegenheid is inderdaad minder maar door reorganisatie en overname van de Amerikanen 3x mijn baan kwijt geraakt maar iedere keer weer gewoon werk gevonden terwijl ik echt geen 18 meer ben.

Dat stugge herken ik niet hoor ligt er ook aan hoe je jezelf opstel.
Iedereen spreekt nederlands tegen me terwijl ze ook fries mogen spreken

Ik zocht nu ook echt een baan in Friesland gewoon omdat ik de mentaliteit van de mensen heel prettig vind.

Wat scheelt is dat mijn paard op pension staat dus zo ontmoet je weer mensen.

Wij wonen buitenuit in de buurt van drachten met de bossen van bakkeveen in de buurt
Paard in de trailer naar het drentsfriesewold is voor mij vanaf stal 40 minuten.
Paard staat bij leek in de buurt
Winkels in de buurt
Ja je moet altijd met de auto op pad maar dan denk ik ook als ik in Rotterdam boodschappen deed ging ik ook met de auto

Vrienden vanuit het westen haken meestal wel af want zoals al eerder aangegeven
De weg van het noorden naar het westen is korter dan van het westen naar het noorden
Die illusie moet je niet hebben

Als ik in Rotterdam ben en zeg dat ik vanavond terug rij naar Friesland dan worden de ogen schoteltjes. ...
Zij denken. . Achter het land is geen land.

Succes met je beslissing. .. ik heb nooit geen spijt gehad.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:21

Ik stond ingeschreven bij thuswonen.nl en woonfriesland.nl
Ik ben in dit appartement gekomen via thuswonen.nl, thuswonen doet meer in noordoost friesland, woonfriesland door heel friesland.
Hoor van sommige mensen wel dat ze problemen hebben met thuswonen, dat ze te langzaam zijn met dingen, heb dit gelukkig zelf niet ondervonden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:22

Ik woon nu bijna 20 jaar in friesland, hierheen verhuisd vanuit Deventer. Eerst in Leeuwarden gewoond en nu 6 jaar in een dorp. Dat stugge hoor je vaak als typerend voor friezen, maar mijn ervaring is als jij je open opstelt, dat dat helemaal niet het geval is.
Wij (mijn man, toen nog vriend), werden hier in het dorp heel goed opgevangen, eigenlijk iedereen staat voor je klaar (binnen een week kent ook iedereen je :') al ken je nog bijna niemand ). Het is een vrij gelovig dorp waar wij wonen en wij zijn zelf niet gelovig, maar ook dat is geen enkel probleem.
Iedereen die in de buurt woont is ook je buurman/vrouw, ookal wonen ze 20 huizen verderop :+
Ik spreek geen fries maar versta het wel, dan nog, zodra ik in het nederlands begin te spreken, schakelt iedereen gelijk over op nederlands..

Als mijn merrie elk moment kan bevallen vraagt mijn directe buurman dagelijks hoe het ermee staat, leeft helemaal mee (is zelf schapenboer). Mocht ik een avondje weg moeten, dan gaat hij ieder uur kijken of de merrie al begint, net zoals ik zijn schapen check als hij een avond weg moet in de lammertijd.

ik zou hier niet meer weg willen iig.
als ik in het bos wil rijden, dan koppel ik de trailer aan en in 20 minuten kan ik in het bos rijden (drents-friese woud), verder kan ik hier vanuit huis zo een buitenrit rijden langs het kanaal, door de weilanden, etc. mogelijkheden genoeg.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:25

Donja schreef:
Ik woon nu bijna 20 jaar in friesland, hierheen verhuisd vanuit Deventer. Eerst in Leeuwarden gewoond en nu 6 jaar in een dorp. Dat stugge hoor je vaak als typerend voor friezen, maar mijn ervaring is als jij je open opstelt, dat dat helemaal niet het geval is.
Wij (mijn man, toen nog vriend), werden hier in het dorp heel goed opgevangen, eigenlijk iedereen staat voor je klaar (binnen een week kent ook iedereen je :') al ken je nog bijna niemand ). Het is een vrij gelovig dorp waar wij wonen en wij zijn zelf niet gelovig, maar ook dat is geen enkel probleem.
Iedereen die in de buurt woont is ook je buurman/vrouw, ookal wonen ze 20 huizen verderop :+
Ik spreek geen fries maar versta het wel, dan nog, zodra ik in het nederlands begin te spreken, schakelt iedereen gelijk over op nederlands..

Als mijn merrie elk moment kan bevallen vraagt mijn directe buurman dagelijks hoe het ermee staat, leeft helemaal mee (is zelf schapenboer). Mocht ik een avondje weg moeten, dan gaat hij ieder uur kijken of de merrie al begint, net zoals ik zijn schapen check als hij een avond weg moet in de lammertijd.

ik zou hier niet meer weg willen iig.
als ik in het bos wil rijden, dan koppel ik de trailer aan en in 20 minuten kan ik in het bos rijden (drents-friese woud), verder kan ik hier vanuit huis zo een buitenrit rijden langs het kanaal, door de weilanden, etc. mogelijkheden genoeg.

Klopt, het is in de meeste dorpen wel 'ons kent ons' en in het dorp waar ik ben opgegroeid werd je ook van alle kanten geholpen. Daarom vond ik het ook heel raar dat mensen claimen dat je als hollander raar aangekeken word, is in mijn ervaring helemaal niet zo..

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:30

Het is denk ik ook maar net hoe jij je open stelt. Als je geen hallo terug zegt bv, dan heeft het hele dorp al schijt. En ga je mensen dwars zitten dan ben je al snel 'de hollander'. Kijk maar naar het verhaal van de crossbaan in makkinga. :')

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:16

Wij zijn vanuit Rotterdam 8 jaar geleden naar Leeuwarden verhuisd en hebben hier inmiddels een huis gekocht, dus voorlopig gaan we hier niet meer weg!
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen in een dorp wonen of in een stad als Leeuwarden of sneek.

Wij hebben eerst gehuurd via Woonfriesland, hadden binnen 4 maanden een huis (tussenwoning) waar we net geen €500 voor betaalden. Daaronder is de keus dus ook nog groot genoeg!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:28

NZ92 schreef:
Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Ik weet niet waar jij terecht gekomen bent, maar ik zou niet weten waar in Friesland dit moet zijn. Ik zou jou adviseren heel snel terug te gaan naar waar je vandaan gekomen bent. Het bevalt jou kennelijk niet en de Friezen zitten niet op mensen te wachten die zo over ze denken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:39

Ik heb schoonfamilie door heel friesland wonen en mijn ervaring is er over het algemeen verschrikkelijk. In winkels wordt fries gepraat en omschakelen maar Nederlands gebeurt niet of nauwelijks.
Ben je in gezelschap van een groep friezen is het mijn ervaring dat er ook enkel fries gepraat wordt.

Daarnaast vind ik de taal ook nog eens verschrikkelijk dus niet mijn cup of tea :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:48

Kijk goed naar de plek, ik ken dorpen waar je als buitenstaander (en westerling vooral) niet dood gevonden wilt worden, omdat daar maar 1 taal wordt gesproken en dat is niet het AN. Dan kom je er lastig tussen. Maar in de steden en grotere dorpen is het prima :) Leeuwarden zitten ook veel studenten (ook van buiten Friesland haha), al vind ik Leeuwarden erg dorps aandoen. Maar ik vind zelf Drachten leuker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:50

Als ze mij in de winkel aanspreken in het Fries, wat in mijn ogen heel normaal is want ze zien niet aan je mooie blauwe ogen dat je geen fries bent, en ik antwoord in het Nederlands dan schakelen ze altijd over.

Dat de Friezen onder elkaar fries spreken vind ik prima.
Er wordt eigenlijk wel altijd aan me gevraagd of ik fries versta.
Dan zeg ik altijd ja.
Ben ik bv moe en volg ik het niet helemaal dan vraag ik of het ff in het Nederlands kan omdat ik te moe ben om het Fries te volgen en dan schakelen ze netjes om hoor
Dus ik herken eigenlijk weinig van wat de meeste hier schrijven

Inderdaad goed naar de plek kijken.
Ik had een leuk huis gezien in een dorp en een vriendin gaf aan daar niet te gaan wonen want daar zouden we niet geaccepteerd worden terwijl een dorp ervoor dat geen probleem zou zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:52

Ik heb helaas niet de ervaring dat mensen altijd in winkels Nederlands gingen spreken na mijn verzoek omdat ik het niet verstond. T is dan net Frankrijk als dat gebeurt; de jongeren spreken vaak heus wel een andere taal, maar verdommen het :')

T is net alsof je op vakantie bent dan in eigen land _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:59

NZ92 schreef:
Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Ik denk dat het meer aan jou ligt. Wij komen weleens in Friesland en wij vinden het er prachtig en de mensen open en vriendelijk en maak je er ook snel een praatje mee. Tenminste wel bij ons en mijn vriend zei "wat leuk, ze zijn erg open".

En over dat laagopgeleide mensen enzo., dat heb je overal en heeft niets met Friesland te maken en daar is niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt