Bedelaars in de trein.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:07

antje_vip schreef:
Ik denk dat het in hun land veel gebruikelijker is om te bedelen.

Ik heb laatst toen het vroor, een kop thee voor een zwerver gekocht. Kreeg als antwoord dat ie geen thee lustte :+

Ik lust ook geen thee en koffie. :')

Hier iig niet meegemaakt. :P

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:09

xNathaliee schreef:
Vandaag was het vanaf Amsterdam Centraal naar Haarlem (de intercity van 15:27).

Top +:)+ dan ga ik dat doorgeven! Als je zoiets vaker meemaakt, bel dan de klantenservice als je geen conducteur kunt vinden, die kan weer contact leggen met onze veiligheidscentrale zodat we gericht Door de desbetreffende trein kunnen zoeken naar die persoon/personen!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:10

Dani199764 schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik heb dit 1 keer meegemaakt op weg naar mijn werk. Eerst ging hij rond met deze kaartjes en daarna kwam de "geld-ophaal-ronde"
[ [url=m/NsWVkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ook gehad inderdaad, maar als je geen geld gaf wouden ze wel hun briefje terug _/-\o_

Deze vanmorgen op een blauw blaadje gehad tussen Bergen op Zoom en Goes. Had m in de prullenbak gedaan, toen het ophaal rondje kwam he briefje nadrukkelijk uit de vuilnisbak gehaald en terug gegeven :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:14

puppy1128 schreef:
antje_vip schreef:

Ik heb laatst toen het vroor, een kop thee voor een zwerver gekocht. Kreeg als antwoord dat ie geen thee lustte :+

Ik lust ook geen thee en koffie. :')

Als jij gratis van iemand thee danwel koffie krijgt dan zeg je dank je wel, niet lussiknie. De ander gaat echt niet zitten staren tot je t opdrinkt :P

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:19

rox_en_wilvy schreef:
xNathaliee schreef:

Top +:)+ dan ga ik dat doorgeven! Als je zoiets vaker meemaakt, bel dan de klantenservice als je geen conducteur kunt vinden, die kan weer contact leggen met onze veiligheidscentrale zodat we gericht Door de desbetreffende trein kunnen zoeken naar die persoon/personen!

Oh fijn dan ga ik dat doen :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:25

Vjestagirl schreef:
antje_vip schreef:

Als jij gratis van iemand thee danwel koffie krijgt dan zeg je dank je wel, niet lussiknie. De ander gaat echt niet zitten staren tot je t opdrinkt :P

Idd, ik wist niet dat daklozen nog geld genoeg voor eisen hadden. Hij had ook gewoon het bekertje kunnen vasthouden om warm te worden

Een andere dakloze met hondje heb ik ook thee en een koek voor de hond gegeven, zij was gelukkig wel dankbaar :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:39

Ik vind het zo lastig, want- ja, ik in mijn luxe positie vind het vervelend, maar die persoon moet jou smeken om geld om te overleven.

Daarentegen; je kunt niet iedereen helpen, of elke keer.

Iemand de trein uit laten jassen vind ik dan ook weer hard; zo kan een minder bedeeld mens ook even droog en wam staan/ zitten.

We weten inmiddels dat het niet mag, maar het is zo dubbel.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:51

khirshanta schreef:
Iemand de trein uit laten jassen vind ik dan ook weer hard; zo kan een minder bedeeld mens ook even droog en wam staan/ zitten.

En dat is dus iets waar ik vaak over nadenk, want we weten eigenlijk helemaal niet hoe 'minder bedeeld' deze persoon is. Net zo goed heeft hij/zij wel onderdak, eten, verwarming etc. en is het alleen maar een toneelstukje. Maar het kan dus ook harde waarheid zijn.

Ik geef in ieder geval nooit geld aan bedelaars. Mocht ik wel iets geven, is het eten of drinken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:52

Dat had ik laatst ook in de trein! Kwam een vrouwtje langs met een zakje tissue's, of we die wilden kopen. Want ze was zielig, weinig geld, broer was ziek etc. Kwam later de tissue's weer ophalen en hopen op geld. Alleen niemand gaf echt geld.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:52

Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt in de sprinter van Zwolle naar Utrecht. Toen kwam er ook vrouw de coupe in, die uit een Oost Europees land vandaan kwam. Zij deelde ook zakdoekjes uit met kaartjes in heel gebrekkig Nederlands daarbij en kwam die even later weer ophalen. Dat was echt een hele gekke situatie.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:53

Hier in Engeland heb je ze ook, spreken geen woord Engels, lopen in duurdere merkkleding dan ik me kan veroorloven, laatst stond er eentje in t gangpad te bellen, met jawel.. een Iphone 6. Nee hoor, van mij krijgen ze geen cent.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:59

rox_en_wilvy schreef:
xNathaliee schreef:

Ik had het vorige week ook met die tissue's. Was de IC naar Nijmegen, wij gingen er bij Alkmaar op en ter hoogte van Amsterdam Sloterdijk kwam er een vrouwtje langs, die dingen uitdelen en bedelen. Was de trein rond 14.00 uur of 15.00 uur .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:21

elenaMM77 schreef:
bedelen in de trein.. ze staan droog, warm en ze kunnen aan water komen..

Even volledig offtopic, maar het water in de trein is niet geschikt als drinkwater.

Even iets meer ontopic, er zijn dakloze mensen die een curator/bewindvoerder hebben, (geen idee wat de officiële naam is voor zo'n iemand), die een OV jaarkaart regelen zodat die mensen zowat in de trein kunnen wonen. Maar van die mensen heb je doorgaans, behalve soms van de behoorlijk indringende lucht :+ , totaal geen last.
Beroepsbedelaars zitten doorgaans in dubbeldekkers en/of in treinen die met andere treinen zijn gecombineerd en ze houden donders goed in de gaten waar de conducteur is. Daarom komen wij als conducteur ze niet vaak genoeg tegen om ze vaak genoeg aan te kunnen pakken zodat ze er mee stoppen. Gezien de pakkans is het gewoon winstgevend.
Overigens is het inderdaad niet alleen van deze tijd. Toen ik 25 jaar geleden zelf nog student was moest ik elke dag op en neer van Roosendaal naar Rotterdam CS en daar zag ik bijna elke dag een vrouw om 1 gulden vragen aan iedereen. Ik zag er dan altijd minimaal 5 hun portomennee trekken in 10 minuten tijd. De 3de keer dat ze het aan mij vroeg heb ik haar om geld gevraagd, zij kreeg met haalde met haar gebedel aanzienlijk meer per maand dan ik met mijn schamele studie financiering. Mevrouw werd heel boos op me, wat ik wel niet dacht en ze haalde echt niet zo veel op....och, 5 gulden in 10 minuten is 30 gulden in 1 uur, 1200 in de week als ze 40 uur bedeld....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 02:25

Veel buitenlandse bedelaars in de trein zijn Oost-Europese Roma en lid/slachtoffer van een bende. Zij moeten een groot deel van wat ze 'verdienen' afdragen aan hun baas. Ze werken ook vaak met kinderen. Ze zijn heel gericht en effectief in hun technieken, met die kaartjes enzo. Ze doen zich ook vaak voor als moslims omdat ze weten dat moslims van hun geloof aalmoezen moeten geven, en zeker aan andere moslims in nood.
Zulke mensen geef ik absoluut nooit iets. Daarmee houd je dat soort bendes in stand en de bedelaar wordt er zelf geen haar beter van.

Echte Nederlandse mensen heb ik nog nooit zien bedelen in de trein. Die zijn vaak niet zo gewiekst omdat ze drugsgebruiker en/of psychiatrisch patiënt zijn. Daarom geef ik hen eigenlijk ook nooit geld. Ik probeer soms wel te kopen wat ze nodig hebben. Dus staan ze voor de supermarkt, dan vraag ik of ik iets voor ze mee kan nemen. Een pak vla willen ze vaak wel. Dan ben ik blij dat ik iemand heb kunnen helpen, maar toch niet zijn drugs gefinancierd heb.
Daar voel ik me zelf het prettigst bij.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 04:46

antje_vip schreef:
Vjestagirl schreef:

Idd, ik wist niet dat daklozen nog geld genoeg voor eisen hadden. Hij had ook gewoon het bekertje kunnen vasthouden om warm te worden

Een andere dakloze met hondje heb ik ook thee en een koek voor de hond gegeven, zij was gelukkig wel dankbaar :)

Want als je arm bent mag je opeens geen voorkeur of smaak meer hebben? Je bent nog steeds mens, arm of niet. Ik ga jou toch ook niet zomaar een bord eten voor je neus zetten zonder te vragen of je het wel lust, en dan ook nog zeuren als je het niet wil opeten? Vind het eerlijk gezegd bijzonder onbeschoft om daar over te klagen. Alsof die man jou wat verschuldigd is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 04:53

Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad. Een mevrouw kwam langs en deelde zakdoekjes uit met een briefje erbij. Heb er een foto van gemaakt en naar de NS getweet. Die hebben het daar doorgegeven aan de controleurs.
Afbeelding

Mioux

Re: Bedelaars in de trein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:55

Wat hierboven ook gezegd is, je weet ook nooit of t wel echt is.

Hier stond in t dorp ook poosje bedelaar, en na een poosje zag je diegene gewoon in een auto stappen en wegrijden nadat die een patatje had gehaald bij de snackbar. Dan denk ik ook van blij dat ik niks gegeven heb.

Ik geef een zwerver of iets liever een oude jas van mij die nog goed is dat wel, of wat eten en drinken, als dat ik geld ga geven. Als ze dan niet dankbaar zijn ja prima toch, gooi ik t in de prullenbak. Mensen die écht minder hebben zijn vaak juist wel dankbaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:05

ik ben geen straatkrantlezer..

maar als ik iemand zie die de straatkrant verkoopt,

dan vraag ik altijd wat ze inkoop kosten..
Dat bedrag geef ik dan voor het inkopen van een extra krant om te verkopen.. of om te gebruiken..

dat is namelijk ook het bedrag dat ze overhouden aan de verkoop van een krantje..
de helft van de verkoopprijs is de inkoopprijs..

zodat ze iedere keer wat meer krantjes kunnen inkopen en verkopen en zo een 'inkomen' kunnen genereren..

verkoop van de straatkrant vereist bijvoorbeeld ook dat iemand niet gebruikt. dat vind ik een prettig idee, dat mijn geld dan niet naar drugs of drank gaat..

vandaar.. ik koop geen krantje (want ik lees ze toch niet), maar geef geld om een extra krantje in te kopen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:09

In de metro vanaf Amsterdam sjokt er veel een oude man in de metro. Hij loopt op 1 been en de ander schuift hij met zich mee en heeft veel te grote kleren aan.
Keek een keertje achterom toen hij de metro uitliep. Gewoon op twee benen :+
Toevoeging: voor de metro moet je wel een kaartje hebben, anders kom je de poortjes niet door

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:27

Ik zie ze inderdaad ook vaak in de trein op traject Den Helder - Nijmegen. Vaak zo tussen Amsterdam Amstel en Utrecht in.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:36

xNathaliee schreef:
Toevallig net voor de 2e of zelfs 3e keer meegemaakt. Iemand die pakjes tissue uitdeelt (op tafel legt) met daarop een briefje met een tekst waarin in gebrekkig Nederlands wordt gevraagd om een donatie te doen in ruil voor het pakje tissue.. Mag dit wel? En worden die mensen niet gecontroleerd op vervoersbewijs? Wie heeft dit wel eens meegemaakt en wat vinden jullie er van?

Ik denk dat dit heel slim is en dat het zo wel mag.

Ze bedelen namelijk niet om geld, maar willen iets 'verkopen'. Want je ruilt het geld dus voor een goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:52

Die zakdoeken mensen zijn bijna altijd georganiseerde mensen. "Echte" daklozen reizen doorgaans niet. Die hebben zo hun eigen 'veilige' regio waar je ze altijd weer tegen komt.
Je wordt namelijk echt niet zo eenvoudig volledig daklois zonder slaapplek. Dan ben je doorgaans mentaal ook echt niet (meer) in staat om zulke dingen te regelen. Die mensen lopen ook niet gestructureerd iets nutteloos te verkopen.

Straatkrant vind ik een goed ding. Ik heb er alleen wel moeite mee dat niet alle straatkrantverkopers ex-dakloze zijn. Er zijn ook 'gewone' verkopers die waarschijnlijk de oplage omhoog willen krijgen. Wat op zich logisch is, maar het voelt toch gek.

Ik heb laatst ook zo'n nep dove bedelaar gehad die zogenaamd voor een dove centrum inzamelde. Heel gehaaid ging dat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:52

In principe is het dan dubbel amaris? Want als je het op straat doet, nou ja oke kan ik enigzins bedenken dat het mag. Maar een trein / tram / metro weet ik dit niet zo zeker.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:26

tja dat weet ik ook niet. Als je een geldig vervoersbewijs hebt dan mag je daar natuurlijk gewoon zijn. En als je dan een pakje zakdoekjes weet te verkopen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:27

Ja maar een trein kaartje koop je omdat je van plek van a naar b wilt bij wijze van, goederen verkopen in een trein vraag ik me af of dit wel toegestaan is....